Author |
Topic |
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 21:53:18
|
ja se manualer,, Undrar varför nån skriver dem, när ingen vill läsa dem ;) |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/02/25 : 22:02:13
|
Jag har allt läst manualen Men det är j inte samma sak som jag har förstått allt
Petter: Tackar den där tråden ska studeras o pdf:n ska spanas in den också.. Men det får bli imorgon när jag är lite piggare |
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 08:34:43
|
Har nog kommit fram till att jag måste dra lite mer i tidsskalan |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 13:11:54
|
Är det en tidsmaskin du skaffat? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 13:27:43
|
Det där verkar intressant! Tänk om man kunde dra ut tidsskalan lite grann så man hann med att realisera lite fler av ideerna som finns. |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 18:24:18
|
ibland vore det trevligt att dra ner på tiden o ibland snabba på den..
Tyvärr verkar det som att mitt ljudkort inte riktigt vill vara med. Micingången är inte med i matchen
|
|
|
widescreen4
Member
264 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 20:26:49
|
Kör på line in
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/02/26 : 22:12:00
|
Har kanske fått ordning på det.. Med lite hjälp från Petter |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/03/02 : 15:03:32
|
Nu har jag beställt ett nytt ljudkort
Hoppas att jag kan få till mina mätningar lite bättre. Mitt M-audio duo verkar inte alls lira tillsammans med mina mätprogram |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/03/26 : 09:16:15
|
Filar delningsfilter..
Ikväll ska det testa med ännu en variant...
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/03/30 : 20:38:55
|
Nu hoppas jag att det är färdig filat på filtret...
Men men ska föröka få hit några försökskaniner i veckan. Så det kanske blir lite ändringar ändå..
Just nu så ser filtret ut så här.
O det har resulterat i detta. Jag o sirp är tyvärr inte riktigt överens så det fick bli lite ful mätningar med XTZ room analyzer.
Dippen vid 125Hz kommer från rummet. Toppen vid 2.5Khz vet jag inte riktigt vart den kommer ifrån. Har testat med div olika sug-kretsar mm men det blev inget bra. Fasvänder jag diskanten så får jag visserligen en dipp på ca 6dB mellan 2-4KHz men tappar även rätt mycket nivå runt 1KHz Så just nu får det vara..
|
Edited by - Tobbe_L on 2009/03/30 20:40:14 |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/02 : 22:36:45
|
Hur gick det med försökskaninerna, några överlevande?
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 08:40:10
|
Jo då de överlevde o jag tror att de var nöjda med ljudet
Men jag ju som jag är så jag har labbat vidare lite. O så har jag tänkt lite o det kändes mycket ovant.. Har kommit fram till en sak som måste testas lite. Tror att jag kan klara mig utan basfilter De snabbmätningar som jag har gjort med o utan basfilter så påverkas inte frekvensgången
Så jag kommer bara att använda ett diskantfilter
Slutredovisningen kommer under dagen |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 09:19:52
|
Slutredovisning TQWT
Detta är målet.
Det är alltså en kvartsvågspipa där man kan justera slutarean på pipan genom att höja eller sänka fötterna på högtalaren.
För att lyckas med det så går det åt lite material.
Högtalarelementen är ett par Fane Studio CX12 PA. Dessa är ett 12" coaxial element med en 1" driver i mitten. Jag köpte ett helt gäng (4st) för ca ett år sedan och fick betala 1000:-/st då fick jag också med två trasiga element.
TS-parametrar samt impedans o faskurvor.
Sedan går det åt en hel del skivmaterial också. 4st 1000x450mm stavlimmad ek 40mm tjock. Pris ca 1900:- inkl sågning
Material i 22mm MDF. 4st 1000x310mm baffel o baksida 2st 786x310mm snedvägg 2st 406x310mm topplatta 2st 390x310mm topplatta förstärkning I 16mm MDF 2st 978x310mm baffelförstärkning
Pris för all MDF ca 600:- inkl sågning
Till stagning använde jag div. spillbitar från ett hyllplan i furu.
För att göra lådan stummare så använder jag bitumen från Mekonomen. Storlek 500x400x4mm pris 48:- jag har använt tre sådana ark, totalt 144:- Har även limmat dit en del kakelplattor. Hade lite liggandes men fick köpa till några plattor så totat ca 200:- för plattor o kakellim.
För att dämpa pipan används skumplast från en skummadrass. Köpte en 80cm bred o 9cm tjock på Jysk. De hade rea så priset var runt 250:- om jag minns rätt.
Fötter är bra att ha. Dessa inhandlades på Kuntze o kostar ca 25:-/st. Man behöver även lite gummiduk. Kuntze hade ett gäng spillbitar 10mm tjock i naturgummiduk med en hårdhet på 40 Shore. Jag fick fixa till fötterna med lite polyesterspackel från Biltema för att få en slät yta på undersidan. Sedan limmades gummitassarna fast med PL200 lim. Avslutar med en filttass så att man lätt kan flytta runt högtalarna Totalkostnad för fötterna landade på ca 350:- för åtta stycken.
Ytbehandling Min plan är att måla dem med vattenburen färg i mitten sedan lacka allt med vattenburen Golvlack. Har inte köpt lack o färg än men jag räknar med att hela ytbehandlingen går på runt 1000:- Håll tummarna för att jag får till det.
