HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 martinssons horn - THAM15
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 9

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2012/06/14 :  10:24:03  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Hej!

Mycket intressant horn.
Vad tror ni om att använda Beymas 15K200? Jag har två sånna liggandes.

fs 27 Hz
re 6.3 ohm
qms 9.01
qes 0.27
qts 0.26
vas 345 l
cms 320 um/N
rms 2.76 kg/s
no 2.5
sd 0.0880 m2
xmax 7.5 mm
vd 660 m3
le 1.2 mH
bl 20.5 N/A
moving mass 0.106 kg


/Johan
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2012/06/14 :  11:37:17  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Passar inte så bra, blir en rejäl puckel vid 50Hz.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/14 :  12:54:53  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
... så fick vi en väldig trevlig 15" sommarhatt som dock luktade lite' bränt

Underbart! tack för det gapskrattet :)

Att spela så saker lossnar från huset är rätt imponernade, att göra det utifrån huset är ännu mer imponerande :)

En annan (som redan konstaterat) är lägenhetsboende får numera hålla tillgodo med 2st THAM10, för stunden bestyckade med B&C 10MD26, men snart bestyckade med FaitaPro 10HP1020, ett i det närmaste galet element som kommer få bo i ett mkt roligt litet (och då menar jag verkligen litet) tappat horn, och familjedragen är tydliga kan jag säga :)

THAM15 är som man kan se här i tråden resultet av en kollektiv insats, och baserat på detta följde sedan THAM6, 10 och 12 (i den ordningen) och nu börjar även dessa uppmärksammas därute så det ska bli kul att följa hur det utvecklar sig.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

magicjohansson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/06/18 :  08:34:02  Show Profile  Visit magicjohansson's Homepage Send magicjohansson a Private Message  Reply
Hej igen

NU är första giget med THAMarna gjort och fortfarande är vi väldigt nöjda.
En utomhus-bar med "scen" och dansgolv på samma plan byggd av 2*4 tum ramverk och plywood-golv. Ca 200 personer plus säkert lika många till som stod längre ner mot stranden och lyssnade.

THAMarna spelade precis så som vi ville, mycket "tätt" (tight, if You wish) sound, lätt att få bastrumman och basen att trycka till ordentligt, blev lätt t.o.m för mycket bas om man inte höll igen lite'. Jag fick ställa om soundet på basen lite för med dom gamla subbarna måste man höja på basen med ekvalisatorn ganska rejält för att få tryck, nu måste jag dra tillbaks an bra bit för att inte plywoodscenen skulle börja promenera ner mot stranden. I början på låten "Let me entertain You" bullrar jag på med basen i dom riktigt låga registren och vår ljudtekniker såg först riktigt förvånad ut, sen skruvade han lite', sen gav han mej tummen-upp-tecknet och stod sen och log brett resten av introt

Delningen till topparna ligger nu på 92 Hz och det klarar dom mycket bra, enligt vad jag läst här så kunde dom gå mycket högre om man behöver det, ska ännu pröva på det också senare. Vi började också tänka på att köra THAMarna ännu högre och byta ut våra toppar till nånting lättare, EAW KF300:na väger 48 kg/styck och dom ska ju lyftas upp på stolparna ....
Å andra sidan har dom ett j..la sound så vi vill ju inte tappa det heller

Och i bilen på väg hem skippade vi nog iden om att bygga 2 till, vi körde dom nu på ca. 1/4 av vad dom kan och mycket större publik än så har vi sällan, oftast är vi inomhus och då blir dom lätt farliga för byggnaderna. Enda orsaken till 2 till är att då kunde man stacka dom 2 per sida och topparna ovanpå det.

"Dethär blir nog bra !"
Magnus
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2012/06/18 :  09:59:44  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Blir det stora problem eller är det något man kan kompensera med en DSP? Jag kommer att köra med en Crown XTi4000 eller 6000. Den har inbyggd DSP
Go to Top of Page

magicjohansson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/06/18 :  10:32:32  Show Profile  Visit magicjohansson's Homepage Send magicjohansson a Private Message  Reply
Vad menar du med "stora problem" ?
DSP:n i XTI:n kan ju göra ganska stora kompenseringar så det ska väl fixa om nånting behöver fixas.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2012/06/19 :  08:43:27  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message  Reply
Med stora problem menar jag onormalt stora konutslag, snedbelastning på konen, låga impedanser osv.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/06/19 :  09:59:15  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
@ Ljudjesus :

Vissa av de risker du nämner är relaterade till hur man använder dem, andra har med konstruktionen som sådan att göra.

