Author |
Topic |
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/18 : 17:57:05
|
quote: Kul att du bipolade den Circlomanen man ser detta lite här och var på nätet och man undrar hur det låter om sådana högtalare.
Det låter inte korrekt, men stooort! Stort och luftigt. Ljudet finns överallt i rummet. Lite som gamla rundstrålande Carlssonhögtalare. I det här fallet så skall jag spela HalfLife 2 och lite annat, å då vill man ha ett stort och luftigt ljudfält för maximal inlevelse. Lite som jag vill ha till hemmabio. Måste påpeka att jag bara har en högtalare än så länge så jag kan inte säga så mycket mer om just dessa, men jag har ju hört både bipoler och dipoler som Mirage och Quads elektrostater (dipoler).
quote: Gå det inte att byta ut den där diskanten till något bättre än det som sitter där.
Jo det går ju såklart, men då detta är ett budgetbygge av 12 mm spånskiva så känns det som att kasta pärlor på svin med ett fina diskanter. de ger diskant, å den låter inte illa om man inte spelar allt för högt. Men nån kvalite är det ju inte att tala om. Mina Seas 27TBCD/GB-DXT låter ju väldigt mycket bättre. 4 st sådana diskanter skulle spräcka budgeten med ca 2400 kr plus delningsfilter. Från 500 kr till 3500 kr är en liten skillnad.
Johannes.
|
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 16:19:17
|
Det är väldigt smart att testa byggen med den typ av element. Jag tänker på disknten som sitter i mitten.
När jag testar bashögtalare är det ett himla joxande med kablar, delningsfilter och annat innan man kan provlyssna. Med dessa bilelement är det bara att skruva på elementet och köra, smart.
Jag är förespråkare av att använda billiga enkla element. Dessa kan vara lika bra som många gånger dyrare. Priset har ofta blivit en teknisk term bland andra, "den är billig då är den dålig" osv.
Cirkeln, jag tycker dina trådar är kanon att följa!
|
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 16:49:47
|
quote: Jag är förespråkare av att använda billiga enkla element. Dessa kan vara lika bra som många gånger dyrare
jo med billigare element så blir det mer byggt. Det blir inte så seriöst och tungt. Man kan smälla ihop en billig låda för nån hundring bara för att prova en ide. Sedan skiljer det ju en del mellan tex mina Beyma 12LX60 och dessa billiga bilhögisar. Inte bara priset. Men visst, Man får ju oöverträffat mycket välljud ur lite billigare saker. Ett ScanSpeak element för 3000 kr låter ju inte 30 gånger bättre. Dessa låter förvånandesvärt bra i olika applikationer. Bäst har de låtit i mina gamla BVR lådor till datorn. Skulle jag använda mina nya Seas-diskanter till dem, istället för de coaxialt monterade, så skulle jag få riktigt hyggligt ljud.
quote: Cirkeln, jag tycker dina trådar är kanon att följa!
Tack så mycket! Det är skoj att läsa. Jag läser det mesta av vad du skriver med stort intresse. Det är kul om jag har nått att bidraga tillbaka med, om än bara glädjen i galenskaperna jag hittar på.
johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/19 : 20:52:13
|
Idag har jag skruvat och limmat ihop 4 bitar på den andra högtalaren!!! WOW!!! Det kanske blir två st denna gången! Tänk att ha ett stereopar som plågar grannskapet med Nick Cave och Pink Floyd!! Det blir ju en ny upplevelse för mig. Jag vill bygga tre st till för att ha som center, höger och vänster bak till min dator. Allt för att få en realistisk spelupplevelse.
Den är ganska resonant. Tror att jag får jobba med dämpningen lite. Sedan kan det ju vara så att ett 70 mm hål i spånskivan inte ger samma avstämning som en 5 - 10 cm lång 70 mm port. Skall köpa ett rör i morgon.
Johannes. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 09:46:53
|
Köpte ett rör på Bauhaus igår. Sågade upp det i 10 cm längder. Mina MLTL går ned till 30 Hz! Bra tryck i basen. Mycket mindre resonanser och sånt. Låter riktigt balanserade och bra! Andra låda är nästan klar. Måste bara spackla och grundmåla först. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 10:32:12
|
Det absolut värsta med att bygga högisar! Jag hatar det!!!
Spackel som stinker satans gamla strumpor och detta eviga slipandet. Ja! Jag funderar STARKT på att köpa en slipmaskin, men regeringen hemma tycker att spacklet var dyrt nog. "inga fler maskiner eller högtalare nu!"
Hon har ingen förståelse! |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 10:34:10
|
Usch! Men jag hoppas att det blir snyggt nån gång i en avlägsen framtid. |
Edited by - Circlomanen on 2008/09/21 10:34:28 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 10:39:48
|
Man kan ju köpa 10 kg väggspackel för 300:- De bör räcka ett tag...dessuto luktar det inte heller. Fördelen med PP är ju att det inte krymper, men ett bra väggspackel gör det knappt heller.
Kör på |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 11:34:45
|
Jag börjar tycka att vanligt snickarspackel borde räcka bra. Jag vill att det skall vara hårt och tåligt. Bättre yta att utgå ifrån. Skall prova snickarspackel... Har spacklat en tiondel av ena lådan på en timme. Kan inte vara ute pga kylan, kan inte vara inne pga stanken. Spelar Area 51 istället. |
|
|
Circlomanen
Semesterfirare
9880 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 13:33:53
|
Malin är på väg hem så jag fick packa ihop för helgen. Skall väl inte nöta i onödan på hennes tålamod.
en lite bild på de två.
|
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 16:04:43
|
Satsa på väggspackel istället, medelfin konrnstorlek. Snickerispackel krymper mer Annat spackeltips är att (grund) måla lådan först så fäster spacklet mycket bättre samt att man ser mycket lättare var det behövs spacklas. Dessa två lådor borde inte ta längre tid än en kvart att spackla, så inte vet jag vad du har för dig |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/09/21 : 16:40:54
|
Spacklet bör hålla samma hårdhetsgrad som träet man spacklar. Plastic Padding är inget bra val. Det som händer när man slipar är att där man träffar trä och padding där slipas träet ner fortare. Man får alltså en dal i skarven mellan padding och trä.
När jag byggde högtalare åt andra på beställning och dom promt vill ha dem ytbehandlade grovspacklade jag dem först med väggspackel. Sedan limmade jag på papp. Sådan papp som är halvblank på ena sidan och matt på andra. Jag limmade fast med den matta sidan mot lådan. Grundmålade/slipade/ (några gånger)/ lackade/slipade /(några gånger) och till sidta pollerade med sådant man har till bilar. Alltså efter sista slipningen inget lack para pollera. Kallas på bilspråk för "raggarmetoden" därför att man kan stå utom hus och lacka då all damm mm slipas bort och att man polerar upp glansen i stället för med lack.
|
|
|
Topic |
|