HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Strmbrgs ljudrum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:45:02  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det är ett suterrängrum, med måtten L690 B280 H235
Det låter dock inte alls så smalt som det ser ut!

Grunkorna är Magneplanar MG1.6, Audion PETSE, Benchmark samt Rega-CD.
Sladdarna är enkardelig strömsladd som jag har fyrflätat.
Signalsladdarna är RG62.

Det skall vara ett draperi strax bakom fåtöljerna, men det var lite krångligt att rita med styrplattan.
[URL=http://imageshack.us][/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img89/tjosaniu9.jpg/1/][/URL]

[URL=http://imageshack.us][/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img504/dsc0144kp6.jpg/1/][/URL]

[URL=http://imageshack.us][/URL]
[URL=http://g.imageshack.us/img218/dsc0148bf2.jpg/1/][/URL]

[URL=http://imageshack.us][/URL]

[URL=http://imageshack.us][/URL]


/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2020/06/20 10:16:11

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:08:48  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Orkar verkligen Audion stegen driva maggisarna? SÅ här på avstånd verkar det lite svårt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:22:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
quote:
Orkar verkligen Audion stegen driva maggisarna? SÅ här på avstånd verkar det lite svårt.

Micke


Ja, frågan är väl inte oberättigad. Audionerna har jag ju haft sedan 2000-tror jag.
Jag har plågat dem med både det ena och det andra underårens lopp. Kan bara säga att jag tycker att det är märkligt hur "duktiga¨" dom är! Märk väl att det är single ended-versionen dessutom!

Men som svar på din fråga: Ja! Jag upplever inga problem ens i basen.

Men konstigt är det...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:05:30  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
På tal om drivning av Magneplaner, vill jag minnas att när jag hade mina Past Audio (60W Circlotroner) utlånade, sades det att de var lite för klena för Magneplan.
Hade förväntat mig ett smärre gudom, dock ....
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  13:50:24  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Det beror naturligtvis på vad man accepterar avseende ljudtryck tex.

Den "livliga dynamik" som jag upplever med den här lösningen föranleder i alla fall inte mej att byta.

Jag upplevde Lyndorfs slutsteg och diverse andra som vekare.

Men det är nog mest inbillning eller felaktiga preferenser.



/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2009/01/26 :  15:15:39  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message  Reply
Dessa Maggisar har en låg men snäll/rak impedans och sedan är det en linjekälla vilket innebär att ljudnivån inte faller av på samma sätt som en #8221;vanlig#8221; högtalare med ökat avstånd. På tre meters avstånd ligger ljudnivån på dessa Maggisar på samma nivå som en #8221;vanlig#8221; högtalare på 90-91 db:s verkningsgrad. Jag är säker på att Strmbrg inte inbillar sig att det låter bra, det är antagligen så.

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  15:23:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Tack!

Jo, det ÄR ju faktiskt så.

Men det ville jag inte skriva i klartext.



/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/26 :  15:38:49  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
Tråkigt att ingen säger det, det är mycket vackert uppställt med hög mysfaktor

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  15:54:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Tack!

Och tack Photoshop...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:42:07  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Kan väl tillägga att det faktiskt ser lite smalare ut på bild än i verkligheten.
Det finns vad jag begriper, inga objektiv som både har ögats bränvidd OCH ögats bildvinkel.
Då får man köra med mycket speciella panoramakameror...

/Strmbrg,


/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:45:35  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
Hur stort är rummet?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:56:33  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Står nånstans...
L690 B280 H235

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/26 :  20:57:13  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
quote:
Kan väl tillägga att det faktiskt ser lite smalare ut på bild än i verkligheten.

Det måste vara gränsfall med "luft" runt dina Maggisar eller har jag fel

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:09:58  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Mja och mjae...

De står knappt 20 cm från sidovägg och drygt 100 cm från bakvägg.

Alldenstund dipoler inte strålar åt sidan, så kan de gärna stå nära sidovägg. Det kan till och med vara en klar fördel!
Ingvar Öhman har förklarat varför för mej, men jag kan inte återge det på ett bra sätt.

De är ganska kraftigt intåade. Det medför att bakåt-loben huvudsakligen träffar sidovägg i förstareflexen. Jag förlänger därmed löptiden och diffuserar intensiteten i reflexen innan den når lyssningsplatsen.

Träffen blir dessutom i flack vinkel, vilket medför att det blir en spridning över ett bredare frekvensspann, än om reflexen skulle vara vinkelrät.

Yttermera är diskant-sektionen "inåt", vilket ger mer bidrag från bakåtljudet i just diskanten med en sån här placering.

Bokhyllorna bidrar till att diffusera reflexen "framåt", men det var väl kanske det mest uppenbara...

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

llerk
Member

1014 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:15:39  Show Profile Send llerk a Private Message  Reply
Bara det funkar så (det var kanske en dum fråga,men jag är inte så bra på just dipoler)

"don´t care as long it´s krell"
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/26 :  21:59:44  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag är nog inte så himla duktig heller. Jag har bara funderat lite fram och tillbaks ett tag.

