HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dahlfalk leker också med OB.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/02 :  13:38:43  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej!
När jag såg att Dahlfalk kunde köra med en liten 4", tänktejag att jag inte skulle vara sämre. Jag skar bort silikonen som höll Coralerna och satte dit en 4" av noname fabrikat. Det fungerar ju.
Det hör till saken att jag har satt in ett passivt delningsfilter enligt Scorpion/ Erlings ritning.
Högtalarna hålls på plats med persiennsnören. Fördel med snören är att det blir lätt att byta elementen till några andra om man vill prova.
Jag skall ha ett par FE 103 någonstans.
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/09/06 :  00:01:21  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Schack, nä men va trevligt.
Återkom gärna med en lite jämnförelse mellan dina Coral och 4 tummarna vore kul att höra. Själv har jag ganska dålig erfarenhet av bredbands element men jag tycker FE103 gör ett riktigt bra jobb för sina storlek!

Själv har jag inte riktigt haft tid att lyssna på så mycket på sista tiden men jag tog mig lite tid i dag och det här låter bra. Jag tyckte till en början att det lät tamare än de gammla filtrerna men efter att jag gått igenom lite olika plattor så har jag insett att det är ett väldigt balanserat ljud i dessa burkar.

Först kände jag mig besviken och uttråkad när jag satt i soffan efter en tråkig jobb vecka men sedan insåg jag att jag satt och mös till tonerna av ståbasen på en Clifford Brown platta och Mr Brown stod där i vardagsrummet och tutade trumpet för full hals!

Tumme upp så här långt!

Edit: jag menar dålig erfarenhet av bredbandare som i ingen erfarenhet inte att de skulle vara dåliga.

Edited by - dahlfalk on 2008/09/06 00:03:11
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/09/08 :  08:52:20  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Dahlfalk!
4" låter bättre än Coralerna. Coralerna är vassa vid kvinnliga röster. Har en Leann Remis skiva, som är så vass i vissa låtar att det skär i öronen.
Detta upplevde jag inte med 4orna och 6,5orna.
Jag provade till och med dubbla 4or ovanpå varandra. Kanske 2 st är lite bättre, vid en snabb lyssning i helgen.
( 4" högtalarna är av Luxorfabrikat och sitter i SAAB 900 modeller).
Stoppade snabbt in en 6,5" Kanske en Visaton?. Det lät ännu bättre.
Där var lite mer krispighet i ljudet än 4orna. Troligtvis ett baättre element.
Så nu gör jag en ring runt högtalaren, så att 6,5an passar i Coralhålen.
Hoppas att jag har kommit rätt nu, så att man kan börja lyssna på musik.
MVH
Per

Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/10/06 :  12:39:14  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Hej Dahlfalk!
Hur låter dina OB idag? Har de blivit inspelade?
MVH
Per

Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/10/07 :  19:41:42  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Hej Per,

Jodå, de har nog blivit lite inspelade. Den vasshet jag upplevde i diskanten är borta och moddningen av filtret tog ju bort svackan övrebasen och jag tycker att de presterar ganska bra.
De har ett väldigt öppet ljud som jag gillar, det känns liksom stort.
Får se om jag kan få till någon ytbehandlig på dem också.

/Dahlfalk

Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/10/08 :  08:08:47  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply

Per

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000