HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Dahlfalk leker också med OB.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/11 :  22:35:59  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Inspirerad av alla dessa öppna bafflar som dyker upp här på forumet i olika vatianter så blev jag lite sugen att testa jag också. Det hela började egentligen på AÖ's DIY träff i höstas då jag fick möjlighet att lyssna på Scorpions öppna bafflar. (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69417) Dessa spelar mycket bra och kostar inte många slantar att bygga.

Efter att Scorpion berättat lite om sina OB och även nämnt Martin J King så sökte jag lite på, det här så kallade, nätet. Herr King har skrivit en hel del om just OB på sin sida (http://www.quarter-wave.com). Efter som jag ändå hade ett par lämpliga baselement i form av Eminence Alpha 15A som låg och skräpade av någon anledning, så tänkte jag att jag skulle testa att bygga enligt Herr Kings model.

Så jag köpte mig ett par Fostex FE103E, 4" bredbandare, och lite spolar till ett filter. Sen hände det ingenting. Som vanligt när jag är i farten, saker har en förmåga att liksom aldrig bli av för mig... Men nu i helgen så fick jag ett litet ryck och åkte iväg till Bauhaus och införskaffade lite träbitar. Sedan bar det av till garaget för att försöka förvandla de oskyldiga träbitarna till något som i alla fall liknar ett par öppna bafflar.

Först och främst så måste man ju göra lite hål för att montera elementen i. Till det kan man, med fördel, använda en överhandsfräs. Sen gäller det att mäta lite, när man för hoppningsvis har mätt rätt så kan man börja fräsa.

Om man lyckas så bör man, efter en stunds fräsande, få ett någorlunda runt hål.

Om man har mätt rätt så borde det även gå att montera något kul i hålet. Ett stycke 15" bas kanske.

Passar perfekt! När jag väl jobbat mig igenom hålen för basarna så började det naturligtvis regna. Så det var bara till att pack ihop sakerna och förflytta sig in i garaget. Efter ett tappert försök att röjja lite plats bland alla prylar så kunde jag fortsätta lite.

Det ska ju även monteras in ett par 4" Fostex element i bafflarna också. Hålen för dessa var så små att det inte gick att fräsa dem. Så det fick bli sticksåg istället.

Som synes tyckte jag det var betydligt svårare att göra runda hål med sticksågen. Nå ja, det får duga. När jag nu hade fixat två små och två lite större hål var det dags för lite kaffe och mackor.

Edit: Ni får ursäkta kvaliteten på bilderna. Jag är inte någon vidare fotograf och dessutom är bilderna tagna med mobilen.

Edited by - dahlfalk on 2008/08/11 22:40:31

Jolojl
Member

835 Posts

Posted - 2008/08/11 :  23:50:19  Show Profile Send Jolojl a Private Message  Reply
Kul! Mer bilder och intryck!

Funderade senast igår på att, när jag får tid och råd, testa en trevägare i ÖB med ett bredbandselement som mellanregister (dela ung. vid 200 och 6000) ...

Johan

EDIT: scorpion, har svarat per mail, vill inte kapa Dahlfalks tråd ... Sorry, Dahlfalk ...

Edited by - Jolojl on 2008/08/12 17:25:28
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/12 :  16:06:51  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Här dyker OBna upp som svampar ur marken. Infected Mushrooms ! Blir inget problem för de här !

Johan, Du har väl redan trevägs-OB ?

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/12 16:09:22
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/12 :  17:48:47  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
När lite kaffe och mackor hade förtärats så var det dags att fortsätta lite. Dessa bafflar måste ju kunna stå upp och för att lösa detta så tänkte jag göra sidbafflar som även kommer att fungera som en bredare baffel för basarna. Så några bitar till dessa kapades upp.
Här har vi dem. De är fyra till antalet och mäter 50x30 cm. Kapade även upp några bitar som blir botten, dessa vill dock inte vara med på bild.

Nästa steg var att borra lite för plugg. Här ser vi en av bafflarna där det har borrats för plugg. Bottenstycket har även provmoterats. Verkar ju passa. Hade lite trubbel med ena sidbaffeln då jag lyckades borra snett. Gick dock att kompensera genom att fila av lite på ena pluggen.

Så här kommer det att se ut när allt har moterats. Syns nog att jag tagit en viss insperation, snarare plankat , från Scorpions OB.

För att det ska bli bra så måste man ju gärna ha två högtalare, i alla fall om man vill spela stereo och det vill jag gärna. Här ligger nu två bafflar provmoterade. Allt verkar ju passa som planerat, vilken tur. Ursäkta röran i garaget. Förstår inte riktigt men det verkar inte vara någon som städar där inne, konstigt tycker jag.