THAM15 har inte haft ett enda rapporterat fältproblem hittills, detta är ananrs något man man väldigt snabbt tar upp på forum eller liknande, hade där funnits något problem med konstruktionen i detta aveseende borde jag ha hört eller sett något, detta ska sättas mot bakgrunden att de byggts i hundrtal och använts i väldigt många olika sammanhang och med många olika typer av driftförutsättningar.

Precis som med alla typer av högtalare är det viktigt att man vet hur man ska använda dem, speciellt i krävande live applikationer där teknikern ska fokusera på körschemat och ljudet, inte oroa sig för utrustningen, alla konstruktioner har sina begränsningar och THAM15 är inget undantag, men det är även relaterat till hur man väljer att bestycka dem, men inte ens med denna inneboende osäkerhet har något fall av konstruktionsrelaterade haverier raporterats.

THAM15 (liksom de överiga i THAM familjen) har ett relativt genereöst S2, dvs arean (och därmed volymen av luft) på konsidan i början av hornet, detta minskar risken för snedbelastning av konen, även vilkeln (endast 3 grader) mot mötande vägg samt att den mötande väggen täcker mer än konens projecerade yta åta alla håll hjälper till att undertrycka denna risk.

Givet rätt bestyckning (läs lämpliga element) och rätt processing* har man ingen anledning att ägna dem någon extra tanke utan man kan istället ägna sig åt det man ska, nämliigen se till att publiken får en bra upplevelse.

*/
delning neråt vid 40Hz med minst 24dB/Oct.
delning uppåt vid 140Hz med minst 24dB/Oct.
max effekt ca 1Kw (beroende på elementval).

Detta är genrella rekomendationer och de kan frångås men då bör man ha undersökt det i förväg med avseende på bestyckning, med bättre bestyckning kan man gå över dessa värden, med klenare gäller motsattsen, alltså sunt förnuft.

@ magicjohansson :

Riktigt roligt att höra, denna typen av omdömmen är de roligaste att ta del av, ett lyckat livejobb med par hundra i publiken och bra resultat där alla är nöjda, lyckade jobb där man har täckt en publik på ett par hundra personer, utomhus, på 2st THAM15 har iofs tidigare raporterats men då man inte känner till eventets beskaffenhet eller vilka kriterier som ligger till grund för bedömningen är det ibland svårt att avgöra hur det faktiskt funkade, i detta fall framgår det mkt väl.

Jätte tack till dig och bandet för att ni delger era upplevelser av THAM15, jag tror jag talar för alla inblandade här när jag säger att man blir bra stolt och glad av det ni gjort, personligen önskar jag att jag hade varit där, det låter som att det varit bra drag :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

magicjohansson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/09/06 :  09:40:04  Show Profile  Visit magicjohansson's Homepage Send magicjohansson a Private Message  Reply
Hej igen allihopa

Det har blivit lite' sporadiskt med besöken här på forumet under sommaren (mycket spelningar, semester-resa till Skottland, segling, etc) men nu tänkte jag lägga in ett inlägg.

THAMarna har varit precis så bra som vi tänkte. Dom räcker till för alla dom ställen vi spelat på, den största publiken har varit ca 400 pers på 500 m2 inomhus, och vi hade fortfarande 98 dB SPL vid bakväggen ! Ägaren till en av barerna där vi spelat varje sommar dom senaste 5 åren kommenterade att "äntligen har ni riktigt tryck i bastrumman, vad har ni riktigt gjort med trummorna ?" Sen när vi förklarade att det var subbarna som var nya så tyckte han att "sådär små lådor kan inte ge ett sånt tryck". Nöjd var han, bokade oss igen för nästa sommar :-)

Vi kör nu subbarna 2 stycken parallellt med ett bryggkopplat Crown XTI4000. Vi delar vid 92 Hz uppåt och högpassar vid 38 Hz med XTI:ns eget DSP, dessutom har vi en EQ på 45 HZ Q=4,0 +3dB, funkar alldeles utmärkt. XTIn kan ge 3,6 kW i 4 ohm men vi har nu ställt limitern på ca 2kW, ingen ide' att gå högre, topparna lägger av ungefär där också, likaså publiken på dom mindre ställena.

