Author |
Topic |
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/01/26 : 08:39:55
|
Nån som ska dit????
Dags för arets första mässa (2009)!
Januarimässa i Göteborg! Då var det än en gång dags för arets första skivmässa 2009 i göteborg, på kåren som vanligt.
Göteborg, Kåren - Lördag 31a Januari - Kl. 11.00-15.00 http://www.westwindrecords.com/index.asp |
HenrikL Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P |
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:44:04
|
För de som ska ut på skivmässan, läs det här:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=77389&highlight=ludwig
Egentligen finns det tusentals LP med bra ljud, men vissa är ändå mer renommerade än andra. Det gäller att lära sig det mesta runt dead vax
En annan tanke kan vara att kika på popsike.com och söka den artist man är intresserad av. Där listas sånt som är svåra att hitta och skivor som är ganska dyra. Fast det finns ingen garanti att just dem låter bra.
Köp inte skivor som är smutsiga ifall ni inte har en tvättmaskin ... Det är svårt at rengöra dem manuellt och resultatet brukar inte bli så bra heller. Lite dammiga album får man nästan accpetera. Dem går ju få rena och fina.
Repiga skivor ska man inte heller köpa, om det inte är frågan om oerhört sällsynta rariteter.
|
Edited by - pick-me-up on 2009/01/30 18:50:13 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:50:11
|
Skivor mastrade av Bob Ludwig.....? Vad menar du??? |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:51:22
|
Om du är läskunnig, kan du följa länken och läsa vidare! Menar du på allvar att du inte vet vem han är?
http://www.thedigitalbits.com/articles/musictap/bobludwig.html
Sorry, kompis! Men jag förstår inte vad du undrar egentligen? Får jag veta det, kan jag förtydliga lite.
|
Edited by - pick-me-up on 2009/01/30 18:57:33 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 18:56:14
|
Det finns väl ingen anlednig att bli oförskämd eller...?
Jag vet i allra högsta grad vem Bob Ludwig är, och har flera av skivorna som omnämns i tråden, jag ville veta om det var något speciellt den tråden du ville påpeka, eftersom det relaterade till skivmässan.
Jag tycker att det är onödigt att bli "tyken" för en fråga.
"Get a Life Man" |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2009/01/30 19:00:54 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 19:01:46
|
Det var ditt svar som lät oerhörd arrogant och oförskämt med tredubbla frågetecken osv! Hur i fasicken ska jag kunna förklara saker och ting att alla är med? Det ser ut att jag inte är så populär här, eller på flera andra forum heller. Det på grund av att jag vågar säga min mening även om det skiljer från alla andras.
Mitt tips relaterar till skivmässan så till vida, att i den här tråden nämns alla bra inspelningar som han har gjort. Du hade nog inte läst något som helst av den tråden, utan börjar provocera mig direkt helt utan anledning. Hur kul tror du att det känns?
|
Edited by - pick-me-up on 2009/01/30 19:04:05 |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 19:15:42
|
Det var inte min avsikt att provocera, man jag var inte med på varför du länkade till en tråd som påtalade Bob Ludwigs förträfflighet, den är ju vida känd. Jag trodde du avsåg något specifikt relaterat till skivmässan, eftersom ditt inlägg började med "För de som ska ut på skivmässan, läs det här:". Jag har för övrigt aldrig haft några synpunkter på dina åsikter, och jag har inte tänkt ha några synpunkter nu heller.
Jag tycker inte vi låter en fjäder bli en höna, så jag stannar här.
God Jakt på skivmässan!
|
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 20:50:16
|
Jag skall nog försöka ta mig dit. Kanske någon vill fika eller nåt?
Mvh Anders.S |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 21:08:35
|
Vi är ett gäng som tänker ta en traditionell pilsner efter mässan, du kan ju hänga på. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 21:11:44
|
Så folk struntar i mina tips som vanligt. Inget tack eller något. Det enda man får är bara påhopp! Allting är som vanligt, med andra ord.
