Author |
Topic |
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 17:32:44
|
För gympa och liknande. Så billigt som möjligt då budgeten inte är så stor. 25m lång, 6m hög, 14m bred. <-- se edit nedan!
Ljudet ska vara mycket punch och tryck i och gärna gå så djupt det är möjligt. Men högsta prioritet är tryck. Alltså KÄNNA rytmen i musiken.
Grejerna måste förmodligen hänga i tak då det inte finns någon plats på golv. Möjligtvis vägg men vibrationer måste då undvikas då det inte får skallra så mycket i närliggande rum. Det kan heller inte hänga ner så långt eller hänga ut då det redan är liten plats som det är. Volleybollspelarna blir inte så glada då.
Att fylla en så stor lokal med ljud är ingen lätt uppgift så man får förmodligen koncentrera sej till det mittersta delarna och låta kanterna få lite lägre volym.
Har funderat på 4 stycken B&C 18TBX100 i en 200L BR avstämd till 35Hz. Detta get 120dB från 35-200Hz men blir kanske för stort. Svårt att veta. Är ganska svårt att veta vad som krävs för att fylla en lokal med ljud då man inte har någon erfarenhet av PA.
Ett annat alternativ som vi har funderat på är OB med många billiga element. Tex 3x3 eller 4x4 i två stycken stora bafflar som då hamnar ganska nära tak i mitten på båda halvorna. Eller en snedställd lång baffel på långsidan eller i mittbalken eller på kortsidorna. Ett antal element efter varandra alltså.
Så några bra tips önskas.
Edit: 24*15*5m står det att hallen är på hemsidan (våra mått var uppskattade). |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
Edited by - ud on 2009/02/04 10:21:31 |
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 17:39:32
|
Ett projekt att ÄLSKA
Känner du dig inspirerad
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 18:32:48
|
Jag tror det är viktigt med tillgång till EQ men också att avlasta högtalarna från djupbas. På detta sätt kan man lura hörseln samt hålla systemet på en rimlig nivå när det gäller storlek, pris och effektkrav.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/03 : 18:49:01
|
Aktivt delningsfilter mot topparna (som egentligen låter skräp men som inte finns budget för nu) och EQ kommer att finnas.
Vi gjorde en liten test med våra små tappade horn med Audes 75W87 (8") och konstaterande att dom räckte till max 1/16 av lokalen.
Ett stort problem är att allt som hänger ner/sticker ut är i vägen för bollsporterna så tyvärr kan vi inte ha nåt tjusigt horn |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 07:27:49
|
Beyma 15P80Nd i QWT, 2 st, ger ett vettlöst klipp i botten och verkningsgrad så det räcker, går att bygga ganska litet. Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
martinsson
100.000-klubben
3311 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 07:35:10
|
Vi har lokalen och kraven, men hur avser ni driva basarna, med vilket eller vilka slutsteg ?
Om vi ser till 2st 218 lådor innehållande 2st 18TBX100 vardera så skulle dessa lådor må bra av ca 2kW/st, dvs ca 1kW/element för att fungera som det är tänkt.
Ett slutsteg som ger 2kW/Ch i 4 Ohm skulle således behövas, och det är inget konstigt med det men man bör ha med detta i tankarna så drivningen kan vara mer kostsam än elementen i detta fall.
Det kanske är lämpligare att se till bashorn istället, konventionella frontladdade bashorn är mkt effektiva och efterson behovet av djupbas är underordnat behovet av tryck så tror jag detta är en bättre lösning.
Det kan även föra med sig lägre effektkrav vilket gör drivningen mindre kostsam.
2st frontladdade 218 horn med en respons från ca 50Hz kunde nog göra susen, alternativt 4st 118 diton, men de mår bra av att klustras.
Jag tror även som EA säger att ett subsonic filter eller motsvarande, typ bandpass vore nog bra i botten för att inte slösa effekt på ljudet som ligger utanför basarnas arbetsområde.
Jag körde gymnastik SM i sporthallen i kalmar (har inga siffror på lokalens storlek) 2 år i rad, med två olika lågbudget DIY PA anläggningar, hemmabyggda, sista året hade jag 2st 218 lådor samt 4st 15"1" toppar.