Vi placerar dom oftast invid varandra i mitten framför scenen om det är möjligt, blir minst interferensproblem i salen på det sättet (ni vet, Power Alley och så) men ibland har dom stått på var sin sida med topparna ovanpå. Vi diskuterar fortfarande ibland om att bygga två till bara för att kunna ha två på var sida för att få topparna högre upp. Dessutom skulle det se bättre ut, mera trovärdigt, dom är ju så små att ingen tror att det är dom som ger det soundet.

Vi bytte alla slutstegen till Crown XTI under sommaren, kör alltså THAMarna med ett bryggat XTI4000 och topparna har varsin XTI4000 i BiAmp-mode, funkar riktigt bra och XTI:ns DSP räcker bra till för dethär men PC-mjukvaran är ett måste för att confa dom, knapparna och displayen på fronten är jobbiga och dessutom kommer man inte åt alla parametrarna den vägen, t.ex delningsfrekvensen kan bara ställas in i vissa steg, likaså EQ:n. Tidigare hade vi en VÄÄÄÄÄLDIGT dyr BSS FDS366T Omnidrive högtalarprocessor dom delningsfilter, delay och EQ men det var nog lite' overkill så den blir konverterad till cash väldigt snart (om nån är intresserad så får du köpa den för 1400¤).

Problemet jag skrev tidigare om med något resonansljud vid vissa frekvenser visade sej vara ett av handtagen som låg och gned emot plywooden i reflektorn på ena sidan, ett litet tag med raspen, bort med ca 1 mm plywood och voilá, låter fint igen (efter att ha kämpat i en timme med blåslampa, kniv, stämjärn, dynamit och mycket perk..le för att få loss handtaget, Sikaflex är starkt !

För övrigt (* skrytmode på * ) så blev bygget riktigt bra. Handtagena är på bra ställe, hjulen placerade precis rätt för att åka på men också lätt att tippa över i transport-mode, speakon-donen i handtaet funkar utmärkt, etc etc
Det enda man kunde ändra på är att sänka handtagen några mm till, nu sticker skruvskallarna upp lite' över ytan

Jag läste precis om att THAM18 är på ritbordet, kunde vara riktigt skoj att bygga såna härnäst men efter en snabbtitt så går dom inte så jättemycket lägre i frekvens, inte jättemycket mera dB heller, eller har jag missat något ?

Som konklusion kan jag bara säga tack till Martinsson, Circlomanen och alla andra som hjälpt till att ta fram THAM-serien, vi är imponerade !
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2012/09/06 :  13:22:06  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message  Reply
quote:
Vi diskuterar fortfarande ibland om att bygga två till bara för att kunna ha två på var sida för att få topparna högre upp. Dessutom skulle det se bättre ut, mera trovärdigt, dom är ju så små att ingen tror att det är dom som ger det soundet.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2012/09/06 :  13:50:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag läste precis om att THAM18 är på ritbordet, kunde vara riktigt skoj att bygga såna härnäst men efter en snabbtitt så går dom inte så jättemycket lägre i frekvens, inte jättemycket mera dB heller


En 18-tummare har ca 40% större konyta och ofta runt 10 - 30% mer xmax, så får man några få Hz djupare bas och 2 dB mer spl ur dem så är de extra cm2 yta och xmax nyttjade till max.

Vill man ha mer så är det större antal som gäller.
16 st THAM18/kanal kan spela högre än 2 st THAM15.


Kul att du är nöjd! Det är informativt att höra vad de kan leverera.

Mvh Johannes.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2012/09/06 :  22:48:30  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
quote:
Det är informativt att höra vad de kan leverera.
+1

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/07 :  16:26:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
quote:
Jag läste precis om att THAM18 är på ritbordet, kunde vara riktigt skoj att bygga såna härnäst men efter en snabbtitt så går dom inte så jättemycket lägre i frekvens, inte jättemycket mera dB heller, eller har jag missat något ?


THAM18 kom till för att täcka behoven i större sammanhang, stackade fyra eller fler per sida under exempelvis ett linearray eller liknande, de är mkt effektiva och har i området över 40Hz en prestanda som i borde möter eller ännu troligare överskrida den man ser hos flertalet konventionella professionella 218 lådor, de är primärt tänkta att kunna ersätta dessa mer eller mindre rakt av, vinsten ligger i att man behöver hälften så många element och därmed behövd effekt.

