HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Itunes 8 - Ute nu
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/09/20 :  17:25:35  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
funkar den nya versionen med flac å lame å ogg? funderar på om man ska låta sig bli konverterad men vill inte konvertera alla filer

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

jeppe72
Member

1492 Posts

Posted - 2008/09/21 :  15:09:51  Show Profile Send jeppe72 a Private Message  Reply
Jag kan i alla fall inte öppna flac utan att först konvertera eller använda det där programmet som jag inte minns vilket det är för att kunna importera flac i itunes, ett script tror jag snarare att det är. Då tror itunes att det är .mov filer av någon anledning men de går finfint att spela upp.

Du kan också konvertera flac till apple lossless, lär ju inte göra någon större skillnad. Använd XLD.

Retro låter fint.

Edited by - jeppe72 on 2008/09/21 15:10:46
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/09/25 :  18:46:01  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
Jag fick bukt med mitt problem genom att "Set access for specific services and applications" (fast på svenska) och alltså lägga till iTunes i listan. Mixtrade inte i övrigt med brandväggen.

Jag laddar över album i Apple lossless, hoppas jag inte ångrar mig sen, eller fyller upp hårddisken för mycket...

Om jag vill ta bort musik från hårddisken, ett album jag inte gillar, måste man gå tillväga på något specellt sätt då när det gäller mac? Eller är det bara att släpa foldern till papperskorgen? Försvinner då även bilden i coverflow, eller måste man aktivt ta bort den också?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/25 :  18:53:01  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jämför om du hör skillnad mellan ALAC och AIFF innan du rippar för många skivor!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Melker
Member

448 Posts

Posted - 2008/09/26 :  13:23:01  Show Profile Send Melker a Private Message  Reply
Ta bort innifrån iTunes. Du får en fråga om du vill flytta filerna till papperskorgen. Flyttar du i Finder så kommer du ha "döda" länkar i iTunes.

Halmstad
Go to Top of Page

lindvall
lite allmänt grå och tråkig....

1683 Posts

Posted - 2008/09/30 :  10:42:23  Show Profile Send lindvall a Private Message  Reply
quote:
Jämför om du hör skillnad mellan ALAC och AIFF innan du rippar för många skivor!

Vad är skillnaden på respektive format? Jag är helt nybörjare på datorbaserade musiklösningar, men väldigt positiv! :-)

quote:
Ta bort innifrån iTunes. Du får en fråga om du vill flytta filerna till papperskorgen. Flyttar du i Finder så kommer du ha "döda" länkar i iTunes.

Tack för det! Jag försökte ta bort från Findern, men tror inte jag lyckades där helt. Antar att man bara markerar låtarna man vill ha bort och trycker på sudda-tangenten när man är inne i iTunes... :-) Då lär väl albumbilden kanske försvinna också när den inte har något att länka till?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/09/30 :  18:34:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
ALAC (Apple Lossless) är ett format där informationen packas ihop på ett smart sätt och därmed sparar utrymme. AIFF är Apples motsvarighet till WAV, där informationen inte packas.
Teoretiskt skall ALAC låta lika bra som AIFF, ingen information tas ju bort och när signalen är uppackad så är den identisk med WAV eller AIFF.
Men när vi spelar ALAC-filer med Squeezecenter så låter det sämre än med AIFF och WAV. Märkligt och enda förklaringarna är att Squeezecenter inte kan hantera ALAC-filerna på ett korrekt sätt eller att ALAC trots allt inte är helt lossless.
Jag vet inte om det är samma problem med iTunes, men ni kan väl prova?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/11/03 :  12:23:51  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
Jag kan i alla fall inte öppna flac utan att först konvertera eller använda det där programmet som jag inte minns vilket det är för att kunna importera flac i itunes
Är det Fluke du menar?
Man ska inte behöva konvertera om någonting om jag förstått saken rätt..

http://cubicfruit.com/fluke/
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000