HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Bra instegsspelare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/07/12 :  00:35:50  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Efter en tids lobbyism från min omgivning och goda erfarenheter av vinyl så tänkte jag höra mig för vad som vore ett bra insteg.

Jag söker en enkel spelare som gärna går att bygga vidare på. Den får gärna vara estetiskt tilltalande, Samtidigt som den ska leverera välljud.

Budgeten är mellan 2-8000kr Jag kan tänka mig att betala mer för en bra investering och saker som håller, med god kvalité.

Så kära forummelemmar, vad ska man leta efter?

Mvh

Akustikchef på Sounds of Science

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2008/07/12 :  01:57:58  Show Profile Send bluemindboy a Private Message  Reply
En Rega P3-24 med TTPSU motorstyrning kanske skulle falla dig i smaken.
Hade hemma den kombon för ett tag sen, och tro mig den kunde lira skivor.
+

Vill du ha en billigare variant som både ser, och låter betydligt dyrare än vad den är så är Project Debut III Esprit ett tips. För sina knappa 3000kr spelar den ljuvlig musik, och ser riktigt fin ut i hifi-hyllan.

Edited by - bluemindboy on 2008/07/12 02:09:19
Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/07/12 :  13:47:02  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Jag skulle starkt rekommendera dig att söka reda på en begagnad Clearaudio Emotion, har själv haft en, och du brukar kunna hitta dem för mellan 5-7kkr beggade beroende på skick, och om det är den "uppgraderade" versionen med directwirad arm och aluminiumfötter.
Jag har visserligen inte hört P3-24, men jämnfört med vanliga P3 så tycker jag Emotion spelar bättre på alla nivåer. Fördelen med Regan är att det är lätt att uppgradera tonarmen om du känner för det.
Hur som helst en beggade Emotion med Satisfy arm och Aurum Classic pickup är ruggigt mycket för pengarna!

Den finns i lite olika färger:

På den översta bilden har spelaren de "bättre" fötterna jämnfört med de andra som har konfötterna.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA

Edited by - RobertH on 2008/07/12 13:51:33
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/07/13 :  10:25:49  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Tackar för informationen =) samt bilderna på dessa magnifika spelare.
Måste säga att clearaudio gör väldigt snygga grejer :D
Jag har en kompis som har en Rega P3, vet ej om det är P3-24, men jag får se till att låna den över en helg och göra en bedömning.

Någon som har en Clearaudio spelare i Uppsalaområdet, som man kan få lyssna på?

Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/07/13 :  11:57:16  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
skillnaden mellan p3 och p3-24 är stor bara så att du vet.
Men lyssna på grundljudet på regan och kolla om det är något som du gillar allmänt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/08/03 :  12:17:17  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Då har jag passar på at ta mig förbi Reference audio i sthlm och lyssnar noggrant på Rega P3-24 och P5.
Ljudet från Rega spelarna föll mig i smaken, dock har jag inte så många andra att relatera till, men det lät bra.
P3-24 snurrade på bra och lät "prisvärt". P5an var däremot bättre på allt, den lyfte musiken en nivå upp i alla avseenden. Men i nypris så spräcker den min budget, men å andra sidan så bör det väl finnas bra begagnade ex av den med?

Var kan man lyssna på clearaudios spelare och vad ska man mer försöka lyssna på? Project? mer?
Och var kan man hitta dem i Uppsala/stockholmsområdet?

mvh

Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2008/08/03 :  13:32:41  Show Profile Send ztenlund a Private Message  Reply
Ljudmakarn säljer både Pro-Ject och Rega.

Finns det någon Clearaudio inom budget(fast det kanske bara var begagnat det var frågan om)? Både Veteran-HiFi och vinylbutiken.com (säljer även Rega och Pro-Ject) säljer Clearaudio hursomhelst.
Hur provlyssningsmöjligheterna ser ut har jag dock inte den blekaste om men det kanske någon annan vet?

Skivspelare är ju lite komplext också eftersom det beror rätt mycket på vilken pickup (har stor betydelse, givet vettiga grundförutsättningar) som sitter på och hur den trivs ihop med RIAA:at.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/08/06 :  01:06:48  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Vad finns det för förmedlingskanaler av begagnade vinylspelare om vi bortser från forumet, hifimagasinet samt blocket?

Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/08/07 :  22:43:01  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Kan det här vara något om man ropar in den för utropet eller strax däröver?

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=120290452826

(Jag har noterat att det är utan Pick-up)

mvh

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/08/08 :  01:39:55  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
kolla på tyska ebay, där brukar du kunna hitta Clearaudio Emotion paketet (med pickup och tonarm) för strax över 5k. Jag rekommenderar dig att titta förbi hos Mirre på VeteranHifi i sthlm för att lyssna först, är ett ruggigt bra paket för pengarna.
Annars är ju P5 fina också som du säger, fast jag gissar på att priset kommer stiga lite på den där i slutändan.

Wilson Benesch ACT Two | Pass B1-Buffer | Pass Labs X250 | Opera Reference 2.2 MkIII CD | Clearaudio Evolution Magnum | Lyra Kleos/Sumiko Palo Santos Presentation | Tom Evans Microgroove Plus X RIAA
Go to Top of Page

Andrén
Medlem i AÖ

557 Posts

Posted - 2008/08/08 :  02:06:16  Show Profile Send Andrén a Private Message  Reply
Det enda Clearaudio jag hittat för 5k på tyska ebay är spelare utan tonarm och pickup =(
Länka gärna något om du hittar.
Jag ska leta mig förbi Veteranhifi i nästa vecka, om allt går som planerat =)

Go to Top of Page

RobertH
Member

400 Posts

Posted - 2008/08/08 :  07:31:36  Show Profile Send RobertH a Private Message  Reply
Just nu ser jag ingen, men det är bara vakta och kolla där - jag köpte min Emotion jag hade tidigare där, och jag betalade runt 5500kr inkl frakt, och då var det versionen med directwire och alu-fötterna. Har flera gånger sett Emotion gå runt 550Euro + frakt. Så det är bara lurpassa om du är sugen på en. Hittas lättas på ebay.de då så klart.

Edited by - RobertH on 2008/08/08 07:32:48
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000