HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Behöver hjälp och tips inför köpa utav skivspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Chopha
Starting Member

6 Posts

Posted - 2008/12/06 :  17:42:36  Show Profile Send Chopha a Private Message  Reply
Tjenare gott folk,

På senare tid har mitt personliga intresse för skivspelare vuxit stort och jag har nu tänkt kliva in i träsket

Eftersom jag är studerande, fattig och bedrövlig har jag bara tusen kronor att lägga på en skivspelare som det ser ut nu. Eftersom jag är helt ny i området undrar jag vilka modeller jag skall leta efter på begagnat-marknaden?
Vilka pickuper skall jag leta efter/ undvika?
Kommer jag behöva en RIAA-förförstärkare mellan skivspelaren och min förstärkare - Cambridge 740A?
Vilka andra detaljer brukar vara kritiska på en begagnad skivspelare?

Som ni förstår har jag många frågor eftersom jag inte har kunskapen, så låt tipsen hagla! Länka gärna till annonser på Blocket eller dylikt. Fördel är om skivspelaren finns i Stockolm...

MVH
/Christopher

EDIT:
Kollade runt lite på Blocket och såg att man kanske inte får så mycket för tusen kronor, och så länge det är motiverat kan jag kanske kliva en liten bit över tusen kronor i budget...

Brittisk HiFi for the win!

Edited by - Chopha on 2008/12/06 18:20:59

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/06 :  19:41:37  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
Om inte stärkarn har en ingång märkt "phono" eller liknande, så måste du absolut ha en riaa mellan skivspelaren och förstärkaren. Det blir en lustig kurva annars, med 38 dB högre nivå i översta diskanten än lägsta basen, samt att utnivån från pick-upen inte riktigt räcker till, även om det är mm.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/12/06 :  20:08:39  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Välkommen hit!
Vi har till och med ett alldeles egen del av forumet för just den här typen av frågor så jag tar och flyttar tråden dit.

Ja, du kommer behöva ett RIAA-steg eftersom 740A mig veterligen saknar inbyggt sådant. Jag tror att du lär få problem att klämma in RIAA, pickup och spelare i din budget om du ska köpa alltihop, men med lite tur kan det dock gå.

RIAA: Standardtips i sammanhanget brukar vara t ex NAD PP2, Cambridge Audio 540P & 640P och Project PhonoBox. Från cirka 800:- och uppåt nytt men begagnat kan du såklart hitta billigare.

Pickup: Det billigaste standardtipset brukar vara AT95E (kommer inte ihåg, 400:- kanske?), annars finns det lite enklare Grado (Red t ex) och Ortofon. Har du tur kan du också hitta en spelare som redan har en vettig pickup, men där nålen är sådär. Då kan du komma billigare undan genom att bara byta nål. Självklart måste det då finnas en utbytesnål att köpa och att pickupen är sådan så att det går att byta.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/06 :  21:09:42  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Det är onekligen en lite tight budget men om Du letar efter, undvik blocket och liknande, på stor-Stockholms loppisar, myrorna etc,efter Dual, model 1219 eller 1225 sålda i nästan miljarder ex (många i alla fall) i Sverige och utan audiofil och samlarstatus, trots att dom fungerar och låter bättre än mycket av det som säljs idag. Du borde hitta en under 500:-, med lite tur sitter en Ortofon OM20 eller någon trevlig Audio Technica i, ny nål är ett par tre hundralappar. Riaa leta beg eller be om bygghjälp på diy forumet här.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Chopha
Starting Member

6 Posts

Posted - 2008/12/07 :  00:27:04  Show Profile Send Chopha a Private Message  Reply
Tjenare och tack för svaren...

Jag har fått ett erbjudande på en nysmörjd och nyservad Dual CS 505-3 ifrån -90 med nya remmar och ny Ortofon-nål till pickupen OM10.

Vad säger ni? Är det en bra skivspelare att börja med, för att senare kanske uppgradera?

Eftersom jag inte har RIAA-förstärkning i min förstärkare (Cambridge 740A) kommer jag behöva ett externt. Vilka bör jag kolla efter, både begagnade och nya?

MVH...
/Christopher

Go to Top of Page

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/12/07 :  00:38:54  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jättebra skivspelare, det är bara att köpa
om priset är inom din budget. Armen är bra nog för mycket bättre pickuper än ortofon om serien, jag skulle stoppa i en Grado gold men jag tror de flesta skulle föreslå Audio Technica AT95. Riaa steg leta på beg marknaden men det är nog svårt att få in det i din budget. hur mycket vill Du max använda efter köp av 505an?
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.

