Author |
Topic |
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 02:19:53
|
Tackar Fuling! Det är svårt att gör kabeldragningen på något snyggt sätt tycker jag. Hur man än gör blir det ett nystan till slut. Men denna gång blev det ganska ok. iofs ganska lätt när det inte är mer än ett par kablar som ska in :/
Tycker fortfarande att dina Aleph-mini monoblock är det snyggaste (coolaste) diy projektet som gjorts! ;)
|
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 21:18:32
|
quote: Den febern har jag varit drabbad av sen jag byggde min första gainclone för 3år sen :)
Ursäkta mig Yunick jag trode att det var ditt första första bygge,
quote: Men det är inget jag vill bli botad ifrån direkt!
instämmer |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/05 : 23:45:35
|
Det är lugnt Jazzskägg :). Detta är mitt första bygge med rör däremot. Din signatur passar in på mig till 100% :)
De motstånd jag saknade kom med posten idag. :):) Jag slog på steget efter att jag lödde i det som fattades. Mätte upp 200V anodspänning, lite lågt men, men. 20mA över anodmotstånden. Så långt allt väl. Kopplade in steget i anläggningen och slog igång alltihop. Brum ur ena högtalaren, knäpptyst ur den andra. Hmm.. Slog av och bytte sida på rören. Vips, brum i den andra högtalaren.. Verkar som ett dåligt rör kanske?
Vad händer om ett rör är kass? Eller kan det var något annat som spökar?
|
Mvh David Zetterlund
Dell inspiron 6kD, Buffalo DAC / D1, UGS_V3, Aleph-J, Usher 8945P samt Peerless HDS... |
Edited by - Yunick on 2009/01/06 00:02:32 |
|
|
Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben
7954 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 00:18:23
|
Kul att det funkar såpass bra som det ändå verkar göra! Anodspänningen kan du justera genom att ändra värden på spänningsdelaren i kapacitansmultiplikatorn, om spänningen verkligen behöver höjas eller inte låter jag vara osagt.
Om brummet följer med röret när du flyttar runt kan det väl inte bero på så mycket annat än ett dåligt rör? Ser förresten i schemat i första inlägget att kretsen har oavkopplade katodmotstånd, jag undrar hur lyckat det egentligen är. Visserligen anser vissa att katodavkopplingskondingar är roten till allt ont men med ett oavkopplat motstånd undrar jag vad som händer med utimpedans och förstärkning. |
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 06:46:52
|
Fint försteg du fått till, en till här som gillar plåt och ek JO de dära fina gröna kondingarna hur tycker du dom funkar VS vanliga MKP |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
Edited by - levande on 2009/01/06 06:53:48 |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 13:24:07
|
Jo jag blev också lite förvånad når det fungerade så pass bra direkt. Ang. brummet så kanske jag var lite snabb att konstatera att röret var dåligt. Så i morse lödde jag in en katodavkoppling (470µf) som du rekommenderade och det verkar löst problemet med brum. Inte helt men nu hörs det bara om man lägger örat mot konen. :) Dessutom vart ljudet väldigt mycket mer balanserat. Igår lät det som loudnessknappen var intryckt, men nu låter det bara bra :):)
quote: .. Fint försteg du fått till, en till här som gillar plåt och ek...
Tackar Henrik! Jag kan ta med försteget ikväll så kan vi testa med både MKP och gröna pio?
|
Mvh David Zetterlund
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 13:44:53
|
quote: Inte helt men nu hörs det bara om man lägger örat mot konen.
Godkänt. Köp några fler rör så att du kan testa olika fabrikat, det är kul.
quote: Jag kan ta med försteget ikväll så kan vi testa med både MKP och gröna pio?
Jaså, ni har hemliga kondensatorjämförarkvällar däruppe utan mig?
|
"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet" |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 14:17:32
|
Måste kolla om jag har din adress - skickar ett par till. Jag har mest GE men en del RCA och Tungsol. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 14:34:25
|
quote: ..hemliga kondensatorjämförarkvällar ...
Hahaha.. Du vet att du är välkommen!
