Author |
Topic |
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/06/28 : 09:20:00
|
quote: Skatteåterbäringen välanvänd
Nä, jag hörde till de lyckligt lottade som fick betala in mer skatt |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2009/06/28 : 20:36:16
|
ah, som jag 35 loppor som kunde investerats bättre |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 16:03:11
|
Är det inspelat och inlyssnat nu? |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/08/07 : 20:57:07
|
huzze, du vet väl att allt tar sin tid |
"Att lyssna är berikande - att berika är att dela med sig av sina erfarenheter och kunskaper"
Mina system...
Huvudsystem Dan D#8217;Agostino S250 / Dan D#8217;Agostino HD Preamp / Lumin X1 / Clearaudio Master Reference, Absolute Inside, Goldfinger v2 / Roon Nucleus / PS Audio P20 / TAD Reference One / Stillpoint Ultra 5 Andrasystem Absolare Signature Integrerad / Lumin S1 / Nucleus - Roon / TAD CR 1 /PS Audio P10
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Hifi-Perra
fd. Dynaudio
97 Posts |
Posted - 2009/08/11 : 22:59:37
|
Jag skall nog också börja med V75 :D Fast om jag hade fått välja så hade det blivit Peak Consult för hela slanten men Bowers & Wilkins gör ju fina grejor också;)
MVH:Perra |
Tv-rummet: Dynaudio Contour S3.4 LE o Co.
http://www.component.se/galleri.php?n=Hifi_Perrra |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/08/24 : 20:57:11
|
quote: Jag skall nog också börja med V75 :D Fast om jag hade fått välja så hade det blivit Peak Consult för hela slanten men Bowers & Wilkins gör ju fina grejor också;)
MVH:Perra
V75 är ingen säker inkomstkälla Spara pengarna och prioritera är mitt förslag Roligt att du också är fan av Bowers & Wilkins Peak Consult har jag ingen erfarenhet av så där kan/ska jag inte säga någonting om |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 09:15:46
|
Oj det var ett tag sen man skrev något här ser jag!? Skulle visst återkomma med lite ljudintryck från den senaste uppgraderingen. Börjar med pickupen.
Miyajima Shilabe MC:
Som ni vet så åkte min Da Vinci ut till sommarstugan och plötsligt så var min Unify-arm utan pickup. Vad göra? Jo åka in till Mirre på Veteran Hifi för att titta och lyssna lite. Han hade fått in ett för mig nytt märke som jag blev nyfiken på, Miyajima, lyssnade på en Kotetu mono pu, som lät fantastiskt fint, men tyvärr så har jag inte så många monoskivor, så jag lyssnade vidare och valet föll på - Shilabe, en MC pickup som lät fint, jag tog hem den och skulle försöka jämföra lite mot tidigare pickuper.
Den lät förbaskat bra, men med en helt annan karaktär än Clearaudios Goldfinger, Da Vinci och Stradivari, men ack så rent och dynamiskt.
Kort sammanfattning: Tycker att den presterade ett mycket fint ljud som jag också gillar. Men jag återlämnade den för jag tycker att jag redan har en bra MC pickup, jag får fundera vidare på vad jag ska ha. Shilabe är en pickup till ett överkomligt pris som jag varmt kan rekommendera.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/09/20 10:05:04 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 10:36:09
|
Så var det de här med bytet av tonarm!
Clearaudio TT2
Varför; Det kom ett erbjudande från Clearaudio om en uppgradering. Jag köpte det erbjudandet utan egentligen veta så mycket om den men det lät intressant. Tonarmsröret skulle nu kunna löpa mer friktionsfritt i ett glasrör och sedan var plasten ersatt med aluminium på delar av den övriga tonarmen.