Ignorering är den enda sanna beröm ...
|
Edited by - pick-me-up on 2009/01/30 21:14:37 |
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/01/31 : 23:43:16
|
Men hallå! Blev det några fynd eller? Berätta!! Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 11:41:29
|
Ölen och käket va godast efteråt Vi hade många intressanta diskutioner efteråt om musik framförallt.
Tyvärr glömde jag kontakta trådskaparen Vi får ses nästa gång!
Jag köpte Elmore James 5 kronor mint skick! Paco Al John Friday in San francisco. En Rysk Led Zeppelin med Stayrway to heaven på. Donovan Open road. Ten yers after Rock and roll music to the world.
Tack Leif med polare för igår!
Mvh Anders.S
|
|
|
Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran
1969 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 12:29:59
|
Elmore James! Grattis, vilken?
Ingvar |
Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design. Driver också The Vacuumed Cat co. |
|
|
govinda
Med nytt namn
2290 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 16:03:31
|
quote: Elmore James! Grattis, vilken?
16 GREATEST HITS. Made In West Germany.
Mvh Anders.S |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 17:37:51
|
Jodå..några fynd blev det allt. 2kompletta boxar med Jesus Christ Super Star 10:- st Pink Floyd Wish You Where Here för 10 :- i mint condition. ZZ Top Afterburner & Recycler 10:- st. U2 The Joshua Tree dyrast för dagen med 70:- Michael Jacksson Dangerous 35:- Dire Straits Love Over Gold 10:- hade sen innan men sliten så det var dags att ersätta den. Cher The New Album 10:-
Lyssnat igenom alla idag medan vi städat och alla ok inga hack eller repor...bara lite smuts. Men det är inga problem att fixa ju. Hade velat gå 1 timme till men var tvungen att jobba |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 18:06:29
|
"Pink Floyd Wish You Where Here för 10 :- i mint condition."
Låter fantastiskt ... Är det en originalutgåva eller vad? Ursäkta mig, men jag är lite skeptisk till din beskrivning. Ingen professionell säljare skulle aldrig nånsin sälja en WYWH för bara tio kronor!
Är det helt säkert att du kan det här med gradering osv? Här finns annars en länk: http://www.post-age-collectibles.com/records/grading.html
Det finns säkert flera andra system. Vet inte vilket är mest använt. Men hur som helst brukar dem vara väldigt restriktiva att använda beskrivningen Mint! Det allra vanligaste är NM eller M- av skivor i utomordentligt gott skick.
Mint (M) Absolutely perfect in every way - certainly never played, possibly even still sealed. Should be used sparingly as a grade, if at all. (Grading of Vinyl LP Records and 45's, Term Definitions Courtesy of Goldmine Magazine) |
Edited by - pick-me-up on 2009/02/01 18:11:35 |
|
|
HLindgren
Member
1143 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 18:30:46
|
Om vi nu ska vara så petiga..NM Finns inga synliga repore eller andra defekter på den. Orginal...Made in Sweden. Verkar vara pressad i Sverige. Går att tyda MÅ i skivan och SHVL-814-A På konvolutet C 062-96918.
Men som sagt skiter i om det är en orginal eller inte...gav bara 10:- för den :-P |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 21:55:23
|
Jag är glad att du har gjort ett fynd! Men för trovärdighetens skull måste vi hålla till spelreglerna, tycker jag. Blir själv jättelycklig varje gång jag lyckas köpa nånting för bara en tiondel av skivans värde!
De flesta skivor jag hittar billigt är oftast VG+, ibland VG++. Är dem sämre, låter jag bli. Nu snackar vi om alltså riktigt billiga skivor. Är dem lite dyrare och säljs på en affär, ska man ställa lite högre krav. Men inte för dem som ligger i femkronors- alternativt tiokronorsbacken.
Det är synd att man kan inte lita på gradering när man beställer skivor från nätet. Det hela är lite av gambling. Men om man lär sig känna någon pålitlig säljare, ska man fortsätta att handla hos denne.
Nackdelen är också att frakten till exempel från Norra Amerika är ganska dyrt. |
Edited by - pick-me-up on 2009/02/01 22:07:49 |
|
|
|
Topic |
|