HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Hurra för den lilla skillnaden !!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:23:12  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply

Detta är ett reportage från AÖ, nervösa kultingar varnas särskilt för riktiga svinerier.




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:48:25  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
Go AÖ, go AÖ...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2008/09/16 :  20:49:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:04:40  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jag har åkt söderut från den Kungliga hufvudstaden, ungefär så långt man kan komma innan man måste ta en båt för att komma vidare. Bilder på hamnen har ni redan sett, men det var på andra sidan, av sommaren alltså. Denna tråd skulle kunna ha sin början där också, det vill säga där den tråden slutade.

Den skulle också kunna börja med att jag fick besök hemma av ett gäng trevliga och hungriga, men även ärliga AÖ-kompisar. Ärliga såtillvida att de inte drog sig för att påpeka allvarliga brister i ljudåtergivningen.

Den jag har besökt anser sig ha en väldigt välljudande anläggning, såpass bra att han i AÖ-klubbstugan efterlyst system som kanske skulle kunna "slå" hans egen, eftersom han själv inte hittat det.

Inte så ödmjukt kanske, men samtidigt har han också startat trådar där han ifrågasätter sina egna örons kvaliteter.

Så var har jag hamnat denna gång?



- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:17:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Jag vet

Det ska bli jätteskoj att följa detta!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:28:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Söderköping???

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

BosseBula
Klubbmästare eoJeud, 100.000-klubben

3057 Posts

Posted - 2008/09/16 :  21:31:49  Show Profile Send BosseBula a Private Message  Reply
quote:
nervösa kultingar varnas särskilt för riktiga svinerier

Haha, kör hårt! Låter som en kul utmaning han lagt upp för oxå.

Klubbmästare eoJeud - Kontakta mig eller Anton om ni vill bli medlemmar
Min medlemstråd
Go to Top of Page

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/09/16 :  23:26:24  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Det här är väl ett andra reportage från ett och samma ställe (Micke Y gjorde det första?)? Men nu med nya högtalare (en i silver ...) och ny förstärkare (Thomas ...)?

Johan

Edited by - Jolojl on 2008/09/16 23:38:51
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2008/09/17 :  08:03:16  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message  Reply
Hmm - alltså - jag får nynäshamnskänsla...

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/17 :  17:30:06  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
AÖ-arna kan sin geografi ser jag och har också koll. Visst är det ett återbesök i Nynäshamn som gäller. Så här såg det ut förra gången

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=68440

Men innan vi lyfter på slöjan till de nya grejerna...



Så kan vi ju gräva i denna tråd för att finna det riktiga syftet med trippen.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70008

Jag hade packat med min kära multimaskin Marantz DV7600 för att den skulle kunna gå en rond mot Sonyn. Men också ge min värd en fristående öra, då jag själv upplevd klara förbättringar när Marren installerades. Dessutom ville jag gärna lyssna på denna väl omtalade setup och rum...

Här är kombatanterna...



Spelarna står på ett rack-likt bord, väl placerat bredvid lyssningsposition. Ingen ljudförstörande fjärrkontroll här inte. (alla vet ju att trådlös överföring är sämre än fysisk kontakt)



edit: Vad sjutton är "en fristående öra"? Ja, det sitter jag själv och funderar över just nu. Vad jag egentligen menade när jag skrev detta, var att hjälpa till med ett extra par öron.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2008/09/17 19:39:03
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/17 :  22:20:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Vad finns det mer för kul hemma hos Daniel då? tyvärr inga vildsvin och inga möss, men väl hifielefanter...



Vi går vidare på grejerna som det egentligen skall handla om! Nya högtalare med öppna bafflar, di sma har åkt ut till förmån för rejäla pjäser i MDF, men framsidan är inte så spännande...



och tyget är tejpat, så får vi kika på baksidan för att få lite ögonfröjd.



Koaxialt, 15 tum , vi kikar lite närmre för att se vad som står på elementet.






- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/18 :  21:43:41  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Iom att vi pratar om öppen baffel så är det mesta öppet så även filtret.



Innan jag ger mig på lyssningsintryck så går vi vidare på arsenalen.

Rummet är ganska offensivt dämpat med paneler och filtar. Färgmatchningen kanske inte är den bästa men det gör under för klangen. Det är väldigt behagligt att samtala. Det märks att det är dämpat men långt ifrån dött, skulle jag säga.



Takreflex tas hand om dessa..



Tjocka paneler bakom högtalarna och som dämpar mot fönstren, rejält avstånd ger god bandbredd.



På bakväggen hänger fleecefiltar, älgfilten är för att dämpa lite runt öronen. Sedan finns det en variabel röd diffusor i soffan.



