Author |
Topic |
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 13:06:34
|
quote: Simmade din krets och kom fram till att man måste upp till B+400V, Ua160V, Ug-20V och Ia 30mA för att slippa ifrån 3H och uppåt. Här blir det i stort sett enbart 2H och den blir långt, långt lägre än med låg B+. Yunick, vet inte hur det ser ut IRL men jag tror att du skulle vinna att köra en spänningsdubblare på ditt nätagg!
Mycket intressant tråd ,Revintage jag håller på att koppla upp den krets som du har simmat ska bli intressant att prova
mvh mattias |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 13:30:05
|
Varför driva röret så hårt? Det är inget slutsteg som skall byggas. Jag tror att man vinner på att gå ned i ström lite grann i förstegssammanhang. Det blir enklare att bygga nätdelen och den spelar ganska stor roll i den här miljön och linjäriteten blir tillräckligt bra för ett sving på 10V ut i alla fall.
Jag skulle satsa på 8.2k - 15k på anoden och 470R på katoden med avkopplingskondensator 470uF/35V parallellt med minst 1uF polypropylen, det fungerar med B+ mellan 200 och 400V ungefär, för att få vettigt värde mitt i spannet man man välja något mittemellan som t.ex 12k för 300V. 470R på katoden fungerar hela vägen.
Inga LED i mina katodslingor, varför skall man införa olinjärt grus i signalkretsen?! Avkopplade motstånd fungerar hur bra som helst och som nämnts har man en självjustering som inte är helt oväsentlig i kopplingar utan NFB, det är inte så kul att behöva justera bias hela tiden för att kanalbalansen blir fel.
Bara ett par åsikter från mig som just håller på med ett 6N30P-steg och det uppför sig relativt likartat så mina åsikter har åtminstone lite verklighetsförankring.
Edit. Justerade arbetspunktsrekommendationen lite. |
Edited by - MatsT on 2009/01/11 20:04:12 |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 21:05:45
|
MatsT, Det är väldigt nära det som jag har i mitt 12B4A steg +HT=195V (OB3 + OC3 vr-rör) Rk=470 Ohm Ia=18mA Va, minns jag inte exakt med skulle uppskatta att jag har ca 40V över CCCSén. Altså ca 155V (Pa=2,8W) Jag har inte testat högre Ia än så, så jag skall låta vara osagt hur det påverkar ljudet. /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
Edited by - pix on 2009/01/11 21:07:02 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/11 : 22:11:29
|
Yunick, hoppas du inte tar illa upp för utvikningarna i din byggtråd.
Om man tittar på 12B4s kurvor så ser man att linjäriteten är långt bättre vid Ug=-20V relativt -10V och -30V, gentemot -10V relativt 0V och -20V. Visst kan man gå ner i ström men även då hamnar man i ett mindre linjärt område. Dessutom är ju inte rörkurvorna de mest imponerande. Detta är ur teoretisk synpunkt, hur det låter har jag ingen aning om. MatsT: Jag tror att du gör bättre i att precis som jag satsa på det mycket linjära 6H30 (http://klausmobile.narod.ru/testerfiles/6n30p.htm) . Vi kan väl jämföra våra konstruktioner vid tillfälle, jag har ändrat(förenklat) en hel del sedan vi diskuterade sist( http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=63660&whichpage=1&SearchTerms=6H30).
Edit: Kollade din arbetspunkt och den ligger vid ca -20V.
Då utstyrningen ligger lågt ifh till ovanstående så blir ju disten låg trots att röret inte är det mest linjära. Röret har ju också en bra förstärkningsfaktor så att det normalt passar som linjeförstärkare. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
Edited by - reVintage on 2009/01/12 09:26:04 |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 09:39:03
|
Att 6N30P är ett bra rör är helt klart men det har aningen hög förstärkning för ett linjesteg. Det som gör 12B4A till ett intressant förstegsrör är väl framförallt att det är så enkelt att slänga ihop något som borde ge en bra funktion. Det har lagom mycket förstärkning och låg utgångsimpedans med en enkel RC-koppling och dessutom helt OK linjäritet. Det är svårt att hitta något som är mer lättbyggt än ett linjesteg med 12B4A. Det är bara att sätta en potentiometer på ingången och bygga en vanlig RC-kopplad förstärkare så har man ett försteg av mycket hög klass. Vill man labba vidare finns ju alternativa laster som drosslar eller my-följarvarianter att ta till men egentligen behövs det nog inte. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 11:10:30
|
quote: .... Det är svårt att hitta något som är mer lättbyggt än ett linjesteg med 12B4A....
Det var precis det som gjorde att jag valde just det röret :) Ett enkelt sätt att få testa bygga med rör. Lite ironiskt att det är nätdelen som krånglar |
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
Edited by - Yunick on 2009/01/12 11:11:47 |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/12 : 11:35:25
|
Håller med MatsT om att detta är optimalt för enkelhetens skull. Även att RC kopplat och grusfritt är det enda som behövs.
Det enda man behöver göra är att jobba med arbetspunkten. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/01/16 : 18:23:07
|
Revintage,
quote: De två sistnämnda och den sista i synnerhet ger klart sämre arbetspunkt relativt den första
Håller på att snickra ihop en ny PSU. Skall passa på att testa högre +HT. Nu har nu L-C-CCS filter, men med C-L-C-CCS borde jag kunna nå ca 300V. Återkommer med resultat /Pix |
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/16 : 19:14:47
|
Spännande Pix! Om du höjer anodspänningen vore det intressant om du jämförde Ra mot CCCS igen!
|
Edited by - reVintage on 2009/01/18 13:58:50 |
|
|
Topic |
|