Jag tror att ett ganska dåligt sätt att placera dipoler är, då de strålar närmast vinkelrät in i bakväggen. Alltså med mycket liten "tå-in".
Det blir en reflex, som koncentreras energi- och frekvensmässigt, med en kraftig, smalbandig utsläckning och en annan kraftig, smalbandig förstärkning. Gissar jag.

Har man ett brett rum, kan man vinna på att tåa-in högtalarna då med!
Reflexen får då studsa ut åt sidorna, tappa i energi och spridas frekvensmässigt, innan den träffar öronen. Dessutom kan ju den kraftiga in-tåingen möjliggöra placering närmare vägg utan att basen påverkas!

Intå-ingen ger dessutom fördelen att det stora membranet har olika avstånd i direktljudet till örat, mätt från olika delar av memranet! Tror i alla fall att det är fördelaktigt. Jmfr baffelreflexer i lådhögtalare.

Dessa högtalare "beamar" inte som vissa dipoler gör. Delningen till "diskant-bandet" sker nämligen vid låga 600 Hz!, där diskantens bredd är mycket liten i förh till våglängden och därmed bredspridande.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.


Edited by - Strmbrg on 2009/01/26 22:02:05
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:09:59  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Makalöst stor bild, du kan väl skala ner dem lite.
+Vad hände med http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62959

Edited by - Passerati on 2009/01/27 23:10:52
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/27 :  23:30:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
quote:
Makalöst stor bild, du kan väl skala ner dem lite.
+Vad hände med http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=62959


Ja, det blev nästan större än i verkligheten. Har inte blivit så slängd i detta än...

Det är väl bara slutstegen kvar och Jordanlådorna utan element.

Fascinerande att du har sån koll! Det hade jag knappt själv.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2009/01/28 :  12:54:03  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Härligt med maggisar . Var själv och lyssna på den mindre modellen MG12 och det är nå speciellt med dessa högtalare. Har sålt bort hela min anläggning och ska börja om från början nu, högtalare först ut och MG12 är en stark kandidat .

/Niklas

PS. fina bilder du lagt ut.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/01/28 :  13:31:15  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Hej!

12:an funkar säket fint. Har inte hört den, men eftersom principen är densamma (med kvasi-band-diskanten), så lär den låta snarlikt mina.

Förmodligen är delningen lagd lågt även i 12:an. Jag tror att det är en förutsättning för att slippa den "beaming", som var lite störande med de äldre modellerna.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/01/28 :  18:50:54  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Det är samma delningsfrekvens på 12:orna, det stämmer.

mvh

S
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2009/02/07 :  10:07:06  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Det är sällan ngt problem med att lyssna på dipoler i ett avlångt, smalt rum. Tvärtom. Det fungerar i regel väldigt bra! Men om de har en hård vägg bakom sig är det idé att ha en difusor på den plats där diskanbandet har sin reflex relativt lyssningspositionen. Och den difusorn behöver bara vara 15 centimeter bred för att ge stor vinst.

/Io - som njöt av Apogee i 12 år.

  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/02/08 :  16:06:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Jag testade med att placera ett betong-gjut-rör bakom resp högtalare, för att diffusera väggreflexen.

Ett rent experiment, som inte grundade sej i att jag stördes av något fel i återgivningen. Det vara bara nyfikenhet på vad som skulle förändras.

Det blev ingen större förändring. Jag tror att jag skrivit en tråd om detta tidigare, när jag tänker efter.

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2009/02/08 :  17:33:00  Show Profile Send U1 a Private Message  Reply
Maggies är alltid trevligt Har du prövat med någon dipolsub till dem?
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/02/08 :  23:36:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Nej, jag tycker absolut inte att det behövs någon sub.
Men det varierar nog både med placeringen och tycke&smak.

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2009/02/22 :  13:18:37  Show Profile Send Strmbrg a Private Message  Reply
Lampan Placebo:

Bakgrunden till detta är att jag och Per för någon månad sedan köpte ett par pappgjutrör som placerades bakom Pers MG1.6:or. Vi ställde nog rören alldeles för nära högtalarna, tror jag.
Det blev hursomhelst inte så bra.

Jag testade senare att placera rören på ett annorlunda sätt, bakom mina egna dipoler, och då blev det lite mer positiv effekt av det hela...

Golvlampan Placebo heter egentligen Textur och säljs på IKEA.
Den är knappt 150 hög och 18 i diameter. Den är försedd med reostat, för steglös reglering av ljusstyrkan.

Textilen är limmad på en "plasttrumma".

Jag har införskaffat två stycken. De är placerade ett par dm ut från bakvägg, sålunda att de förväntas diffusera väggreflexen från Magneplanarernas diskant"band".

Ställer jag en spegel parallellt med bakväggen, så ser jag (från lyssningsplats) diskant"bandets" baksida ungefär där golvlampan står på denna bild. Lampan står alltså ivägen för diskantens väggreflex.
Tanken med Placebo-lampan är alltså att sprida ut lite av diskantens bakåtustrålning. Omvänd parabol, liksom.
Lampan lär nog bara vara verksam i diskanten, pga av materialet och inte minst diametern på'n.

[URL=http://imageshack.us][/URL

/Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000