Och på vänstra sidan är det också dämpat med paneler och dämptyg. CDhyllorna får gå som diffussorer.



Nu är det bara en pryl kvar att visa upp...


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2008/09/18 :  22:23:27  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message  Reply
Trevligt reportage, och speciellt kul är det då jag byggt högtalaren. Det verkar som att Daniel har liknande eller tom bättre förutsättning med ordentligt av absorbenter på noga utvalda platser. Jag har tom med fått en öppen inbjudan som jag nog måste utnyttja snart då man ser ett så trevligt system men genomtänkt rum.


Nu vill jag ser mer bilder

//Niklas
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/21 :  09:25:00  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Det är bättre tyger på gång men vill inte plöja nå märkvärdigt med pengar på det då jag har en bit kvar till fullt musik nöje i rummet, dök ju upp en gammal gubbe med en triod härom helgen också. En sån måste man ju ha om man vill lyssna på musik

Niklas: Slå en pling du bara så ordnar vi en reuninon med dina ex

MvH

Daniel
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/21 :  10:02:33  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Men...hur lät det då?!?!?

Hur är absorbenterna gjorda?
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/21 :  10:26:38  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Absorbenterna är lite olika, alla har dock måttet 1200*600 i yta och är av typen markskiva i stenull monterade i ramar av reglar måttet 45-45.

Taket har en markskiva 70mm tjock och är monterad uppepå ramen så det blir en spalt på 45mm till det fasta taket. Sidorna har 100mm dikt mot vägg och bakom högt sitter 50mm skivor.

Triod var mumma det, du kan läsa i tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70501

MvH

Daniel
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2008/09/21 :  10:37:31  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Tack för snabba svaret Jo, den har jag läst och glatts åt
förbättringen. Om mina egna planer hår ihop kommer det även trilla
in ett 2A3-steg hos mig med, fast permanene de låter så himla bra!

Förut hade jag också markskiva som absorbenter. Det fungerade rätt
så bra, men jag tyckte att de dämpade för lite nedåt i frekvens
relativt högre frekvenser. Det, tillsammans med ett besök hos Bernt
och Marina gjorde att jag byggde BAD. Mina blev 20 cm djupa totalt
sett och jag har bara positivt att säga om dem.
Framförallt blev stereobilden djupare och
bredare men med bibehållet fokus samt att klangbalansen blev mer
homogen. För att inte behöva köpa massa ny isolering satte jag helt
enkelt en markskiva bakom varje BAD-panel. Rekomenderas starkt att
prova eftersom du resan kommit så långt akustiskt sett är det ju
bara att fästa dessa paneler ovanpå dina nuvarande absorbenter
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/21 :  11:45:37  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Låter intressant, dock har jag inte vad jag märker några som helst probs med det lägre registret, har inga störande ljud alls i rummet tycker jag. Men att prova BAD-paneler kan ju inte kosta så mycket, dock prioriterar jag att få ihop pengar till Erik A:s 2A3 triod just nu och det tar sin tid.

Tycker att på bra inspelningar finns det mycket djup och fin rumsinformation att lyssna till men det här med klangbalans är nått jag får rota lite mer i, man blir ju llite hemma blind....

MvH

Daniel
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/21 :  20:46:55  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Lugna ner triodsnacket nu...för har ska det frossas pentoder. Daniel har ju en riktig goding i dagsläget.



Det är mycket glöd och tyvärr var det dagsljus vid mitt besök men mysfaktorn torde vara rejäl med denna utsikt.



och så här ser det i fullbredd



Det är kul att fota rör




Dubbelt så kul...




Och här är ju han som mest var bakom kameran.



Många bilder blev det, så en till...



Men det skulle ju lyssnas också...lite volymjustering



och sedan....koncentration








- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2008/09/22 :  15:01:06  Show Profile Send Manga X a Private Message  Reply
Mycket trevligt system som säkert är välljudande!!!



Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/23 :  11:56:37  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Jo det låter riktigt trevligt. Det är en mycket lugn och behaglig ljudbild som målas upp med rejäl bredd utan att den faller isär. Den djupaste basen saknas, själv vill jag gärna ha lite mer punch längst ner, men det är å andra sidan helt befriat från bummeltendenser. Jag skulle nästan säga att ljudet påminner om stativare fast mycket mer luft och öppenhet. Rumsdämpnigen gör att jag kunde uppleva det hela som lite nasalt, men jag vill inte gå med på att det skulle vara överdämpat. Kanske mer en vanesak från min sida.
Nivåmässigt är det ingenting som sticker ut och det går att lyssna länge på detta system.

