Author |
Topic  |
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 14:00:27
|
CD enkelt? CD-tvätt, avmagnetiserare, jonisering, frysa in skivorna, svarva kanten, måla kanten, lägga dem mot aluminiumfolie... vad finns det mer? |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 14:00:56
|
quote: Plötsligt kändes det så enkelt att köra med CD
Men du tvättar, slipar, färgar kanterna, vaccumpressar....väl dina cd-skivor, eller? Kan tycka som du i bland, men attans vad roligt det är när man lyssnar efter allt arbete  |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 19:52:57
|
Två själar, samma inlägg 
Vi glömde sån där skivstabilisator som man kan klistra på skivorna. |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 21:56:09
|
  |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 22:31:37
|
Du får inte missförstå mig, jag är inte alls ute efter att tillsätta någon smolk i din glädjebägare. Att tvätta LP-skivor verkar ju tom någorlunda vettigt. Att måla kanter på CD, eller avmagnetisera ... it makes no sense ... Jag tror det har med en avsaknad av möjliga tweak att göra, som sådant hittepå har dykt upp. 
Nä, tvätta på du, och jag hoppas verkligen du når nästa steg i audio-nirvana.  |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 22:36:01
|
Mer intressant kan ju vara att diskutera CD vs LP. Men det är jag inte beredd att ge mig in i, jag har för låg hifi-nivå för det, eller vad jag nu ska kalla det. 
Vi kan återkomma om något år, efter jag kraftsamlat lite i högtalarfrågan och min övriga elektronik.  |
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 23:27:24
|
quote: Jag tror det har med en avsaknad av möjliga tweak att göra, som sådant hittepå har dykt upp.
Klart att du har en poäng där. Det var en av anledningarna till att jag ville ha en toppmatad CD med puck. Sen har det naturliga fördelar också, färre mekaniska delar etc liksom nackdelar (måste stå överst) men det ger en extra känsla och lite plock när det ska spelas. HiFi och musiklyssnande är ju heligt, en hobby som ska utföras med andakt. |
 |
|
Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts |
Posted - 2009/12/18 : 23:43:24
|
Om man inte ska trilskas med att ha en sån där omodern vinylsvarv i anläggningen så är väl kravet på att stå överst ingen nackdel.

Nääää, förlåt. Jag kommer säkert få äta upp varenda bokstav jag sagt och skrivit nedlåtande om LP och rörstärkare och sånt. På Uppsala diy-mässa så blev ju lord's rörsteg och levande's högtalare en sån där sak som skakade mina grundvalar ...  |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 09:16:14
|
quote: Du får inte missförstå mig, jag är inte alls ute efter att tillsätta någon smolk i din glädjebägare.
Jag tolkade inte ditt inlägg som smolk utan som en fundering eller fråga. Svarade dig med glimten i ögat När det gäller LP vs CD så är du välkommen och lyssna så slipper du fundera vidare på den frågan quote: HiFi och musiklyssnande är ju heligt, en hobby som ska utföras med andakt.
Exaktemente |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2009/12/19 : 22:34:12
|
lp vs cd... Hemmas hos dig byzan skulle det vara roligt att jämföra, minst sagt en imponerande vinylrigg..! |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/20 : 15:56:38
|
quote: minst sagt en imponerande vinylrigg..!
På bild, kanske quote: lp vs cd... Hemma hos dig byzan skulle det vara roligt att jämföra
Går kanske att anordna inom en snar framtid |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2009/12/31 : 14:41:12
|
Den här texten är från en annan tråd jag skrev i, men ville även ha den i min egen tråd och så blev det efter lite copy/paste.
