HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Squeezeboxfråga Ethernet appears disconnected
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  15:42:53  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Kör Min Squeezebox med nätverkskabel till min laptop. Funkar fint.

Men...När jag försöker ansluta min jobb-laptop till Squeezeboxen med samma kabel så får jag bara meddelandet "ethernet appears disconnected" i SBs fönster.

Kan inget om nätverk men har fått viss info om att min jobblaptop inte har korrekt mjukvara/överföringsprotokoll. Alltså SB3 kör inte med S/PDIF utan något annat.

Var hittar jag rätt protokoll och hur installerar jag det?

/stefan

edit: flyttat Slash och stavfel

Edited by - Stefanolo on 2008/06/24 20:55:33

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/24 :  16:09:37  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Hum, du kör alltså en kabel direkt från SB:n till din laptop utan någon switch eller så mellan? Du kör alltså med en korsad TP-kabel?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2008/06/24 :  18:06:41  Show Profile Send Micke65 a Private Message  Reply
S/PDIF = Sony Philips Digital Interconnect Format, dvs en standard för överföring av digitala ljudsignaler, har inget med anslutningen av SB till nätverket att göra.
/Micke
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  20:44:00  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tjenis!

Micke65:

Just det. Har inget med Squeezeboxen att göra som jag skrev i min post. Min okunskap blottades dock av att jag lyckades få "Slashen" fel. tack för påpekandet och att du utvecklade förkortningen.

Ayn:

Korsad kabel eller inte, det är en nätverkskabel. Har ingen switch emellan. Vad är det?? Hur ser jag att den är korsad(kabeln alltså)? Det funkar alltså utmärkt mellan hemdatorn och SB men inte mellan jobblaptopen och SB. När jag kopplar in hemdatorn till SB så kan jag välja "set up ethernet connection" och så går det mer eller mindre automatiskt att upprätta samband.

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  20:51:29  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Har nu kollat och kabeln är inte korsad. Ledarna sitter identiskt placerade i båda ändar.

/s
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/24 :  20:58:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Då låter det som att du har nå DHCP utdelning på din personliga laptop eller liknade funktion

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  21:23:02  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tack Zalve! Vad betyder det och hur åtgärdar jag? Jag behöver svar av någon nätverkskunnig med SB3:a som vet vad som är fel. Troligtvis ett stort mått "användarfel" men dock.

/stefan
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  21:26:23  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Micke65.

Svårt fall, doktorn grät . Jag blandade av någon anledning in S/PDIF i helt fel sammanhang. Jag menade TCP/IP. Jurist utan teknisk utbildning.

S/PDIF har betydelse men inte i detta sammanhang som du så riktigt påpekade.

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2008/06/24 21:28:20
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/24 :  21:31:40  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Det var bara en gissning från min sida,
Då vi inte vet vad du har för OS installerade på dina maskiner, så är det extra svårt.

Jag vet inte om det finns nån funktion under "set up ethernet connection" som delar ut IP.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/24 :  21:33:06  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
OS=XP professional på jobbdatorn som inte får kontakt. XP family på den dator som funkar med SB3.

/s

Edited by - Stefanolo on 2008/06/24 21:36:12
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/25 :  07:06:11  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Konstigt att det funkar om det är som du säger, att kabeln inte är korsad. Ska man koppla två enheter direkt till varandra (dvs utan att sätta en switch mellan) behöver man så gott som alltid en korsad kabel. Det är lite som med hanar och honor på kontakter, att det inte "passar" annars. Men din ena laptop kanske har nån mysko in/utgång som pallar med att ta en vanlig kabel - hursomhelst så är det möjligen det som felar när du försöker köra med andra laptopen. När du kopplar in den befintliga kabeln i jobb-laptopen, börjar lampan som sitter precis bredvid nätverksuttaget på laptopen lysa då?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/25 :  12:39:06  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Funkar med "rak" kabel mellan hem-laptopen men inte med jobb-laptopen. Jobb-laptopen har ingen lampa vid nätverkskontakten.

Det SKA ju funka så problemet måste ligga i jobb-laptopen. Vilket överföringsprotokoll är det riktiga? TCP/IP? Något annat?