Nu är det dags att limma ihop dessa men vid det här läget började jag bli hungrig (igen ) så det var dags att äta lite middag.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2008/08/12 :  19:28:14  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Följer ditt projekt med största intresse här för jag ska själv snart börja nygga mig ett par öppna bafflar fast med andra element. Ska bara hitta något vettigt att använda som mellanregister/diskant sen så e jag på g :)

Keep up the good work.

Musik är livet
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/12 :  21:04:07  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
Det var en liten glyttig sak du har längst upp.
Skall bli roligt att få dina intryck av Högtalaren. Som sagt mina Coral 8or bottnar långt innan Alphorna och Fe 103 tåler mindre än 8 orna.
MVH
Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/13 :  19:51:04  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Efter middagen, det blev grillad karré och färskpotatis, så var det dags att limma lite. Det var ett redigt pyssel att få alla bitar på plats och ibland kändes det som att man skulle behövt några händer till. Även fast jag hade två extra händer till hjälp vid limningen. Här ser vi i alla fall en av bafflarna.

Och här har vi båda.

Nu var det bara att vänta så nu åkte jag hem och tog kväll. Nästa morgon pallade jag mig ner till garaget igen för att kolla in resultatet. Allt såg ju bra ut så bafflarna åkte ut i friska luften för att få sig en omgång med slippapper. Efter någon timmas jobbande med bandslip och sandpapper så såg de ut så här.

Efter som detta bara är ett litet test så bryr jag mig inte om att göra någon ytbehandlig. Jag ska testa mig fram lite och se hur jag tycker att dessa presterar. Är detta någonting jag väljer att behålla en stund så kommer jag att göra någon form av ytbehandlig på dem senare. Så vid det här laget blåste jag bara av slipdammet och slängde in dem i bilen. Tyvärr så var jag uppbokad på andra äventyr resten av söndagen så det blev inget mer gjort den dagen.

Återigen ber jag er att ha överseende med de dåliga bilderna. De är som sagt tagna med telefonen.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/15 :  22:41:47  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
dahlfalk,

Jag vill inte ta bort något från dina fina bilder (som inte alls behöver ursäktas) eller från din entusiasm, men det är möjligt att du följt mig väl långt i din design, jämfört med vad MJK simulerat. Det kommer att visa sig. Min farhåga är att de långa vingarna kommer att ge ett bas-tungt svar från Alpha15 jämfört med hur Fe103E presterar. Lite som Schack redan varit inne på. Men det visar sig. Du kan ju få god mäthjälp från kamraterna i Stockholm och sedan ev ta bort en del från vinglängden om det behövs. Att det hela kommer att låta bra finns det inga som helst tvivel om.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/15 22:51:07
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/16 :  10:34:19  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Tack alla för visat intresse.

Scorpion: Mjo, jag har funderat på det också. Nu har jag iof gjort baffeln 10cm smalare än vad MJK har simulerat på. Rätta mig gärna om jag har fel nu för jag har ingenaning om vad jag håller på med! Men en sidbaffel som är moterad 90grader i förhållande till baffeln borde ju inte ha samma "verkningsgrad" som baffeln i sig, eller? Och då iom att jag kapar 10 cm på bafflen och sedan förlänger lite mer på sidorna så borde jag inte komma överdriver långt från MJK iaf, eller?

Schack: Mina öron bottnar före 103:orna!
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/16 :  11:06:24  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
När bafflarna sedan var hemtagna så var det ju dags att montera in element och bygga filter. För infästningen av elementen har jag kört med genomgående bult för basarna. Elementet vilar på en tätningslist mot baffeln sedan på baksidan av baffeln sitter det en gummibustning på bulten och där på en bricka och mutter. Fostex sitter idag bara skruvade med medföljande skruv men jag kommer att fästa Fostex på samma sätt som basarna.

Filtret är byggt efter MJK's simulering och är just nu hastigt hoppsnickrat med sockerbitar. Nedan ser vi ett påbörjat filter. Här ser vi också infästningen av basen.

Detta lilla bygge är ju bara ett litet test från min sida. Mest för att testa lite hur OB fungerar och förhoppningsvis lära mig något på det. Sen om det blir en bra högtalare av det hela, ja då är det ju bara bra!

Om jag är nöjd med dessa efter inspelning och lite eventuell "tweakning" så kommer det naturligtvis att bli ett par mer seriösa filter. Även bafflarna kommer att få sig en uppfräshning då.