Nu det funkar iallafall bra och spelar väldigt fint! Men om jag får tid ska jag försöka hitta roten till det lilla brum som trots allt hörs.
quote: ..... skickar ett par till....
Tackar! Skickade precis ett PM till dig :)
|
Mvh David Zetterlund
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 15:38:30
|
Har tänkt hälsa på i trakterna något tag men jag tror jag väntar på bättre väglag, min Renault 5 är ingen vinterbil... Är det helt tyst i den kanal som har det fräscha röret eller finns det ett grundbrum i båda kanalerna? |
|
|
Lord
Member
1020 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 16:03:16
|
Snyggt litet bygge ! 12B4 låter ju inte fy skamm, det kanske blir tillfälle för provlyssning nåt tag Lägg gärna upp ett komplätt schema hur du byggt, de är alltid roligt även om jag kan gissa mig till en del..
|
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning |
|
|
soundbrigade
Semesterfirare
7879 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 20:33:13
|
Om det gäller kondingar ska du köra med polyprop pulskondingar - tålar djävla massa stryk och har betydligt mindre distortion än många andra hajpade kondingar. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/06 : 23:32:03
|
Det vore väldigt roligt att ta en lyssningshelg någon gång inte allt för långt bort i tiden. Dock verkar inte vädret ge med sig på ett bra tag tyvärr.
Ang. brummet så hann vi inte testa något hemma hos Henrik. Ska koppla upp det igen hemma imorgon och undersöka saken närmare.
quote: Snyggt litet bygge ! 12B4 låter ju inte fy skamm, det kanske blir tillfälle för provlyssning nåt tag Lägg gärna upp ett komplätt schema hur du byggt, de är alltid roligt även om jag kan gissa mig till en del..
Tackar Lord :) Dina byggen håller ju väldigt hög klass! Du är alltid välkommen att komma och lyssna när tid finns :) Litet vart det verkligen. Nästan lite gulligt. Men det är klart att använder man grus och små trafos tar det inte mycket plats. Min fru vart glatt överaskad då det både var litet och relativt estetiskt att se på :) Jag ska se om jag kan rita upp ett schema imorgon.
quote: Om det gäller kondingar ska du köra med polyprop pulskondingar
Tackar för tipset! Jag har ett par RIFA phe 426 4,7µf som jag kan testa med. Ska bli kul att testa lite olika rör också! |
Mvh David Zetterlund
Edited by - Yunick on 2009/01/06 23:37:18 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/01/07 : 00:09:31
|
quote: yssningshelg
Förutom att jag som sagt planerar att resa uppåt i landet framöver har jag en tanke om att bjuda hem vissa herrar också, skulle behöva fler åsikter än min egen när jag ska fixa mina delningfilter. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 14:49:29
|
Hej igen,
Jag provade att byta rör lite fram och tillbaka igår. Det svaga brum som hörs följer inte med röret. Det är en svag nyansskillnad på brummet men inte mer. Så dom rör jag köpte av Soundbrigade var av bra kvalitet och jag passade på att köpa både RCA och Tungsol av honom för att jämföra med dom GE som sitter i nu.
En helt annan sak. Hur mycket spänningssving klarar ett bygge likt detta av?
Fuling, Om det finns plats att hänga med å lyssna lite någon kväll om du kommer upp är jag gärna med :) Om tid finns är ni mycket välkomna att komma förbi hos mig också. Jag bor inte lång ifrån Henrik.
|
Mvh David Zetterlund
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 15:27:39
|
Jag simulerade och man bör kunna få ut 35-40Vrms i 50kohm. Arbetspunkten ger osymmetrisk klippning, om man vill ha ut ännu mer måste B+ väljas högre. Förutsättningen är att du kör med avkopplat katodmostånd eller 4 röda LEDs. |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 15:52:20
|
Hej Lars,
Tack för ditt svar och kul att du tittar till mitt bygge! :) Katoden är avkopplad med en 470f elektrolyt.
