HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Vad är det med in-ear-lurar???
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/01/31 :  21:19:48  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Jag vill ha ett par lurar att kunna ha då jag cyklar. Har haft Koss Sporta Pro men dessa är trasiga och jag kommer inte ihåg om jag nån gång fått plats med dem under cykelhjälmen. Därför tittade jag på in-ear-lurar.

Köpte ett par AKG K 324 P bara för att AKG brukar göra bra grejer och det finns för många smålurar att välja på. Lyckades lämna tillbaka dem på en gång då ljudet var värdelöst. Totalt detaljfattigt, burkigt och instängt med (visserligen rapp men) konstig bas, detaljfattigt mellanregister och ett ordentligt avrullat högre register. Suck.

Köpte idag istället Sennheiser CX-300 II.
Aningen bättre men fortfarande samma grundintryck som ovan...
Dessutom dundrar det ju så fort man nuddar sladdarna och det blir en massa konstiga egenljud så fort man stänger munnen, sväljer eller liknande.

Sätter jag de fel eller är in-ear-lurar så här? Har aldrig haft några förut. Just nu efter en lyssning så hade jag hellre klämt in Sporta pro under hjälmen.

Jag har jämfört med mina Koss 50:- öppna plastlurar och OK de är lite bättre än dem även om jag tycker Kossarna är neutralare.
Sen kollade jag mot mina HD 600 och det är som natt och dag.
Kan inte komma ihåg att det var samma jätteskillnad som det var mellan Sporta Pro och HD 600.

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/01/31 :  23:36:23  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
quote:
Jag vill ha ett par lurar att kunna ha då jag cyklar.
Ajabaja!!!

Vad gäller problematiken, så visst kan det bli som du säger. Jag lyssnar ofta på mobilen och då gäller det att gå i takt med musiken annars dundrar stegen upp i lurarna...

Edited by - huzze on 2009/01/31 23:37:47
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/02/01 :  06:09:33  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Testa ett par Shure SE530 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=213767
Ren bas, detaljerat mellanregister och definitivt ingen avrullad diskant, inte direkt billiga kanske men låter förbaskat bra för ett par in-ear.
Med flac i spelaren så blir det riktigt trevligt.
Köpte mina från Advanced Mp3-players och är mycket nöjd.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php

Edited by - Porta on 2009/02/01 06:11:17
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/02/01 :  12:23:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Har inga problem med "konstiga" ljud i mina UE Super.fi 5 Pro sålänge jag inte äter... Använder man bara skumplupparna så får man också en utmärkt passform.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=82050

http://www.ultimateears.com/_ultimateears/store/products/superfi5pro.php

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/02/01 :  20:30:03  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
Precis, äta är inte att tala om. Inte heller gapa eller nynna med i musiken för då dränks musiken...

Gå eller över huvud taget röra på sig är inte heller att tänka på :-(
Den enda användningen som är kvar är att lyssna när man sitter helt stilla och inte rör på sig (typ allmäna transportmedel).

Nä, några dyrare lurar letar jag inte. Bara ett par som funkar till telefonen som har helt OK ljud men jag är inte ute efter toppklass.

Provade gå med lurarna idag och det låter ju som fasen! Dundrar och smäller när sladden nuddar nånting. Andas bör man nog inte heller...
Hmm, lite bitter är jag nog.
Go to Top of Page

andreas_rosenlind
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/02/01 :  21:41:37  Show Profile  Visit andreas_rosenlind's Homepage Send andreas_rosenlind a Private Message  Reply
Jag håller med om att du bör testa Shure's in-ear lurar. Jag har ett par av deras mellanmodeller, SE310, och de låter väldigt bra. Jag har dem när jag tränar ihop med iPODen.

De går givetvis inte att jämföra mot mina Sennheiser HD-650 men mot mina Sennheiser PXC450 fattas det inte mkt i mellanregister och diskant. Shure lurarna låter bättre i basen eftersom PXC450 hugger av de ytterst lägsta frekvenserna (de har noise-cancelation).
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2009/02/01 :  21:50:50  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Jag kan inte minnas att det var sådana problem under min Walkman-period på 80-talet. Då var in-ear-lurarna inte "täta" som dagens mobillurar.

Prova mindre täta lurar. För att illustrera problemet; tryck igen örat med ena fingret (på "flärpen") och ta en promenad, hosta eller ät så får du höra. Det är så många gör för att få bättre medhöring av sin egen röst när de sjunger i t ex kör.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2009/02/01 :  23:34:01  Show Profile Send Roq a Private Message  Reply
huzze: Jag hade gärna testat de otäta varianterna så var det som sagt inte på 80-talet för mig heller. Skillnaden mot nu är att såna lurar inte sitter kvar i mina öron och om jag ska träna dessutom så kommer de garanterat att ramla ur.

De här ljuden som uppstår när man rör sig, tuggar och liknande kommer bara med såna här lurar.
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/02/02 :  22:16:28  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Hmm!
Upplever inget sånt med mina in-ear från Westone.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2009/02/03 :  12:24:53  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
mina denon fungerar bra med var inte så väldigt dyra heller. väldigt detaljrika. dock så för min del stänger de ute ljud för mycket för att jag skulle vilja springa med dem. har dem på jobbet å de är typ bara musik man hör vare sig folk står bakom en å pratar eller jag äter ett äpple

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

templar
Member

89 Posts

Posted - 2009/02/11 :  15:41:57  Show Profile Send templar a Private Message  Reply
Det här känner jag igen. Jag ägde under en kort tid ett par Shure e2c, vilka jag returnerade illa kvickt så fort (kanske för fort) jag provat och hört dunsar för varje steg man tog.
Vad beror det på? Använder man fel/för stora kuddar? Man tycker ju att fler borde uppleva och klaga på samma fenomen.

Jag är dessutom ute efter ett par nya lurar just nu och var sugen på att testa NuForce's NE-7M, frågan är om jag vågar.

La chispa adecuada


Edited by - templar on 2009/02/11 15:42:37
Go to Top of Page

beetype
Starting Member

30 Posts

Posted - 2009/03/10 :  14:34:14  Show Profile Send beetype a Private Message  Reply
Jag köpte ett par Sennheiser för strax under tusenlappen, som komplement till mina större, slutna lurar. De tar ju lite plats och stänger ute tunnelbaneljudet effektivt. Problemet är att så for jag tuggar tuggummi eller går lite snabbare än söndagspromenad-takt hoppar lurj#%&larna ur örat. Jag har provat alla storlekar på "plopparna" och olika införingstekninker (hur låter det?), men det spelar ingen roll. Det är ju svårt att få pengarna tillbaka på ett par väl inskruvade lurar bara för att mina hörselgångar är missbildade. Eller lyssnar jag kanske på fel musik?

Tacksam för hjälp.

(Som vanligt är det inte pojken som skrivit brevet som spelar flickan i filmen)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000