Har jag inte hunnit lyssna på dem än då? Jo då, det har jag! Det absolut första intrycket när de första tonerna kom var: "OJ! Va stort.". Det andra som slog mig var hur fint Fostex elementen spelar. Väldigt detalierat och fint. Dock kan de kännas en aning vassa i diskanten ibland, jag hoppas att de bara behöver lite inspelning. Basen då? Ja den finns där. Men den känns lite tillbakadragen ibland, främst i midbas delen. Kanke även det är en inspelnings fråga? I det stora hela så tycker jag att det låter väldigt bra än så länge. Lite inspelning, kanske lite tweakning så kan detta bli mycket trevligt tror jag.

Att 4" Fostex skulle ha svårt att mäta sig med 15" Eminence? Nej. Fostex elementet imponerar stort.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/08/16 :  11:39:24  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
Ser ut som ett roligt projekt!
Hoppas det blir som du tänkt dig, hur har du tänkt dig att högtalarna ska stå? nära vägg eller en bit ifrån? Hur är möbleringen där högtalarna ska stå?

Vad blir vikten på en sådan talare?

Micke äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny !

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/16 :  13:33:16  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
dahlfalk,

Jag har nog varit förhastad. Jag tror balansen blir bra SPL-mässigt. De 10 cm du tagit på vinghöjden betydde mera än jag räknat med. Jag har simulerat lite med SPL värden på 90 cm höjd nu. Däremot betyder 10 cm smalare baffel också en del för hur FE103E faller av i basen. Jag skulle jämfört med MJKs förslag börja med Linkwitz-Riley 12 db/oktav med 300 Hz som delningsfrekvens för båda elementen som utgångspunkt.

PS. Jag hade inte läst de senaste inläggen när jag publicerade, men mitt förslag till delning verkar stämma med vad du hör. Med Martin Kings 200/500 LP-HP delning så blir det ett hål från 250 upp mot 450 Hz.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/16 18:16:07
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/16 :  14:19:55  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Scorpion,
Intressant. Tackar för det.
Då ska jag rota lite och se om jag hittar delar till att ändra filtret lite. Usch nu måste jag ju räkna också, det va länge sedan...

Det där med simuleringarna verkar intressant. Vad använder du för program för simuleringarna?
Jag har ju nästan alltid kört på "trial and error", har ju fungerat hyffsat hittils :D men man kanske borde titta på andra alternativ.

PS. Jag har räknat lite på filter med delning på 300Hz för båda elementen. Har jag tänkt rätt om jag landar på ~8.5mH spole och ~33µF konding för båda elementen?

Edited by - dahlfalk on 2008/08/16 15:57:19
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/16 :  18:14:57  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Alldeles rätt räknat ! Jag använde 30 uF och 8 mH i mitt 8 ohms filter för den enda SP130X/8 som spelade i Solberga. Obbligato konding då också.

Jag använder som sagt Martin Kings MathCad modeller, som finns på länken du angav ovan. De har ju grundmurat rykte och på OB-sidan ingen riktig konkurrens i dagsläget. Simuleringar kommer nära verkligheten. Kostnad 25$/år.

På lådsidan har jag WinISD från Linear Team: http://www.linearteam.dk/ ,som är ett trevligt program, där man t ex kan laborera med lådstorleken, om man av någon anledning inte är nöjd med det optimala valet. För olika element kan det vara intressant att se lådans inverkan på frekvensgången framför allt i basen.

Sedan är faktiskt inte Hi-Fi Kits enkla beräkningsprogram alls dumt för att räkna på slutna och basreflexlådor med bra resultat. Men framför allt är detta program bra för delningsfilterberäkning, Konjugatlänkberäkning (Zobel-filter) och dämpnings beräkningar. Länk: http://www.hifikit.se/ finns under Tillbehör - Datorprogram.