Några frågor av nybörjarkaraktär... Kan man göra något åt den osymmetriska klippningen eller får man bara acceptera att det är så? 4 röda led's lät intressant, skulle det medföra någon förbättring mot att köra med en LM317?
|
Mvh David Zetterlund
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 16:48:16
|
Oroa dig inte för klippningen du har så att det räcker och blir över. Med annan arbetspunkt ev. m. högre B+ och en specifik last kan man optimera. Men det är inte säkert att det låter bättre.
Testa med lysdioder, inte det andra du nämnde. Blanda röda 1,7V och 2,1V samt ev. 1N4148 för att erhålla rätt bias. Sedan får du avgöra själv vilket som låter bäst....... |
mvh Lars "Back To Basics" Bygger reVintage Amps, www.revintage.se Sur man med svart själ! |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 16:55:48
|
quote: Testa med lysdioder, inte det andra du nämnde. Blanda röda 1,7V och 2,1V samt ev. 1N4148 för att erhålla rätt bias. Sedan får du avgöra själv vilket som låter bäst.......
Intressant förslag, Tack! Det är ju många som förespråkar en CCS av LM317 på katoden. Om tid finns ska jag testa båda såklart. Finns det någon nackdel att köra med en CCS med LM317? Jag kan tänka mig att led's är tystare iofs.
|
Mvh David Zetterlund
Edited by - Yunick on 2009/01/08 16:56:06 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 17:06:05
|
Med CCS på katoden får du ingen förstärkning i ett SE-steg om du inte avkopplar alltihop med en stor konding och då är det väl liksom ingen vits att krångla med CCS. Undantaget då om man av nån anledning behöver hålla anodströmmen väldigt exakt, knappast nödvändigt i den här kopplingen. |
|
|
reVintage
Medlem i AÖ
3445 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 17:08:12
|
Har aldrig testat LM.... men har läst några negativa kommentarer på nätet, någon tyckte att man måste köra med avkopplingskondensator för att det ska bli acceptabelt. Det verkar så krångligt bara. Men det vore intressant om du testade så att vi får veta...... |
|
|
Jazzskägg
fd. Mattias A
424 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 19:34:43
|
quote: Det är ju många som förespråkar en CCS av LM317 på katoden. Om tid finns ska jag testa båda såklart. Finns det någon nackdel att köra med en CCS med LM317? Jag kan tänka mig att led's är tystare iofs.
Sitter LM317 och en 100u avkoppling på katoden i mitt 12b4-a steg
mvh mattias |
d,i,y amatör som inte riktigt vet hur man gör men det spelar ingen roll så länge det är skoj ------------------------Jazzskäggs byggtråd------ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72340
|
|
|
pix
200.000-klubben
4175 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 21:14:40
|
Ett alternativ är ju en aktiv anodlast Jag kör med Ixys 10M45 CCS på anoden Och det funkar mycket bra Mvh /Pix
|
"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition. |
|
|
Yunick
Member
234 Posts |
Posted - 2009/01/08 : 23:29:12
|
quote: ....Med CCS på katoden får du ingen förstärkning i ett SE-steg om du inte avkopplar alltihop med en stor konding ....
Menar du att förstärkningen blir =1 utan kondingen? Skulle det vara olämpligt att använda denna koppling som buffer?
Ju mer jag läser på verkar det inte vara så stora skillnader mellan katodresistor+konding och LM317+konding. Däremot verkar det som flera gillar LED's.. Var på kjell & Co och köpte 50st röda LED'ar idag så det ska bli kul att prova båda :)
quote: .. Ett alternativ är ju en aktiv anodlast..
Det är en intressant ide som jag tänkt prova lite längre fram, tills jag läste någonstans att det var svårt att få till det bra med aktiv anodlast. |
Mvh David Zetterlund
Edited by - Yunick on 2009/01/08 23:33:47 |
|
|
Fuling
7954 Posts |
Posted - 2009/01/09 : 00:47:20
|
Förtärkningen borde snarare bli i princip 0 med ccs på katoden. Konstant ström genom anodmotståndet=ingen spänningsvariation=ingen signal. CCS på katoden funkar dock bra om du vill ha en buffer men då skippar du anodmotstånden och tar ut signalen på katoden. |
|
|
Topic |
|