Hittar ingen vettig förklaring på webben. Jag är väl dålig på att söka.

/stefan
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/25 :  12:49:56  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Om lampan inte lyser innebär det att det inte finns någon länk mellan datorn och SB:n överhuvudtaget, så jag föreslår att du testar med en korsad kabel och ser om det blir länk då.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2008/06/25 :  13:05:28  Show Profile Send f95toli a Private Message  Reply
Det finns många nätverkskort som automatiskt känner av att det är en rak kabel och anpassar sig efter det (gissningsvis fallet med datorn hemma); det normala är dock att man måste använda en korsad kabel om man vill ansluta två enheter direkt till varandra.

Felmeddelandet indikerar i vilket fall att det med all annolikhet INTE är ett mjukvarproblem (dvs INTE OS, drivutiner osv, ingen idé att försöka fixa något där) utan det är troligtivis något "elektriskt" fel.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/25 :  13:38:01  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Ayn: Tack. Det finns ingen lampa som kan lysa.

f95toli: Tack. Ska kolla om det funkar med en korsad kabel.

/stefan
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/06/25 :  14:07:11  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Jag har aldrig varit med om ett nätverkskort som inte har en lampa för kontakt. Kan du testa med att använda kabeln mellan stationära och bärbara? Jag är inne på f95tolis spår jag också.
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/25 :  14:54:08  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Lovan:

Tack för ditt bidrag!

Lampan sitter inte vid kontakten utan måste vara den "nätverkssymbol"(en antenn med blått ljus) som finns vänster fram under tangentbordet.

Det är två bärbara datorer. En "gammal" Dell (4 år) och en ASUS av något nyare modell.

Om jag kopplar med en korsad kabel, behöver jag då göra någon inställning i datorn eller hittar enheterna varandra automatiskt?

/stefan

Edited by - Stefanolo on 2008/06/25 14:54:48
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/06/25 :  15:40:53  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Den blåa symbolen låter mera som en symbol för trådlös nätverk.

Nej det ska inte behövas någon inställning i datorn(inte pga kabeln i sig men S-server kanske behöver?).
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/25 :  23:49:21  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Lovan: Du har rätt, det är symbolen för trådlöst ntv. Dock ingen lampa vid nätverkskontakten.

MEN...nu efter en nyinköpt korsad kabel och en massa läsande på nätet om hur man ska göra så funkar det inte med kabel. Kopplade ur kabeln och började försöka kolla i inställningarna i SB och tänkte försöka få det att funka med det trådlösa alternativet igen....och se på fan. Det funkar. SB kopplade inte upp mot min hemdator utan direkt mot jobb-laptopen och...vips så funkar det.

När man inte vet vad man gör så brukar det fixa sig.

Tack alla för hjälpen!

/stefan
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2008/06/26 :  10:49:08  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Det går väl att köra en "vanlig" kabel å som korsad, men du får bara ut 10mbit istället för 100 ?
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/26 :  11:05:44  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
tian, nej.

Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:17:05  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Tian:

Jag är hopplöst tekniskt obildad men är det inte "CAT 5 som CAT 5". Liksom ingen skillnad? Eller?

/stefan
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2008/06/26 :  12:38:22  Show Profile Send Ayn a Private Message  Reply
Nix, korsad och okorsad är två olika typer av CAT5-kablar.

Som sagt, tänk på det som att kablarna har hanar och honor. Om vi säger att en dator har en hankontakt så har en switch en honkontakt. En vanlig TP-kabel har då en hane i ena änden och en hona i andra. Kopplar man en sån kabel direkt mellan två datorer blir det två hanuttag, och då passar inte kabeln. Därför behöver man en korsad kabel som har lika i bägge ändarna.

Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2008/06/26 :  13:54:13  Show Profile Send Stefanolo a Private Message  Reply
Ayn:

Tack för förklaringen. Men jag syftade på överföringskapaciteten, som tian antydde. Den är väl inte annorlunda mellan korsad CAT5 och rak CAT5?
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2008/06/26 :  16:08:05  Show Profile Send CC a Private Message  Reply
Nej, det är ingen skillnad på överföringshastigheten mellan rak & korsad TP-kabel...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000