HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 ARC Ref 3 vs. C-J ART 1-en uformell test
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  09:53:18  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Hei, jeg lovte å legge ut noen tester her på Hififorum.nu som jeg hadde liggende-her er den første:
--------------------------------------------------------------------------------
Jet var på lyttekveld i Bergen Lydlaug i går, og der traff jeg på laugets egen gentleman, OMF. Som seg hør og bør gratulerte jeg med ny pre, og hintet i nokså brede former at jeg ikke hadde hatt noe imot å høre den.
"Jeg skal vekk i en uke, kanskje to, vil du låne den og prøve den ut?"
Er paven katolsk? Driter bjørnen i skogen? Faller ting nedover?
JAAAAAAAAAAAAA!
I ettermiddag sto jeg altså på døren hos OMF og bar lykkelig forventningsfull med meg en ARC Ref 3, pluss en blodtrimmet DPdac med batteridrift med meg hjem. Til utprøving. I en uke, kanskje 14 dager...... Jeg plystret i bilen på tur hjem.
Altså: Ut med C-J ART, inn med Ref 3. Lettere sagt enn gjort, det er j..vlig dårlig plass bak stereobenken min, og de forb... transparentpluggene sitter godt i... støv og dritt... må passe på å ikke tråkke på Prem. åttene.... dårlige knær.. offf!
Endelig!
På med første cd: Mary Black, kvinnestemmer og akustisk musikk: Litt mørkere enn ART, litt smalere lydbilde, FORMIDABEL bass. Glassklar gjengivelse. Det er mulig å følge alle instrumentene enkeltvis, og koringen i bakgrunnen på "Bright Blue Rose" består av enkeltstemmer. Veldig bra!
Skal sette på vinyl straks, fortsettelse følger!
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/06/22 10:46:16

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  09:56:27  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Første vinylskive, en gammel traver: Dire Straits, Brothers in Arms. Egentlig er jeg rimelig lei av hele skiva, men jeg kjenner den veldig godt....
Spor 1, So far away: Pick Withers`tromming kommer som den skal, med veldig driv og dynamikk, omenn litt mindre dynamisk enn ART. Er det trommemaskin tro? Veldig rar , metallisk lyd i slagene.. Igjen , bassen er bedre enn jeg har hørt på ART.
Spor 2, Money for Nothing: Langsom innfading av introen, hører åpningen litt senere enn på ART, der sniker det seg inn en tone eller to tidligere. Basstrommene etter introen som ventet, BAMM, BAMM, panorert fra høyre til venstre og tilbake. Livaktig, livaktig, stemmer så naturtro at en skulle tro at de spilte i rommet.
Spor 4, Your latest Trick. Saksofonen litt lenger bak i miksen enn på ART, litt grovere penselstrøk enn på ART på perkusjon og stemmer. Men hadde det ikke vært for at jeg kjente ARTen , hadde jeg sagt at det låt helt uovertruffet!
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  09:59:44  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  10:07:18  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply


Mitt anlegg da testen ble utført: Kuzma Stabi/SME V/Koetsu Urushi/C_J Prem 15 - Forsell Air REF (mod)/Museatex Mellior (mod) - C-J ART 1- C-J Prem 8 - Soundlab A 3.

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  10:14:57  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply



Kuzma Stabi

mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  10:17:27  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Nå har ARCen stått på siden i går. Ikke min ide, OMF mente at den ble bedre da.

Første sett ut var Eagles, Hell Freezes Over. På CD. ( De som ønsker å klage på musikkvalget, får bare gjøre det. Jeg mener at det er viktig å kunne sammenlikne, og da blir det til at jeg spiller den musikken jeg liker og spiller mye, og vet hvordan låter på min pre).

Learn to be still: Don Henleys vokaler har jeg alltid vært glad i. Her står han midt i lydbildet, Joe Walsh` gitar til venstre, Glenn Frey litt bak og på høyre side. Bassen er MEKTIG og dyp.

