HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Förbättringsfråga
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/25 :  23:36:41  Show Profile Send Dartman a Private Message  Reply
Hej!
Jag har sedan kanske dryga 20 år samma vinylspelare, en Kenwood KD-770D med orginalpickup men med Ortofon OM 30-nål. Jag tycker att det låter smaskigt, men kan väl misstänka att det hänt en del på de senaste decennierna. Är det någon som har någon rekommendation på uppgradering (och då menar jag inte att byta skivspelare )

The Gingerbreadman - psychopath, genius, convicted murder and biscuit.

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/26 :  15:11:04  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Ja pickupen är bara att byta. Om tonarmen tillåter köper du en denon dl103.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/26 :  17:07:04  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
KD-770 är en riktigt fin skivspelare, även tonarmen är långt överlägsen de vanligaste löstonarmarna som säljs idag. Som Per säger byt till Denon DL 103, men då behövs också en step up trafo. Det adderar minst ett par tusenlappar om Du inte har eller hittar något begagnat, typ ortofon eller AT enkla sladdtrafo, låter jättebra men har trångt vid kontakterna. Om Du vill slippa step-up krånglet titta på Grado reference serien, startar på ca 3000:-, mycket fina pickuper som passar bra i din arm eller en Sumiko blue special, den nakna varianten, high output mc så du slipper step up. Bäst i sälskapet låter DL103.

Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Audio Unlimited
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/12/26 :  19:21:27  Show Profile Send Audio Unlimited a Private Message  Reply
Hej!
Vet inget om din spelare, men om du är händig, kolla elektroniken.
DC-matning: Kolla om spelaren har halvvågslikriktning!
Själv hade jag en välrenomerad Luxman en gång i tiden, som just hade denna matning. Bytte till helvågslikriktning (ny ringtrafo, dioder till brygga, bra spänningsregulator och några kondingar ca 500-1000 kr) och fick en chock. Byggde egen plint ( tre 15mm MDF skivor limmades med dämplim), flyttade över allt till nya plinten + ny tonarm. Mall får du om du köper lös tonarm, annars kolla på nätet efter Protractor.
LYCKA!
Detta skedde under vinylens värsta år (80-tal) och mycket har hänt sedan dess, men att filura själv är halva nöjet!

Lycka till!
Anders
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/12/26 :  21:55:45  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag håller med Ingvar och Per att en ny puppa skulle göra gott annars är det inget mer att göra vid skivspelaren som sådan. Kanske är det idé att byta kondensatorerna på elektroniken då de har säkert torkat ut under dessa 20 år.

Hittade lite bilder här http://s155.photobucket.com/albums/s301/hugocass/Kenwood%20KD-770D/

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/27 :  11:23:33  Show Profile Send Dartman a Private Message  Reply
Hmm, step up-transformator? Innebär det att signalen är svagare i en Denonpickup än i den pickup jag har? Jag har en förstärkare med såväl MM som MC-ingång, spelar det nå´n roll?

Tack så mycket för de svar jag fått än så länge, även om de med mina rudimentära kunskaper bara föder fler frågor...

Kul i alla fall att skivspelaren står sig hyggligt än idag, jag har för mig att jag gav sådär tretusen för den runt 1985, den var då butikens enda (demo)ex, och jag tror nog att priset var kraftigt nedsatt.

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  15:24:18  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
KD770 står sig utmärkt, du skulle inte få en nytillverkad sådan utan att addera en nolla på prislappen. Om din förstärkare har mc ingång så är det bara att montera en Denon DL103, i princip ingen inbyggd mc förstärkare är jämförbar med en trafo men förbättringen kommer att vara gigantisk, Denonen är ändå flera divisioner från Ortofons om serie, ( överhuvudtaget så tycker jag att ortofons mm pickuper är minst sagt mediokra jämfört med deras mc familj) Denon pickuperna är inte heller riktigt så griniga som Ortofons mc modeller utan funkar redan vid ett par hundra ohms last medans en SPU skall lastas ner med ca 10 ohm innan det blir riktigt bra. Att byta elektrolyter i motorstyrningen är en bra ide men krånglar inget så är det mesta fortfarande okej.

Ingvar

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/27 :  17:20:44  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Faktum är väl att MM är ganska mediokert överlag jämfört med MC. (Åtminstone lågnivå-MC.)
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/27 :  18:02:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Faktum är väl att MM är ganska mediokert överlag jämfört med MC.

