HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 skivpuck
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2008/12/09 :  07:55:21  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Jag har en Heybrook TT2 å jag undrar om det är nån annan som har en dylik å använder skivpuck. Hur tung puck kan man ha utan att paja lagret? Nu använder jag en akrylpuck som man klämmer fast men en jobbarkompis kan tänka sig att svarva till en av nån lämplig metall....

nyfiken skeptiker

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/11 :  13:32:55  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
HEybrooken är väl flytande upphängd? Isf föreslår jag en skivklämma även om det är lite meckigare att hålla på med.
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/11 :  13:35:28  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Vad jag menade är alltså att en tung puck säkert bråkar med fjädringen i grammfonen.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2008/12/16 :  21:23:22  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Jomän TT2:an är flytande upphängd så den klarar inte nån tung puck men frågan var om nån hade erfarenhet av puck till en TT2:a eller närbesläktad svarv (Torens, LP12....) Heybrook TT2 verkar inte va så vanlig kanske. Akrylpucken som jag felaktigt kallar den i första inlägget är en skivklämma å nackdelen med den är att man måste stoppa spelaren när man ska vända/byta skiva så den kommer inte till användning mer än när det är absolut nödvändigt. Dagens I-landsproblem;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/12/17 :  18:05:49  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Jag förstår problemet, Krellmaster. De klämmor man skruvar dit är bättre. Men jag vet inte om det finns sådana som passar TT2.

Japanska KISO har gjort en skivpuck som heter fo.Q RS-55 och som har en helt annan konstruktionsprincip. Den väger endast 36g och är 5mm tjock, tillverkad av kompositer med en keramisk legering och dämpande polymerskikt.
Den är otroligt behändig att hantera och kanten är koniskt skuren för att lätt lyftas bort även när skivtallriken roterar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/17 :  21:35:24  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Nu är ju frågan vad du vill ha? En skivpuck tynger bara ner skivan så den får bättre fäste i mattan, dämpar ev vibrationer och gör att skivan blir plattare om den nu är skev. En skivklämma gör samma sak utan att vara tung (om man nu inte använder SMEs variant som väger rätt duktigt).
Den puck som callejr har är en skivstabilisator som ev parasiterar på skivans vibrationer men dess ringa massa kan nog inte platta ut de skevaste skivorna.

@ callejr
Har du testat Kuzmas ebenholzpuckis? Jag tycker den är mkt bra.
Är det f.ö. en 313 eller 4point du skruvat fast Skalan i?

Edited by - Per on 2008/12/17 21:37:04
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2008/12/17 :  21:59:12  Show Profile Send lars a Private Message  Reply
Efter att ha sett Ludvig på Audio Nord byta puck man skruvar utan att stanna skivan så provade jag hemma på min LP12. Det gick aldeles utmärkt om man är snabb med skuvandet. I och för sig så får man inte samma tryck på skivan med detta sätt.

Jag har en lätt Michell-puck man skruvar fast.

Den gjorde effekt på min före detta Thorens 2001, men på LP12 märkte jag ingen skillnad. 2001 har gummimatta och LP12an har filtmatta numera utbytt mot Clearaudios harmonizer.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/12/17 :  22:17:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Helt rätt, Per. fo.Q-pucken har ingen som helst effekt på LP-skivans planhet, utan är endast till för att dämpa vibrationer.

Jag har inte testat Kuzmas puck, men väl en liknande från Cadence. Jag använder mest originalklämman till Stabi Ref. Med den funkar det utmärkt att byta LP under gång.

Armen är en 4Point.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Per

1218 Posts

Posted - 2008/12/17 :  23:08:03  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
Men om du har stabiref och 4point kan du ju inte köra med nån fulpuck, du får köra balkan all the way! :)
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2008/12/19 :  08:18:45  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message  Reply

Det går inte att skruva på nån puck eftersom pinnen saknar gängor så det blir till att fortsätta använda klämman som iofs gör sitt jobb med att trycka ner skeva skivor. Det är därför jag använder denna tingest. Förfärande många skivor är skeva å har man många skivor så har man många skeva skivor. Därför hade det vart smidigt med en tung puck istället.

