HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vet ni vad ni har i skivhyllan = sällsynta plattor
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/08 :  19:55:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Har ni råkat upptäcka att några av era vinyler är ganska mycket värda?
Det har hänt mig några gånger. Bara av en slump har jag fått reda på att just den och den skiva är rätt så ovanlig.

Då händer följande: Man är oerhört rädd för just de plattorna. Vill ogärna spela dem pga. skivorna slits och att eventuella priser går ner.

Fast egentligen är det så att om man inte hittar rätt köpare så får man ändå inte ut de pengar skivan är värd.
Alltså är det ingen större vits att annonsera på varken tradera eller blocket. Vill man ha lite valuta för sin dyrgrip är det nog ebay som gäller.

Vad har ni tankar runt det här ämnet. Vore kul att få höra.

Ingvar.Ahlberg
300.000-klubben, Semester på egen begäran

1969 Posts

Posted - 2008/11/08 :  20:18:08  Show Profile Send Ingvar.Ahlberg a Private Message  Reply
Jag har en del Mercury living precence plattor, några RCA living stereo osv, en del av de här skivorna finns i amerikanska och japanska skivhandlarlistor för barocka summor. Jag har upptäckt att det bästa man kan göra är att spela dom, det är det enda sättet dom funkar på.
Ingvar

Ansvarig för och Designer bakom H.A.D Halland Audio Design.
Driver också The Vacuumed Cat co.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/11/08 :  20:47:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag håller med Ingvar.Ahlberg även om man har rariteter i sin skivsamling skall man spela dem annars kan man sälja dem då de inte har någon funktion alls där som musikförmedlare.

Jag har också en hel del skivor som är väldigt ovanliga men för mig är de bara värda det jag har gett, ett exempel 10:- fynd som man får 1500 spänn på öppna marknaden är för mig fortfarande värd 10:-.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2008/11/08 :  21:21:43  Show Profile Send EAR a Private Message  Reply
Håller med de ovanstående.
Finns ingen som helst anledning att tänka på vad man kan få för sina rariteter.De är till för att spelas inte för att säljas
Säljer man så ångrar man sig i alla fall.
Jag sålde 3 skivor på mitten av 70 - talet och grämer mig fortfarande ibland

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/08 :  21:31:27  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Jag försöker rent allmänt vara rädd om mina vinylskivor. Jag har dålig koll på vad de är värda men vet att jag har en del rariteter som säkert kostar några tusenlappar.
Förutom själva skivan och musiken så är ju konvoluten ofta betydligt roligare än motsvarande CD, åtminstone LP-konvoluten.
Har en känsla av att värdet på en del av mina plattor har växlat lite med konjunkturen. Sen gäller det väl att hitta rätt köpare om man skall sälja. Svensk instrumentalprogg från 70talet lär ju stå väldigt högt i kurs på en del ställen i Asien t.ex.
Men spelar mina plattor det gör jag absolut. Annars kan det kvitta.

Jag vet att jag har en hel del 5 och tiokronorsfynd som säkert är värda åtskilliga tusenlappar! Men först och främst värderar jag mina vinyler efter hur jag själv gillar dem! Det är lättast och roligast tycker jag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/09 :  09:00:23  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Väldigt sunda åsikter så här långt.
Visst kan jag spela nån sällsynt skiva ibland, men inte så ofta. Och så värst många dyrgripar har jag nog ändå inte.
Men det är ändå ganska kul att upptäcka att det finns lite värde i några av dem ändå.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2008/11/09 :  09:47:56  Show Profile Send Eref a Private Message  Reply
Lite OT kanske: Undrar om inte vinylskivorna stod som allra lägst i kurs när CDmediet började ta över under 80talet. Just nu står väl CDskivor väldigt lågt i kurs. Jag kan tänka mig att Cdskivor kommer att bli åtråvärda samlarobjekt om 15-20år. Åtminstone en del originalutgåvor. Men på det hela taget är nog varken vinyl eller CD några riktigt vettiga investeringar vad gäller pengar gissar jag...

