HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Projekt Buckingham, Uppdatering
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 13

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/05/22 :  13:15:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

De försänkta hålen i elementen funkar inte med standardskruvar. Men det är klart, det sällan saker som varit i Rimforsa är standard längre...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/22 :  14:52:38  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jodå de passar allt med standardskruvar om man håller sig till tum...
På en insex 1/4" är skallen 9,5mm

Men vem tusan vill hålla på med tumgängor....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2010/05/22 14:53:15
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/23 :  20:11:14  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Så här ser det ut just nu...

Håller på o filar lite på stag mm

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/27 :  19:05:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Vad tror ni om detta stag innan jag limmar dit det
Det är inte helt klart än då det måste flyttas upp ca 3cm.
Så det får bli lite kapning...

Jag är inte dum....

Edited by - Tobbe_L on 2010/05/27 19:21:06
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2010/05/27 :  19:28:13  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det ser lovande ut nu men jag förstår inte varför du måste kapa i stagningen är det ett räknefel eller nått som är orsaken.

Hade du frågat mig innan du gjorde de där rör liknande sakerna hade de blivit så mycket snyggare.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2010/05/27 :  19:28:19  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Ser bra ut

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:08:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Är det midrören du menar??
jag tänkte försöka göra så nära originallådan som möjligt fast med lite bättre stagning.

Eftersom baffel-layouten följer originalet så blir det en liten kollision med basreflexrören, elementen o staget.
Därför kapar jag det o flyttar upp de ca 3 cm.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:35:21  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Nu är det kapat o limmat..

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:46:16  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Ser riktigt bra ut, man ser redan hur bra det kommer att låta.
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/05/27 :  20:59:52  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tänkte på stagningen. Fyll sedan midröret med bäddmadrass så kommer baktåstrålade energin att dämpas finfint

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/27 :  21:17:00  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jo midröret ska dämpas rejält

Nu är även andra halvan av staget på plats

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

PetterPersson

5803 Posts

Posted - 2010/05/27 :  21:46:45  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Härligt att läsa! De komer bli riktigt snygga! Läckert retrostuk

Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/05/27 :  22:16:19  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Eftersom jag inte kan komma till Gbg och lyssna till dem, hoppas jag att det ges tillfälle hemma hos dig Tobbe.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2010/05/27 :  22:19:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Det blev riktigt bra, att man inte hänger med är att man inte ser bygget framför sig men så är det när man är soffbyggare .

Ja det är midrören jag syftar på jag såg i efterhand hur du kämpade med att få ihop dem men nu är det för sent att briljera med en bättre lösning.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/28 :  06:42:11  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Du får gärna briljera så att man lär sig till nästa gång
Det var första gången jag har använt mig av "böjbar" mdf så det blev lite experimenterande

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Bubbel

6797 Posts

Posted - 2010/05/28 :  09:47:48  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Okej då bara för att det du . Jag hade fräst ut två ringar vars ytterdiameter hade motsvarat rörets innerdiameter med valfri bredd på ringen.

Dessa hade sedan monterats med spik i varje ände på böj-mdfen på rejält med lim och efterhand som jag hade böjt mdfen över ringarna hade den fästs med ett spik här och där.

När allt hade torkat så får man täta de ställen som har uppstått springor m.m ringarnas funktion är inte slut ännu när rören sedan monteras i lådan blir ringarna limyta mot lådan, tätt och stabilt blir det.

Det hade räckt med vanligt vitlim dvs trälim då slipper man utsätta sig för otäcka saker som finns i polyester och andra tvåkomponents limer .

Man kan använda ett spännband runt röret efter att man har böjt det klart trälim härdar nämligen under tryck men vid avdunstning så uppnår inte limmet full styrka.

anders

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/05/28 :  10:41:22  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det är ju också en variant.
Jag körde med gjutröret som mall.
Hade blivit bättre om jag kom ihåg att ta med frigolitbitarna som passar inuti röret, då hade det blivit lite stabilare

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/06/02 :  13:02:33  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Statusrapport...

Håller fortfarande på o monterar stag.
Några fler stag har det blivit.

Ska försöka få ut någon bild ikväll.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/06/02 :  17:19:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Full fart Tobbe, det är nära nu!

Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/06/02 :  19:43:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Det kommer till lite saker varje dag

Några basreflexrör o material till lite småstag.

Baffeln är inte limmad än, den ligger bara där så jag kan mäta in vart stagen ska vara.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2010/06/02 :  20:23:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Det blir mäktigt det där!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/06/03 :  07:44:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

"Mäktigt" är ett bra ord! Det skall bli ruskigt intressant att lyssna till dem,

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2010/06/03 :  08:06:28  Show Profile Send classe a Private Message  Reply
bra jobbat tobbe synd att man inte ska till götet o få lyssna,
för du hinner väll

18 ska de va.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2010/06/03 :  10:34:01  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Jag hoppas det

Tänkte sätta elementen på lite inspelning nu till helgen.

Jag är inte dum....
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22004 Posts

Posted - 2010/06/03 :  15:26:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
De kommer nog ganska snabbt eftersom spiderna är orginal. Men lite inspelning skadar aldrig.

Go to Top of Page
Page: of 13 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000