Mina kommentarer och omdömen; Den är minst lika bra som den tidigare Master Reference, jag hör ingen försämring i ljudet men ej heller någon förbättring. Däremot så tycker jag att den spårar bättre med den tunga pickup jag har och skillnaden rent estetiskt är positiv.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/10/06 20:52:35 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/09/20 : 15:45:52
|
Miyajima mono pu:
Vid ett tidigare tillfälle när jag var hos Mirre så sa han att monoskivor ska spelas upp via en mono pickup, punkt slut! Jag var vid det tillfället inte alls lika övertygad, jag hade ju några monoskivor som jag tyckte lät väl så bra med de pickuper som jag haft under åren. Men en dag så spelades mono i butiken när jag kom dit och jag fastnade kvar en lång stund, jag var/blev nu övertygad om att monoskivor ska spelas med en mono pickup, punkt slut. Pickupen vi lyssnade till var en Miyajima Kotetu och det lät förbaskat trevligt. Jag hade ju trots allt några monoskivor och skulle säkert finna fler som jag skulle vara intresserad av, både nya, beg. marknaden eller på loppis, bara ut och leta. Det gick ett antal veckor och jag hade bestämt mig för att införskaffa en mono pickup till den tomma Unify-armen. När jag nu äntligen hade bestämt mig för att inhandla pickupen ifråga så hade det såklart kommit in ytterligare en mono pickup, samma tillverkare men med namnet Premium, typiskt va? Provlyssnade självklart denna på en gång. Det var en skillnad som jag inte trodde var sann. Såhär gick det till och nu är min Unify-arm klädd i en Miyajima Premium mono pickup. Kort sammanfattning: Premium'en blev en klart lyckad investering och passar bra in i min nya syn på hur monoskivor ska presenteras. En klar skillnad på ljudet gentemot Kotetu'n, men båda är riktigt bra. Rekommenderar också att dessa pickuper ska provlyssnas om ni går i funderingen typ, monoskivor ska kanske spelas via en mono pickup.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/09/20 16:55:09 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/10/06 : 20:46:50
|
Nu ska här akustikregleras Men först så ska några (tre) personer från hififorum komma och mäta, lyssna och fika
Återkommer med resultatet från mätningen och eventuella åtgärdsförslag. |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/10/13 : 19:27:49
|
Nu har jag fått lite på fötterna och ska försöka trixa o fixa lite.
Tack till Tobbe_L, Magils och Micke Y
Lite kommentarer angående akustiken, text tagen från en annan tråd. quote: Tror inte att det krävs några större insatser för att få till det där rummet. Lite fix för första reflexerna o sedan något bakom lyssningsfåtöljen. Den inte allt för otrevliga basnod fixas med en basabsorbent av något slag..
quote: Det är ganska ovanligt med ett rum där inte basnoderna dominerar problembilden totalt. Här låg det lite högre upp, 200-300 Hz, ungefär vilket avhjälps med att få ner efterklangen i rummet i allmännhet och dämpa 1 reflexen i synnerhet. Precis som Tobbe säger.
quote: Basnoden låg vid 30 Hz med efterföljande 60 Hz dipp och här finns inga genvägar, en basabsorbent måste till. Det som var bra för Byzan var att nivån är moderat så det är väl kanske inte så jätteakut.
quote: Det lät riktigt trevligt och med tanke på hur lite fix det faktiskt fanns så är det nästan lite knäckande, med tanke på ens egen korsning av badrum och atombombssäker bunker.
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/10/14 : 19:14:08
|
Hmm....
ser det bra ut, eller? Ingen aning, men det ser ballt ut med alla färger, staplar som Magils lagt in i tråden
Tack vare AÖ Swat team's snabba utryckning så fick jag i alla fall en hint om vad som bör göras för att förbättra akustiken lite.
Tack grabbar!
Nu återstår det svåra arbetet med att få min äkta hälft att förstå att det ska upp lite prylar på väggarna. Jodå, hon ska få vara med och välja tyg, men bara om hon tycker lika som jag gör, hepp
Ett vinterprojekt
Tror jag håller på att bli DIY'are |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
pwrdesign
Member
200 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 14:44:28
|
För en som inte kan nånting så ser det väl rätt bra ut? En så horisontellt stapeldiagram är väl att föredra?
