HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - HiFi
 Med tanke på ljudet - Hemma hos Lusse
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/03 :  22:11:55  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Hornen är som sagt original från Avantgarde, men diskanten är moddad och i mellanregistret sitter ett Jordan Watts JR53;








It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/03 :  22:13:10  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Lägg märke till hornens placering i förhållande till varandra och till basen.



It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/06/04 :  17:10:47  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply

Calle JR: Det var mycket fina bilder du tog på min lilla stereo. Jag märkte knappt att du tog bilderna. Det kan bero på att jag inte hann med att prata tillräckligt mycket med alla. Och att du är snabb med din kamera.

GURU: En auto trafo är en spartransformator som man har tagit ut 24 olika lindningar på. På det sättet så kan man ta ut olika spänningar till efterkommande slutsteg.

Angående mina transistorförstärkare så heter de Clavius och de hade jag, Bengt Olsson och Anders Malmsten på den första HIFI mässan i Köpenhamn med HIGH FIDELITY. Modellen heter P40A som vi hade med oss och det står för Poweramp och att den var på 40 watt klass A. I AB lämnade den 120 watt. Den bestod av 4 lådor. Två nätdelar och två förstärkare. Helt mono uppbyggt. De som jag har nu skulle heta P10A. Den har två trafosar. Den ena driver förstärkar kortet och den andra driver slut trissorna. På så sätt kan jag stänga slut trissorna och ha uppvärmning av de små trissorna utan att det går åt så mycket ström. PÅ 14 dagar så bättrar ljudet sig på många sätt. Därför skall man aldrig stänga ett transistor slutsteg tycker jag. Jag har tur som har direktverkande el i huset. Då blir mina förstärkare uppvärmningen i rummet. Mycket praktistk.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2008/06/04 :  18:45:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Läckert, klart imponernade bygge!

och när hornladdar du basarna ? :)

Har du kunnat mäta något på systemet? (känslighet, frekvensgång?)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Jonne
Member

1102 Posts

Posted - 2008/06/04 :  22:57:02  Show Profile Send Jonne a Private Message  Reply
En spännande anläggning Lusse.Det är något speciellt med stora horn
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/05 :  23:31:56  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Förstärkarna;




Och så är det någon som ställt ett grogglas upp-och-ner på racket




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/06/06 :  03:37:54  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply
Tack för alla fina ord som ni använder. Jag skall rätta en sak. Det är inte någon större moddning på diskanterna. Jag har använt ett batteri och två kondensatorer i serie. Det inne bär att kondningarna har spännng hela tiden vilket gör att de låter bättre.
Sladden som hänger framför är till DBX:en. Jag kan styra ljudet med datorn samtidigt som jag lyssnar. Jag har ju en mikrofon som mäter frekvens gången i lyssningsposition och där har jag en väldigt rak kurva. Det är en underbar apparat.

Känsligheten är ungefär 99dB på alla element. Det skulle gå att ha passiv delning men frekvensgången blir inte rak då.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.

Edited by - lusse on 2008/06/06 03:46:56
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/07 :  09:45:43  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply

Skivspelaren Linn LP12 har försetts med en Well Tempered arm och en Denon DL103R pickup. Armen är ju spännande med alla möjliga justeringsmöjligheter, inklusive dämpning.

När vi gick över från att spela cd till vinyl blev det uppenbart vad grogglaset var till för









It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2008/06/07 :  19:47:28  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message  Reply
quote:
Intressant litteratur i bokhyllan...

På denna bild syns det lite bättre




It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2008/06/07 :  20:43:51  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Den boken som egentligen ska vara två band har jag också i min bokhylla. Jag köpte den på avbetalning 1963. En annan bok som handlar enbart om ljudteknik och som är otroligt matnyttig heter "Faktabok om ljud". Boken är utgiven av det numera insomnade Svenska hifi institutet. Boken går kanske att finna på bokantikvariatet.
Go to Top of Page

lusse
Member

317 Posts

Posted - 2008/06/10 :  20:27:54  Show Profile Send lusse a Private Message  Reply

Fakta om ljud har jag också. Den ligger nerpackad på vinden för man läser ju den inte längre. För så läste man den om och om igen. Nu mera går man på rutin så att säga.

Direktupphettade rör till singel-end-högtalare ger fantastisk musikupplevelse.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000