HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Lyssningsträff med XTZ hos Zalve
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/01/04 :  00:02:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Vad göra en kall och vintrig lördag efter helgerna?


Som nyinflyttad i örebroregionen så bad jag raskt om inträde i Nerikes Audiofiler. Eftersom jag varit sugen länge på att provlyssna XTZ-högtalare så ventilerade jag spörsmål om detta i klubbstugan varpå Zalve mycket snabbt och vänligt anordnade ett tillfälle för lyssningsträff hemma hos sig. Detta blev för mig ett första tillfälle att träffa några av klubbstugans medlemmar och stifta bekantskap med XTZ.

På menyn stod de nya versionerna av XTZ 99.26 i mattsvart med den välvda formen på kabinettet.



Till "godiset" och löken på laxen hörde också till att dessa kompletterades av två stycken (!)99 W12 i passiv variant kopplade till XTZ:s Sub Amp DSP




Dessa var i den nya finishen valnöt vilket tilltalade mig som är lite konservativ mot de pianolackade varianterna.

En något suddig bild på högtalarna bakifrån



Koncentrerade lyssnare... Visst adderar blixten en trevlig lyster i folks ansikten när man tar bilder....



En metabild, en bild på en som tar bilder...



Några lyssningsintryck då. Jag fick möjlighet att spela några av mina personliga medhavda favoritskivor som alltid är med när jag lyssnar på högtalare i butik och dylikt, helt enkelt för att jag "vet hur de låter". Jag prövade Nerikes Audiofilers stora tålamod genom att pröva både lugn musik och lite Metal i form av Opeth, Tiamat och Entombed. Inte förrän efter Entombeds slamriga och vildsinta framfart över ljudbilden såg jag tecken på att tålamodet började tryta i sällskapet med mina i sammanhanget kanske "udda" skivor.

Konstaterar att 99.26:orna fyllde ut Zalves stora vardagsrum på ett imponerande sätt med en trevlig klang och artikulerad bas. Har svårt att tänka mig att man blir lyssningstrött framför dessa då de spelar mjukt men detaljerat. Piano, cymbaler och blåsinstrument lät naturligt, även slamrig musik gick att lyssna på utan att de blev analytiskt obehagliga. Men som stativare har de naturligtvis sin begränsning vad gäller basdjupet.

Efter att Zalve sedan kopplat in subbarna och vi lyssnat ett tag, och sedan kopplat bort dem... så kändes det verkligen hur mycket extra de ger i helhetsupplevelsen. Upplevelsen var klart tunnare utan, minst sagt. Möjligen gick subbarna ut en aning över den fina konturen på basen till fördel för basdjupet, men Zalve hade inte heller haft tid att optimera placering och inställningar på allt så det är nog lite av en justeringsfråga.

Högtalarna är ju bra och imponerande i sig, men det kanske särskilt när man betänker att de i sammanhanget har väldigt små prislappar man verkligen imponeras av de kvaliteter som XTZ lyckats pressa in i dem.

Ett stort tack till Zalve som bjöd på extra gott kaffe och trevlig lyssningsstund. Tack också till er i Nerikes Audiofiler för en trevlig eftermiddag men många intressanta nya musikupplevelser med artister som hamnade på "vill-ha"-listan. Det är alltid kul att prata om och lyssna på musik. Vi täckte in allt från electronica, death metal, klassiskt, orgel, jazz, industri... you name it. Kul med blandning!




Edit: några av bilderna var på tok för stora...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/01/04 11:16:11

Kilgore
Member

1579 Posts

Posted - 2009/01/04 :  10:12:09  Show Profile Send Kilgore a Private Message  Reply
Kul att få höra lite lyssningsintryck på dessa högintressanta prisvärda högtalare.
Där finns många inställningsmöjligheter på Sub Amp DSP, jag ahr själv en hemma och testar med :)

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7357 Posts

Posted - 2009/01/04 :  21:21:58  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
Trevligt med bilder och intryck! Kul också att XTZ fortätter att komma med nya intressanta produkter.(W12.18P)

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2009/01/05 :  07:04:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mer bilder boys !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2009/01/05 :  17:22:02  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Trevligt trevligt, som föregående talare : Mer bilder boys !!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/01/06 :  14:50:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
quote:
Trevligt med bilder och intryck! Kul också att XTZ fortätter att komma med nya intressanta produkter.(W12.18P)


W12.18P är som tidigare sagts en passiv bas som är utrustad med den nya XXLS serien från Tymphany/Peerless.

Kommer att finnas på marknaden nu efter "13 dagen"


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:23:06  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vad kan den tänkas kosta?

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2009/01/06 :  15:56:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Zalve, har fransyskorna fått nobben?
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:01:43  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Jonaz: De i valnöt kommer att kosta 3500:- och de i Svart High Glossy 4000:-

Pix, Näe,, Fransyskorna finns kvar. För dagen nerställda i källaren, för att ge plats för det som "guy gadbois" ville lyssna på.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:36:10  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:
Mer bilder boys !!


Själv har jag nog inga fler tyvärr, bara några suddiga underexponerade kvar. Ni missade väl inte Passeratis länk till fler bilder ovan. Flera av dem är riktigt snygga.

quote:
För dagen nerställda i källaren, för att ge plats för det som "guy gadbois" ville lyssna på.


Tackar för möjligheten som gavs! XTZ gav mersmak.


Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2009/01/06 16:36:38
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000