HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Balanserad sourceföljare med bifilär spole
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/21 :  10:51:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det som började som en idé för något år sedan skissades fram och simmades med mycket positivt resultat.



Denna stora transformatorkärnan med en bifilär lindning har stått på mitt golv och tittat lystet på alla ömtåliga tår som den hoppas kunna krossa eller knäcka.

https://www.infineon.com/cms/en/product/power/mosfet/20v-300v-n-channel-power-mosfet/40v-75v-n-channel-power-mosfet/irfp7430/

Dessa urmulliga IRFP7430 har mycket "Oohmpfh!!!" i sig. Väldigt lämpade för låga spänningar och roliga konstruktioner.

Vad bättre och mer lämpat att kombinera denna spolen med två matchade IRFP7430 och denna lilla enkla idé som legat och ruvat någonstans långt bak i mitt sinne.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/21 :  10:57:00  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


4 motstånd och några få kopplingskablar senare så är det dax för lyssning och mätning.




Översikt och stämningsbild som visar på mina mästerliga byggkunskaper.

Nåväl. Hellre roliga skatbon som har stor kortslutningspotential än det perfekta bygget som aldrig lämnar den teoretiska domänen.

Ha en glad och go midsommar på er allihopa!

Hälsningar Circlon Johannes



Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/21 :  14:04:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Då jag ännu ej byggt en mätrigg för att mäta förstärkare med hjälp av REW, så får jag mäta via en högtalare. Det säger inte så mycket annat än att den är rätt lågdistande.

0,623% THD vid 101,7 dB från två IRFP7430, en stor bifilärt lindad spole, 5,7 volt och 3 ampere från nätdelen är rätt imponerande tycker jag.

Hur låter den då?

När den driver min HROAR10 så gör den det med ett ursinne värdigt IRFP7430 och 15 kg tunga induktanser.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/21 :  15:08:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Redan med 20 - 30 mA så ger den rätt mycket ljud ifrån sig, men man hör att den distar.

Mätningen ovan är med 1,03 ampere genom förstärkaren (ca 500 mA per halva av induktansen), och visar att den ger väldigt lite dist. Den är mätt genom en Dayton Audio PS95-8 bredbandare i en sluten låda.
Jag får en balanserad signal genom att driva den från två utgångar -varav ena fasvänd - från min MiniDSP 2X4HD.

Stöket vid 1,85 Khz tillskriver jag bredbandaren och den grunda lådan.

Det intressanta är hur den låter. Jag blir alltid förvånad över vad som händer med ljudet från en förstärkare när man tar bort all global återkoppling och håller sig strikt till en löjligt enkel konstruktion med få förstärkande steg.

Förstärkare med fler förstärkande steg och en global återkopplingsslinga verkar inte trivas värst bra med att driva en reaktiv last som en högtalare. De tenderar att mäta bra om man mäter med enkla sinusvågor över ett motstånd, men de faller sönder och blir gryniga och "elektriska" när de tvingas driva komplexa reaktiva laster med komplexa icke sinusoidala vågformer (dvs musik).

Återigen så tycker jag att detta validerar det jag hört när jag fått äran att lyssna på en välsmidd rörförstärkare som inte är besudlad av en massa negativ återkoppling.

Musiken tenderar att låta organisk och oansträngd. Den bara "är där".

Den är löjligt rolig på modärn elektronisk musik, då baspulserna får mig mer att tänka på LAB-Gruppen och stora hornriggar (fast i mer vardagsrumsvänliga nivåer) än på enkla 1 watts triodiga klass A steg som driver en billig bilbas i en HROAR .

Trioditet och tungt järn verkar vara en väg till himmelsk Hifilycka.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/21 :  15:20:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
https://youtu.be/Zvi-YqoRVBE

Då min sjukdom känner för att hålla mig hemma idag på midsommarafton så får jag sysselsätta mig med nått annat än färskpotatis, gräddfil, gräslök, prinskorv, sn_ps och sill...

Vad kan då vara bättre än musik och teknik?!

Nåväl. En lätt tramsig video som visar på mitt bygge "in action".
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2019/06/22 :  06:46:01  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Läckert, mkt DIY vänligt men jag gissar att det kostar en del, är detta den "enklaste kretsen"? vill minnas att du visade något som bestod av endast en transistor, ett par motstånd och en spole tidigare, depletion mos-fet baserat?
Det blir på något vis både lite komiskt men samtidigt helt rätt när nätdelen är den mest komplexa delen av en förstärkare :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/22 :  08:38:59  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Om man lindar en bifilär luftlindad trafo av 2 x 300 meter 1,5 mm2 kopplingskabel så bör den få ca 4 ohm resistans, vilket verkar passa rätt bra med dessa SiC effekt JFetar.

Här kan man få ned antalet komponenter till endast tre. Man får vara lite försiktig med självsvängning och signalkabeln om man skippar gatemotstånd.

Ynka tre komponenter är såklart färre än de 7 som ingår i mitt senaste bygge, men samtidigt så finns det mycket att säga om balanserad konstruktion och att frikoppla strömmarna, back-EMF osv från jordplanet så som de är i mitt senaste lilla bygge.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2019/06/22 :  13:06:26  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jag tycker det är härligt att du "fått feeling" och postat en massa intressant på sistone!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/24 :  11:26:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En kort liten uppdatering angående denna förstärkare.

Just nu väntar jag på att ha bilen så jag kan köpa en rulle med vit 1,5 mm2 kabel för att linda en till spole.

Jag är rent löjligt nöjd med allt utom det primitiva bygget och en nätdel som överhettas fort när jag låter det gå ca 3 ampere genom förstärkaren.

Det finns billig 5 volts switchade nätdelar att köpa från tex Mouser, vilket är planen. Jag måste ha en tvåkanals-version av denna, då jag vill höra den kopplad till mer seriösa högtalare för en mer seriös utvärdering.

Den är just nu den mest välljudande förstärkare jag hört (eller åtmindstånde byggt)....(tror jag)... Men jag måste som sagt var bygga nått semipermanent och semiseriöst först.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/06/24 :  15:06:01  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Påminner en del om min vattenkylda.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2019/06/24 :  16:34:54  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det är två sourceföljare i en balanserad koppling dvs ingen spänningsförstärkning, och även den rejält triodiga IRFP7430 skiljer en del från din förstärkare.

Men visst finns det en rejäl skopa Nelson Pass över detta bygget, dvs en hel del Passiskt släktskap med heta Mosfetar, stora induktanser och rikligt med ström.

Jag vill minnas att din vattenkylda lät rejält bra, så där finns det ännu fler gemensamma drag.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2019/06/24 :  18:34:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
OK!
Jo, det är den mest välljudande förstärkare jag haft.
Intressant bygge, kör på!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000