HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Skillnad i ljud via kabel resp. trådlöst?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/08/28 :  09:45:02  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Hej!

Är det någon som jämfört ljudkvaliten på Squeezebox om man streamar trådlöst eller via kabel?

Blir det någon vesäntlig skillnad?

//Tony

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/08/28 :  10:46:45  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Har inte gjort ett regelrätt test, men har kört både trådlöst och med kabel och inte märkt någon skillnad. Det skulle vara ytterst förvånande om det vore skillnad...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:25:37  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Anders på Tonläget anser att det är rätt stor skillnad om jag fattar rätt..

LINN generellt undviker väl trådlöst pga brister i ljudkvalite. (AYN du är väl gammal Linnist )

Tänkte testa, men är det ingen större skillnad så vet jag inte om jag vill baxa om NAS:en och koppla om SB:n som brygga för att nå NAS:en skall nå nätverket.


//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:34:48  Show Profile Send Stormen a Private Message  Reply
I teorin så borde det inte vara någon som helst skillnad. Eftersom det hela är packat i TCP-ip protokoll. Blir något fel så skickas paketet om.

Edited by - Stormen on 2008/08/28 11:35:19
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:42:06  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Så sant, dock så hävdar man i senaste Bild&Ljud hemma att T+A streamingenhet lät bäst med kabel.

Skulle vara kul och höra om någon jämfört..

ps

Jag har testar att sätta en sorbetanpuck under min SB - Stor skillnad på speciellt röster.. Då kör jag den bara som transport till min DA... Jitter???


//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/08/28 :  11:54:44  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Jo, jag äger bara Linn så jag är väl nån sorts linnist, men drar öronen åt mig när det blir lite väl mycket hokus-pokus som t.ex. ljudskillnader mellan hårddiskar, switchar och dylikt. Anders på Tonläget är en trevlig prick men jag hör helt enkelt inte de skillnader han beskriver...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/08/28 :  12:08:19  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Vad det gäller Linn så gissar jag att man inte kör trådlöst pga budget, man har ju minimalt med ingångar och finesser på sina DS-burkar. Sen kan dom väl hävda att det är pga ljudkvalité.

Anders är kanon, man jag är inte alltid helt överens heller.. smaken är som...

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/08/28 :  12:12:33  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Linn själva är rätt avslappnade om det hela, deras säljargument för nya DS-spelarna är ju just att det ligger en robust teknik bakom som eliminerar alla möjliga felkällor. Vet att en del folk på Linn kör nät via eluttagen och säger att det funkar precis lika bra som vanlig direktansluten kabel. Jag litar på dem.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/08/31 :  14:43:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
quote:
Så sant, dock så hävdar man i senaste Bild&Ljud hemma att T+A streamingenhet lät bäst med kabel.


?? Jag hittade inte detta i artikeln.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/08/31 :  16:18:30  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Läs igen, noga.. ;-)

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

ahultin
Member

240 Posts

Posted - 2008/08/31 :  17:37:48  Show Profile Send ahultin a Private Message  Reply
Puckar under SB? Låter....tja...märkligt att det ska göra någon skillnad (iofs hör jag skillnad mellan 2 olika nätkablar så jag är ju redan konstig...).
Något märke som rekommenderas?

Massa Linnprylar...
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2008/09/01 :  18:33:43  Show Profile Send linq a Private Message  Reply
Jag har jämfört och kom till min förvåning fram till att trådlöst lät avsevärt bättre än trådat, har kopplat om flertalet gånger och det är ingen tvekan om saken, jag kör med extern DAC till min SB dock.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2008/09/02 :  21:26:00  Show Profile Send mangs a Private Message  Reply
Nu får ni ge er. Datortrafik som skickas över TCP/IP skickas om om något paket förloras på vägen, om bandbredden bara ät tillräcklig så kommer det inte vara någon som helst skillnad. Enda skillnaden som jag kan se är att Squeezeboxen totalt sett blir varmare när man kör den trådlöst vilket skulle kunna påverka audio out men det är tveksamt att detta skulle göra en hörbar skillnad.
Go to Top of Page

linq
Member

59 Posts

Posted - 2008/09/02 :  22:50:28  Show Profile Send linq a Private Message  Reply
Jag kan tänka mig flera olika orsaker till skillnad i ljud:

Med trådlös uppkoppling så isoleras anläggningen elektriskt från NAS eller dator.
Trådlös uppkoppling kan tänkas påverka andra känsliga komponenter i anläggningen med sin strålning.
Trådad eller trådlös uppkoppling kan vara mer eller mindre krävande för strömförsörjningen i SB;en, vilket påverkar andra komponenter i SB negativt(klocka, DAC etc.)
SB kan tänkas ha mindre jitter internt med den ena eller andra lösningen.
Signalen kan gå kortare eller för ljudet bättre signalväg med den ena eller andra lösningen.
... osv
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/09/03 :  07:23:34  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Jitter är svaret på gåtan, olika förutsättningar ger olika mycket jitter i slutändan.

H&M gjorde en test med en CD-spelare som mätte antal bitfel vid uppspeling, antal fel = 0! Dock upplevde man tydliga skillander när man tweakade spelaren, dock fick man inga bitfel.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/09/03 :  13:49:12  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Jitter kan det inte vara, det finns ju ingen klocka med i bilden. TCP/IP skickar informationen i paket och dessa behöver inte ens komma fram i rätt ordning eller ta samma väg. Om ett paket försvinner på vägen eller tar för lång tid på sig (vilket kan vara LÅNG tid, in princip flera sekunder om bufferten är tillräckligt stor) så skickas paketet om igen till det kommer fram.
ALLA enheter som använder TCP/IP har således ett buffertminne där paketen samlar ihop i rätt ordning och informationen packas upp. Det är först sedan som informationen "klockas ut" till de övriga kretsarna. Kommer inte paketen fram i tid och bufferten hinner tömmas så kommer musiken tystna.

Det går inte att jämföra Redbook (specifikationen för ljud-CD) med TCP/IP, det är helt olika teknik; båda är digitala men det är väl allt de har gemensamt.




Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2008/09/04 :  11:26:46  Show Profile Send Tonkis a Private Message  Reply
Jitter och TCP/IP har inget med varandr att göra dock kan det finnas faktorer som påverkar den digitala signalen som plockas ut från TCP/IP-paketen.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000