Detta är ännu inte bekräftat utan baserat på uppskattningar, mkt viktigt att komma ihåg i sammanhanget, de är precis som de övriga i THAM familjen balanserade utefter samma typ av veckning och egenskapskrav, de borde därmed prestera likvärdigt i förhållande till sin storlek.

18" tappade horn är betydligt svårare att få till och de har hittills fått ett skeptiskt mottagande, mkt likt det THAM15 en gång i tiden fick, främst då av de mer teoretiskt orienterade, men jag är mkt försiktig med att utlova si eller så när de kommer till prestandan och lämnar därför utrymme för iifrågasättande och kritik, som man bör enligt mig.

THAM15 är den mest beprövade i THHAM serien, detta då den fyller flest behov, dock inte alla, vilket kan härledas till utnyttjandegrad, som ni använder THAM15 har ni mkt hög uttnyttjandegrad både prestandamässigt samt upplevelsmässigt, med andra ord precis som de var tänkta att användas.

För dem som använder THAM15 i hemma miljö kanske erhåller en hög utnyttjandegrad upplevelsmässigt men knappt når upp till 10% rent prestandamässigt, där kanske en mindre modell som THAM12 eller THAM10 vore lämpligare, men samtidigt så ska man känna sig nöjd, så det är inte fel oavsett.

Tusen tack för att du delger dina/era erfarenheter och beskrivningar av hur ni upplever dem i fält som de är tänkta att användas, mkt värdefull information, det som skänker mest glädje (och inte så lite stolthet heller ska avslöjas) i dessa sammanhang, är att ni är nöjda och glada samt att de ger er möjlighet att göra det ni brinner för, nämligen att få folk att stå och hoppa som galningar och få en riktigt bra upplevelse av det ni gör, THAM15 (i detta fall) är bara ett verktyg för att åstadkomma detta, och vi (talar nog för oss alla) är glada och stolta att ni har fått användning av det.

Tack även för din medverkan på de internationella forumen med handdtagsplaccering och annan hjälp till dem som bygger, vilket jag nu förstår är väldigt många, det ända som skulle kunna toppa det du har bidragit med här, och det är synnerligen mkt, vore om du hade några bilder :) men jag vill inte få dig att känna att du behöver bistå oss med detta, inte alls, du har gett mer än tillräckligt som det är, bara ett enkelt tack för detta från min sida känns inte tillräckligt, hoppas du förstår.

Bloggen har nu nått 250.000 hits/mån varav ca 4000 är unika, förutsatt att 1/100 av de unika som besöker sidan bygger en
(1st) konstruktion ger detta 40 byggda per månad, eller 480 per år, bygger de 2st så dubblas siffran till 880st, detta leder mig att tro att väl över 1000st THAM nu är byggda sedan starten för ca 3 år sedan globalt av en av de 5st THAM konstruktioner som nu finns tillgängliga.


Detta är en gissning för vilken jag inte har några som helst belägg, men det känns likväl inte orimligt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

magicjohansson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/09/07 :  19:42:51  Show Profile  Visit magicjohansson's Homepage Send magicjohansson a Private Message  Reply
Jag har nu suttit och Hornrespat (ettr nytt verb till SAOL :-) och jag hade nog fel, det är en jäkla skillnad på THAM15 och THAM18 !
T.ex max SPL vid den ganska så viktiga bastrumsfrekvensen 80 Hz är ju faktiskt 6 dB högre på THAM18. Väntar med stort intresse på vad det blir av dom när dom blir stora Tyvärr ser det ju ut att vi inte behöver större eller mera men bygga kan man ju alltid i allafall Jag brukar använda ett talesätt när det gäller utrustning, t.ex PA : för mycket är alltid tillräckligt.

Jo, Martinsson, du har rätt i dethär med utnyttjandegrad, för vårt band sitter dom som handen i handsken, 2 stycken tycks vara precis rätt, små och (relativt) lätta, bra sound och mycket dB / m3. Som information så stod ju vårt val mellan 2 stk THAM15, 2-4 stk 2*15 reflexlådor eller nåt i stil med Fitzmaurice Tuba30. Reflexlådorna hade blivit enorma, och Tuba fick vi till all tur lyssna till innan valet och dom lät inget vidare, är dessutom större och färre db/W så valet var ganska klart.

Jag delar så jättegärna med mej, bilder kan jag fixa, jag antar att du menar på dom andra forumen (diyaudio, speakerplans, vilka fler), här har jag ju lagt in bilder på sidan 6 av denna thread, eller vill du ha ännu fler ?