Slutligen för baffelinverkan, baffelsteg för dipol eller låda, Svante Granqvists The Edge från http://www.tolvan.com/

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/16 23:56:45
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/16 :  23:39:56  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Ok, tack. Känner mig lite ringrostig. Jag sökte dock runt lite på nätet och hittade lite sidor som kunde bekräfta att jag räknat rätt. Har rotat lite i mina gömmor men hittar inga lämpliga spolar så jag får väl dra till Hifikit någon dag i veckan. Vet iof att jag ska ha en låda med spolar någonstans men den verkar ha rymt. Ger mig F på att jag hittar den när jag köpt nya spolar och i den ligger det säker spolar runt 8mH också, skulle inte förvåna mig. :P

Aha, du kör på MathCad, spännande! Jag har någon äldre version av MathCad som ligger och skräpar på en skiva någonstans och jag försökte också skrämma igån MathCad i Linux (jag kör bara unix/linux) för några år sedan utan någe vidare resultat. Kanske ska ge det ett försök igen. Wine har ju utvecklats lite under åren. :D
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/17 :  00:02:04  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
quote:
Ser ut som ett roligt projekt!
Hoppas det blir som du tänkt dig, hur har du tänkt dig att högtalarna ska stå? nära vägg eller en bit ifrån? Hur är möbleringen där högtalarna ska stå?

Vad blir vikten på en sådan talare?

Just Audio Magic,
Hej, jag missade ditt inlägg lite, sorry.
Visst är det ett kul projekt. Jag börjar redan nu lära mig ett och annat som du kan se i tråden . Jag vet inte riktigt vad jag har tänkt mig med detta projekt mer än att det är kul att labba lite. Förhoppningsvis så kan det sluta med en högtalare som låter bra. Högtalarna kommer att stå ganska nära vägg. De kommer vara placerade i hörn, dryga metern ut från sidvägg och knappa metern ut från bakvägg. Mellan högtalarna står stereo/tv -bänk och på väggen bakom sitter det hyffsat stora CD-hyllor.
Har faktiskt ingenaning om vad de väger men det är inte så mycket. Bafflarna i sig, utan element och filter, bär man runt en i varje hand utan problem.
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/17 :  00:25:45  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
OT:

Just Audio Magic, Micke !

Jag tycker du ska ändra din 'understreckare' till:

Det känns lite dumt att bara få reda på vad Jenny heter, eller att läsa Just Audio Magic äger och driver Just Audio Magic tillsammans med Jenny. Jag skrev en kryptisk hälsning till dig i Tangband-tråden med lite av denna innebörd.

Din nick är mycket välvald annars i de här sammanhangen !

dahlfalk,

Ser jag fel om du också inhandlat granlimfog på Bauhaus ? Den är väldigt lätt och mycket lättarbetad. Jag ville testa lite av den excentriske Ing. Altmans Mother-of-Tone teorier, se: http://www.mother-of-tone.com/index.htm . Det är så mycket tyskt i min Allemans-OB att jag döpt dem till 'Volks-OB' i internationella sammanhang (det låter nå't ja).

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/17 09:55:35
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/08/17 :  09:04:45  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
OT:
Scorpion / Erling;
Har ändrat det nu ;)
Ok, det var därför du skrev "Hej Micke"... Trodde först det var någon jag kände som jag inte kom på.. hehe
Är detta något du byggt som Dahlfalk gör?

Sorry Dahlfalk, hoppas det är ok?

Dahlfalk;
Vad har du bestämt för finish?

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/17 :  11:32:44  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Micke,

Suveränt. Även jag bör väl be dahlfalk om ursäkt för OT-inpasset.

Det dahlfalk bygger är en korsning av Martin J Kings http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf med de enheter MJK föreslagit och med utseende inspirerad av min Allemans-OB http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=69417 . Jag var uppe i Stockholm på AÖ:s DIY-träff med en tidigare variant av Allemans-OBn där dahlfalks 6550-rör bidrog till välljudet.

/Erling

OB ... cd

Edited by - scorpion on 2008/08/17 11:34:03
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/17 :  11:53:06  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Just Audio Magic, Scorpion:
Ingen fara med OT. Pladdra på ni, jag är ändå upptagen med mitt kaffe .

Just Audio Magic,
Jag har inte tänkt så mycket på finish ännu. Men jag kanske mörk betsar dem. Jag gillar mörk trä framför ljust.

Scorpion,
Intressant länk!
Visst är det gran från Bauhaus. Det var billigt och bra, jag gillar ju egentligen mörkt trä men knappa 500 pengar för granen jämnfört med nästan 1500 pengar för tex ek... Detta är ju trots allt ett experiment. Sen är gran otroligt tacksamt att jobba med.
Go to Top of Page

Just Audio Magic
Semesterfirare

553 Posts

Posted - 2008/08/17 :  20:31:22  Show Profile  Visit Just Audio Magic's Homepage Send Just Audio Magic a Private Message  Reply
Erling;
Är själv på gång med ett litet DIY-bygge o kanske kan få "låna" lite kunskap från dig?
Annars ser högtalarna intressana ut !