Jag sköt allt från mitten av ena kortsidan, jag använde en byggställning för att få upp topparna som placerades i solfjäderfomration, basarna fick stå undertill på golvet brevid varandra.
Det funkade, men det var på gränsen, arrangörer och tävlande var iallafall nöjda, jag gick ett par rundor på läktarna och det lät helt ok där också, relativt jämt ljudtryck, hela rasket drevs av ett enda gammalt slutsteg (QSC EX 4000) där topparna låg på ena kanalen och basarna på den andra.
Med ett program som var två heldagar långt trodde jag att slutsteget skulle packa ihop och gå hem då det låg och pendlade runt klippnivå (limmitern indikerade lite då och då) med låga laster (2 ohm basar, 2 Ohm toppar) 6-8 timmar per dag, men det funkade finfint.
Fläkten gick på högvarv mot slutet av dagarna så jag lät steget stå igång utan signal och svalna någon halvtimme i slutet av varje dag.
Detta är ett exempel på hur man INTE ska göra, men är man en gla amatör med mkt begränsad budget så... :) |
martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/ |
Edited by - martinsson on 2009/02/04 07:38:28 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 07:51:24
|
Hur mycket vikt får ni hänga i taket?
Eftersom det är en skola utgår jag från att det kommer skötas proffesionellt. |
|
|
ohmega
Member
4651 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 08:19:40
|
Kan bandpasslåda vara något? |
Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker" Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 08:22:05
|
Tyvärr, väldigt barn och bollvänliga, men för låg verkningsgrad. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 08:36:24
|
Kan detta vara något?
Fyra tappade horn med 15" i en låda, 250*45*125 cm yttermått
http://www.bmm-electronics.com/Product.asp?Product_ID=119
12500:- för 4 st inkl frakt och moms till Sverige.
Eller modulvis
SPL med 1W in för modulhornet med 2 basar, parallellkopplade samt 2pi. 45-130 Hz +- 1,5 dB
Hur många som behövs vet Martinsson bättre, men detta är ett väldigt lättbyggt sätt. |
Edited by - PetterPersson on 2009/02/04 08:39:15 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 08:49:45
|
Petter! Vad tror Du om samma horn men med 15P80Nd i stället för 15G450? Mer verkningsgrad om inte annat. Ingvar (pst, jag kan hjälpa er med bättre Beyma-priser här hemma)
|
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 09:06:13
|
Den passar finfint, lite otippat pga dess låga fs, men de övriga parametrarna var tydligen passande. Inga stora skillnader, 1/2 dB här och där, men elementet har både längre linjär slaglängd, längre slaglängd utanför det linjära området (för att inte köra elementet i botten), högre effekttålighet och en lättare vikt. Pga dess ringa Bl-faktor hålls kompressionen på en behaglig nivå så trots det lätta membranet ska det inte vara någon risk för sönderspelning.
Samma horn, olika element.
|
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 10:13:57
|
Oj! Här hade det kommit flera förslag.
quote: Eftersom det är en skola utgår jag från att det kommer skötas proffesionellt.
Nja. Det är en sporthall som ligger i http://kungsporten.com/
Där framför allt friskvården behöver bättre ljud för sina pass. Det är en kyrka/församling som driver det och som samarbetar med landstinget som remitterar patienter som behöver få igång kroppen, t.ex Rygggympan och överviktiga barn (som vi kallar VIKTIGA barn i stället). Fast dom som bäst behöver bättre ljud är 60+gympan för dom över 60år. Så att dom känner takten utan att behöva bröööla på alltför högt.
Även om vi har ett par anställda som jobbar med detta, så sköts mycket av frivilliga och underhåll och inköp betalas med skänkta medel. Vi vill nämligen inte ta ut så mycket avgift då många som tränar är (långtids)sjukskrivna som kommit på recept och vill fortsätta träna efter att receptet gått ut. Dom har inte ens råd ibland att köpa riktiga gympaskor eller kläder, än mindre betala vanliga gymavgifter.
Över till förslagen.
Intressant med TH-varianten där! Taket håller nog för det är en gammal fabrikslokal som är ombyggd. Om inte annat så är balkarna som håller upp taket bastanta.
