Author |
Topic |
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 15:28:37
|
Perfector: Ja, i gamla tiders transistorförstärkare satt det oftast en stor elektrolyt i serie med utgången. På den tiden körde man med enkel matningsspänning istället för symmetrisk +0- så utan kondingen hade man halva matningsspänningen på utgången och kondingen var alltså helt nödvändig. 40mV likspänning känns inte fullt lika dramatiskt så här ska det nog inte behövas nån kondensator. Som referens vill jag minnas att Nelson Pass nämnt att han inte har några problem med 50mV DC-offset på utgången när han bygger en förstärkare, och att han kan acceptera upp till 100mV.
Ryssen: Ja, jag hade ett par ganska misshandlade men fungerande regulatorkort över från mitt 6S4S-bygge. Efter att ha provat mig fram lite känns det som att aktiva regulatorer var det enda vettiga sättet att kunna få glödspänningen exakt rätt till varje rör, speciellt eftersom jag tänkt använda olika slutrör med lite olika glödtrådar (7,5V 1,75A för T20/TZ20, 6,3V 1,92A för 8025). |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 17:24:34
|
Men mina rör som drar 4A styck då,då måste kanske jag ha en kylare oxå?Nu sitter dom ju monterade mot toppplåten. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 19:55:45
|
4A, då vill du nog ha kylare ja. Ganska rejäla också skulle jag tro. Uppvärmningen av topplåten kan du nog låta rören sköta#128512; |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 20:21:09
|
Jaha vart har du köpt din som är på bilden då? Den hadde ju passat i bakkant på förstärkaren.. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 20:29:38
|
Kommer från nånting jag skrotat nån gång i tiden, minns inte exakt vad men troligtvis nån industrimaskin. Jag har en massa kylare i uthuset, kan gå ut och kolla efter nåt lämpligt om en stund. Skadar inte om jag får minska mängden skrot lite... |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/29 : 22:43:04
|
Provkör ett par T20 för att få ett hum om hur de beter sig. Vid 270V anodspänning och +23V på gallren drar de 45mA vilket stämmer bra med kurvorna i databladet. Tänkte låta dem stå och "puttra på låg värme" en stund för att bränna bort eventuell gas innan jag testar dem på full effekt, 400V och 50mA.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/30 : 04:24:46
|
Med utgångstrafos på plats har jag nu mätt upp uteffekten till strax över 5W, lite under vad jag hoppats på efter att ha ritat och räknat lite på rörkurvorna i databladet. Mina utgångstrafos är små och har ganska höga kopparförluster så det försvinner säkert en del effekt där, kan eventuellt vara värt att kika efter nåt bättre framöver. Lundahls LL1682 har ungefär samma impedansomsättning och låter grymt bra i mitt 6S4S-slutsteg, ett par såna med 50mA luftgap skulle kunna vara ett alternativ.
Nästa steg blir att montera någon form av ingångssteg, i nuläget måste jag mata på 33Vrms för att driva utgångssteget till klippning.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/07/31 : 14:25:28
|
Igår kväll blev det provlyssning med 6SN7 som ingångssteg, inkopplade genom ett par LL1660/10mA interstagetrafos. Tyvärr brummade det kraftigt så det blev ingen längre session, ska se om jag kan hitta och åtgärda orsaken till brummet ikväll. Första intrycket var att basen var en aning "fet", vilket förmodligen betyder att några dB katodåterkoppling från 16-ohmsutgången inte riktigt räcker för att ge tillräckligt låg utgångsimpedans. Mer lyssning behövs för att kunna avgöra om jag måste ändra kopplingen till nån variant med global återkoppling.
Edit: Det var interstagetrafona som plockade upp brum från nätdelen. Bytte till en tillfällig lösning med anodmotstånd och kopplingskondingar för att kunna lyssna utan brum.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
Edited by - Fuling on 2024/08/01 20:02:43 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 20:07:04
|
Underbar breadboard
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 20:12:04
|
Skulle de inte va bättre å skippa 1160 å köra schade återkoppling!? |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 22:28:32
|
quote: Underbar breadboard
Visst är den tjusig? Började någorlunda ordnat på första våningen, sen spårade det ur mer och mer...
quote: Skulle de inte va bättre å skippa 1160 å köra schade återkoppling!?
Jo, nåt liknande i alla fall. LL1660 monterade jag lite på vinst och förlust för att snabbt få till ett drivsteg men de fångade upp grymt med brum från nätdelen, troligtvis är det drosslarna till glöden som sänder ut en massa skräp i luften.
Schade är ett alternativ men jag tänkte först och främst testa att lägga till lite återkoppling direkt från slutrörens anoder till ingångsstegens katoder. Utgångstrafona utanför återkopplingsslingan alltså, vilket borde minska risken för problem. Vad jag förstått ger den sortens återkoppling ungefär samma verkan som Schade men det är inte lika kritiskt att ha en högbrant pentod som ingångssteg. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 22:58:28
|
Aha! De låter intressant.
De ska ja klura på t mitt VT-25 steg m EF184 som drivrör. Ja har ingen möjlighet å köra feedback på sekundär sidan då trafon har två lindningar som lägges parrallellt för 4 Ohm ut.
VT-25 e lite väl livliga i framtoningen å skulle nog må bra av lite feedback. De lirar rappt men saknar lite finkornighet (krasst beskrivet). |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 23:07:06
|
Låter som ett intressant projekt! Med EF184 finns det väl gain och branthet så det räcker till diverse experiment. Jag har sett några scheman som nog kan vara intresse för dig, kan posta länkar här allt eftersom jag hittar dem. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/06 : 23:39:08
|
Jomenvisst!