Tequila Sunrise: " For the record, we never broke up, we just took a 14-year vacation!". Don Henley dukker opp oppå applausen nesten overraskende, som troll i en eske. Du hører på stemmen selv før han begynner å synge at det er lagt på godt med romklang på mik-inngangen hans. Deretter akustisk gitar, jeg tror det er Glenn Frey. Nylonstrenger, ikke noe stål her. En mandolin på venstre flanke, og en BASS! Tørr til rør å være, går dyyypt! Stort lydbilde. En mellomtemposang, som så mye av Eagles. Nå er ikke mitt anlegg noe nonplusultra når det gjelder PRAT, men dette flyter organisk avgårde, drevet mer av bassen enn av perkusjon. Koringen på slutten er utsøkt, likeledes Don henleys falsett...

Hotel California: Hva skal jeg si? Klassisk gitar, du kan høre hvordan Joe Walsh bruker fingrene til anslag, og faktisk lyden av strengene når han skifter grep, en detaljfylde som ( nesten ) savner sidestykke. Congaene kommer inn, hos meg høres det ut som de kommer ovenfra pga refleksjoner fra taket. (Soundlabene er nesten 2 m høye. Har mer refleksjoner fra taket enn fra gulvet!) Deretter basstrommer. De metter hele rommet her hos meg - alle kjenner jo sangen- fremdeles mer bassdrevet enn perkusjon! På nytt, ekskvisitt gjengivele av stemmer, både vokalist og koring. Alt i alt blant det aller ypperste jeg har hørt.

Lydbildet er noe mindre enn på ARTen, jeg kan ikke si at det har gjort noen stor forskjell å la ARCen stå på hele tiden. På nytt i forhold til ART synes jeg det låter aldri så lite "snillere"... som om alle står en halvmeter lengre bort fra miken... eller at du sitter 3 rader lenger bak i salen.

Mens resten av cden sviver, kan jeg si at jeg har dannet meg en mening om hvorfor, men jeg ønsker ikke å drøfte dette før jeg har fått høre noen dager til.
Skal sette på noe vinyl nå, men poster dette så lenge.
mvh

Musica, dona vobis pacem

Edited by - tkr on 2008/06/22 10:45:38
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/22 :  14:46:25  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Det er faktisk ganske anstrengende å sitte i "Audiokritikermodus" hele kvelden....
Vinyl:
Bruce Springsteen: The Wild, the Innocent and the E- street Shuffle:
Her må jeg rapportere om en åpenbar mismatch. Bruce S. er ikke verdensberømt for sin gode lyd, tvert imot, men når "Rosalita" ikke får foten din til å vippe, da er det noe galt. Vassent og blytungt, masete og utydelig lyd. "New York city Serenade" noe bedre, tross alt er det ikke så rocka som det foregående. Jeg elsker den pianointroen, men det hørtes ut som om noen hadde plassert Roy Bittan i et annet rom. Det fortjener han ikke!

For å være sikker på at det ikke bare var plata, fulgte jeg opp med Paul Simons "Graceland".
De som leser trådene mine av og til vil vite at det er en av referanseplatene mine når det gjelder dynamikk. Må bare melde at her ble det også for snilt. Den eksplosive perkusjonen på You can call me Al ble også plassert i naborommet. Bassen, som jeg anser som ARC Ref 3s sterkeste kort, kom også igjennom her, men likevel manglet det noe.
Best ut kom et mye roligere nummer, "Homeless". Ladyship Black Mambazo i lyrisk modus var og er nydelig.

Misforstå meg rett: En kjede bestående av Kuzma Stabi/Sme V/ Koetsu Urushi/ C-J Prem 15 kan man vanskelig få til å høres dårlig ut, men i forhold til C-J hele veien ble det for snilt, for lite dynamisk, for tamt.