Jag vill inte starta något som helst krig om vilken pickup variant som är bäst.

Nu skall man inte dra alla MM över samma kant det finns de som är lika bra som MC i återgivningen lika väl som att det finns dåliga MC puppor.

quote:
överhuvudtaget så tycker jag att ortofons mm pickuper är minst sagt mediokra jämfört med deras mc familj

Kan bara hålla med men deras nya serie M2 är ett steg i rätt riktning.

Om du vill ha en Denon 103R är detta en av de billigare sidorna och de är väldigt snabba på att leverera http://www.pricejapan.com/front/e_main_page.php

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  20:27:05  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Inte ens ett litet,litet minikrig?

Nä såsant, det finns ingen bättre teknik, det handlar om system och hur prylarna passar ihop. Väldigt många tonarmar bör inte alls användas med mc pickuper, hela raddan av extremlätta men ytterst förfinade armar från sent 70 och fram till "the big sleep" sent 80tal, är olämpliga för mc men ta en ADC eller Black widow och en Grado Reference så är det överlägset många vettlöst dyra mc/tungarm kombos idag, eller ha rätt dämpolja (stötdämparolja från rc disken i hobbhyaffären) i en mörch eller mayware och få en Decca-pickup att spåra så kommer ni att förstå vad bas betyder. Det är kombinationen,och i fallet med KD770 och dess fina arm så är Denon DL103 eller 103R mycket bra val likaväl som en Grado Reference, dyrare men bättre diskant sämre bas, Sumiko blue (naken) dyrare men högre utnivå sämre bas. (Alla pickuper utom Decca har sämre bas än DL103, ja även SPU)

Go to Top of Page

Audio Unlimited
Starting Member

5 Posts

Posted - 2008/12/27 :  21:11:25  Show Profile Send Audio Unlimited a Private Message  Reply
Hej igen!
Kan du prova följande sak:
1. Lyft av tallriken och starta spelaren. Håll focus på axeln!
2. Rycker axeln till och stannar?
3. Lägg på tallriken, starta igen, allt snurrar?
4. Ta av tallriken igen, rycker axeln till och stannar igen?

Slutsats: Du har en halvvågslikriktad spänningsmatning till spelaren.

Det var ju populärt med direktdrivna spelare på 80-talet, ingen fel på det, men elektroniken som skall driva dessa verk kostar på sin höjd 50 spänn i butik, vilket betyder att de är mycket mediokra.

Du kan säkert vinna i ljud genom att byta puppa, men du kommer i all framtid ha en mycket blurrig basåtergivning orsakad av fenoment som beskrivs ovan.

Lycka till!
Anders

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  21:39:15  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Din KD770 är en kvalitetsspelare, i ungefär samma segment som en SP10 men utan löschassiejippo, sen har den ju autostop också och där försvinner ju prostämpeln. Kenwood hade inte ens på sina lågprisspelare motordrivning med ovan nämnda problem, KD770 har en ytterst väldimensionerad dc-servodrivning med återkoppling och quartz referens, tar Du av tallriken så fungerar det garanterat inte eftersom den är en del av systemet.
Ingvar

Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:15:07  Show Profile Send Dartman a Private Message  Reply
Jag är fullständigt förstummad över er kunskap.

Om ni vill leda mig vidare - vad är skillnaden mellan DL103 med och utan R på slutet?

Känns lite spännande att kanske uppgradera, även om kostnaden för en pickup är nästan den samma som hela spelaren kostade som ny förra seklet!

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg

1969 Posts

Posted - 2008/12/27 :  22:45:00  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Skillnaden mellan 103 och 103R är att R versionen har spolar lindade med renare koppartråd, R versionen är samma pickup som Clearaudio Talisman, fast då är det instoppat i ett trähölje i stället för Denons egen plastlåda. Ljudmässiga skillnader kan möjligen vara att R versionen har bättre upplösning och dynamik i diskanten, en del tycker att den å andra sidan tappar i "basdriv" jag använder r versionen i en Mörch arm, har fler bra pickuper men dom ligger oanvända...
Ingvar

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/27 :  23:05:14  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Om ni vill leda mig vidare - vad är skillnaden mellan DL103 med och utan R på slutet?

Alldeles rätt Ingvar.

