HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Bakstycke i bokylla, MDF/perforerad masonit?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/10/09 :  16:20:27  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har tänkt att bygga specialbokyllor för pocketböcker.Under hyllorna blir det en liten låda som skall användas som helmholtzresonantor för golv/tak resonansen. Ryggstycket kommer att täckas av 1 cm tjock filt. Frågan är om jag skall använda solid MDF eller om jag skall ha perforerad board? Jag bygger för Paperback A storleken (110x178mm) så det blir bara en 10 mm slits mellan böckerna och hyllan ovanför.

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:04:11  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
OK det blev MDF och första bokhyllan är klar förutom putsning och målning.

Helmholtzresonatorn är avstämd till 70-72 Hz (golv-tak resonansen) Basreflexröret är biltemas lilla rör 35m ID och 110mm L. Bakom böckerna kommer jag att sätta ett eller flera lager av biltemas dämpfilt.

Om någon vill se eländet kan jag lägga upp bilder
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/11/05 :  09:39:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Eftersom jag har lite svårt att se framför mig hur du tänkt. Så vore det intressant med bilder. Utnyttja blindutrymmen i bokhyllor är ju ett fint koncept.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

DrBoar
Member

457 Posts

Posted - 2008/11/06 :  21:04:07  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Helmholts resonantorn beräknad till strax över 70 Hz (golv-tak resonans) . Jag satte bottendelen lite sluttande för att öka volymen

Här syns hyllorna lite bättre

Målade och med filtbitar inlagda (de skall målas om detta blev för grällt, jag vill ha en mer sobert blågrå nyans. Något i stil med tygfronterna på AudioTronic CM3.)

Med 2.4 meter Sciencefiction:

Efter ommålning och skall jag försöka förstå hur jag skall mäta resonansfrekvens och Q värde.

Edited by - DrBoar on 2008/11/06 21:05:02
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000