En strömkabeltest av en som aldrig gjort någon tidigare
Eftersom jag har nada erfarenhet av tidigare testande av strömkablar och ej heller de fysikaliska lagarna och ej heller mätkurvor och dess siffror så gör jag den här testen helt förutsättningslöst, det är mina öron och intryck som kommer att redogöra för hur testen utföll. Kablar jag testar är följande: Classé originalkablar, Master Snake One ca 800kr och Furutech Alpha-3 i lösmeter 1,8 meter med kontakterna FI-E50(R) och FI-50(R) ca 6000kr (?). Testade med Pac,s testskiva eftersom jag tror att många kanske känner till den, om inte så är det allahanda musik inspelad på den (fan den är bra den skivan).
Min redogörelse för hur testen uppfattades är min egen och jag skriver som vanligt direkt ifrån hjärtat utan hänsyn till stavning, syftningsfel, ordval o s v.
1. Började med att koppla in MSO-kabeln i monoblocken. - Ingen hörbar skillnad mot originalkablarna. 2. FT-kabeln in i CD-spelaren. - En liten hörbar skillnad, samtliga register blev lite mer precisa. 3. FT-kabeln in i förförstärkaren. - Här hände det mycket och.......... måste lyssna mer för att kunna sätta fingret på det.
Det här var mina först intryck och får nog anledning att återkomma med fler, kanske t o m revidera när jag lyssnat ett tag till.
Fortsättning på strömkabeltesten från igår:
Har nu på morgonen (i 3 tim, puh, men givande) flyttat runt kablarna, än hit än dit, tillbaka med originalkablarna, lyssnat och åter lyssnat. Ni skulle se mitt anteckningsblock värsta kladden med +, -, ?, pilar upp och ner, strykningar, tillägg och mycket annat, fan vad nördigt skulle den oinvigde säkert säga, men jag tycker det har varit roligt och givande
Resultat efter test 2 och utvärdering:
4. Tillbaka med alla originalkablarna. - Det låter som förut m a o bra, men det är helt klart något som saknas? 5. In med MSO-kabeln i CD-spelaren. - Ingen skillnad, jo kanske en någon typ av filtrering eller? jag gillade inte det jag hörde. 6, In med MSO-kabeln i förförstärkaren och återmontera originalkabeln i CD,n. - Lite annorlunda ljud, hmm, ett steg i rätt riktning men ack så litet steg. 7. In med FT i förförstärkaren igen och nu med originalkablarna i monoblocken. - Samma resultat som under pkt 3, men nu tycker jag mig kunna/våga säga att detta är ett rejält lyft för det ljud som kommer ut ur anläggningen.
Här nedan är vad Svalander själv skriver i sin test av kabeln (texten kopierad från hans hemsida, kan inte gör en länk hoppas det är ok ändå)
Svalanders intryck om kabeln kommer först och mina intryck i kursiv stil därefter.
Alpha 3 har en solid och mycket välbalanserad ljudbild med mycket bra och tight sammanhållning mellan basen och mellanregistret. Alpha 3 är klart bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes någon eller kanske några nivåer till.
Ljudet är extremt detaljerat och har mycket hög dynamik. Ljudet blev något mer detaljerat och dynamiken ökade något också.
Basen är mycket djup och kraftfull samtidigt som den är kontrollerad med bra tryck. Basen blev något djupare, lika kontrollerad som tidigare och lite bättre tryck.
Scenen är både bred och djup, vilket ger en bra rumskänsla med mycket bra fokus. Håller med.
Stråkarna känns mycket äkta utan att bli ens det minsta jobbiga. Det gjorde det tidigare också, men okej det blev än bättre.
Alpha 3 är väldigt mycket ljud för pengarna när du vill ha ett naturligt ljud som klarar olika musikstilar från Opera till Pop. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel jag gillar och som ger ett klart bättre ljud.
Nu skulle det vara roligt att få testa FT-kabeln i hela anläggningen och få höra ev. skillnader. Sen skulle jag vilja lyssna på alla kablar som finns för att kunna tala om vad FT-kabeln står i förhållande till dessa, men det orkar jag nog inte. Så jag får se vad som dyker upp i framtiden, men ett är säkert, jag kommer att införskaffa nätkablar av bättre sort än mina originalkablar.
