HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Ojämnt nåltryck?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/09/04 :  13:59:58  Show Profile Send Outer heaven a Private Message  Reply
Jag har lite problem med att min vinylspelare inte spårar ordentligt på de innersta spåren, upplever även att det distar lite när man börjar komma mot slutet av skivan. Har mätt nåltrycket och det är ca 0.2g högre längst in på skivan jämfört med längst ut, så ska det väl inte vara? Om trycket då är perfekt i ytterspåren så blir det för högst längst in.

Vad kan det bero på? Är det källan till mitt problem?

Skivspelaren är en VPI Scout, armen en JMW-9 och pickupen en Lyra Dorian som bara gått ett par hundra timmar.

Tell me why I had to be a powerslave.

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2008/09/04 :  14:34:00  Show Profile Send eliot a Private Message  Reply
Antiscating felaktigt inställd ?

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/09/04 :  14:45:45  Show Profile Send Outer heaven a Private Message  Reply
Nej, den har inte anti-skate överhuvudtaget så det kan det inte vara.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/09/04 :  15:27:58  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Sak samma med min Kuzmakombo, men jag tror inte det är något reelt problem. Det är nog så med alla spelare skulle jag tro. Jag kan iaf inte avgöra om det låter olika.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/09/04 :  16:50:41  Show Profile Send Outer heaven a Private Message  Reply
Ja om det inte vore för att den hoppade längst in så hade jag kanske inte ens märkt det, men nu är det ju ett ganska konkret problem. Kanske beror på något annat än nåltrycket dock? Det är inte skivan i alla fall, för där har jag testat flera olika.

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6797 Posts

Posted - 2008/09/04 :  17:31:33  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Skumt om jag själv får säga det men det kan nog stämma för jag mätte på min så fort jag läste detta och min är det knappt 0,1g högre innerst än ytterst undrar vad detta beror på jag kan inte se att det skulle skilja något men det är säkert med de fysiska lagarna som gör det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2008/09/04 :  21:38:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur snävt arbetsområde har din PU?!! Om den hoppar vid.... hm nu tänker jag fel, ursäkta. Min Kuzma mäter 1,82 ytters och 1,89 innerst detta är ju klart innom gränserna för min PU. Har du verkligen 0,2 g skillnad, det verkar vara ganska stor skillnad.
Skillnad har ju jag med men inte så stor, undrar vad det är för fysiklagar som gör denna effekt?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2008/09/04 :  22:26:47  Show Profile Send SW a Private Message  Reply
Hade ett liknande problem och då var det lagringen i armen som kärvade.

S
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/09/06 :  23:05:34  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Jag har haft denna spelare med denna arm hemma och tycker inte det är så konstigt att nu läsa om det fenomen du skriver om...

Först vill jag dock säga att det var en mkt fin spelare som utstrålade kvalitet och lät väldigt bra i den version (med Lyra Argo i) som det handlade om.

Men armen är ju lite speciell med sin uni-pivo-upphängning (hängande på enbart en spets). Den blir ju lite vinglig i alla led på det sättet... Och sedan har man valt att leverera den utan anti-skating. Sådan finns att köpa sedan som tillbehör. Frågan är om man kan få till en perfekt samverkan mellan krafter i olika led med denna enpunktsupphängning och de pendelrörelser som kan uppstå. Enligt manualen skulle man kunna påverka antiskatingen genom att tonarmskabeln snoddes runt olika antal varv - men jag är tveksam...

Själv har jag hoppat ur detta problem genom att välja en Opus 3 Continuospelare med en egentligen väldigt enkel tangentialarm, där dessa krafter inte spökar på samma sätt. Naturligtvis kan man prova att gå vidare på en mer sofistikerad (kanske längre) JMW-arm som alternativ...

Som sagt; det var en härlig upplevelse av kvalitet och bra ljud att ha spelaren (med JMV9-armen) hemma, men den tveksamhet jag fick kring antiskatingkrafter mm bekräftas ju av denna tråd.

Mvh / Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem

Edited by - ulfsan on 2008/09/06 23:18:19
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2008/09/06 :  23:32:27  Show Profile Send boombox a Private Message  Reply
Vet inget om den armen men om den har en tonarmskabel som böjs eller sträcks med armens rörelser så kan du ju trixa lite med den och se vad som händer.
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2008/09/07 :  00:07:12  Show Profile Send ulfsan a Private Message  Reply
Håller med dig Boombox...
..det är naturligtvis första steget..

(tänk sedan: låter det bra så är det bra!! Hoppa över testskivor och mätningar/vägningar - i alla fall för detaljerade sådana....)

/ Ulf

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/07 :  23:11:34  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
Det du sjrev om att armen saknar anti-skating gjorde mig nyfiken och - får jag erkänna - lite förvirrad. Trodde nämligen att det var accepterat bland alla konstruktörer att antiskatingen faktiskt gör nytta. På ett sätt är det ju lite kul att så etablerade sanningar ifrågasätts.
Stereophile: "Like VPI's other tonearms, the JMW-9 has no antiskating mechanism in the accepted sense. Weisfeld believes that, all other things being equal, schemes to counter skating force#8212;the tendency of a pivoting arm with an offset headshell to push itself toward the spindle during record play#8212;do more harm than good. Consequently, he recommends a two-pronged approach for owners of JMW arms: Help your stylus maintain contact with both groove walls by goosing up the tracking force a little. Then, if you're still concerned about skating, dress the tonearm-to-junction-box lead wire so that the arm gets a gentle push toward the edge of the record.."
Är det inte helt enkelt så att pickupen är lite felaktigt monterad? Det låter som din p-u lider av vinkelfel. 0,2 g hit eller dit när det gäller nåltrycket borde inte ge dist.
Go to Top of Page

opethic
Member

2890 Posts

Posted - 2008/09/08 :  11:43:42  Show Profile  Visit opethic's Homepage Send opethic a Private Message  Reply
Jag tycker också att det låter som ett vinkelfel.

En liten fundering - Uppstår detta problem på alla skivor?
Själv så har jag ju bara "höftat till" när jag monterade min PU, och det låter så ruskigt bra (även på innerspår) att jag inte vill förstöra inställningen genom att göra det på "rätt sätt".
Men på ett fåtal skivor så distar det lite på innerspåren, jag kom dock fram till att eftersom problemet endast uppstår på vissa begagnade vinyler från 80-talet så var det förmodligen så att de är "sönderspelade" - de har förmodligen spelats väldigt många gånger på en billig skitspelare som varit helt galet inställd.

Hårdrock på CD & vinyl, nytt och begagnat: http://voodoomusic.tictail.com/
www.facebook.com/BurningSkullRec
Go to Top of Page

Outer heaven
Member

100 Posts

Posted - 2008/09/08 :  12:10:14  Show Profile Send Outer heaven a Private Message  Reply
Det händer inte på alla skivor, men på många, både gamla och nya. Det kan mycket väl vara så att PU'n är felmonterad, jag är på intet sätt någon expert på det, får ta och kontrollera det.

Det förklarar ju dock inte varför nåltrycket spökar som det gör, men det kanske är en naturlig konsekvens av tonarmens konstruktion? De nämner dock ingenting om det i manualen.

Go to Top of Page

Schulze
Member

102 Posts

Posted - 2008/09/09 :  20:52:38  Show Profile Send Schulze a Private Message  Reply
"Then, if you're still concerned about skating, dress the tonearm-to-junction-box lead wire so that the arm gets a gentle push toward the edge of the record.."
Hade det inte varit enklae att förse tonarmen med en anti-skatingmekanism? Inte för konstruktören men för användaren...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000