Author |
Topic |
|
adi6606
Member
550 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 08:30:19
|
Har lyckats fynda några RCA LP skivor från sen 50 tal. Vissa är stereo och vissa är "New Ortophonic" men inte står det stereo ngstans. När jag lyssnar på Ortophonic märks det att det är mono inspelning men dock ändå har en dimension som vanliga mono inspelningar inte har. Har även köpt några RCA Living Stereo skivor från början av 60 talet. Dessa låter fantastiskt bra men måste tvättas. Kan ni rekommendera bra och billig medel, inga VPI maskiner altså Någon har på forumet som vet mer om RCA Red Seal LP skivor? |
Ta dig samman och gör något onyttigt! |
|
Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben
6799 Posts |
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 10:23:07
|
Här finns information om de olika etiketterna: http://ronpenndorf.com/labelography4.html
Är man mycket intresserad av just RCA Living Stereo så rekommenderar jag att försöka få tag på The RCA Bible av Jonathan Valin (numera TAS=The Absolute Sound) som går igenom alla nämnvärda "Shaded Dog"-utgåvor och talar om vilka skivor och pressmatriser som rekommenderas, inspelningsteknik mm
//Eliot |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2008/05/27 : 10:49:09
|
|
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
|
Topic |
|
|
|