Jo en sak till, innan jag lämnar ifrån mig lånekablarna så ska jag testa dessa i vinylriggens alla delar, orkar jag det? hoppas att jag får energi av nyårsfesten och att mina öron inte blir förstörda av allt smällande.
Gott Nytt År alla vänner och på återhörande 2010. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 14:17:42
|
Strömkabeltest 3 (reverse):
Nu när kablarna ska återlämnas efter lån över helgen så passade jag på att göra en reverse för att höra eventuella skillnader.
Som testmedia körde jag på vinylen med SRV och låten Tin Pan Alley.
8. Kablar som var inkopplade först var MSO->monoblocken, FT->förförstärkaren i övrigt originalkablar. Satan i gatan vad det rockar, foten, kroppen och inte ens frugan kunde vara still. 9. In med originalkablarna i monoblocken. Reviderar tidigare utlåtande, det blev en liten skillnad i basen och mellanregister till MSO,s fördel. 10. In med originalkabeln i förförstärkaren. Vad hände? Alla register föll pladask, nja det saknades iaf en hel del som jag inte vill vara utan. 11. In med MSO-kabeln i grendosan som endast försörjer vinyl, motorstyrning och riaa. Jodå det blev en liten skillnad och då särskilt i basen som blev renare/distinktare. 12. In med FT-kabeln i grendosan. Nu kom det tillbaka lite av det som saknades. Kan det vara möjligt att en bit kabel på 1,8m kan bidra med så mycket? Ja, här hemma gjorde de det iaf!
Sammanfattning:
Jag kan inte bedöma andra kablar i förhållande med de testade, så ni får hålla tillgodo med dessa tre varianter och sedan göra egna tester om ni är intresserade av att höra hur det påverkar er egen anläggning i ert lyssningsrum.
- Originalkablarna ska bytas ut. - MSO-kablarna gjorde inga eller små skillnader. - FT-kabeln gjorde en sådan skillnad att jag måste byta ut någon, några, alla kablar, jag vet inte, vi får se.
Att strömkablar kunde göra sådan skillnad var för mig helt uteslutet tills nu (tur att man testade). Sedan tror jag att kablar gör mer skillnad +/- på vissa apparater och det är något som inte jag kan/ska förklara.
Roligt har det varit och hoppas att ni vågar testa även strömkablar men med risken för att det kan bli dyrt.
//byZan
Edit: Självklart så ska Svalanders intryck också få mina reviderade intryck.
Svalanders intryck om kabeln och mina första intryck i kursiv stil och mina sista intryck efter (reversen) i fet stil.
Alpha 3 har en solid och mycket välbalanserad ljudbild med mycket bra och tight sammanhållning mellan basen och mellanregistret. Alpha 3 är klart bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes någon eller kanske några nivåer till. Alpha 3 är mycket bättre än mina originalkablar och bas- och mellanregister lyftes till en nivå jag inte trodde var möjlig.
Ljudet är extremt detaljerat och har mycket hög dynamik. Ljudet blev något mer detaljerat och dynamiken ökade något också. Ljudet blev mer detaljerat och dynamiken ökade markant också.
Basen är mycket djup och kraftfull samtidigt som den är kontrollerad med bra tryck. Basen blev något djupare, lika kontrollerad som tidigare och lite bättre tryck. Basen blev något djupare, mer kontrollerad än tidigare och lite bättre tryck.
Scenen är både bred och djup, vilket ger en bra rumskänsla med mycket bra fokus. Håller med. Håller med.
Stråkarna känns mycket äkta utan att bli ens det minsta jobbiga. Det gjorde det tidigare också, men okej det blev än bättre. Det gjorde det tidigare också, men det låter bättre än, än bättre.
