HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Meckigt att använda PC som källa?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/19 :  20:39:12  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jo, jag håller på att minimera innehållet i min stereobänk. PS3an får även användas som källa istället för min Soundbrige, MP3 streamas från min nätverksdisk.

Nu har jag planer på att rippa om min cdsamling till FLAC istället men problemet är att serverprogrammet i min nätverksdisk kan inte skicka FLAC (än, väntar på uppdatering) så jag försöker komma fram till en annan lösning. Nästa självklara idé är ju att använda min stationära dator som källa till detta, den används ändå bara till att spela upp de filmer som den tidigare nämnda PS3an inte klarar av. Tanken var att sälja CDn och investera i ett ljudkort istället.

Jag har en relativt tyst dator , inte ljudlös men tillräckligt för att det inte ska störa mig.

Så, ni som har denna lösningen hemma, hur upplever ni det? Är det värt att skicka CDn och köpa ett ljudkort istället? Man måste ju ha skärmen på (TVn i mitt fall) och hur mkt ljudkort får man för runt 2000:- jämfört mot en CD?

.....where the music comes to die.

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2008/12/19 :  22:04:47  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Skaffa en Squeezebox så är problemet löst.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/19 :  23:49:02  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
nej, det hjälper inte, servern i nätverksdisken kan inte streama flac. Annars hade det funkat med enbart ps3an eller soundbridgen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/20 :  11:15:24  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Det låter som om du har ett inkaompabilitetsproblem i din server, vad är det du kör med? Går det inte att installer a squeeze center på din server?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/20 :  11:36:09  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Jag har twonky 4.nånting. Servern sitter i disken så jag vet inte riktigt hur man ska ge sig på att byta den.

http://www.lacie.com/se/support/support_manifest.htm?id=10028

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/21 :  09:49:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
quote:
Är det värt att skicka CDn och köpa ett ljudkort istället?
Ja, det är det!

quote:
hur mkt ljudkort får man för runt 2000:- jämfört mot en CD?
Tyvärr får man inget Lynx för de pengarna. Men det finns ju alternativ, t.ex från M-Audio och Creative.
Detta kanske: http://www.ljudia.com/Product/Product.aspx?id=80279
Detta har fått fina recensioner, något dyrare: https://www.inet.se/datorkomponenter/ljudkort/creative-sound-blaster-x-fi-elite-pro-6l/6303333/
Möjligen detta: http://www.thomann.de/se/emu_1212m_digitalaudiosystem.htm?partner_id=43724

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/21 :  12:08:20  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
tackar, jag ska kolla upp alternativen. Nu verkar det även som om nätverksdisken har pajjat igen. 3e gången på strax över ett år

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/12/21 :  12:35:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
quote:
Tyvärr får man inget Lynx för de pengarna. Men det finns ju alternativ, t.ex från M-Audio och Creative.

Hur mycket kostar det och vad ska man köpa för att du ska anse att det är bra? Är Lynx ett märke på ljudkort? Tack på förhand för svar.

Om du även tänker köra film så ta en titt på XBMC, eller en svensk sida. Jag har bara provat lite hos en kompis, men han talar sig varm för det.

Edit: Felaktig länk samt att jag la till en.

Erik Nyström
Mitt system eller här

Edited by - Mirage on 2008/12/21 17:35:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/12/21 :  15:42:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Lynx är ett märke på ljudkort ja, professionella saker för studio.
Jag har ett Lynx Two-B, det kostar 13000.
http://www.leyman.net/z02_ljudkort/z02_ljudkort-02_lynxtwo.html

Hur dyrt det ska vara för att vara bra har jag ingen aning om. Jag har själv inte hört
något bättre digitalt avspelningssätt än detta i rimlig prisklass så då köpte jag det.

Edit: Länken till XBMC funkar inte.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2008/12/21 15:48:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:36:51  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
XBMC=Xbox Media center?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:37:54  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag hade klantat mig lite i klipp och klistrandet i länken... La även till en till en svensk (inofficiell) sida om XBMC.