Mindre kul med att det skulle behövas 2kW, men att det krävs helt andra effekter och storlekar på prylarna än hemma är helt klart. Topparna, 4st DAS (15"+horn), drivs av ett Yamaha 500W-steg och låter skit. Ingen bas under 80Hz alls I kyrksalen har vi 6st dubbel-18 gömda under scengolvet och det räcker för vårt behov, i en lokal som rymmer 540 sittande. Tror att det sitter 3 skapliga stereosteg där.
Jag tror inte det ska vara nåt problem med strömmen in till huset då det är avsäkrat med 200A |
|
|
deka_erik
Member
103 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 11:51:57
|
Jag tycker att du ska satsa på färre men bra komponenter och ev. uppgradera med fler senare istället för att lasta in massor med budget-prylar.
Båda Beyma och B&C är två bra alternativ på basar men förutsätter att du har ganska potenta steg om du skall ha dom i portade lådor. Hornladdar du kan man ju tänka sig lite mindre effekt men inte så mycket mindre. Vi brukar använda bryggkopplade Crown XTI 4000 på 2x18 basar i liveset, dom lämnar ca 3000w då. Men som Martinsson skriver kan du nog komma undan med mindre effekt för ditt syfte.
Hpf filter i det lägsta registret ser jag som ett måste för att spara effekt och spara basarna det är nästan hopplöst att få ett element att spela men bra tryck och samtidigt ha bra kontroll ner till 20 Hz. Bättre då att kapa bort allt under 30hz och låta elementen spela i sitt linjära område. Sitter inte toppar och basar i linje kan du behöva ett delay också. Du behöver m.a.o. en systemprocessor alt. EQ+Delning+Delay.
Om du skall flyga högtalare så måste du ha koll på vad du får hänga i ev. punkter (om såna finns) så du inte åker på ansvarsbiten vid ev. olyckor. Kolla med försäkringsbolaget vad som gäller.
|
Driver företaget Audiotec Nord AB www.audiotecnord.se |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 20:42:51
|
Tack för all bra och nyttig information!
Dom kommer nog att skäras redan vid 40Hz för att spara steg och talare. Topparna kommer oxå att drivas snällare än idag så förhoppningsvis kommer dom att låta lite bättre. Troligtvis med en Behringer UltreDrive som processor.
Båda arkitekten och byggaren är medlemmar så dom får titta på säkerheten.
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 21:11:08
|
Jag tycker att PetterPersons version av tappat horn ser trevlig ut. Den går ju att skala ned till 4 st 12or eller upp till 4 st 18-tummare om man vill, och kommer överens med Hornresp eller Akabak. 4 st 12or i ett bra avstämt tappat horn borde utan problem kunna fylla en större hall med bra bas. Det motsvarar väl ungefär 8 - 12 st 18TBX100 i basreflexlådor. Ett tappat horn kan ge ca 6 - 9 dB mer ljudtryck än samma element i basreflexlådor. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/04 : 21:39:49
|
Tack Har funderat på den designen sen Bosse (Soffpodie-TL) byggdes och fick "utlopp" för den nu.
http://www.danleysoundlabs.com/pdf/danley_tapped.pdf
Syns det att ett TH kan ge betydligt mer output än en basreflex dito, men det bygger samtidigt på att man använder en annan driver. Om samma element används ligger man på ca 2 ggr output jfr en basreflex. Så en 12:a blir nästan lika effektiv som en 18"
Ud, hör av dig senare när du kollat upp vad som gäller så kan vi diskutera design om du är intresserad. |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2009/02/05 : 15:32:10
|
Har precis varit och kollat takhöjden och ovanför lysrörsarmaturerna som hänger på mittbalken är det uppskattningsvis 50-60 cm upp till tak så det skulle kunna passa utmärkt med 2 st TH av den mindre varianten, en på var sida av balken alternativt på nästa balk i sidled som då blir mitt över varje rumshalva.
Vi ska även kolla över befintliga prylar och mäta upp dom högtalarna och se vad man kan göra med placering och delning mm..