På senaste Arkenmässan såg jag en demare använda samma klämma som jag har utan att stanna spelaren men han har väl bättre tillgång till remmar ifall den skulle smälla av vid skivbyte;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/12/20 :  22:55:12  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
du får köra balkan all the way!

Det gör jag. fo.Q-pucken var bara för test.

Jag tror det är lugnt, krellmaster.

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/12/23 :  21:59:33  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
quote:
Det går inte att skruva på nån puck eftersom pinnen saknar gängor ...

Jag har en specialdesignad puck som när jag skruvar på den så klämmer den om mittstiftet (som saknar gänger). Jag stannar aldrig skivtallriken (11kg) när jag skruvar loss pucken och byter skiva

//Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/12/23 :  22:09:56  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
quote:
Jag stannar aldrig skivtallriken (11kg) när jag skruvar loss pucken och byter skiva

//Eliot

Förstår det - för då hjälper ju tallrikens snurr till att skruva av pucken... men hinner du skriva fast pucken på nya skivan utan att stanna tallriken...
/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/01 :  02:45:31  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Sedan drygt 20 år använder jag Michells skivklämma med skruvchuck då fjäderchucken på Systemdek-klämman blivit för slapp och inte orkade hålla ner skivorna mot den konkava Mazak-tallriken (endast 3,5 kg + innertallrik).
Jag stoppar tallriken vid skivbyte eftersom jag alltid pressar fjädringen i botten (så att skivtallriken tar i de tre tornen) för att hela skivytan ska vara i kontakt med tallriken när jag spänner chucken, men - viktigast - sedan drar jag igång skivtallriken till ca 33 varv med en inövad numera reflexmässig rörelse med tummen och pekfingret från samma grepp som jag spände chucken, innan jag slår på strömmen till motorn.
Därför ligger reservremmen fortfarande oanvänd i sin påse sedan 25 år!

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"

Edited by - lennartj on 2009/01/01 03:01:59
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2009/01/06 :  16:28:41  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Till Linn Sondek LP 12 ska man inte använda skivpuck. Jag har själv testat och det förbättrar inte ljudet Enligt en justeringhsanvisning som jag hittade på nätet (dock inte Linns) kan en tung skivpuck också sabba tallrikslagret:

The use of record weights, or clamps. This will not improve the performance of the turntable. The weight or clamp stresses the record. This stress causes the record to transmit energy in an unpredictable manner. Any time we can#8217;t control the energy in the system we can expect performance to suffer. The sound will change (usually getting "brighter", but it will not be an improvement if you really listen to it.) On top of that, weights can destroy the main bearing, which is already working at a pressure of two and a half tons per square inch. Adding a two pound weight to the platter increases that pressure by twenty percent. Whatever improvement you may believe you bear will be immaterial as soon as the spindle drills through the thrust plate of the bearing.

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2009/01/06 :  21:16:08  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Helt rätt, tunga puckar hör inte hemma på skivspelare med flytande upphängning. Skivklämma ska det vara.
Systemdeks originalklämma i plast väger 57 gram, min Michellklämma väger 97 gram sedan jag borrat ur den lite.
Heybrook TT2 har såvitt jag vet vanlig plan skivtallrik så skivklämma är inte nödvändig när man spelar plana skivor.
Jag har konkav tallrik och då ska klämma alltid användas.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2009/01/16 :  18:46:26  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message  Reply
Jag har en Simply Black "Classic", den går att ställa om mellan flytande upphängning och stum.
Just nu så så är det flytande, och jag använder Clearaudios skivklämma. Jag delar Lennarhtj's uppfattning om att det är att föredra klämma med flytande upphängning.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2009/01/16 18:47:09
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2009/01/19 :  10:31:32  Show Profile Send Klingan a Private Message  Reply

Någon som har förslag på en prisvärd tung puck?

Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2009/01/19 :  14:28:31  Show Profile Send swingpjatt a Private Message  Reply
Svalander har 2 modeller puckar på 438 gram respektive 760 gram, med ett pris på inte fullt en krona grammet, om det är prisvärt vet jag inte.

Den på 760 gram har jag beställt, men ännu inte hunnit få, så jag kan inte lämna någon recension.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000