Lyssningen var uppdelad på lite olika delar, först att försöka påvisa skillnader ( gärna till Marrens fördel ) och senare mer bara kullyssning.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/09/23 :  17:55:07  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Ja du Magnus, nu när du lagt näsan i blöt här hemma så låter det faktiskt lite nasalt kan bara hålla med dig. Tyckte dock som du också gjorde att det släppte lite med Marantz spelaren som faktiskt var bättre än min lilla Sony men det satt hårt inne för mig att erkänna detta faktum

Vill passa på o tacka dig för en kanon trevlig och givande eftermiddag som slutade med vinst till din kära Multi Marre. Nästa gång får vi se till att dricka några goda pilsner och ljuga ordentligt, för jag ska väl få chansen att lyssna till dina ohyggligt fina pjäser en våning ner en gång till nu när du har reglerat lite!?

Tack igen Magnus, dina öron kan jag nog lita på i framtiden.

MvH

Daniel

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/23 :  21:20:19  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message  Reply
Tack själv, det var god tårta, det räckte ju till mig med trots att du och Erik gjorde ett tappert jobb.

Jag var lite orolig inför detta besök, jag är nöjd med min Silvermaräng och att se den få "spö" av en gammal billig Sony hade inte vart kul, men Sonyn lät bra, och en möjlig uppgradering för Daniel är helt klart en SCD-XB920/930 som jag tror skulle göra ett galant jobb. Nu hörde jag ganska snabbt (eller i varje fall tyckte mig höra) att jag inte behövde bli utskämd, men så hade jag också färgade öron. Det krävdes dock några skiften för att verkligen säkerställa skillnaden...och härmed också är förklaringen på trådens rubrik.

Jag tänkte också nämna att vi testade SACD också eftersom Marren är en äkta multimaskin..jag hade med mig Diana Krall - (The Girl In The Other Room, spår 10), på det formatet och Daniel hade CD-versionen...här måste jag konstatera att inga större förbättringar kunde förnimmas, inget till det sämre heller.
Andra noteringar är att Marren var mer känslig för obalanserade skivor, dvs. den vibrerade en del och att utnivån var avsevärt lägre, något som gjorde provlyssningen lite mer utmanande.

Sedan fick Daniel lite Mari Boine, Infected Mushroom och Shpongle till livs från mina medhavda, kan väl säga att de inte är vad han lyssnar på vanligtvis.

Nästa gång tar jag med en klämbox, då j-lar.

Så avslutar jag med lite svinerier




- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Daniel_S
Semester på egen begäran

308 Posts

Posted - 2008/10/04 :  00:15:30  Show Profile Send Daniel_S a Private Message  Reply
Efter mycket roddande med tant o barn så har jag läst igenom tråden och det är ju ganska uppenbart att du inte varit specillet kritisk i din recension Magnus. Det finns ju mycket här som kunnat varit bättre, iaf i mina öron. Middbasen har kunnat haft lite mer punch, även lågbasen som saknas som du redan nämt ifs. Jag vill ha större ljudbild och framförallt bättre ljud när det spelas Klassikt. Nu spelade vi inget sådant så jag får jaga vidare och ska försöka bjuda in mig själv till en kille vid Alias Ryst som bor i Sthlm. Dyra, snygga o läckra pjäser med mycket akustikreglering

Tror Magnus tog mitt hot om stryk om det blev en dålig recension för hårt

Dessa krav på ljudbild kanske är orealistiska i mitt rum och det är inget jag vet utan vill ta reda på. Petter har pratat om en skev klangbalans om man andvänder för mycket absorbering som i mitt fall så det är nått jag måste ta tag i, Pm:ar dig om detta. Om det finns fler med tipps angående klangbalans i ett dämpat rum så hör gärna av er.

Sen sa ju Magnus nått om nasalt ljud! Det är nått som jag är tacksam över och tycker mig själv uppleva efter och vid hans besök. Magnus Marantz rådde bot på mycket av detta så en uppgradering av CD är verkligen i behov.

Nu ska min Edison triod kopplas och det kommer eventuellt en sub till mit rum som ska integreras på nått snyggt sätt, så tips om bra snabba subbar tas gärna imot. Dessa bör gärna vara lättintegrerade också

Får ta och tacka Magnus igen o inse att det finns mycket kunskap o erfarenhet att hämta där ute. Det är lätt att bli blind på sitt eget systen i tron om att det lirar riktigt bra fast det i verkligheten fattas en massa. Nu ska jag försöka lyssna på så många system jag kan och skapa mig en bild av vad det är för ljud jag är ute efter.

Nu ska jag ta ett glas vin så hej med er och sov gott!

MvH

Daniel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000