Över till filtren. Jag har konstruerat filtren (LSPCAD ) utifrån impedanskurvorna som jag har mätt upp med WT3 (program för att få fram TS parametrar, impedans samt faskurva). Jag har tyvärr inte lyckats få till några vettiga mätningar med Sirp (www.tolvan.com ) så jag tog mitt XTZ room analyzer o körde lite RTA lyssning. Utifrån de kurvorna så anpassade jag filtren så jag fick en frekvenskurva som passade för de nivåer jag fick fram med RTA analysen.
Diskantfilter Grunden är ett tredje ordningen filter jag har adderat ett motstånd med en parallellkopplad kondensator på ingången samt ett motstånd parallellt med diskanten. Jag delar diskanten rätt högt upp, detta för att undvika lite oroligheter som diskanthornet har runt 1300Hz.
RTA diskant
Filter
Jag har säkert testat runt 20-30 olika värden på kondingar, spolar osv. Många RTA mätningar har det blivit samt en hel del lyssnande. Just nu får det vara bra för den här omgången. Hade Blomman o Mats över på en provlyssning den 1/4 vilket resulterade in lite mer kondingar i diskant filtret. Blomman hade med sig några MKC kondingar som parallellkopplades med de befintliga rysskondingarna. Diskanten blev lite lugnare samt att vi även fick upp diskantnivån någon dB till.
Basfilter Efter en hel del testande hit o dit med lite olika lösningar så fick jag igår (2/4-09) idén att testa helt utan basfilter. Skillnad mellan med o utan filter är obefintlig så jag kommer att köra utan filter just nu.
RTA bas
Totaltresultatet ser ut så här.
Närfält
Lyssningsposition
O så en impedans o faskurva
Kostnaden för filtren är inte så hög. Rysskondingar kostade 400:- Spolar 150:- billigast möjliga på Hifikit. Motstånd kommer från mina gömmor. Ska montera ihop nya filter med hemmagjorda foliespolar. Gjorda med 30x0,1mm kopparfolie.
Totalt filter 550:-
Övriga kostnader är lite lim, skruv mm. Runt 100:- skulle jag tro..
Summa för hela bygget landar på ca 7000:- Vilket är högre än vad jag trodde men det springer iväg några hundralappar lite här o där
Byggbeskrivning Börjar med att limma ihop baffel samt baffelförstärkning. Plant i nedkant så att man får ett steg längst upp. Topplattan o förstärkningen limmas på samma sätt.
Nästa steg är att göra urfräsningen för elementet. Börjar med radie 166mm djup 8mm. Sedan hålet för elementet detta görs lättast med sticksåg om man nu inte har en riktigt bra överhandsfräs med en lång fräs. Baffeln är 38mm tjock.... Jämnar till hålet med en sliprondell monterad i borrmaskinen. På baksidan fasar jag hålet med enn 10x10mm 45° fas. Nu är det läge att få dit skruvhålen till elementet. Lägg dit elementet o markera skruvhålen. Borra o sätt dit islagsmuttrar.
Nu är det bara att börja limma ihop alla delar. Om man vill så kan man fräsa lite radier på snedväggen. Lite mått kan vara bra att ha
45°faserna på sidorna har jag inte gjort än. De kommer att sågas med cirkelsåg o jag hoppas att det kommer att funka bra. Man kan kanske börja med att göra dem innan man limmar ihop allt, men så har inte jag gjort
Avslutar med lite bilder på hur det ser ut just nu.
Edit: Jag kunde inte låta bli så jag har fixat lite till. Inga stora förängdringar Eftersom jag har hoppat över basfiltret så testade jag att köra diskanten utan att fasavända den. Tycker allt att det blir lite bättre av det
|
Edited by - Tobbe_L on 2009/04/03 14:50:22 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 13:02:59
|
Blir avundsjuk på dina cadkunskaper... |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 13:07:17
|
Ja du jag sitter o jobbar med det hela dagarna Något borde man väl lärt sig efter 12år caddande..
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/03 : 23:15:47
|
Intressant med dina sista labbanden. Du låter altså basen enbart rulla av akustiskt? Det skall bli väldigt intressant att få lyssna på det. Tack för ditt bidrag Tobbe. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/04 : 09:44:35
|
Precis Basen faller rätt snabbt över ca 3.5Khz o den verkar inte ha några konstigheter för sig högre upp i frekvens.. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2009/04/05 : 00:01:50
|
Härliga bestar....man blir ju inte mindre sugen på att höra dom av att se dom i "helfigur"... |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2009/04/05 : 09:24:57
|
Ja de ska bli roliga att höra! |
MVH Bernt Mitt system
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/06 : 08:01:15
|
bestar o bestar... Tycker inte att de är så stora när jag väl fick dem på plats
Igår började jag med ytbehandlingen. 45° faser är sågade på den ena samt båda har fått sig ett första lager spackel.
Skulle behöva bygga mig en liten lift för att kunna flytta runt dem. Det är inte jättetunga ca 55-60Kg/st utan element men det är inte helt lätta att greppa
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 18:20:11
|
Här står de mer eller mindre klara för lite infärgning.
Alla faser sågade. De är spacklade o slipade. Men man kan kanske gå loss på ett lite finare slippapper innan man sätter penseln mot lådorna.
Just nu så har jag gjort lite testmålning på några spillbitar. Vill kolla att det funkar o så innan det blir skarpt....
|
|
|
tian
200.000-klubben
1550 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 22:16:15
|
Blir nog ruggigt trevligt det där skulle jag kunna tro :) |
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2009/04/07 : 22:23:55
|
Att kolla lite innan man börjar måla är bra. Hur många gånger har man inte fått ångra att man gått för fort fram... |
|
|
|
Topic |
|