Jeg har vanskelig for å tro at det er noe galt med ARC Ref3, men stappet inn mellom to C-J produkter trivdes den dårlig. Kanskje med en balansert RIAA?
mvh




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/23 :  23:26:08  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Innlegg fra Finn Breistein:
Hei.
Har et intrykk av at det meste stappet inn mellom to Conrader,svetter litt ekstra.Hel Conrad er nok å foretrekke.Ref 3 er ikke spesielt problematisk å lure inn blant det meste,både ifølge masse tester og egne erfaringer.Men balansert er å foretrekke.Spennende å høre om erfaringene og forskjellene som oppleves,fin tråd.
Mvh
Mitt svar:
Forsøker etter beste evne å være nøytral. I en slik sammenlikning vil nøytralitet være relativt enkelt - det er tross alt to svært gode komponenter vi snakker om. Ingen ved sine fulle fem ville anse noen av dem for å være dårlige. Det betyr igjen at det er svært begrenset prestisje involvert.... heldigvis.
Jeg er helt enig i det du sier om en ren C-J kjede. Likevel er jeg litt forbauset over det jeg hørte, særlig når du tenker på det jeg skrev om vinyl i går....Just goes to prove, du må høre på en komponent over litt lengre tid før du kan være sikker.
mvh

Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/23 :  23:38:10  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
Har hatt en lang dag etter en lang kveld. Siden jeg har satt meg selv så laglig til for hogg, tenkte jeg å ta`an helt ut og trekke en konklusjon:

Jeg synes ART 1 høres bedre ut i mitt oppsett. Inntrykkene fra første lyttekveld forandret seg skremmende lite, og det jeg hørte den kvelden fortsatte jeg å høre hele tiden. Jeg mener følgende:

1) ARC Ref 3 har bedre bass enn ART 1 ihvertfall med de rørene som står i den nå. Jeg tror ikke at et rørbytte vil kunne få det til å bli dødt løp.

2) ARC Ref 3 har et mindre og grunnere lydbilde enn ART 1. I mitt oppsett er det absolutt ikke unormalt å høre instrumenter og lyder godt på utsiden av høyttalerne. Dette fikk jeg ikke til å skje med ARC Ref 3, uansett hvilken musikk jeg spilte.

3) Jeg synes ARC Ref 3 har begrenset dynamikk i forhold til ART 1. Det er selvsagt bare snakk om små forskjeller.

4) og for meg viktigst: Jeg synes at ART 1 har mer informasjon, flere megapixler, om dere vil. Det igjen mener jeg gir seg utslag i bedre mikrodynamikk og en mer livaktig presentasjon av musikken.

Den lange lyttekvelden i går tilbrakte jeg ikke alene. Jeg hadde med meg en erfaren audiofil med bredt erfaringsgrunnlag med highend- komponenter. Med litt andre ord trakk han (heldigvis) nøyaktig de samme tingene frem som jeg gjorde.

DENNE KONKLUSJONEN GJELDER I MITT ANLEGG OG UTELUKKENDE DER.

Jeg synes ARC Ref 3 er en av de beste preene på denne kloden,den spilte forrykende godt i mitt oppsett med ubalanserte kabler og C-J komponenter både foran og bak seg. Enhver som ikke hadde kalibrert seg på C-J Art ville antakelig sagt at det ikke finnes bedre. Jeg kan ikke være helt enig i det.

Hva angår fase, har jeg gitt f..n i hele fasen. Art 1 vender som kjent fasen, noe ARC Ref 3 ikke gjør. På grunn av usikkerhert omkring absolutt fase, synes jeg ikke det var bryet verd å eksperimentere med det.

En annen grunn var at en ny duell/ test sto på trappene: C-J Art 1 vs C-J Act 2.

Mer om det senere.
mvh


Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page

Guru
Member

2761 Posts

Posted - 2008/06/24 :  08:25:24  Show Profile Send Guru a Private Message  Reply
Vad körde ni på för högtalare ?
Go to Top of Page

tkr
Member

551 Posts

Posted - 2008/06/24 :  08:43:54  Show Profile Send tkr a Private Message  Reply
@Guru:
Jeg brukte mine Soundlab A3.




Musica, dona vobis pacem
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000