HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Vad kan göras för att minska knastret på skivorna?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:39:04  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Hej!

Vissa av mina skivor är väl använda och också knastriga, visst knaster är ju charmigt men i lagom dos. Hur gör ni för att ta bort (göra rent) knaster. Vet att det finns skivtvättar typ VPI men dessa är för dyra. Hur är det med borstar och dylikt, funkar dessa och vilken typ ska man välja?

Lyssnar just nu på "Crime of the century" av Supertramp, kanske en av de bästa plattorna från 70-talet Knastrigt, men grymt bra speciellt titelspåret!

EDIT: Svalander har ett handtvättset:http://www.svalander.se/vinyl/hifirck.htm Någon som testat?

mvh Daniel
Analogt:
Linn Basik med Ittok LVII och AT-95E - Musical Fidelity X-Lps v8/Edison One

Digitalt:
Squeezebox - Beresford Dac Caiman

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus

Edited by - xdakob on 2008/09/09 20:44:28

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:26:59  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
http://www.lefflershifi.com/Library/Products/BTech/BIB100.htm

Denna borste är riktigt bra! Själv behandlade jag alla mina skivor med Permostat på 80- och 90-talet, och effekten är förbluffande. Skivorna knastrar fortfarande inte alls. Tyvärr finns inte denna produkt att köpa längre...

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp

Edited by - Audiovector on 2008/09/09 21:27:29
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:39:29  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=5917

Okki-Nokki vinyltvätt,Loricraft borste och 2st flaskor okki-nokki tvätt.Har tvättat ca 100 skivor.Pris 2300kr + frakt.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/09/09 :  21:42:04  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
http://store.acousticsounds.com/browse_detail.cfm?Title_ID=16491

Ooops, Permostat finns fortfarande att köpa!!! Pris cirka 7 kr per platta, en engångskostnad... Prisvärt! Mina äldsta Permostatbehandlade plattor är 25 år gamla och de är fortfarande helt antistatiska d.v.s. knasterfria.

Edited by - Audiovector on 2008/09/09 21:50:41
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:11:33  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Tack för tipsen ska kolla in permastat, det stod i användar recensionen i länken att de mesta knastret orsakas av statisk elektricitet och inte damm, är det så??

/D

mvh Daniel
Analogt:

Digitalt:

Edison One - Linn LK140/Quad 303 Netaudio/Edision 12 - Audioquest Granite Bi-wire - Opus3 Chorus
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2008/09/09 :  22:21:50  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message  Reply
Helt klart. Och den statiska elektriciteten drar till sig damm som också knastrar så det blir dubbel effekt. :)

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2008/09/10 :  19:50:38  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message  Reply
skivmattor? tar kanske inte bort allt statist?

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2008/09/18 :  12:42:12  Show Profile Send edison a Private Message  Reply
Permostatanvändare även jag, har dock inte sett till produkten på "lääääänge" så kul få veta det finns ännu!

Spelade senast idag en LP från 1984, "Permostatad, det enda knastret var från några få små repor, ljudet alldeles klockrent...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/09/19 :  16:03:15  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Jag anbefaller en styck stålborste som man tar ett rejält tag med .

Skämt åsido det kan vara så att vissa utgåvor (lands beroende) kan vara av dålig kvalitet i plasten kanske kan man hitta bättre.

Om man nu har en smutsig skiva kan man tvätta den manuellt. Jag gjorde som så att den tvättades med lite destillerat vatten samt lite Yes torkades med en handduk som inte fällde ifrån sig partiklar sen fick den lufttorka. Detta gjordes med skivan liggandes på köksbordet men en plastficka för skivfodral under sig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/01 :  14:14:44  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Byt pickup. Jag har inget knaster på de plattor som är olyssningsbara på andra spelare. Köp en PU med så fin slipning du har råd med, strunta i om det är mm el. mc.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:47:56  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Så det beror på pickup:en? Jag trodde att knaster (från damm eller statisk elektricitet) skulle förstärkas av pickup:en oavsett vilken man använder. Varför blir det bättre med annan pickup?

/Daniel

mvh Daniel
Analogt:

Digitalt:

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6799 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:51:37  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Ibland när nålen är sliten så blir knastret mer påtagligt och byter man nål eller PU beroende på vilken variant man har så blir det bättre.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2008/10/02 :  08:55:00  Show Profile Send huzze a Private Message  Reply
En annan slipning spelar på ett ställe i spåret som inte är så utslitet.
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2008/10/02 :  10:50:10  Show Profile Send shaft a Private Message  Reply
Hej!
Vilken slipning anmodas för minskat knaster???
/Shaft
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/10/02 :  12:37:25  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Ok men då gäller det att veta vad den som man köpt plattorna av hade för puppa

mvh Daniel
Analogt:

Digitalt:

Go to Top of Page

NtR
Member

680 Posts

Posted - 2008/10/02 :  15:35:43  Show Profile Send NtR a Private Message  Reply
Jo det kan väl hända att det är bra att veta vad föregående plattägare hade för puppa, men om vi utgår från att flertalet mänskor är friskare än vi (?!) och alltså inte lägger ner alldeles för mycket stålar på utrustning så kan vi också utgå ifrån att förre plattägaren hade en rund eller på sin höjd elliptisk nål. Och då kan vi som är lite sjukare (?!!!!) köpa en puppa med Fritz gyger, Micro Ridge, Van den Hul eller någon sån slipning. På det sättet slipper man mycket knaster, den saken är säker. Jag har mycket mindre knaster, och klart bättre ljudkvalitet, nu med MM-PU med Micro Ridge-slipning än jag hade med (dyr) MC-PU med elliptisk nål.

Nicke the Rocker
Go to Top of Page

xdakob
Member

288 Posts

Posted - 2008/10/02 :  16:37:51  Show Profile Send xdakob a Private Message  Reply
Sant!

mvh Daniel
Analogt:

Digitalt:

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2008/12/04 :  20:49:10  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message  Reply
OJ! Permostat lever, fick jag just se i denna tråden.
Mirakelkur!
Jag tillhör också GenerationP Skivor som behandlades på 70 och 80-talen är fortfarande helt fria från statisk elektricitet. Nålen blir dock fortfarande mycket skitigare när jag spelar plattor som är behandlade än obehandlade. I början trodde jag att det var skit som släppte från spåren, men någon gång måste det väl sina.
Vad är det?
Finns Permostat att köpa i Sverige idag?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/12/08 :  23:05:32  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Tror att nålslipningen har stor inverkan på hur mycket knaster man får. Har en Audio Technica OC-30 MC-PU med en slipning som de kallar Nude Square Micro Liner Diamond och med den hör man ytterst sällan något knaster. Skivor som man minns knastrade tidigare är så gott som helt utan knaster.

Angående Permostat: Har många skivor som jag behandat med Permostat på 80-talet och alla låter som nya. Första gångerna man spelade skivorna efter behandlingen fastnade det skit på nålen. Man fick rengöra nålen ofta. Upplever inte att det fortfarande fastnar något extra på nålen från de skivorna. Ytan på de behandlade skivorna är fortfarande helt fria från damm.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000