Author |
Topic |
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 17:09:51
|
Bra med lite info om uppfräschning av huven. Tänkte att jag ska lägga lite tid på att putsa upp spelaren i helgen. Har bara stått och spelat så det har inte blivit någon omvårdnad ännu. Tar en sväng förbi macken och kollar vad de har inne. |
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2009/01/30 : 19:48:04
|
En bra dammvippa är bra för at få bort löst damm.
Lite mer ingrått damm kan fås bort med vanligg möbelpolish från trädetaljerna. De blir både rena och får snygg yta.
För metallytor använde jag dels vanlig Yes i svag koncentration och kemiskt ren bensin för känsliga delar av t ex tonarmen. Denna ska naturligtvis rengöras med yttersta varsamhet.
mvh/ Jörgen G
|
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:11:28
|
Bubbel bad om lite närbilder på komponenterna tidigare i tråden:
quote: pegul ta ett par närbilder över själva elektroniken så får man en bättre överblick.
Har ängnat lite tid åt att få lite puts och studs samt sänka armen något. Hade naturligtvis kameran framme och tänkte delge lite (eller många) bilder. (Hmmm, det börjar bli en bildtråd av det här. Hoppas att ni inte tycker det blir tjatigt, säg till i så fall.) Tar närbilderna i den här posten så kommer uppfräschningen och lite annat i kommande postningar.
Nåväl lite bilder på inkråmet:
Uppifrån
Här ser man att det verkar ha läckt från elektrolyterna. De ser ju inte helt krya ut men spelaren snurrar på och verkar hålla hastigheten trots det.
Lite andra vinklar som kanske tillför info för den elektronikkunnige.
Till sist pottarna för hastighetsregleringen
Nu ska det putsas lite...
|
Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
|
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:28:32
|
Tänkte att jag skulle sänka armen något eftersom den har haft ett lätt framåtlut.
Här ser man de två skruvarna som man lossar för att justera. När man lossar dem så kan man fritt flytta hela "paketet" upp och ner vilket kan göra det hela lite bökigt. Upptäckte dock en grej när jag höll på med det här, hela armen var lite lös. Den vred sig helt plötsligt lite! What the f...?!
Bara att vända upp och ner på spelaren igen och lossa "anslutningsboxen" så att man kan kolla om det inte sitter en stor mutter där.
Först av med locket...
... sedan bort med hela lådan. Och där satt det en mutter, ganska djupt nere i "brunnen". Det enda jag hade som jag kunde få tag med var en lång spetstång. Inte optimalt men det räckte med en lite kninx så satt armen fast igen.
Snart dags för putsning, bara den där sprickan i faneret kvar... |
|
Edited by - pegul on 2009/02/01 01:29:38 |
|
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6797 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:28:35
|
quote: Här ser man att det verkar ha läckt från elektrolyterna.
Du behöver inte vara orolig alls för det som på de flesta äldre apparater brukar man limma fast kondingarna innan lödning och det är vad du ser.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:33:40
|
Aha, bra att veta Bubbel. Tyckte att det var konstigt att spelaren uppförde sig så bra om något var fel. Men det kanske inte är så fel ändå, då. |
|
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 01:40:58
|
Sprickan, ja! Alltid lite knöligt att få in limmet ordentligt när man har en flisa som sitter ganska hårt fast. Antingen får man vara modig och bryta bort den helt eller försöka bända upp den så försiktigt man kan.
Gjorde ett par "kilar"...
...sedan pilla in lim så gott det går. Blåste sedan in det med tryckluft för att få in det så långt som möjligt.
På med en tving...
...och torka bort överflödet.
Snart ska det putsas! Limmet behöver bara torka först.
|
|
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 02:11:33
|
Dags för putsning...
Lite "innan"-bilder
Har inte gjort något tills nu så den är både dammig och allmänt solkig.
En gammal klisterlapp som ska bort.
Bort med mattan...
...och tallriken.
Klisterlappen först. Bort med så mycket som går för hand...
...och efter lite gnuggande med T-röd så är det bara en matt rektangel kvar. Hoppas att möbelpolishen tar hand om det.
Så här blev föresten limningen. Skrapade försiktigt bort den "rygg" som blev i skarven med en kniv och gick sedan i med en smal färgpenna, typ vax. Glömde dock ta bild på det, sorry!
