HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Windows XP Ultimate SP3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/02/07 :  09:20:21  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Halloy! Vet inte om denna fråga hör hemma här, men jag prövar.
Får snart hem en dator som jag efter formatering ska installera Windows XP Ultimate SP3... Någon som har erfarenhet av den versionen?
Datorn har 160Gb HD 512Mb RAM och 1,6 Ghz processor vilket är ett enormt lyft för mig. Har tråkat flera år med en klen krake, 8Gb HD 256Mb Ram och 500Mhz processor, har haft USB-sticka som jag lagt musik samt nån film emellan åt så det ska bli skönt med lite mer plats och fart. Är uppkopplad på grannens router med 24Mb-lina så det är inget problem med farten

Väntar ivrigt på svar//Mvh Diffen


Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2009/02/07 10:02:48

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/02/07 :  09:51:42  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Jovars, den versionen funkar imho bästa av Micro$ofts operativsystem, finns just nu ingen anledning att välja något annat (sedan är flera av dem mer eller mindre likvärdiga, Enterprise, Professional, Ultimate etc). Windows 7 visar på lovande resultat i betatesten just nu så till hösten hoppas vi på RTM. Skippa Vista.

Innan dagen är slut kommer minst en person sagt att du skall installera Linux istället .

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:10:09  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Mickeman> Lustigt att du säger det. Har testat Linux/Ubuntu 8.04 Hardy ett tag, men det var så struligt med att få hem div. mediaspelare, fick inte heller Skype att fungera(endast chatt då)Men det finns ju nyare versioner av Linux också. Jag gillade Ubuntu men som sagt... Fick ju ofta gå in direkt i terminalen o skriva in koder, är lite för osäker o inte så avancerad inom datorvärlden, he he...

Känner några som har Vista o jag gillar inte den versionen nåt särkilt. Tänker skippa IE också o köra med Firefox. Ska prova ut Linux lite mer framöver..det går ju att ha Linux på en annan partion i den lite kraftigare o nyare datorn jag får hem.. Ha D gött//Diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2009/02/07 10:30:55
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:30:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Kul att du får ny dator. Det blir säkert ett stort kliv framåt för dig. XP är ett dugligt OS som jag kört i många år. Jag har kört samma installation i 7 år. Jag använder CCleaner för registerstädningar och annat vilket är behövligt i XP.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:48:06  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Diffen - IE bör undvikas! Go Firefox!

Pac - Att städa är viktigt... 7 år, imponerande!
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72593

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2009/02/07 :  11:27:33  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vad är XP Ultimate ?

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/02/07 :  11:40:52  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Ja det var en bra fråga, jag blev osäker och kollade - den versionen finns inte, det är nog en sammanblandning med Vista. Professional eller Enterprise är dom versioner man bör välja, finns någon "Student edition" som är samma som professional också.

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

Anjin
Member

158 Posts

Posted - 2009/02/07 :  11:41:08  Show Profile Send Anjin a Private Message  Reply

Att du har en sju år gammal installation av någon version av Windows och din dator fortfarande fungerar tillfredsställande gör att jag redo att buga för dig när som helst.

Det är en fantastisk bedrift.

Ps. ursäkta om OT. =)
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2009/02/07 :  11:50:59  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
RAM mängden bör iaf vara minst 2 gb för att få den att flyta på ordentligt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/02/08 :  08:44:23  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Hittade denna länk
http://www.warezrocker.net/softwares/os/12764-rocker-teams-windows-xp-ultimate-sp3.html

Kan hända det är nån sammanblandning av Vista eller, som Mickeman skrev, vad vet jag


Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Mickeman
Member

688 Posts

Posted - 2009/02/08 :  09:41:32  Show Profile Send Mickeman a Private Message  Reply
Personligen tycker jag inte att man skall installera något sådant, det där är "eftermarknadanpassat" (inte av Microsoft) och jag vill nog mer göra jämförelsen med en Hobbextrimmad Nissan än en Mercedes Brabus...

Men det är endast min personliga åsikt. Jag hade köpt OEM-versionen av XP, den som man kan köpa om man skall installera den på en ny dator, den är lite billigare

Ytterligare ett argument; etersom din dator, om du ursäktar, inte är den snabbaste så hade jag inte installerat någon version som har extra theme's och annat lull-lull som stjäl från din värdefulla kraft!

Mvh Mikael

Think what's inside the box!
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/02/16 :  16:50:41  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Fick en annan dator, inte så stor HD (40Gb)som jag räknade med från början, trodde jag skulle få en med 160 Gig. Men det är DVD-brännare i den här isället...mmmm..
Känns bra ändå för det är nyinstallerat äkta programvara (XP Pro) och nu är den uppdaterad med SP 3 å alla andra uppdateringar såklart.

Så det stämde bra, fanns inget XP ultimate...det var nån som plockat ihop något själv tydligen o kallat det så.

Datorn går som en kanonkula efter att jag nyss satte dit 2 st 512 Mb Ram-minnen samt att det var en 2,66 GHz processor i också. Skönt med 19" skärm också, livet leker igen
Jag lär mig så sakteliga....

Satte i ytterligare ett minne till på 256 Mb, så nu är Ram-minnet uppe i 1.24 GHz så nu flyter det fint i jämförelse med förra datorn.

//Diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Edited by - diffen on 2009/02/16 22:15:52
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/02/17 :  09:35:45  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
quote:
Är det original version är det väl inga probs!

Vad ska du med farten till (dvs 24 lina) när du flac'ar cd-skivor i en dvd-rom

Sedan är ju möe ram + defragmentering med jämna mellanrum alltid bra så länge du inte kör solid state-disk.


Du har så rätt

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2009/03/05 :  06:18:25  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Ny/beg. datorn flyter fint:)

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

gerward
Member

92 Posts

Posted - 2009/03/11 :  00:20:05  Show Profile  Visit gerward's Homepage Send gerward a Private Message  Reply
Läste att du satte i ytterliggare ett 256 mb RAM minne, akta dig bara så att det inte är långsammare än de ny då datorn automatiskt ställer ner hastigheten på ramminnena till den lägstas hastighet.

XP är en trevligt operativsystem, särskilt Professional, kör det på musikdatorn och möjligheten att kunna nå sin musik var som helst i världen via fjärrskrivbord känns mkt bra!

Ang webbläsare så rekommenderar jag varmt google chrome, mkt snabbt och drar lite prestanda

//Andreas
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000