Så jag återkommer senare med info och troligtvis fler frågor. |
|
|
Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 09:48:07
|
TH för PA låter som en bra ide. Men hur blir det om man monterar elementet snett sådär. För hifi gör det nog inget men om man drar på 700W så kanske det blir snedbelastning på konen då det är mindre luft på ena sidan än andra. Eller tänker jag fel nu? Har för mej att jag läste något sådant någon stans. Kanske stora tråden på diyAudio. Hur skulle B&C 15PS76 eller B&C 15PLB76 fungera? Vad jag kan få det skiljer det ungefär 2dB mellan den och 15G450/N med ungefär samma tonkurva i mina simuleringar. Skiljer en del i pris liksom. Fast man förlorar effekttålighet och en del headroom. Har kollat på flera element och det blir ungefär samma sak. De med högre BL och tyngre kon får en toppigare kurva men i övrigt hamnar det på ungefär samma värden. Högre effekt och slaglängd ger lite högre max SPL. 15" ger lite jämnare kurva och går lite djupare än 12". Kan mina beräkningar och slutsatser stämma? |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/02/06 16:05:22 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 16:27:11
|
TH för PA låter som en bra ide.
- Ja
Men hur blir det om man monterar elementet snett sådär. För hifi gör det nog inget men om man drar på 700W så kanske det blir snedbelastning på konen då det är mindre luft på ena sidan än andra. Eller tänker jag fel nu?
- Du tänker rätt. Därför är det viktigt att ha koll på kompressionen samt hur kraftig konen är. Högre konmassa är i regel bra ur hållbarhetssynpunkt. Kompression mer än omkring 2 rekomenderas inte för PA-bruk. Tonkurvan blir något vågigare men elementet håller.
Hur skulle B&C 15PS76 eller B&C 15PLB76 fungera? Vad jag kan få det skiljer det ungefär 2dB mellan den och 15G450/N
- Menar du MaxSPL eller SPL vid en given spänning? För en given spänning får jag dem väldigt lika.
De med högre BL och tyngre kon får en toppigare kurva men i övrigt hamnar det på ungefär samma värden. Högre effekt och slaglängd ger lite högre max SPL. 15" ger lite jämnare kurva och går lite djupare än 12". Kan mina beräkningar och slutsatser stämma?
- Jepp, stämmer bra. Tänk på att element med högre Bl passar bättre för exponentiella TH än koniska, därför är mina simuleringar gjorda med exponentialhorn.
Provade även med 18TBX100. Det ser ut att gå finfint, hornet blir dock högre, eftersom 18" är mer än 15"...men inte mer än så.
Headroom skadar inte i fall som dessa, man vet aldrig vad som händer eller vem som sätter sig bakom kontrollbordet... |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 18:02:06
|
Max SPL skiljer 3dB mellan 15PS76 (55V) och Beyma 15G450/N (67V) Man måste kolla vilken som är lägsta spänningen under max spl och inom frekvensområdet.
Svårt att veta om prisskillnaden är värt det för de dyrare elementen. Att 15G450 är bättre är inget snack om men det kostar också.
Hur kom du upp i 140dB? Jag får det bara till 125-128dB. (2pi) (ett element då)
Hur tillverkar man exponentiella TH? Blir inte det lite smått krångligt.
Om det blir som vi tänkt kommer det nog att sitta en DBX2496 eller liknande innan stegen så kan man använda den som limiter om det skulle behövas. Då går det att göra en anläggning som inte 'går' att spela sönder. Eller i alla fall har en lite större chans att klara sej.
*edit* Dämpmaterial. Är det värt att klä innerväggarna med något och vad i så fall.
Jag funderade också på om man kunde dra genomgående M20 för att trycka ihop lådan på höjden med ett par stag emellan och dessutom använda dessa med ögla för att hänga upp skapelsen. 4 per låda. |
Is that him? That's the buffet table. Well, how can we be sure unless we question it? The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power. Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg! It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really... Är klubbmästare i SVAVEL. |
Edited by - Joda on 2009/02/06 18:55:27 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:09:51
|
quote: Max SPL skiljer 3dB mellan 15PS76 (55V) och Beyma 15G450/N (67V) Man måste kolla vilken som är lägsta spänningen under max spl och inom frekvensområdet.
Har du tänkt på att om du parallelkopplar två element måste du ange dubbelt så hög effekttålighet för SPL-max-plotten?
quote: Svårt att veta om prisskillnaden är värt det för de dyrare elementen. Att 15G450 är bättre är inget snack om men det kostar också.
