HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Musical Fidelity XCanV3
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/10 :  14:23:27  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Funderar på en hörlursförstärkare och har läst mycket positivt om ovanstående, dessutom hyffsat billig. Någon som har erfarenhet?

rolnor

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/01/10 :  15:20:12  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
jag äger den och några saker är.

*ljus
*detaljerad/snabb
*inget rörljud

den är känslig med vilken hörlur du matchar den med. det är inte för inte som många använder kombon xcanv3 och 650 eftersom dom kompleterar varandra väldigt bra.. en grado lur i den däremot, jag har RS-1 så jag har provat själv, ger ett extremt skärande ljud i diskanten eftersom båda har en ljus och upfront karaktär.
fråga? :)

MVH
andreas
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:05:27  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Tack för ditt svar, tänkte driva mina Denon A-HD5000 med den, dom upplever jag inte som ljusa, så det borde funka.

rolnor
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/01/10 :  17:08:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Jag har V1 (ölburkarna). Det blev en markant förbättring med tillhörande PSU. Det blev alltså dyrare än jag tänkt mig och så satt jag plötsligt med två stycken burkar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/01/12 :  02:21:32  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
quote:
en grado lur i den däremot, jag har RS-1 så jag har provat själv, ger ett extremt skärande ljud i diskanten eftersom båda har en ljus och upfront karaktär.
Oj!? Jag har också ett par RS-1 som jag oftast kör med en XcanV3 och jag upplever inte ljudet som skärande?
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/01/13 :  16:22:55  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
ljudet är ju alltid väldigt personligt men jämför tex med en stax uppsättning eller testa med en annan stärkare så tror jag att du snart kommer märka vad jag pratar om.. :)
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/01/13 :  16:46:01  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
Jo, ljud är högst personligt.
Jag har en Grado RA-1 också, och jämfört med Xcan spelar den lite tråkigt, men kanske också mer neutralt.
I mitt M-Audio FW 410 ljudkort låter det också ganska platt.

Har dock inte hört Stax eller testat med andra lite finare hörlursförstärkare. Ska inom kort testa Harmony Design och ev Naims hörlursförstärkare, och då ska jag ha ha dina erfarenheter i åtanke.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/16 :  19:40:07  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Har precis hämtat ett par HD650 på posten, har pluggat dom till min XCanV3 som matas från min Transporter, låter initialt skit!!!
Dom får mogna på repeat över natten så kanske ljudet öppnar sej, vad tror ni? Ska jämföra med mina Denon A-HD5000 imorrn.

rolnor

Edited by - rolnor on 2008/01/16 19:43:02
Go to Top of Page

Klenkar
Member

1157 Posts

Posted - 2008/01/16 :  20:27:33  Show Profile Send Klenkar a Private Message  Reply
Vänta ett tag till! Sennisarna låter mkt bra, om de får rätt drivning.
mvh dd

...at the gates of hell I will swing my sword, converting the souls of the non-believers...
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2008/01/17 :  03:01:09  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message  Reply
Som av en händelse skrev jag just en artikel om bla en HD 650/X-Can v3-kombo. Jag tycker att de låter grymt bra tillsammans. Peter, som jag testade kombon tillsammans med, framhåller dock att HD 650 kräver LÅNG inspelning. Han hade kört dem dygnet runt i en vecka innan det började låta bra.

Pytte pytte pytteliten hifi-mässa. Den allra minsta.

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/17 :  14:29:08  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Dom (HD650) har gått ett dygn nu, låter avsevärt bättre, inte så ettrigt, men mina Denon A-HD5000 låter mycket större och luftigare, blir spännande att se vem som vinner i slutänden...

rolnor
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2008/01/21 :  07:29:26  Show Profile Send karlstorck a Private Message  Reply
Körde mina Grado 325 med en XCan och jag tyckte det funkade bra. Även med AKG501 funkade det bra. Det är en trevlig liten maskin det där :-) Jag bytte rör i mina och satte på rörklämmor. Mina orginalrör mikrofonerade kraftigt.

Jag tror Denon vinner ;-)
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2008/01/21 :  19:09:12  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jo, det är Denon som vinner, luftigare, större ljudbild, vokalist och instrument är mer separerade, känns som om huvudet är en stor scen! HD650 är såklart fina lurar, skillnaderna är inte enorma, men dom ger inte samma stora upplevelse. Sen har jag jämfört hörlursutgången från min Audio Analogue Enigma (en rörhybrid)med XCanV3 och det är inte så stor skillnad, tveksamt om jag skulle kunna höra vilken som spelar i ett blindtest(!)

rolnor
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/17 :  21:32:36  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Vet inte hur X-Can V3 är konstruerad, men har ett schema på X-Can V1. Det sistnämnda är i alla fall en av de märkligaste konstruktioner jag stött på. Den spänningsförstärkande delen består av en NE5532 dubbel-OP (i en konfiguration som jag ej studerat i detalj dock), så ljudmässigt borde det vara den som sätter karaktären på ljudet då det är ett återkopplat system.

Rören används som utgångsbuffer, strömförstärkning är det som rör är sämst på, därför påverkas den en del av den last man lägger på. Kanske är tanken att man skall få en rörkaraktär, men med ett motkopplat system så kompensseran man i så fall bort denna rördist.

Vet inte hur V3-an är gjord, men i fallet V1 så skulle jag välja något annat ;-)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/18 :  16:38:25  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Skulle i och för sig vara intresserad av att köpa en X-Can V1 (gärna trasig) för att bygga ett nytt innehåll, för snygg är den ;-)

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/08/18 :  17:04:27  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
många moddar på x-can:

http://www.rock-grotto.co.uk/xcanpropage.htm

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2008/08/27 :  19:26:55  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Tror att den bästa "modden" för denna (har bara kollat V1), vore att byta ut rören mot MOSFETar. Rör är kul, men i denna design har man använt dem på det sätt där de är som sämst. Ifall syftet skulle vara att åstadkomma "rörljud" så borde man använt rör i den spänningsförstärkande delen, istället för OP'n.

EDIT: V2 ser ut att vara något helt annat , skall kolla vidare på V3:an

...eller skaffa mig ett liv

/Mats, född nyfiken

Edited by - manw on 2008/08/27 19:32:50
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000