Huven fick ett par behandlingar. Först vatten med lite diskmedel. Sedan en "rubbning" med Biltemas variant av Autosol (tror det heter så). Tog inte bort alla repor men mycket av de små. Sist en bilvax som också hade lite rubbing i sig.
Helt klart ett lyft!
Spelaren fick först en avtorkning med vatten + lite diskmedel. Blåste bort lite damm runt tonarmen och andra trånga ställen med tryckluften. Sedan möbelpolish som funkade riktigt bra.
Inte mycket kvar av klisterlappen. Sprickan inte speciellt framträdande heller.
På med locket...
...och sedan rensa bort allt från bordet för ett par avslutande bilder
Mycket blankare och trevligare.
Ta-da!
Nu återstår att fixa en ny pickup men har inte bestämt mig ännu. Tänkte lägga ca 1000:- men det kan ju ändra sig. Kollat lite på Ortofon M2 Red men sen finns ju den blå. Grado har väl nån Gold för strax över tusingen. Kanske nån AT? Eller något annat? Kommer att bli en MM i alla fall så att jag slipper köpa RIAA direkt.
Hoppas att ni står ut med alla bilder. /pegul
|
|
|
|
Comus
Member
321 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 10:26:33
|
Måste säga att den blev väldigt snygg, detta gjorde du bra.
Nu är det bara att se fram emot många timmars spisning.
Mvh / |
Comus |
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 16:06:24
|
Den blev väldigt fin efter uppfräschningen det är väl spenderade minuter. Jag har lyssnat på 2M blue och blev lite imponerad för en gång skull lät det inte som ortofons MM brukar. Om jag skulle köpa en sådan skulle jag nog satsa på en Bronze även black har samma styva kropp och silverkoppar tråd inuti sedan kan man välja vilken nål man vill alla i serien passar.
Jag har själv en Grado Gold som jag använde länge men jag har gått vidare i träsket jag gillar den väldigt mycket men den passar inte riktigt till min nya spelare och tonarm. När jag lagar fanér som har spruckit eller lossnat så brukar jag efter att limmet är på plats lägga en bit papper där efter en bit plywood ovan på sprickan sed drar jag dit tvingen detta gör att fanéren blir så gott som slät papper och lim kan man tvätta bort med vanligt vatten.
anders |
Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge. |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 22:38:59
|
quote: Den blev väldigt fin efter uppfräschningen det är väl spenderade minuter.
Hmmmm... minuter. Du känner inte mig :-)
M2 Bronze känns som lite för dyr mot vad jag tänkt. Står väl egentligen och velar mellan den röda och den blå, med dragning åt den röda pga priset. Frågan är hur stor förbättring det blir mot den AT95 som sitter där nu? Nuvarande PU är ganska "Essssig" på många skivor vilket borde visa på en sliten nål, eller?
Har försökt att läsa upp mig om M2 (främst den blå och röda) och hittar lite olika beskrivningar om karaktären på dem. På en del ställen beskrivs den som "förlåtande" mot gamla och slitna skivor och på andra ställen som ganska avslöjande¨och detaljerad mot dåliga inspelningar. Jag skulle nog föredra det första fallet. Föredrar nog generellt en "rondör" i ljudbilden framför väldigt analytiskt. Fast pulsen får ju förstås inte gå förlorad.
|
|
|
|
Bubbel
6797 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 23:43:12
|
quote:
Hmmmm... minuter. Du känner inte mig :-)
Minuter blir timmar, timmar blir dagar, dagar blir veckor. Jag känner igen mig minuterna drar iväg snabbt.
Det är ett tag sedan jag lyssnade på den blå men det som slog mig var att den spelade med väldig skärpa i ljudet och som jag upplevde det med stampa takten faktor dock hade jag bara par timmars lyssning på den innan jag lämnade tillbaks skivspelaren som jag hade renoverat.
anders |
|
|
pegul
Member
237 Posts |
Posted - 2009/02/01 : 23:58:20
|
Hmmm... vad välja?
De MM-pu:s som ligger i "mitt" prisspann är väl:
M2 Röd M2 Blå Grado Gold (Moving Iron?) Goldring 2100 Goldring 2200 Nagaoka MP-11 Nagaoka MP-110
Antar att den här samlingen har ganska stor spridning i karaktär. Lite intryck om de olika vore super om någon kunde delge.
/pegul
|
|
|
|
Topic |
|