Alpha 3 är väldigt mycket ljud för pengarna när du vill ha ett naturligt ljud som klarar olika musikstilar från Opera till Pop. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel jag gillar och som ger ett klart bättre ljud. Alpha 3 kostar väldigt mycket pengar och passar alla musikstilar och är en kabel som jag gillar och som gav mig en aha-upplevelse. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 15:56:38
|
Du har haft att göra i helgen! |
 |
|
optimus
Member

398 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 17:28:51
|
Kablar är kul! |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 20:09:56
|
quote: Du har haft att göra i helgen!
You bet! quote: Kablar är kul!
Klart roligare än jag trodde |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben

953 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 21:10:21
|
hehe, verkar som du haft fullt upp... Ja visst är det roligt med kablar, jag märkte en ganska stor skillnad när jag bytte nätkablar i mitt system. Måste nästan prova Alpha 3 hemma, verkar vara en lovande kabel ! |
[i][purple]
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 22:32:26
|
quote: Måste nästan prova Alpha 3 hemma, verkar vara en lovande kabel !
Finns säkert massor av andra kablar också, men den här gjorde ett bra intryck på mig iaf. Kabeltesten gjordes utan förutfattade meningar (jo jag trodde nog inte att det skulle vara en sådan skillnad mot originalkablarna) och så tycker jag att det är bra/roligt att skaffa sig den kunskapen/erfarenheten själv |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 22:32:49
|
Strömrenare nästa...  
EDIT: Orkar du testa MSO i CD+försteg, nu när du har ångan uppe? |
Edited by - huzze on 2010/01/02 22:48:35 |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/02 : 23:34:31
|
quote: Orkar du testa MSO i CD+försteg, nu när du har ångan uppe?
Fixar det quote: Strömrenare nästa...
Inte jag inte... |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/07 : 23:21:35
|
Nu är lånekablarna återlämnade till sina ägare (huzze och Svalander), tack för lånet och tack för att jag fick chansen att testa
Nu väntar jag bara på att beställda kablar ska levereras Jo jag tyckte att det lät bättre och inte bara annorlunda, så det blev ett par meter nätkabel
På återhörande
//byZan |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 08:16:36
|
Ja, vad gör man inte för marknadsekonomin  |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 19:13:39
|
Idag har jag knåpat ihop ett antal nätkablar. Jag är numera DIY,are och tyckte det var ett lagom projekt för en nybörjare t o m fasen är där den ska vara
Gillar ju synergieffekt så därför blev det samma märke rakt igenom hela anläggningen (sånär som på riaa och motorstyrning), fattas ett par meter kabel och kontakter för det ändamålet, men nu har jag kabel för att testa på dessa apparater när andan faller på. Rom byggdes ju inte på en dag Kabeln och kontakter som använts är av märket Furutech FP-alfa3 med kontakterna FI-E38(R) och FI-28(R).
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
huzze

10180 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 19:27:23
|
Sedärja! Var det knepigt att få det bra?
Inget DIY bildreportage? 
När du har den önskade kabeln rakt igenom, blev det ytterligare ett lyft? |
 |
|
byZan
200.000-klubben

4435 Posts |
Posted - 2010/01/08 : 19:39:14
|
quote: Sedärja! Var det knepigt att få det bra?
Inget DIY bildreportage?
När du har den önskade kabeln rakt igenom, blev det ytterligare ett lyft?
På fråga A säger domaren: - att det var otroligt arbetsamt att få den bångstyriga kabeln att göra som jag ville, samt att det krävdes att hjärnan höll rätt på alla tre kablarna som skulle in i varje kontakt.
På fråga B säger domaren: - att nu kräver du nästan det omöjliga, det var fullt upp med projektet, någon bild blev inte tagen men det kanske kommer en på vägguttagen med kontakterna i så småningom.
På fråga C säger domaren: - att det väntar jag med att svara på, här måste det få lyssnas ett tag först. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
 |
|
Topic  |
|