MvH P |
Säljer 3D-skrivare, seglar F18, odlar bin, plåtar analogt och lyssnar på musik |
|
|
Magils
Member
7061 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 16:53:21
|
Jo, det ser väldigt bra ut, det finns en liten dipp vid 63hz...denna motsvaras av en resonanstopp vid 30 i ett av hörnen...vi gissade att en basmumsare i det hörnet även skulle fixa dippen. Därmed skulle de bli en fin rak kurva...
Vad gäller det färgglada diagrammet så är efterklangen bhagligt kort, även här syns lite extra energi runt 30hz som också skulle kunna åtgärdas enligt ovanstående.
Strecket är vid 60 ms och att det nästan bara är blått visar på att det generellt är mycket litet....Roomanalyzer "protesterade" också genom att säga "No Room Modes found" ....
Det som inte syns är att det ganska kala rummet gjorde att några reflexer i sidoväggarna störde. Vissa ljud blev påträngande t.ex. trumpet och sopraner ( nu kanske vissa tycker sopraner är påträngade oavsett, men ändå )
Vi tog några bilder också, ska rota fram dem....om ett tag. |
- Det finns inget problem som är större än lösningen..
- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2009/10/21 : 17:42:04
|
Ta för vana att mäta med Timedec med för att fånga upp resten av rummet. Det fungerar perfekt med XTZ:a micken :o)
*edit* Det ser ut som om det finns 2 resonanser mellan 20-40hz.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2009/10/21 17:46:28 |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 19:28:59
|
Music Streamer+
DAC: Music Streamer+ Varför; Även jag måste pröva att försöka lära mig mer om den digitala musikförmedlingen via datorn. Mina kommentarer och omdömen; Vid första inkopplingen tyckte jag att det lät vasst och basfattigt. Men jag tog bort lakritssnörena och satt dit bättre signalkablar och vips så gillade jag vad jag hörde. Kommer att använda den till att spela ifrån datorns spellistor (som jag förövrigt nyligen lärt mig att göra)
|
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 19:48:15
|
Så jag skaffar vinyl och du skäller på mig för att jag fortfarande köper CD, så går du och... och... jag saknar ord. Hädelse |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/01 : 20:04:05
|
Nu tänkte jag iofs att använda den såhär: - Enkelt att använda som bakgrundsmusik - Ha olika spellistor för olika ändamål vid olika tillfällen
Men vinylen regerar fortfarande vid seriös lyssning |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/02 : 17:05:11
|
Nu är det inte så att det är jag som är expert utan det är min.....
just det, min nya hylla från IKEA med namnet Expert Expedit ska det vara Bra med plats för vinylskivorna och diverse annat som legat både här och där tidigare. Att den placerades just där var ett tips på tweak för att förbättra mina STORA akustikproblem (sa jag till frugan) |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
Edited by - byZan on 2009/11/04 20:49:41 |
|
|
huzze
10180 Posts |
Posted - 2009/11/02 : 19:55:27
|
Bra hyllor...
Är det en sekundäranläggning på gång? |
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/03 : 19:45:32
|
Det blev faktiskt bra när det gäller akustiken också, ett bra tips som blev lyckat på alla sätt och vis Får tacka Magils, Tobbe_L och Micke Y för detta
huzze: Om du menar rullbandspelaren så står den just nu bara som prydnad, har inga långa kablar Där är tänkt att ha något annat....senare |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Gozzi
Klubbmästare i UA, 200.000-klubben
953 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 11:52:42
|
Du har ett helt sjukt system..:)
Vinylporr på nirvana nivå, riktigt trevlig läsning ! |
[i][purple]
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/04 : 19:01:12
|
quote: Du har ett helt sjukt system..
Hur kan du påstå något sådant? Det spelar hur friskt som helst quote: Vinylporr på nirvana nivå
quote: riktigt trevlig läsning
Tack så mycket, kul att min tråd/resa uppskattas roligt att få dela med sig också |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
byZan
200.000-klubben
4435 Posts |
Posted - 2009/11/26 : 17:40:25
|
...precis så är det!
I veckan som kommer är det en ljudförbättrare på ingång... hoppas jag |
Mina system...
Hemma hos reportage...
HiFiForum Magazine
|
|
|
Topic |
|