Author |
Topic |
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2008/08/18 : 16:27:13
|
Hej
Någon som vet skillnaden mellan Koss "The Plug" och Koss "Spark Plug"?
Alltså om det skiljer i ljudkaraktär etc. |
/Mats, född nyfiken |
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2008/08/18 : 18:46:48
|
Vad jag förstår så är sparkplug gjord så att öronproppen inte utvidgar sig lika snabbt som i the plug vilket underlättar isättande. |
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 08:00:44
|
Någon som kan säga något om eventuella ljudmässiga skillnader? |
/Mats, född nyfiken |
|
|
j0akim
Member
1387 Posts |
Posted - 2008/08/26 : 09:01:17
|
Jag har lyssnat på båda och det är så dåligt ljud i de där att det knappt går att höra några skillnader, basen tar över alla andra register.. Satsa istället på sony 71 (något sådant, minns inte exakt namn) för 200:- eller Creatives lågprismodeller... http://www.webhallen.com/prod.php?id=42380
|
Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP
Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod Mitt galleri |
|
|
manw
Member
445 Posts |
Posted - 2008/08/28 : 11:51:09
|
Har ett par SparkPlug, och upplever dem inte som speciellt "basiga". Använder naturligtvis inte någon spelare med "MegaBass" eller allt vad det nu heter, för att bedöma en lur skall frekvensgången (förmodas) vara rak. Inte heller är jag någon såndär "basgubbe".
Däremot så blev jag besviken på upplösningen, gentemot mina "riktiga hörlurar", men för bärbart ljud tycker jag de funkar.
Lurar lite på om det inte är så att hur man är beskaffad i hörselgången påverkar mycket hur man upplever In-Ear-Lurar. Hade en kolega här på jobbet som insisterade på att jag skulle lyssna på hans Shure "lyxlurar" vad nu modellen heter. Tyckte mest att de lär metalliskt och jobbigt.
Provade i samma veva ett par Koss PortaPro (bygellurar), men dessa upplevde jag som allt för "bastunga" så att mycket av mellanregistret drunknade i basen. |
/Mats, född nyfiken |
|
|
|
Topic |
|
|
|