Tack för responsen
Magnus
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2012/09/08 :  09:55:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Nej du har varit mkt generös med bilder, mkt tacksamt, jag tänkte mer ifall ni hade några gigg bilder, när ni spelar, om man kunde få en uppfattning om hur evenemangen ser ut där högtalarna är i bruk, men jag förstår samtidigt att man kanske har annat att pyssla med vid dessa tillfällen än ta kort :)

Jag vill även passa på att nämmna att siimuleringen av THAM18 är knepig och jag tror inte jag fått med allt, vissa påstår att jag simulerat helt galet, vilket är en möjlighet, ta alltid simuleringar med en nypa salt, de innbördes förbättringar man ser mellan liknande konstruktioner förutsatt att man håller sig till samma metod kan vara värda en del, men det är svårt att se allt i en simulering, ett visst mått känsla för vad som borde funka bör alltid vara med i processen.

Jag har fått en hel del kritik, rättfärdigad sådan, beträffande att mina simuleringar inte håller måttet, detta då veckningen och de steg i area som finns i THAM lådorna inte är helt lätta att hantera i hornresp. detta medför att den totala systemvolymen ofta är missvisande, i vissa fall även en del längder, men jag tror likväl på veckningen och att de ger bra prestanda i vilket fall som helst, hur mkt är däremot svårare att uppskatta den vägen.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

magicjohansson
Starting Member

13 Posts

Posted - 2012/09/08 :  10:17:54  Show Profile  Visit magicjohansson's Homepage Send magicjohansson a Private Message  Reply
Jo, du har rätt, det blir inte så mycket bilder, och dom som tar bilder tar nog inte bilder på PA:n utan mera på oss snygga killar i bandet
Här finns i allafall några bilder av oss, tyvärr syns ju inte THAMarna på nån av dom : http://www.fellows.fi/index.php/sv/bilder
Här finns en video som dom syns på i början, innan vi började spela, står på golvet framför oss. Det var ett riktigt litet ställe, kanske 15 m2, ingen scen utan vi fick ett hörn i baren : http://www.youtube.com/watch?v=wbQi7oIx81A
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2012/09/08 :  12:41:41  Show Profile Send esl a Private Message  Reply
När jag ser Cad bilder på THAM så slår det mig att mynningen är täppt av elementet... är det kompenserat för det?
Jag skulle gjort öppningen större med hänsyn till den tvärsnittsyta som elementet i sig tar upp.

Sedan undrar jag om ni lägger lite dämpmaterial i knyckarna på hornet?
Dels för att filtrera bort högfrekvent skräp och dels för att få mer linjär övergång mellan vecken, alltså eftersträva mindre avvikelse från tvärsnittsarean.

esl nyfiken i strut

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2012/09/08 :  16:58:02  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Testa i Hornresp att simulera en ökande eller minskande avvikelse i en rak pipa på lite olika ställen. Det ska till en ganska stor sådan för att det ska bli någon större skillnad i passbandet.
Det ska till bra mycket för att minska flödet runt elementet.
I värsta fall kanske det blir en massladdning av pipan vilket get lite mer LF på bekostnad av konutslag. Är det bra eller inte beror på vad man vill.

Om jag ska vara ärlig tror jag att lite avvikelser är bra då dom i princip är osynliga för grundresonansen men fungerar lite som ett lågpassfilter vilket kan minska HF skräp och samtidigt dist.
Lite dämpmaterial är nog inte fel för att minska flutterekon från HF och dist.

Undrar om man kan få pipan att se större ut genom att klä den med dämpmaterial längs väggarna.
Nog inget för TH som ska upp till +80Hz dock.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2014/07/10 :  16:29:42  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
JAg får många mail beträffande THAM serien från alla delar av världen, de flesta handlar om frågor, andra är mer som tack-mail, och idag fick jag ett såpass fint sådant att jag kände att jag ville lägga upp det här.

______________________________________________________________________________________________________

Hej

Jag skrev till dig för något år sedan och berättade att jag byggt några Tham 15.
Efter att ha testat dem live några gånger så beslutade jag mig att bygga några till.
Nu i sommar har vi använt dem vid sammanlagt 15 tillfällen med allt från scen till
disco med fantastiskt resultat. De EV 2x18 basar vi körde förutf sålda och nu
ersatta med 8st Tham-15 Mk I.

