HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 nålrengöring
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2009/01/23 :  21:03:45  Show Profile Send skalet100 a Private Message  Reply
Jag hade en disk. med en arbetskamrat som är väldigt insatt
i vinyllyssnande som menade på att han gjorde rent sin nål efter varje lyssning med en borste för att hålla den i topptrim hela tiden,
själv har jag aldrig ens tänkt på tanken att skaffa nått sånt
och har aldrig märkt nått överdrivet slitage heller men det har
ändå fått upp ögonen på mig.

men det här har säkert disk. många gågner tidigare men hur ligger det till med nålrengöring, är det livsviktigt eller funkar det ändå?

och gärna tips om olika tips på hur man håller efter nål och skivor vore inte dumt då jag själv inte alls har nån koll på sånt som sagt!

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2009/01/23 :  22:04:19  Show Profile Send KentTomas a Private Message  Reply
Tror du skojar lite med oss i en annan tråd frågar du varför din spelare låter illa, och nu skriver du att du aldrig gjort ren nålen. Självklart måste du rengöra nålen helst mellan varje skiva. Vinylskivor är dammagneter. Hur många skivor har du spelat utan att rengöra nålen?
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2009/01/23 :  22:09:13  Show Profile Send skalet100 a Private Message  Reply
hehe.. kan tänka mig det ser ut som jag gör det, men skojar gör jag inte. Är bara jävligt dåligt insatt helt enkelt
skivor spisas ofta så rek. gärna nått bra att göra rent med.. innan det kom på tal så har aldrig tänkt tanken ens faktiskt.

men skriv gärna vad ni använder så ska jag nog börja göra rent ordentligt med.
Go to Top of Page

KentTomas
Member

198 Posts

Posted - 2009/01/23 :  22:13:15  Show Profile Send KentTomas a Private Message  Reply
Den här använder jag http://www.svalander.se/vinyl/stylusbrush.htm
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/24 :  01:03:57  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag köpte ny pickup i höstas. Då följde en sån här med, fast röd.

Säljs lös under Clearaudios namn för bortåt en hundring.

Sedan 1980-talet använder jag min Goldring Professional Stylus Cleaner regelbundet som polerar nålen med ca 500 Hz.

Båda har kolfiberborst.
Vätskor har jag aldrig använt på nålen.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2009/01/24 01:24:53
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/01/24 :  08:56:50  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag använder denna Zerodust
Enkel (bara att dippa ner nålen och lyfta)och inget kladd med vätskor mm.
http://www.musicdirect.com/product/74632

Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/24 :  09:03:58  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Klart intressant produkt, pix.
Min batteridrivna finns ju inte att köpa längre.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2009/01/24 :  09:20:40  Show Profile Send millenniumking a Private Message  Reply
Om du spelat väldigt länge med nålen och den dragit på sig en svart beläggning från vinylen försämras ju ljudet en hel del. Kolla med förstoringsglas! Då kan man ju använda någon rengöringsvätska. Mellan varje spelning har jag dock aldrig sett någon anledning att rengöra nålen... sitter det fast stora hårbollar kan det ju dock vara lämpligt!
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2009/01/24 :  11:29:50  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Om det sitter stora hårbollar på nålen så har katten varit på gramofonen, det skall hon inte vara.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2009/01/25 :  18:54:20  Show Profile Send skalet100 a Private Message  Reply
nu har jag provat med en onzow zerodust som ajg faktiskt fick av min jobbarkamrat
som han inte använde nå mer och jävlar i gatan vilken skillnad det blev så nu
är ordningen återställd.. skönt att slippa hålla på och fingra runt nålen med nån borste eller dylikt
utan bara doppa ner den i gelen och vips så låter den perfa igen! :)
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:12:27  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
quote:
nu har jag provat med en onzow zerodust som ajg faktiskt fick av min jobbarkamrat
som han inte använde nå mer och jävlar i gatan vilken skillnad det blev så nu
är ordningen återställd.. skönt att slippa hålla på och fingra runt nålen med nån borste eller dylikt
utan bara doppa ner den i gelen och vips så låter den perfa igen! :)

Jag tror att Bubbel kör med samma koncept, och han är nöjd, trots att han är ganska gnällig när det gäller dylika produkter .

Finns den bara att tillgå från USA?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:23:13  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Vi hade en likande tråd i höstas. Kolla Vinylforum sid 3 el 4
Damm o beläggningar

Edited by - Schulze on 2009/01/25 19:24:03
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/01/25 :  19:32:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jodå jag har en liknande produkt http://www.extremephono.com/Stylus_Cleaner.htm jag har bara gott att säga om den men vad PG Jeppsson inte vet är att jag tar lite då och då med en borste också. De är väldigt snabba på att leverera min fick jag inom en vecka direkt i brevlådan.

quote:
Bubbel kör med samma koncept, och han är nöjd, trots att han är ganska gnällig när det gäller dylika produkter .

Man skall vara kritisk det finns för mycket konstiga grejer som guppar omkring i hifivattnen.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/01/25 :  20:45:49  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Om man som jag har en Cantus arm, kan Zerodust vara lite för hög för att "trä in" under puppan.
Det går heller inte att få den utanför tallriken som vanliga pendel-armar. Då verkar den som Bubbel visar vara bättre läpad.
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2009/01/25 20:46:39
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2009/01/25 :  21:08:52  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Mätte den med ett skjutmått och den visade på 7,7mm tjocklek.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:03:49  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message  Reply
Zerodust finns att köpa på Vinylbutiken (och på deras webbplats).

mvh

S
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2009/01/25 :  22:19:50  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
[quote][Zerodust finns att köpa på Vinylbutiken (och på deras webbplats)./quote]

Då får jag väl ta en titt på Vinylbutiken............

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/01/26 :  10:15:01  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Vad är det för klägg i asken måntro ? Är det som dom där kletiga leksakshänderna man kan köpa för en femma utanför buiken i små vridautomater ?
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2009/01/26 :  15:40:42  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Funkar bra hos mig.

Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4175 Posts

Posted - 2009/01/26 :  16:16:32  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
quote:
kletiga leksakshänderna man kan köpa för en femma utanför buiken i små vridautomater ?

Det är nog inte otänkbart
Bara det inte ger några rester kvar på nålen så kanske dessa funkar lika bra
/Pix

Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2009/01/26 :  16:28:12  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
Ja,, jag tycker att det var helfestligt att det inte bara tog bort damm utan även i viss mån rengör nålen. Det är avancerade grejer det där,, eller mycket enkla Man vet aldrig med hifiindustrin. Men bara det fungerar bra så är det ju bra !.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2009/01/26 :  19:14:27  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
pix!

Kan man ha den på skivtallriken? Alltså finns det tillräckligt med utrymme att rengöra nålen genom att bara skänka den in i den här grejen?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000