Men skivor blir nog värda mer i en samling så att säga. Om man har en samling under ett visst tema ( ungefär som att samla frimärken). Det är väl i såna sammanhang en saknad raritet i samlingen kan bli väldigt mycket värd. Själv samlade jag på New Orleans R&B på vinyl
och när jag var som mest intresserad var vissa skivor väldigt mycket värda för mig. Men jag spelade alltid skivorna...(Samlar fortfarande men mer sporadiskt och har även CDskivor i genren)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/11/10 :  10:18:51  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Ingvar.Ahlberg skrev:
quote:
Jag har en del Mercury living precence plattor, några RCA living stereo osv, en del av de här skivorna finns i amerikanska och japanska skivhandlarlistor för barocka summor. Jag har upptäckt att det bästa man kan göra är att spela dom, det är det enda sättet dom funkar på.
Ingvar

Jag tycker att det är en självklarhet att man spelar skivorna och i mitt fall har jag många Decca, HMV (SAX), Living Stereo och Mercury Living Presence och då många gånger i de allra bästa och mest eftersökta pressningarna.
- Jag har emellertid några monoutgåvor som är mycket värdefulla och som skall spelas med en monopickup och eftersom jag köper för mycket skivor så har jag inte haft råd att skaffa en arm till min Thorens TD124 som var/är tänkt att användas för avspelning av monoskivor. Jag tog därför med mig en absolut raritet hem till generalagenten för Shindo men han vägrade spela skivan när han såg vad det var

//Eliot

PS: Många skivor kan man köpa för en relativt billig slant på eBay. RCA Living Stereo (Shaded Dog) och Angel kostar ofta så lite att transporten från USA (omkring 16$) blir dyrare än själva skivan. Vissa Decca, Mercury och Prestige, många SAX och Blue Note betingar emellertid höga priser....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2008/11/10 10:31:58
Go to Top of Page

Bubbel

6799 Posts

Posted - 2008/11/10 :  11:11:21  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:
Jag tog därför med mig en absolut raritet hem till generalagenten för Shindo men han vägrade spela skivan när han såg vad det var

quote:
Jag kan tänka mig att Cdskivor kommer att bli åtråvärda samlarobjekt om 15-20år.

Jag har haft likadana tankar men det svåra som jag ser det är att lista ut vilka som kommer att bli åtråvärda blir det tidiga 80-tals inspelningar, limiterade utgåvor eller vad som helst, den som lever får se.

Om man skulle räkna ut vilka pengar det finns i sin skivsamling (vinyl) i reda pengar så får man väl höja försäkringsvärdet.

anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2008/11/10 :  11:59:31  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Jag förstår inte ???
En monopickup kan skada en stereoskiva eftersom den inte är konstruerad för att avläsa djupledsinformation, men att en stereopickup skulle skada en monoskiva är jag mycket tveksam till, i synnerhet om nålen är av någon fine line eller van den Hul typ med lång anliggningsyta i tvärsnittet. En sådan borde följa det något bredare monospåret utan problem.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2008/11/10 :  12:40:27  Show Profile Send diffen a Private Message  Reply
Håller med de flesta här Klart att skivorna ska spelas.... Förr så var jag fast i det gamla "porslinssyndromet" Mormor sa jämt, -O nej det där finporslinet kan vi inte äta på!! Hon tyckte det skulle stå där i skåpet bara.
Det finns ingen vits, tycker jag, att dyrgripar bara ska stå å samla damm. Självklart kan man ju vara extra försiktig med dom.

//diffen

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/10 :  20:33:13  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
Det är nog så som de flesta tycker.
Men jag har sett en tendens genom årtionden att fler och fler skivor ökar i värde. Även sådana plattor som man själv tycker kan inte vara värda just nånting betingar hyfsade summor bland hemsidor där man kan lite kolla priser etc.

För mig gäller nästan det omvända. Jag försöker köpa skivor i second hand jag vet har ett någorlunda värde. Det är ganska kul att äga någon skiva som kanske nätpolarna på andra sidan Atlanten har inte lyckats hitta.
På olika loppisar osv. kan man hitta nästan varje gång någon klassisk inspelning för bara en tia som visar sig vara värd minst tio gånger det beloppet.

Men, men. Sen är det här att hitta rätt köpare. Det är lättare sagt än gjort.
Om jag inte måste spela någon skiva som är lite mer värdefull än allt annat, så behöver jag inte det. För det finns fortfarande jättemånga skivor som jag har aldrig lyssnat.

Edited by - pick-me-up on 2008/11/10 20:34:38
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2008/11/11 :  21:38:38  Show Profile Send Zombie a Private Message  Reply
Man tänker i regel inte på att en många LP-skivor pressade på slutet av 80- och under 90-talet är mycket värda. De har oftast i små upplagor, 500-1500 st.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/11/13 :  16:00:05  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Denna skivan visste jag inte fanns överhuvudtaget..

Yello är något jag gillat under åren som gått , så jag blev rätt förvånad när jag hitta denna i backen från vinden ..

