Author |
Topic |
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 00:35:49
|
Hej! Jag vet att det finns en zillion liknande trådar att leta igenom, men 80-talist som jag är, ska såklart lösningen komma till mig, inte tvärtom
Jag har sakta men säkert börjat uppgradera mina prylar och nu har turen kommit till pickupen. Den är tänkt att hamna på en Pioneer PL-740 som har en rak tonarm i grafit vilket gör att den inte väger så mycket. Min budget får hålla sig runt tusingen och det ska man väl få något trevligt för, inte sant? Denon 103 har man ju hört gott om, men den passar väl bättre till lite tyngre armar?
Pickupen som sitter på nu tjänar väl sitt syfte så länge, men den känns onekligen tråkig och utan tryck. Det är en standard Pioneer-puppa förövrigt.
Finns det någon pickup som är mer eller mindre given till den armen, med ett pris runt tusingen? |
Novis vars intresse sträcker sig åt det analoga hållet. |
|
swingpjatt
Member
338 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 13:20:41
|
Det som de initierade ofta glömmer när det gäller Denon 103 är att det är låg nivå 0.3 mv, så man behöver ett bra RIAA eller en step up för att det skall fungera riktigt bra, sen är den väl rätt så styv i nålupphängningen tror jag och av den anledningen rekomenderas en tyngre tonarm ( ni som verkligen kan rätta mig om jag har fel).
Så vad som är rimligt till skivspelaren är väl kanske en MM pu Goldring 2100 eller Grado Gold.
|
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 14:07:35
|
tack swingpjatt. det ska kollas upp. |
|
|
Fix
Member
294 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 23:02:33
|
Jag köpte en ny Denon DL103 nål till min Garrard 401 med SME3009 Arm... Vilken skillnad mot det gamla... |
|
|
rocksteady
Member
88 Posts |
Posted - 2009/01/20 : 23:56:35
|
Efter råd från Swingpjatt har jag kollat in Goldring 2100 och Grado Golden och beslutat att dra iväg en beställning på Goldringen. Ska bli intressant att höra hur mycket skillnad det gör. Blir en spännande vecka det här; väntar både på sladd, högtalare med stativ och nu pickupen. Lilla julafton komma skall. |
|
|
|
Topic |
|