I tester bland olika online magasin så nämns 103R som ett superfynd det finns de som klart hävdar att Koetso black (instegs modell) blir distanserad av just R-modellen. Jag tycker att du bör göra en sökning på google så får du en uppfattning vad vi pratar om.

Nu har jag hört 103R hos ett flertal kamrater och jag blir imponerad varje gång jag hör vad den presterar den dag jag kommer att köpa en MC då blir det en 103R.

anders

Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/28 :  17:21:57  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Jo men ett litet krig vore väl kul?
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/12/28 :  22:33:55  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Det testades olika versioner av 103'an i förra numret av HIFI&Musik, har för mig att de tyckte att standardmodellen var mest prisvärd.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/29 :  11:24:00  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Det testades olika versioner av 103'an i förra numret av HIFI&Musik, har för mig att de tyckte att standardmodellen var mest prisvärd.

Nu ger jag inte så mycket för HIFI&Musik och deras åsikter men det de tittar på är tillgängligheten endast i Sverige och då blir det en hel del som styr genom priset och då kan dl103 vara bättre. Men nu kan vi strunta i det och handla var vi vill. Hifiklubben tar ca 3500:- för DL103R och 1500:- för DL103 men handla den från http://www.pricejapan.com/front/e_main_page.php så är man nästan ner i samma peng som en DL103.

Skribenter i all ära deras ord är inte lag snarare tvärt om tycker jag de är lite som filmkritiker massa snack och hälften är sant. Ofta är det så att det som blir hypat är rent skärt skräp varför det är så lämnar vi till en annat tråd att analysera.

anders

Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2008/12/29 :  12:53:34  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Kollade lite på sidan Bubbel tipsade om och såg att de hade DL-S1 också, lite OT men har någon provat ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:01:37  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Här slipper du tullen:
http://cgi.ebay.co.uk/Denon-DL103R-Moving-Coil-Cartridge-Brand-New_W0QQitemZ260243213559QQihZ016QQcategoryZ48648QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

eller

http://cgi.ebay.co.uk/Denon-DL103-Moving-Coil-Cartridge-Brand-New_W0QQitemZ260334101527QQihZ016QQcategoryZ48648QQtcZphotoQQcmdZViewItemQQ_trksidZp1742.m153.l1262

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2008/12/29 :  18:37:30  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Kollade lite på sidan Bubbel tipsade om och såg att de hade DL-S1 också, lite OT men har någon provat ?

Jag har också sneglat på den det finns en del recensioner på nätet och det verkar inte vara något större fel på den. Det skall vara Denons toppmodell sen har jag sett att den har väldigt låg utsignal tror att det var under 0,20mV förmodligen så är den säkert väldigt bra. Denons puppor lever ett liv i skuggan av alla andra och är förmodligen ett kap oavsett modell.

http://www.lpgear.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=LG&Product_Code=DENONDLS1&Category_Code=DENONCART

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?threadid=66884

http://www.retrevo.com/s/Denon-DL-S1-review-manual/id/363ci967/t/1-2/

Väldigt mycket OT .

anders

Go to Top of Page

Dartman
Starting Member

39 Posts

Posted - 2009/01/01 :  16:50:03  Show Profile Send Dartman a Private Message  Reply
Först av allt tack igen för era fina svar!

Sedan till min nästa fundering:
Eftersom ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, kan jag då så att säga riskera att skjuta över målet om jag blir vid en 103R med hänsyn till min övriga kringutrustning (som presenteras flyktigt nedan):

Förförstärkare/slutsteg:
Kenwood (näe, jag är inte sponsrad) Basic C1 + M1. Jag är inne på min andra omgång, provade nå´n hyfsat ny Kina(klass A)förstärkare för att jag trodde det borde hänt en del de senare decennierna, men gammelgrejorna låter mycket bättre.

Högtalare: Håller på att spela in elementen i provlådorna på mina DIY-linjekällor. Skitmånga tretumselement, 20 i varje högtalare, plus en diskant på mitten. Har dessutom en gammal AudioPro-sub (B2 50) som hjälper till i botten.

Möjligen hjälper ovanstående uppgifter er kloka att uttala er (om mer än det uppenbara att jag inte direkt ligger i framkant teknikmäsigt)

Gott nytt år!

/Jonas

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2009/01/02 :  10:55:43  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Verkar som Svalander är inne på många små element också. Du kan ju börja med en DL-103 om du tycker att du skjuter över målet.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000