HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Olles sommarstereo på cykel
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/09 :  22:44:13  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Kopierar det jag skrev på faktiskt! Alltid är det någon som tycker att det är kul

Nu är det sommar här i Linköping!!!
Så jag var och badade med några vänner här om dagen.

Åkte till badet på cykel, med min cykelstereo på styret!

Detta var alltså ett litet 6h-diyprojekt som jag pysslade med någon dag förra sommaren.

Lite bilder först:






Jag byggde den av gammalt skräp som jag hade. Grannens gamla garderob (spånskivan) något äldre bilslutsteg, lite lampsladd och skruv.
Bilbatteri på pakethållaren :D
Man hänger stereon på styret med två krokar.

Min mp3-spelare står för musiken!

Filmlänk1 (youtube) http://youtube.com/watch?v=AYB5Q9scaMg
Filmlänk2 (youtube) http://youtube.com/watch?v=Jtd-Geirrh0 (Det blåste för mycket på mirofonen

Olle Norell

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2008/06/09 :  22:49:51  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
usch.. ett sånt där concordsteg har jag haft...

Rock on!!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/09 :  23:10:11  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Ja den distar på finfint! Fast värst än nog ändå högtalaren

Olle Norell
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2008/06/10 :  08:38:08  Show Profile Send B-200 a Private Message  Reply
ser mycket bra ut, skaparglädje på hög nivå. Det ser ut att bli en bra sommar för din del...med all rätt.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/06/10 :  09:15:17  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Ser väldigt bra ut... (i bakgrunden)


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/10 :  10:54:11  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
quote:
Ser väldigt bra ut... (i bakgrunden)

Ja det tycker du va?

Olle Norell
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/11 :  08:05:54  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
pimp my bike :) läckert!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Gubben i Kalmar
200.000 klubben

2446 Posts

Posted - 2008/06/11 :  12:15:43  Show Profile Send Gubben i Kalmar a Private Message  Reply
Ni är bara fööööör goa!


Tommy Björklund

fam_bjorklund@msn.com
Go to Top of Page

rokk
Member

181 Posts

Posted - 2008/06/11 :  16:09:48  Show Profile Send rokk a Private Message  Reply
Smidigt .
Gissa vad jag fick idag gratis? Ett no-name slutsteg!
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/11 :  17:29:20  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Wow! Så du får slutsteg gratis du
Jag fick det svarta concordsteget med

Olle Norell
Go to Top of Page

Brus91
Member

71 Posts

Posted - 2008/06/11 :  18:17:13  Show Profile Send Brus91 a Private Message  Reply
Jag hade just börjat fundera på hur en cykelstereo skulle se ut...

Nu vet jag det, så det återstår bara att bygga en själv

/Martin
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2008/06/11 :  19:37:17  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Världsklass Olle, världsklass!!!

DIY och rör.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/11 :  19:40:37  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
quote:
Nu vet jag det, så det återstår bara att bygga en själv

Ska du också ha bilslutsteg och bilbatteri?
Det blir att finfint semesterprojekt

Du lägger väl upp bilder sen, så får vi avgöra vem som har värst cykelljud

Olle Norell
Go to Top of Page

Brus91
Member

71 Posts

Posted - 2008/06/12 :  18:29:41  Show Profile Send Brus91 a Private Message  Reply
quote:
Ska du också ha bilslutsteg och bilbatteri?
Det blir att finfint semesterprojekt

Du lägger väl upp bilder sen, så får vi avgöra vem som har värst cykelljud


Från början hade jag bara tänkt bygga om ett par datorhögtalare och hänga på styret för att kunna lyssna när jag är ute och tränar, men nu inser jag att jag måste tänka större

/Martin
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/12 :  18:36:18  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Ja, man måste ju kunna skrämma pensionärerna

Olle Norell
Go to Top of Page

daja
Member

597 Posts

Posted - 2008/06/12 :  19:56:22  Show Profile Send daja a Private Message  Reply
Laddar du batteriet med lamp-generator? ;)

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/12 :  20:03:29  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Hehe! Om man skulle koppla batteriet direkt över cykelgeneratorn så skulle generatorn bli en motor va? Cykelturbo

Hehe


Olle Norell
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/12 :  20:57:23  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Nej, det funkar nog inte. Generatorn vill förstås ha växelspänning...

Olle Norell
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2008/06/12 :  22:03:19  Show Profile Send Magoo a Private Message  Reply
Du blir nog tvungen att trampa ganska ordentligt för att komma upp över 12V för att kunna ladda batteriet med dynamon. Det kräver förmodligen även likriktning men jag vet inte så mycket om cykeldynamo.

Annars är det ett kul projekt.

comfortably numb
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2008/06/12 :  22:07:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply

Klart kul skaparanda! Gick det att använda konstruktionen? Kunde du höra skillnad på MP3'or och okomprimerat?






// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/12 :  22:26:10  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Hehe!

Om man skaffar dubbdäck, blir det som att ställa anläggningen på "spikes" ?

Olle Norell
Go to Top of Page

Gothmog II
Member

435 Posts

Posted - 2008/06/14 :  09:29:48  Show Profile Send Gothmog II a Private Message  Reply
Detta väcker gamla minnen till liv från Slutet på 70 och början på 80-talet då vi cyklade omkring med två bilbatterier och ett par större hemhögtalare (tror märket var Ferguson) samt en bilstereo med tillhörande slutsteg på en cykelkärra (en ölback fick också plats ) och poppade ZZ-Top, Black Sabbath, Deep Purple osv. till tanter och hundars stora förskräckelse här i Västerås.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/14 :  23:25:12  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Jaa, tanterna är arga!!!

Olle Norell
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2008/06/15 :  11:54:47  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
Sommarminnen!!
Hade en avlång låda i plywood med två infinity 6x9 bilhögtalare (sjukt bra högtalare från 80 talet)och en freestyle bilslutsteg samt bilbatteri, en repögla i varje kortända.
En sån "bergsprängare" var inte fel...

Vad var det för musik du lirade på Youtube klippet??
Lät bra!!

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mr.olle.norell
Member

443 Posts

Posted - 2008/06/15 :  13:09:49  Show Profile  Visit mr.olle.norell's Homepage Send mr.olle.norell a Private Message  Reply
Hehe! Jag är inte ensam om galenskaperna iallafall

I youtubeklipp ett hörde vi Miss Li - I'm so poor won't you lend me some money.
http://youtube.com/watch?v=FRQ1aSQVob8
Kul tjej helt klart
Skivan heter Late night heartbroken blues.

I det andra hörde vi Slagsmålsklubben - Tjeckien Slovakien, och tillbaks igen

Olle Norell
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000