Edited by - Ingvar.Ahlberg on 2008/12/07 00:51:56
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:09:05  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message  Reply
Ett bra alternativ, och du har möjligheten att uppgradera pu,

Att bygga ett eget riaa är ett alternativ, har själv gjort det, men det blir tyvärr inte alltid så billigt, så att det rymms i din budget kanske, håll utskik på begmarknaden..........

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:16:53  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Du kan ju köpa ett billigt Riaa på tex Kjell & Co tills du har några slantar över att lägga på ett lite finare, typ de som ztenlund nämner.
Här är ett för 300 kr:
http://www.kjell.com/?item=39270&path=

Go to Top of Page

Chopha
Starting Member

6 Posts

Posted - 2008/12/07 :  01:40:14  Show Profile Send Chopha a Private Message  Reply
Om jag slår till på den skivspelaren har jag ju tömt min budget helt och hållet, så egentligen har jag inga pengar över till något RIAA-steg.
Kanske skall jag slå till på skivspelaren och sedan vänta ytterligare en månad och köpa ett ordentligt RIAA direkt.
Vilka RIAA-steg under tusenlappen är bäst?

Sedan har jag en fråga ur rent intresse.
Spelar det någon roll vad man har för pickup och kringutrustning (RIAA) beroende på vilken musik man lyssnar på?
Jag tänker till stor del spela Drum 'n Bass, Breakcore och Dubstep (dvs. med mycket lågbas) på skivspelaren och undrar om det vissa pickuper är bättre på sådan musik?

/Christopher

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/12/09 :  12:12:05  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Dual'en är säkert ett fint köp, men till den musiken hade en SL-1200 varit fint.
Mina ljuvligaste stunder med electronica, minimal och dubstep har varit på en sådan med någon DJ-PU..
Nu är ju en SL-12'a bra över din budget, men det finns kopior för strax över tusenlappen, tex denna för 1400 spänn:

Nu försöker jag stretcha din budget, sorry.. kanske man kan hitta något liknande beggat..
Det är svårt att få till en vettig komplett vinylrigg för en tusenlapp, det är inte omöjligt dock
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2008/12/09 :  18:31:44  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
Du kommer tjäna tusenlappar på din skivspelare.
En begagnad skiva kostar runt 20:-

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2008/12/10 :  11:43:33  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Buy quality, cry once.

• Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

• Pioneer 668, PC, Chord Qutest

• Bladelius Saga MkII

• Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

• Tannoy Arden

• Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2008/12/11 :  13:36:34  Show Profile Send Per a Private Message  Reply
väl talat!
Go to Top of Page

Chopha
Starting Member

6 Posts

Posted - 2008/12/21 :  01:49:04  Show Profile Send Chopha a Private Message  Reply
Tjenare igen!

Nu är jag tillbaka hos min far i Stockholm för att fira jul, och efter lite stökande i förrådet hittar jag hans gamla Technics SL-BD22 intakt.

Vad är detta för spelare? Är den bra? Tonarmen är utav plast och pickupen en Technics P24 vilket inte känns 100 procentigt, men den kanske går att uppgradera?

Alla tips är intressanta!

/Christopher

EDIT:
Jag har startat spelaren nu för se hur den beter sig och allting fungerar som det ska och remmen är fortfarande spänstig. Enda problemet är att motorn låter hackigt och antagligen behöver smörjas. Min fråga är hur jag gör det på rätt sätt och med vilken olja?

Edited by - Chopha on 2008/12/21 03:17:14
Go to Top of Page

Fix
Member

294 Posts

Posted - 2008/12/26 :  10:35:00  Show Profile Send Fix a Private Message  Reply
Jag har en SL-BD22....
Den funkar för att komma igång, så du har något att lyssna med.
Men sen tar det slut.

Den är helt kass, låter skit etc, tror nog inte det finns något hopp kvar med den.
Men som sagt, den duger tillsvidare.

Sen kan du börja leta upp en ordentlig.
Var inte rädd för att köpa en begagnad spelare, det gjorde jag.
Köpte en Garrard 401 med SME 3009, Vilken skillnad.
Samt att jag byggde ett "DIY" Riaa steg från Nelsonpass... WOW!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000