HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Wing Zeros lilla projekt på g
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2008/08/31 :  14:55:07  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
När jag hörde att det skulle starta en högtalartävling här på hififorum så kände jag mig tvungen att vara med. Tråkigt att erkänna det men jag har så fruktansvärt många projekt på gång men jag kommer aldrig till kritan med något av dom pga att fler ideer kommer hela tiden och projekten blir lagda på is hela tiden. Men nu så ska jag ta tag i detta och köra igång ett projekt som har legat i startgroparna nu väldigt länge. Så nu ska ni få se lite resultat på en av mina ideer.

Here we go!!!!!

Valet.

Jag har alltid gillat högtalare med brutal dynamik och krispigt ljud som samtidigt e kapabla till enorma ljudnivåer. Fast det som jag gillar mest e att oavsett ljudstyrka så ska det låta rent och klart utan att något sticker ut. Så därför blev mitt val av högtalarelement enkelt.

Högtalarelementen som jag har tänkt använda till mitt bygge är.

Diskant: Beyma T-2030 http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/T2030.pdf

bas/mellanregister: RCF L8S800 http://www.rcfaudio.com/vediMacro.phtml/sLang/EN/IDMacro/1638/menuAttivo/2293/m1/1/m2/0/m3/1_0_11/LowFrequencyWoofer/WooferL8S800/product.htm

Subbas: Beyma 12B100/R http://profesional.beyma.com/ingles/pdf/12B100-R.pdf


Diskanten valde jag dels för att den har en hög känslighet och att den låter riktigt bra med fin spridning.

Bas/mellanregistret valde jag för att det både spelar och låter väldigt snyggt upp till ca 2.5 khz och att det samtidigt matchar diskantens känslighet. Då slipper lägga allt för många komponenter på delningsfiltret för att kompensera känsligheten mellan elementen. Jag tror på att ha så få komponenter i delningsfiltret som möjligt.

12" basarna har jag haft innan och jag vet vad dom kan prestera. Nackdelen e tyvärr att dom vill ha en låda på mellan 75 - 100 liter för att fungera optimalt.


Lådan.

OBS: Denna högtalare kommer inte att bli allt för WAF vänlig tyvärr. men det är inte heller syftet med detta bygget

Detta ska bli en tvådelad konstruktion bestående av en bas och topp modul. Basmodulen kommer att ha basen sidomonterad för att göra lådan så smal som möjligt (tycker inte om breda lådor) samtidigt som den får agera som stativ. Jag kommer att driva dessa basar aktivt med ett subbassteg. Det lutar mot ett Hypex 4.0 dels pga effekten och dels för filtermöjligheterna. Sen till topparna så vet jag inte om jag ska montera diskanterna över eller under mellanregistret? Med tanke på att basmodulerna kommer bli så pass höga så e det nog kanske bäst att montera den under mellanregistret så diskanten hamnar i huvudhöjd. Ritning och olika förslag kommer jag att lägga upp under nästa veckas gång så ni får se vad jag hade tänkt mig.

Men nu så ska jag finjustera skisserna jag har. Har ett par frågetecken som jag måste lösa nu innan jag beställer allt.

Musik är livet

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/08/31 :  19:37:07  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej Wing, välkommen! Bernt behöver nåt att oroa sig för.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2008/09/17 :  17:46:31  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Jag har tyvärr en dålig nyhet att leverera till er och en lite bättre. Den dåliga e att jag inte kommer hinna bygga klart högtalarna lagom till träffen pga att jag fick lägga ut lite pengar på min bil. Så därför lägger jag ner projektet nu helt mot min vilja :(Därför ber jag om låsning av denna tråden och önskar alla övriga tävlande lycka till. Jag kommer följa era trådar med stor spänning.



Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2008/09/17 :  17:49:51  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Den bättre nyheten kommer ni att få se inom en vecka.

Musik är livet
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2008/09/17 :  20:22:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej Wing,

Det var tråkigt att du måste dra dig ur. Ser fram mot den bättre nyheten.

/Magnus

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000