HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nattliga upptåg...akustiska irrfärder
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author  Topic Next Topic
Page: of 99

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

8144 Posts

Posted - 2025/03/18 :  05:29:27  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det ska vara nördigt i den här svängen

Pentodkopplad driver är en av sakerna jag ska prova, antingen E280F eller 6E5P. Samma rör i triodkoppling och med anoddrossel borde också testas när man ändå håller på, men där kan man få problem med att Millerkapacitansen ställer till det i toppen.

Annars är det CV1135 - LL1660 - 6S4S - LL1671 - 300B - LL1679 som är huvudkandidaten. Osäker på hur det kommer låta men det är lockande med en koppling som består nästan bara av järn och rör.

Colemans regulatorer är justerbara, man beställer dem utifrån vilken rörsort de ska vara till och får dem levererade med motstånd som är anpassade för den glödströmmen men sen får man justera in spänningen med en trimpot.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2768 Posts

Posted - 2025/03/18 :  11:05:27  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
De låter väldigt intressant m Coleman regulator.
Va kostar dom?
Ere färdiglödda kort?

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4192 Posts

Posted - 2025/03/18 :  12:18:30  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
https://www.lyrima.co.uk/dhtreg/dhtRegIntro.html

Även om jag har en tidigare version (V7) så kan jag hålla med om att de fungerar mycket bra.
Mitt 6B4G har inte den arsenal med järn som Fuling håller sig med . Men mitt DHT-SE steg är ändå knäpptyst (även på max-volym).

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2025/03/18 12:40:25
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8824 Posts

Posted - 2025/03/18 :  13:43:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Å jag har använt dom till 6B4G och 811A,funkar perfekt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling

8144 Posts

Posted - 2025/03/18 :  19:08:06  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Va kostar dom?
Ere färdiglödda kort?

43 Euro för ett par inklusive frakt, men sen England lämnade EU brukar man få betala en hundring eller två i moms och allmän jävelskapsavgift också innan man får hem paketet.
Fortfarande ett bra pris sett till funktionen, rätt utfört får man en helt tyst glödmatning som dessutom håller glödspänningen väldigt exakt.

Man får löda dem själv vilket säkert är lätt för de som är vana vid kretskort, jag som är van vid rörhållare brukar alltid tappa humöret lite men hittills har alla exemplar jag lött ihop fungerat.

Det största problemet jag upplevt är egentligen att hitta bra trafos att driva regulatorerna med. Det bästa jag hittat hittills är Hammonds 185E-serie på 80VA, de är tysta nog att använda om man fyller lindningarna med lack och monterar dem på gummidämpare.
Köpte några mindre ur samma serie (185D?) och de väsnas för mycket för att användas till hifi.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2768 Posts

Posted - 2025/03/18 :  20:26:32  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
Ja har köpt ett se stereoslutsteg m Tango U808.
De har hanterats ovarsamt av en flyttfirma å alla rören e poffade å slängda.
Polarn kan inget om rör men trodde de va dht trioder.
Han fråga om de gick å köra 2A3 rakt av
De e 4 oktalsocklar så de skulle kunna vara 6B4G, 6SN7 å GZ34.
Men de kommer å updagas mitt på vardaxrumsgolvet när den kommer hit.

Ponera att de e 6B4G som slutrör ja då e nästa fråga om den brummar.
Den väger inte som ett fuling monoblock.
Så ere va ja tror så brummar det mer lr mindre.

Då skulle ett par Coleman reg sitta fint.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

Fuling

8144 Posts

Posted - 2025/03/18 :  20:39:24  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om det är 6B4G med AC-glöd så brummar det garanterat
Coleman-regulatorer behöver ungefär 3V över sig för att fungera så 9,3Vdc för 6B4G.
Det finns tabeller på hans sida vilka trafos och grejor som passar till vilka rör, jag skulle gissa på ca. 9VAC och sen offra en volt eller så i ett CRC-filter. Finns det plats för ett par små drosslar också så är CLC ännu bättre förstås.

En lite sluskigare lösning vore annars att flytta några kablar runt rörhållarna och stoppa i Sylvania 6AV5GA istället. Inget brum, bättre basåtergivning och lite mer uteffekt

Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2768 Posts

Posted - 2025/03/18 :  21:21:58  Show Profile Send Imperial a Private Message  Reply
6AV5 har ja nog någonstans.

jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
Page: of 99  Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000