Author |
Topic |
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 17:45:22
|
Hejsan ! nu har vi flyttat till ett hus "trähus" från 1970 och taken är vinyl uppspända kallas för barracudatak har jag för mig .. Det jag undrar är vart tog djupbasen vägen ? kan taken absorbera upp den ? måtten är i vardagsrum ca 9*5m och jag sitter väl ca 3m ifrån högtalarna som är ca 240cm isär . Att ljudet skilljer sig i olika rum visste jag men att det skulle skillja sig sååå mkt är förvånande , låter som en helt annan stereo helt enkelt på gott o ont .. Lite kort så är ljudet väldigt mjukt o lent nästan för snällt om ni förstår ..
Så vad sägs .. har ni erfarenher på områden ? Mvh |
|
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben
8776 Posts |
Posted - 2008/08/07 : 17:49:23
|
Det här låter som något för akustikforum tycker jag... *flax, flax* |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 07:39:21
|
Inte mycket erfarenhet av spänntak, men att rum uppför sig olika är ju sant. Hur bodde du innan? Träkåkar med gipsväggar etc med diverse håligheter låter annorlunda om man kör samma setup som i en betongbunker. Rummet ditt är ganska stort också. Är basen borta 'överallt'? Ingen peak nånstans i rummet? |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 07:57:17
|
Bjälklag har förmågan att sluka bas, den sortens tak som du har är helt nytt för mig dock. Men ett uppspänt tak borde ju bli en mega absorbent ?! Hur långt har du mellan talare/vägg o vilka talare spelar du på ?
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2008/08/08 07:58:35 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 08:53:49
|
Hur är basen i olika delar av rummet |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 10:15:28
|
Jag har nu inte haft Baraccuda tak i vardagsrummet, men i alla andra rum i huset. De togs bort från hus då de upptäckte att dessa tydligen var riktigt brandfarliga.
Det borde kunna dämpa i de övre registrena, men bas ??? |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 19:11:39
|
quote: Hur bodde du innan? Träkåkar med gipsväggar etc med diverse håligheter låter annorlunda om man kör samma setup som i en betongbunker. Rummet ditt är ganska stort också. Är basen borta 'överallt'? Ingen peak nånstans i rummet?
Hej,innan bodde jag i ett tegel-radhus det finns någonstan under mitt system om någon är intresserad. Längst bak i rummet finns en del djupbas , men där är matsalen ..
quote: Hur långt har du mellan talare/vägg o vilka talare spelar du på ?
Antar du menar bakvägg , från diskant till Bv 60cm o till sidovägg 100cm . HT är ett par Usher 6371 rejäla doningar med dubbla 7" med en bra djupbas vanligtvis .
quote: Hur är basen i olika delar av rummet
Rätt lika bortsett från bakre vägg då vid matplatsen där finns djupas.
Jag tycker att det finns bas, det är djupbasen som är klen.. sen så är basen inte lika markerad heller..
Jag är nyinflyttad och har inte provat så mkt ännu , men det slog mig direkt att djupbasen är borta .
Måtta rummet nu och det va mindre än jag trodde L 7.5m B 4.7m
|
|
Edited by - Smackman on 2008/08/08 19:37:05 |
|
|
Daniel_S
Semester på egen begäran
308 Posts |
Posted - 2008/08/08 : 20:23:52
|
Kan ju va så fantastiskt bra att rummet inte förstärker din bas alls och du fått en stram fin djupbas som du inte är van vid. Förra rummet kanske bummlade sönder o förstärkte basen lite!?¨
En mätning av rummet kanske pekar ut boven.
Lycka till iaf o hoppas få se en lösning på ditt prob.
Daniel
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/08/11 : 08:50:14
|
Det förra rummet kanske förstärkte djupbasem lite..inte mkt isåfall . Kunde förnimma 20hz där iofs inte nödvändigt men kul , och det va ingen bummelbas.. Nu känns det rätt tomt under "gissar" 35-40 hz .. Tycker även att ljudet inte klingar ut lika fint heller på fininspelningarna "cd" Det som däremot funkar bäst är Hårdrock/rock musik, ialf nått :)
Får tacka för er input . |
|
|
|
Smackman
Member
968 Posts |
Posted - 2008/08/23 : 09:37:35
|
En sak är säker ialf iom att rummet är större måste jag dra på mer kräm för att få lite tryck och det va lite ovant. Från att lira på ca 2watt till att använda 2-20watt och med mer effekt så kommer mer bas :) Det börjar arta sig med en justering av högtalarna samt "tror jag" tllvänjning av det nya rummet .. Kanske är det lite som Daniel.S va inne på i sitt inlägg :) |
|
|
|
|
Topic |
|