Det är väldigt svårt att veta för den som inte provat. 15P80ND rekomenderade Ingvar istället, efter att arbetat aktivt med Beyma. Så där skulle jag istället lita på honom istället för elementet jag fann.
quote: Hur kom du upp i 140dB? Jag får det bara till 125-128dB. (2pi) (ett element då)
Tog sonika 500 W i 8 Ohm, 4 element, kanske lite i överkant med tanke på slaglängden, men det är bara mellan 50 och 70 Hz som problem uppkommer.
quote: Hur tillverkar man exponentiella TH? Blir inte det lite smått krångligt.
Om du gör som på skissen blir hornet inte ens koniskt eftersom hornresp räknar ett koniskt horn i tre dimensioner. Ett exponentialhorn kan man approximera med tre till fyra koniska sektioner för dessa våglängder.
quote: Om det blir som vi tänkt kommer det nog att sitta en DBX2496 eller liknande innan stegen så kan man använda den som limiter om det skulle behövas. Då går det att göra en anläggning som inte 'går' att spela sönder. Eller i alla fall har en lite större chans att klara sej.
- Jo, det är nog en bra idé |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:15:26
|
quote: Dämpmaterial. Är det värt att klä innerväggarna med något och vad i så fall.
29:- polyestertäcken från IKEA funkar finfint. Hur mycket måste ni experimentera med själva. Det är svårt att säga på förhand. Mitt i horngången är det inte fel att dämpa heller. Prova
quote: Jag funderade också på om man kunde dra genomgående M20 för att trycka ihop lådan på höjden med ett par stag emellan och dessutom använda dessa med ögla för att hänga upp skapelsen. 4 per låda.
- Jo, det borde gå bra. Många stag mellan top och botten behövs också. Gärna sådär ca 10 cm långa och orienterade i flödesriktningen. Så byggde jag en TL-soffpodie och den blev oerhört stabil. |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:24:43
|
B&C 18TBX100, 2000W (kontinuerlig effekt) per element, max 9 mm slaglängd.
Aj Aj, på med njurbältet
|
Edited by - PetterPersson on 2009/02/06 19:26:32 |
|
|
Joda
1407 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 19:42:03
|
"Har du tänkt på att om du parallelkopplar två element måste du ange dubbelt så hög effekttålighet för SPL-max-plotten?"
Räknade bara med ett element. Hur mycket skiljer det sej å så fall med 4 element?
"29:- polyestertäcken från IKEA" Bra idé. Kostar ju nästan ingenting att prova med. Bara att häfta fast.
"15P80ND" Är definitivt ett bra element. Men totalt blir det runt 4k till också. En svår avvägning.
"Ett exponentialhorn kan man approximera med tre till fyra koniska sektioner för dessa våglängder."
Finns det någon övervägande fördel att göra på detta viset gentemot enkelheten att tillverka?
"blir hornet inte ens koniskt eftersom hornresp räknar ett koniskt horn i tre dimensioner"
Utvidgningen är väl fortfarande linjär även om det är 2 vs 3 dimensioner eller? Och räknar inte hornresp med volym i två dimensioner? har förmodligen fel dock då jag inte satt mej in i detta. |
Edited by - Joda on 2009/02/06 19:46:26 |
|
|
PetterPersson
5803 Posts |
Posted - 2009/02/06 : 20:02:21
|
Ja du, det är ju en kombination mellan max effekttålighet och maximal slaglängd. Det blir så helt enkelt. Förutsatt att ingen termisk eller dynamisk kompression uppkommer.
Om det är värt det eller inte är inte jag rätt att svvara på, det måste man ha praktisk erfarenhet. 18TBX100 ser dock också väldigt fin ut. Praktiskt taget oförstörbar pga den höga elektriska dämpfaktorn (kolla verkningsgrad-tappet under 100 Hz på B&C:s hemsida).
Ett exponentialhorn laddar elementet bättre mot låga frekvenser vilket minskar konutslag och ger en betydligt jämnare tonkurva. Så ja. Notera att det fortfarande blir samma yttermått på lådan.
Räkna på hur basarean på en kon varierar med avståndet från konspetsen för en konstant vinkel så ser du rätt snabbt hur det blir. Jämför sedan med en "kon" som har två sidor parallella och utvidgar sig enbart i en dimension. |
|
|
Topic |
|