De började m att ja körde EF80 ul koplad som balacerat drivsteg t VT-25. Ja kolla runt på pinnkonfigurativa rör å hitta bla EF184. De finns många intressanta små pentoder m samma pin out.
De skiljer en hel del ljudmässigt så de e kul å rulla rör i den rörhäcken.
Ja har inte kört små pentoderna som trioder ännu. Ja hitta ett gammalt schema där man ul koplar små pentoder genom å ha två anodmotstånd av samma värde å ta ut matning t G2 mellan bägge anodmotståndena. De går å ändra anodmotståndenas värden så att röret kan jobba mer som pentod lr triod. Vill man sänka spänningen på G2 så kan man kör en Zener på matningen t G2. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/07 : 00:50:07
|
När vi ändå e inne på pentoder som ingångsrör så e H/K CitationII väldigt intressant.
http://www.mcshanedesign.net/CitIIsch.jpg
Ja har grävt i en sån å den låter mycket bra. Skulle gärna vilja ha en sån. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/07 : 01:59:28
|
Ja, pentoder behöver inte alls vara fel. Ett av de klassiska sätten att driva 2A3, 300B och andra klassiska trioder i SE är med en enkel RC-kopplad pentod på ingången och många menar att det låter riktigt bra. Tänkte testa det sen när det är dags att gå lös på mina 300B.
Apropå pentoder på ingången så har jag snokat en del på några byggen på Diyaudio med high mu-trioder på utgången, Mosfetföljare som drivsteg och sen pentoder med skyhög förstärkning på ingången, vi snackar flera tusen gångers förstärkning. Genom att ta återkopplingen innan utgångstrafon (direkt från slutrörens anoder) går det att använda enorma mängder återkoppling (35dB!) och få väldigt imponerande mätdata. Inget jag tänker ge mig in på men det är ändå inspirerande att se folk testa nya saker och lyckas med det.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/07 : 03:14:30
|
Jo de går ju gör sånna byggen där man motkoppla hårt. De mäter bra men hur låter det?
Vi får inte glömma att trioder e dom mest linjära färstärelementen vi har fortfarande. |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/07 : 06:44:52
|
Min gissning är att det låter bra, men då bra på samma sätt som en bra transistorförstärkare snarare än bra på det sätt man förknippar med SET:ar. Som jag tagit upp flera gånger tidigare handlar det nog mycket om matchningen mellan förstärkare och högtalare, moderna kommersiella högtalare ställer generellt andra krav på förstärkarna än vad t.ex bredbandare i horn gör.
Trioder är definitivt speciella eftersom de är de enda förstärkande komponenter som kan klara sig utan yttre återkoppling (möjligtvis undantaget SIT:ar och enstaka andra specialtransistorer som i praktiken inte går att få tag på längre). Det påståendet gäller dock inte riktigt för high mu-trioder som ofta har ganska taskig linjäritet och framför allt väldigt högt inre motstånd, de beter sig helt enkelt i praktiken mer som pentoder än som "normala" trioder. Att grabbarna på Diyaudio lyckas bygga effektstarka SE-stärkare med skyhög dämpningsfaktor och försvinnande låg distorsion med slutrör från radarsändare och allt vad det nu är kan jag nog betrakta som en prestation, men då krävs det som sagt 35dB återkoppling också och det lär knappast bli mycket "rörljud" kvar
I både 808-stärkaren och den nuvarande breadboarden med T20 har kör jag med CFB från 16-ohmstappen vilket ger en dos negativ återkoppling (knappt 3dB för T20 och 4-5dB för 808 om jag minns rätt), tillräckligt för att det ska börja låta bra med högtalare som klarar sig med låg dämpningsfaktor men inte tillräckligt för vad man skulle kunna kalla ett "neutralt" ljud. 808-steget får vara som det är så länge eftersom dess ljudmässiga egenheter är åt det positiva hållet, det är helt enkelt roligt att lyssna på. T20 var mer neutrala från början men skulle i vissa lägen vinna på en lite tajtare bas så där tänker jag experimentera med att lägga till lite mer återkoppling. Hur det går återstår att se. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 17:55:30
|
Lugn första vecka på jobbet, bra tillfälle att bygga chassi... Om man är uppmärksam kan man skymta en svart kylfläns bakom rören, tänkte se om det går att dölja den bakom en plåtbit som även skulle funka som värmesköld så att inte kylaren värms upp i onödan av rören.
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Perfector
Member
538 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 18:21:07
|
Det finns små, 50 mm fläktar som är ljudlösa (så gott som). Om du sätter en sådan i ena kortändan och täcker över flänsarna med en aluminiumplatta så får du en otroligt bra kylning |
"Clarity by Choise" |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 18:39:37
|
Ja, jag var inne på liknande lösningar ett tag för att kunna gömma en mindre kylare under plåten. Efter lite övervägande kom jag fram till att det får bli kylaren på bilden ändå, delvis för att den redan har gängade skruvhål på rätt ställen. Att borra och gänga kylare är ett elände som gärna slutar illa...
Monterad ovanpå chassit kommer den inte behöva någon fläktkylning, den klarade sig bra utan på breadboarden trots att slutrören stod alldeles intill och strålade ut värme. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8635 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 19:08:11
|
Du har ju kommit en bit med chassiet. Är det ek? |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7956 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 19:16:51
|
Teak. Rester från mitt misslyckade försök att bygga teakramar till 6S4S-stärkaren. Ojämna och jävliga på alla vis, fick börja med att planfräsa bitarna med en pelarborr på jobbet. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
Imperial
Medlem i AÖ
2682 Posts |
Posted - 2024/08/08 : 20:16:40
|
Den lille do it jourselfaren |
Rör å tillbehör när jag är med i matchen. jbl2480@hotmail.com Deltidare på Hifikit |
|
|
Topic |
|