HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Personlig HiFi
 Hörlursträff?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2008/10/20 :  01:48:10  Show Profile Send Cyber a Private Message  Reply
November, några intresserade av att ha en hörlursträff då?

/Cyber
Go to Top of Page

sango
Member

104 Posts

Posted - 2008/10/20 :  17:08:09  Show Profile Send sango a Private Message  Reply
Den person som tycker sig ha ett rum att slösa kan ju sätta ett datum som andra får ge tycke om/rätta sig efter.
Annars rinner det väl ut i sanden?

MVH
Go to Top of Page

Kallbo
Starting Member

28 Posts

Posted - 2008/11/17 :  11:45:30  Show Profile Send Kallbo a Private Message  Reply
Hej!
Sango: Har du original rör i din SRM-006t?
Har just beställt en SRS-4040II från TAA och undrar om du har testat andra rör?

//René
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2008/11/20 :  10:35:26  Show Profile Send Andreas A a Private Message  Reply
Hur blev det med denna träff? :) Jag kunde ta med en V.A.L E-10 samt en rega ear samt ett par sennheiser 650, kanske även shure E-210 in ear bara ja hittar mina andra kuddar :S
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/11/20 :  14:43:58  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
Jag undrar jag med. Det verkar som det är ont om folk med utrymme över.

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2008/11/20 :  15:47:20  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Hur går det till rent praktiskt?
Skall man turas om att lyssna?
Eller sitta i var sitt hörn och lyssna på olika hörlurar?

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Henmyr
Starting Member

48 Posts

Posted - 2008/11/20 :  23:46:53  Show Profile Send Henmyr a Private Message  Reply
quote:
Jag har en egenbyggd balanserad b22 som jag skulle kunna släpa med om det blir nått. Och en uppsjö andra stärkare för den delen.


En fråga bara. När man har balanserade lurar så kan man köra balanserad->SE adapter (har jag för mig), men går det tvärt om? Kan man koppla in SE lurar till balanserad förstärkare?

Moddat Xfi -> Gamma2 dac -> CK2III / CTH / Leben CS300 -> Grado RS1 / Sennheiser HD600 / AKG K501 / Audio-Technica W5000

Edited by - Henmyr on 2008/11/20 23:48:12
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2008/11/21 :  21:51:30  Show Profile Send silvervarg a Private Message  Reply
Det känns som det kan bli lite svårt med många personer på en hörlursträff.
Det enklaste är att ha små träffar där man samlar folk lokalt. Dels blir det lite restid och dels så kräver det inte stora lokaler eller avancerade arrangemang.
Om vi vill träffas många så kanske det enklaste är att ta det i samband med en av de stora DIY-träffarna. Den träffen som nyligen var i Uppsala som Petter Persson fixade var mycket trevlig, men fokuset på hörlurar var mycket svagt. Vad jag såg var det en hörlursanläggning där, men huvudfokuset låg egentligen på den egenbyggda CD-spelaren.
Tidigt varje vår (eller om man är pessimist i slutet av vintern) så brukar det vara en DIY-träff i Göteborg. Om vi är många som är intresserade av hörlurslyssning så kan vi nog få ett rum dedikerat till hörlurar.

Vi gjorde något liknande i liten skala för några år sedan på DIY-träffen i Göteborg. Eftersom vi var få personer så gick det att hinna med att testa lite kombinationer av hörlurar och hörlursförstärkare.
På en stor träff så skall man inte räkna med att kunna testa så mycket kombinationer, för det blir rörigt nog ändå.

Vissa hörlursförstärkare är lite svårare att testa olika lurar på, t.ex. balanserade kopplingar eller elektrostatlurar som kräver hög effekt. Enklast är att helt enkelt låta bli. Se dem som en enhet (hörlursstärkare+hörlur) och var nöjd med det. Avancerade tester passar sig bättre för mindre lokala tester.

Det som vore trevligt på en större träff vore enkel inkoppling av många hörlursförstärkare till samma källa utan att de påverkar varandra när man justerar volymen. Eftersom de flesta hörlursförstärkare har en obuffrad ingång så behövs alltså någon form av buffert för varje utgång i en sådan delning av källan.
Antingen så löser man det med en specialbyggd låda eller så kanske man kan köra t.ex. en hemmabioförstärkare som buffert. Dvs man splittar källan till 3 par ingångar och matar in dem på front/surr/surr-back och får då buffrade utgångar till ca 5-6 hörlursförstärkare mha pre-outs, tape-out etc.
Dvs inte en idealisk lösning, men kanske enklare än att få någon att bygga ett buffert-steg.
Kanske kan man använda någon form av mixer som buffert-steg? Fast hur många buffrade utgångar kan man få på en rimligt liten mixer som någon kan ta med?
Mixrar brukar ha så mycket kablar inkopplade att de flesta ogärna kopplar ur dem ur sina system.
Go to Top of Page

MrMajestic
Starting Member

47 Posts

Posted - 2008/11/22 :  19:56:51  Show Profile Send MrMajestic a Private Message  Reply
quote:
En fråga bara. När man har balanserade lurar så kan man köra balanserad->SE adapter (har jag för mig), men går det tvärt om? Kan man koppla in SE lurar till balanserad förstärkare?


Det går att köra tvärtom också.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000