HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Flac funderingar.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2008/08/28 :  14:46:19  Show Profile Send hifisnullen a Private Message  Reply
Har suttit o tänkt att man kanske skulle köra med detta mycket omtalande format.
Men har lite frågor om just detta format.

Låt säga att jag vill bränna över ett album som är i flac format på en skiva, måste jag packa upp låtarna innan jag bränner? Använder Media monkey och såg att det bränner direkt på skiva. Men packar programmet upp det innan det bränner på skiva?
Eller måste man packa upp det till typ Wav innan.
För om man inte packar upp filerna så bränner väl programmet Det nerpackade låtarna. För hur packar man upp en flac fil?
Jag vet att det funkar att spela skivan. Men får jag en exakt kopia?
Hur i all sin dar fynkar det?????

Sen så vill jag skaffa en ny ljudbrygga, Några förslag? Eller är det den Squeezeboxen som regerar.

Varför är 2 öl godare än 1?

Edited by - hifisnullen on 2008/08/28 15:33:13

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:26:00  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
Jag undrade ungefär det samma som du, varför det funkade att bränna FLAC filer till en CD skiva och sedan köra den i CD spelaren. Var det så att jag hade en ovanligt smart CD spelare?

Nej så var det inte! Det var brännarprogrammet och FLAC komprimeringsprogrammet som fattade att jag ville ha en CD som gick att spela i en vanlig CD spelare, dvs omvandlade det till WAV-filer.

Nu använder jag iofs inte Media Monkey som brännarprogram utan jag använder Ashampoo Burning Studio 6 Free. Där kan välja att göra en musik CD.


Edited by - henrickpettersson on 2008/08/28 15:27:02
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:29:20  Show Profile Send hifisnullen a Private Message  Reply
Så man kan säga att man får en 100% kopia att bara bränna direkt?

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:29:53  Show Profile Send educk a Private Message  Reply
även nero har flac stöd. på min version var jag tvungen att tanka ner de. kanske är annorlunda nu

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

henrickpettersson
Member

359 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:34:52  Show Profile Send henrickpettersson a Private Message  Reply
quote:
Så man kan säga att man får en 100% kopia att bara bränna direkt?


Bra fråga som jag inte har ett rakt svar på. Jag bara noterade att det gick och att jag inte kunde höra någon skillnad plus den förra förklaringen då om att FLAC programmet och brännar programmet lirade ihop.
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2008/08/28 :  15:46:01  Show Profile Send hifisnullen a Private Message  Reply
Mm... ok men man måste inte packa upp filerna, för att dom ska bli lika stora som innan? För att bibehålla kvaliten......

Känns som att man är på djupt vatten

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/08/28 :  16:02:46  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jo, du får ju inte plats med mer musik på en CD skiva bara för att låtarna en gång varit ihoppackade med FLAC (en musik-CD innehåller ju inte data i vanlig mening, det är helt olika format på data- och musik-CD).
Men upppackningen sköter som sagt brännarprogramet.
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2008/08/28 :  16:08:59  Show Profile Send hifisnullen a Private Message  Reply
Okaj. Men då gör jag inget fel.... Skönt att veta
Trodde att det funkade som winrar winzip.. Men helt fel av mig

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2008/08/28 :  18:32:59  Show Profile Send benekm a Private Message  Reply
For oss som kör EAC, finns det ett litet gratis program att hitta på nätet som heter Autoflac 1.2.
Programmet kan rippa till flac från CD skivor och bränna CD skivor från flac, med hjälp av EAC.

Till skillnad från många andra program jag ar testat blir resultatet strålande.

http://legroom.net/software/autoflac

//Benke

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2008/08/28 :  19:53:26  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag kan även pusha lite för brännarprogrammer Burrn som funkat utmärkt för mig, har ännu inte hittat något ljudformat det inte fixar (vilket man inte kunnat säga om nero, roxio osv för min egen del).

# Jon
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000