Just nu är vi i Tandådalen och kör dem i ett tält på 20x50 meter. Topparna är 3st
JBL VRX 932/sida och sedan en rad på golvet framför scenen med Tham 15 för att
skicka basen frammåt och inte åt sidorna. Vi driver de 8 basarna med 2st QSC 3602
steg och det låter helt förträffligt. Snabb, distinkt bas med pondus, ingen eländig
"fluff-bas".

För en månad sedan körde vi disco med dem för 600pers. Vi mätte upp 129db ca 5 meter
från basarna. Tack för en fint utförd konstruktion!
______________________________________________________________________________________________________

Ta åt er allihop, detta är forumets och dess medlemmars förtjänst :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/12/16 :  21:52:59  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Satt och funderade hur i hela friden du fått totalvolymen så liten på THAM15 då jag själv får långt mycket större totalvolym så jag började räkna på lådbitarna..
Med 18mm material får jag alla lådbitar till 31,13 liter volym..
Yttervolymen på lådan är 187 liter, vilket då innebär att nettovolymen blir 155,87 liter..

så fort jag får tid ska jag skriva ett skript till akabak och simulera det..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/12/21 :  22:15:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Sådär ja.. äntligen fått tid att fixa ett akabak-script.. blev tvungen att göra ett exceldokument för att lite enklare kunna överföra data från en ritning..

Har caddat upp hornet och tagit alla mått därifrån..

Såhär ser simuleringen ut på det faktiska hornet..
Skiljer sig en del från hornrespsimuleringen.





och såhär blir det om man matar med 66 volt, slår elementet 9.1mm vilket är 0.1 över xmax..



observera att kurvan är lika som 2.83v, det är bara olika skala..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."

Edited by - RuneStone on 2015/12/21 22:16:18
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2015/12/26 :  00:59:48  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Intressant, tack Rune, man har ju sett en hel del simuleringar av dessa horn så här långt, och resultatet är ju inte helt olikt den simuleringen som gjordes när de togs fram för 6,5 år sedan, eller missar jag något?


martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/12/26 :  09:01:58  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
quote:
Intressant, tack Rune, man har ju sett en hel del simuleringar av dessa horn så här långt, och resultatet är ju inte helt olikt den simuleringen som gjordes när de togs fram för 6,5 år sedan, eller missar jag något?



Tja, det jag försöker visa är hur mycket närmare verkligheten simuleringen kommer om man gör den mer korrekt..
Kunde inte för allt i världen få lådan att gå ihop mot den simulerade storleken så jag började fundera om du höll på med svartkonst eller nåt annat ockullt.. hur jag än byggde lådan tog mina paneler ca 30 liter i anspråk och den enda som skiljde var 1 extra panel, detta borde dock kompenseras av att jag använde 15mm tjocklek, men icke.

Har också tyckt att det varit lite konstigt att mätningarna inte stämmer helt överens med simulering..

Nu har jag äntligen caddat en ritning, tagit dom faktiska måtten därifrån och stoppat in i akabak och simulerat.. det ända jag inte kompenserat för är elementvolymen...

Simulering visar en mindre hängmatta vilket stämmer mot mätningar jag sett. Simuleringen visar också på en högre avstämning vilket också verkar stämma mot faktiska mätningar.. 4-4,5Hz högre avstämning..


Orginal hornrespsimulering till vänster och den nya akabaksimuleringen till höger.. Notera att jag använt andra mätpunkter än dina, jag har gått efter lägsta spl i passbandet och använder det som känslighetsreferens då jag tycker det är mer rättvist samt lättare att använda om man jämför olika simuleringar.. i bilderna lägst ner har jag markerat topparna där max spl uppstår i lågpartiet..





Detta är din mätning.. notera hur avstämningen stämmer bättre
http://www.martinsson.cc/blog/images/THAM15_VS_MKII.jpg

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/12/26 :  09:44:06  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Bara för att jag var nyfiken så var jag tvungen att testa en stegad modell av THAM15 också.. Detta underlättar ju byggandet avsevärt..
har inte optimerat någonting utan bara kastat ihop det lite snabbt, men det ser ut som att tonkurvan ser möjligen aningens bättre ut...

Intressant..

ser ut såhär




1 volt mer än förra för att uppnå xmax..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

PelleChevelle
Starting Member

3 Posts

Posted - 2016/09/12 :  15:56:16  Show Profile Send PelleChevelle a Private Message  Reply
Finns det en komplett ritning på den stegade lådan?
Go to Top of Page
Page: of 9 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000