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2008/11/13 :  19:31:47  Show Profile Send Egill a Private Message  Reply
Den har jag med, den såg jag ofta i skivbackarna på 80-talet så den kan väl inte ha vara så sällsynt?

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2008/11/13 :  21:00:36  Show Profile Send Smackman a Private Message  Reply
Hehe, för mig ialf :)
Men du har säkert rätt :)

Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/11/13 :  21:43:27  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Är det bara jag som är en sann skivsamlare?

Alla skivor är inte till för att spela!
Om jag har tex. nio olika utgåvor av en platta, så spelar jag väl för sjutton inte på den som är "värd" mest (vilket kanske kan bli besvärligt då den ju sitter inramad bakom skottsäkert glas)
Då spelar jag ju de vanligaste/billigaste versionerna (CD eller vinyl beroende på plats och humör) som går att ersätta om man tex. råkar tappa i golvet eller vad som nu kan hända.

Ex: Opeth - Morningrise
Kasettband (Polen)
Promo kassettband (UK)
CD (UK, 1:a utgåvan, utan logga eller bonulåtar)
CD (USA, 2:a utgåvan, med logga och bonuslåtar)
CD (UK, i plåtask)
CD (Japan)
2-LP (Holland)
2-LP Picturedisc (UK)
2-LP (UK, grå vinyl)
Samt som en del av CD-boxen "The Candlelight Years"

Ehum, åter till ämnet.
Jag har väl inte hittat något i samlingen som har överraskande högt "värde", men visst är det kul när man ser auktioner på Tradera eller ebay på en skiva som man redan äger - och buden ligger en bra bit över vad man själv betalade för samma platta.
Och ibland så är faktiskt vissa skivor mycket mer "värda" på Tradera än på ebay.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec

Edited by - opethic on 2008/11/13 21:47:47
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/11/13 :  22:21:14  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
Har ni råkat upptäcka att några av era vinyler är ganska mycket värda?
Snarare att man ibland inte fattar att man gett åtskilliga tusenlappar för en skiva som man redan har..

quote:
Om jag har tex. nio olika utgåvor av en platta, så spelar jag väl för sjutton inte på den som är "värd" mest
Håller med på denna punkten.
Har dubbleter på alla mina rariteter, och man spelar helst gärna inte de dyra

quote:
Och ibland så är faktiskt vissa skivor mycket mer "värda" på Tradera än på ebay.

Håller med.. Man ser ibland skivor som inte ger ett skit på eBay, men folk i Sverige ger några hundralappar för.
Ett lysande exempel är Neil Youngs första skiva, som för det mesta är sena 70-talspressar (aldrig sett förstapressen på Tradera iaf), och de brukar folk buda på.
Go to Top of Page

Bubbel

6799 Posts

Posted - 2008/11/14 :  10:23:24  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
quote:

Absolut inte, jag samlar med förkärlek på demoskivor som tyvärr är svåra att hitta jag tror att jag har 10-20 styck som sig bör är de av väldigt god ljudkvalitet och förvånansvärt många är Japanpressade. Utöver det samlar jag på så kallad klassisk musik på ett numera insomnat östtyskt statligt skivbolag även tidig elektronica är en eftertraktat.

Tidigaste demoskivan jag har är en DECCA STO101 singel från 1959 publicerad första gången 1958.

Tidigaste electronica jag har är Electronic music från 1967 med tre olika artister ingen dansgolvshit precis men kul att ha. De här skivorna är ännu svårare att hitta en nål i en höstack är nog enklare.

Anders

Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2008/11/17 :  18:08:36  Show Profile Send pick-me-up a Private Message  Reply
bluemindboy!

Du måste ha otroligt många dyra vinyler om du inte ens kommer ihåg vilka du har *ler*
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/11/18 :  11:57:51  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Nej då, det är inte så värst många.
Har dock en del Neil Young plattor som är ruggit sällsynta.

Min ögonsten är första pressen av"Comes A Time"
Neil ville ändra låtordningen på skivan, men kom på det lite sent - presseriet redan börjat trycka upp första rundan.
Vresig som han är, stoppade han denna och köpte upp alla tryckta skivor med egna pengar, tog lådorna till sin ranch, och sköt i sönder dem med ett gevär.
Han ville försäkra sig om att skivan med fel låtordning aldrig skulle läcka ut..
Men ett sånt ex har man

Edited by - bluemindboy on 2008/11/18 11:59:56
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2008/11/18 :  12:55:42  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
quote:

Kan i alla fall konstatera att du är en sann skivsamlare. Och kassettband? Samla på!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.18 sekunder. Snitz Forums 2000