Dahlfalk;
Du har inte funderat på fanér? Typ palisander eller Valnöt?

www.justaudiomagic.se
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/27 :  22:42:38  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Vid två tillfällen har jag besköt HiFiKit sedan senast. Ena gången hade jag en lite lucka mellan två möten och råkade ha vägarna förbi bara för att komma på att de öppnar kl 11.00, inte 10.00... Andra gången var en lördag då jag råkade ha vägarna förbi bara för att upptäcka att de stänger kl 15.00 på lördagar... Crap! Det hela slutade med att jag gav F i det hela och åkte hem och beställde lite nya komponenter till ett par nya filter från HiFiKit via nätet och fick dem levererade hem. Bless the Net! Idag har jag roat mig med att bygga ihop ett par nya filter och det verkar ju lovande måste jag säga. Låter som den där dippen jag hört tidigare och som Scorpion också såg i sina simuleringar verkar vara borta, eller ialla fall inte lika mycket dipp som förut.

Nu måste jag bara få lyssna lite i lugn och ro och se (höra) vad jag tycker. I'll be back!
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/28 :  10:27:41  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Tjena Gustaf!

Upptäckte inte tråden förräns nu! Kul bygge! Det blev ju jättesnyggt i slutändan. Jag tror att med lite bets eller faner, så smälter det in med de övriga komponenterna i ditt system! På din ton verkar du nöjd med dem, så jag förmodar att det blir lite ytbehandling.

Fråga: Du har fäst basen med bultar. Erling (om jag inte gör bort mig nu) hängde upp sin. Finns det någon nackdel med en fastskruvning i OB, eller är det bara lite OTT att köra med upphängning?

Mvh
Andy

PS. Hur vart det med stackars DACen? Den kommer väl så småningom förmodar jag.

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2008/08/28 :  19:41:04  Show Profile Send dahlfalk a Private Message  Reply
Hej Andy,
Tackar! Jag måste säga att det blev bättre än jag räknade med att det skulle bli. Risken för att dessa blir kvar ett tag är nog ganska stor. Det lutar i dagsläget åt lite bets, det är betydligt lättare än fanér.

Ang. Scorpions persienupphängning av elementen så är det för att "avkoppla" elementen från baffeln på ett effektivt sätt. Så att inte vibrationerna från elementen kan fortplanta sig i baffeln lika lätt. Den infästning jag har använt mig av fungerar på ett liknande sätt, troligen inte lika effektivt dock. Elementen vilar på en tätningslist mot baffeln sedan är det genomgående bult som dras åt med en mutter på baksidan men mellan mutter och baffel så sitter det en gummibustning. Detta gör också att elementet liksom "flyter" lite på baffeln istället för att vara stummt monterad emot den.

Ang. DACen så står den i samma skick som när du var här... Har inte riktigt haft någon lust att leka med den på sistnonde men det kommer nog. Hoppas jag...
Go to Top of Page

scorpion
Member

608 Posts

Posted - 2008/08/29 :  18:44:01  Show Profile Send scorpion a Private Message  Reply
Ang min persiennupphängning så har en del av den första fräschören gått över i eftertänksamhetens kranka blekhet. Det beror egentligen på att jag låtit elementen vila starkt mot tätningslist, i och med inspänningen av elementen mot baffeln. Faktiskt spiller då vibrationer över mot baffeln, eftersom friktionen mot gummit är hög. Elementet borde tillåtas röra sig mera i inspänningen. Det har lett mig till att tänka mer på direkt magnet mount med mycket lätt beröring mot baffel, framförallt för mellanregister. Men vad gäller bafflarna i gran så måste jag säga att även om en del vibrationer spiller över så låter maskineriet riktigt bra som helhet. Faktiskt tycker jag absolut bättre än motsvarande bafflar för Visaton B200 och MDF.

Sen hoppas jag att du återkommer dahlfalk med lite mer lyssningsintryck.

/Erling

OB ... cd
Go to Top of Page

Andy
Member

269 Posts

Posted - 2008/08/30 :  00:04:01  Show Profile  Visit Andy's Homepage Send Andy a Private Message  Reply
Just det! Ser gummibussningen bättre nu. När man tänker på Scorpions konstruktion, tycker man att det är en jättebra idé att slippa vibrationer i baffeln, men i verkligheten kanske man drabbas av "eftertänksamhetens kranka blekhet";-) Någon gång kanske det går att jämföra de två - men eftersom det är två olika element, kanske man inte får ett rättvisande resultat?!?

Mvh
Andy

Är stationerad i Uppsala.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000