Tack för att du påpekade det Bernt, och för svaret om ljudkortet; roligt att veta vad det finns för möjligheter.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:41:54  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
XMBC skall kollas upp under julen. Utöver det ska CDn säljas, nätverksdisken lagas (eller lämnas tillbaks om det går) och ljudkort spanas :)

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:42:34  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Pac: Japp, finns sedan en tid även för vanliga datorer. Jag är ingen spelare så jag kan inget om konsoler. När jag läste lite i den här avdelningen under e.m. så jag att det även stod lite om XBMC även i tråden om Början till htpc.

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:42:34  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Det finns en liten risk med att koppla ihop datorns ljudkort och förstärkare. Det finns folk som har förstört sina hemmabiorecievrar på det viset.

Men jag vet inte hur det är med de ljudkort ni diskuterar. De kanske är bättre och ofarliga
Kanske lite OT, men jag tänkte nämna det bara för säkerhets skull!

Fenomenet tror jag beror på potentialskillnader mellan de olika apparaterna, och att det bildas en ström som vandrar...

Olle Norell
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/21 :  17:52:48  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Olle.
jag tror jag läste det nånstans att det rörde äldre versioner av ljudkort med en högre utsignal. Personligen har jag haft datorerna kopplade till mina olika anläggningar de senaste 8 åren utan problem *ta i trä* .

Bernt
Creatives kort verkar ju trevligt, nu ska det ju enbart användas till film och musik i 2-kanal men jag har ju en gitarr stående och jag har ju lovat mig själv att lära mig spela iallafall någonting.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/12/21 :  18:09:58  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Skönt att höra att man kanske har löst problemet! Jag är nämligen lite sugen på ett ljudkort för flerkanal Någon gång när jag känner mig rik...

Olle Norell
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2008/12/21 :  19:55:53  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
här va det
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72119

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/01/01 :  20:45:22  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
Nätverksdisken är ivägskickad på reklamation och jag ska häva köpet och skaffa en ny. Problemet är att mediaservrarna i de flesta nätverksdiskarna inte omvandlar FLAC till WAV utan lämnar över det till mediaspelaren ifråga, typiskt nog så verkar ingen av mina fixa detta så jag behöver hitta en disk som antingen kör ett serverprogram som klarar detta, transcoding heter det visst eller som man kan byta program i. Hittills lyckas jag inte så bra.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/01 :  21:42:25  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Slimserver som följer med Squeezebox klarar FLAC och även Ape, Wavpack osv.
Det går även att välja om den skall skicka FLAC eller Wav.
Finns även för installation på en hel del olika nätverksdiskar.
Här finns en hel del info: http://forums.slimdevices.com/forumdisplay.php?f=18

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2009/01/02 :  08:48:39  Show Profile Send Kmj a Private Message  Reply
o, tack som f*n!

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/02 :  10:24:05  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Hoppsan, det heter ju Squeezecenter nuförtiden.
I övrigt stämmer det.

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2009/01/22 :  00:56:01  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message  Reply
Jag personligen kör datorn som källa med Foobar som mediaspelare och via en USB-DAC till försteget, funkar ypperligt för mig iaf. Inbillar mig att det blir mindre avläsningsfel från en hårddisk än optiska medium.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2009/01/23 :  21:40:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
quote:
Det går även att välja om den skall skicka FLAC eller Wav.

Ska man streama Wav eller flac för bästa ljud?Har flacfiler.
hur inställningarna vara?
på duett alltså.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2009/01/23 22:35:25
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2009/01/24 :  18:31:25  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
WAV eller FLAC ska inte spela någon roll, inget av formaten tar bort någon information.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2009/01/24 :  19:14:52  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Nä men om man ska va lite petig så måste ju FLAC "vecklas" upp medans WAV är så att säga klart från början.

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Porta
Member

354 Posts

Posted - 2009/01/24 :  19:57:32  Show Profile Send Porta a Private Message  Reply
Jag har testat båda och egentligen kan jag väl inte påsta att jag hörde någon skillnad på ljudkvaliten men när jag streamade Wav så kom det ett irriterande knäpp innan varje låt, sedan tog det en anings längre tid innan det började spela när jag hade valt ett nytt album.
Nu är det Flac som strömmas så får omkodningen ske i boxen

Go Whest young man.
http://www.whestaudio.co.uk/index.php
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000