Author |
Topic |
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/15 : 23:44:05
|
quote: Efter att ha läst denna tråd blir man ju oerhört sugen att bygga lite. Surfade in på Hifi kit och såg att de hade 2 alternativ. Får man hänga in frågan i denna tråd, vilken väljer man och varför?
HFLS-1 paket 1. Innehåller högtalarelement, luftlindade spolar, AudynCap MKP-QS och metall-oxidmotstånd till ett par högtalare
HFLS-1 paket 2. Innehåller högtalarelement, bandspolar, AudynCap MKP-QS kondensatorer och metalloxidmotstånd till ett par högtalare.
Följer bygget med spänning.... Ni som redan byggt dessa, är Ni nöjda?
Skulle nog göra som gubben sa, köra på alt och kanske prova andra filterlösningar. Går alltid att uppdatera sina filer i efterhand också.
quote: Frågan var lite tanklöst av mig. Kart som korvspad att man inte vill ha fint "glasfiber-damm" i luften. Nä det är smartare att gå ut och klippa fåren. Fårpäls ska vara optimalt!
Vad kan det vara för en "grön överraskning"? Ska Du klä högtalarna? Vem var det som använt "konstläder"? Hur som...snyggt blev det.
Det är väl snart dax att fundera ut vilken typ av Champagne som passar bäst, inte sant.
Haha, man kan inte tänka på allt alla gånger! Och nej ska inte klä högtalarna, kommer en bild med en uppdatering senare ikväll. Mina förra HFLS använde konstläder men även Zalves tror jag körde det om jag minns rätt.
quote:
sjukt snyggt jobbat o bra bilder ere oxå
Tackar! Sådant som gör en glad att höra. quote:
@ gubben Ja det får bli till att läsa igenom lektyren här på forumet får se om man blir något klokare eller bara mer förbryllad :) Tur att det regnar ibland så man kan ursäkta sig och dyka in i denna värld.
Återgår till att följa rokk's bygge
Följ på du! Desto fler desto bättre!
Skulle egentligen ha jobbat med dem i helgen men det ösregnade och haglade som attan! Fick lite gjort idag innan regnet, postar det sen.
EDIT: Ska göra om mina filter, är inte nöjd med dem! Blir en uppdatering av kabeln till diskanten och ett kompaktare filter monterat på en ekskiva med korrekt vända spolar, såg att mina inte var optimalt placerade, Gör Om Gör rätt!
EDIT2:
Bilduppdatering!
Provfräsning av ventilationsfräsningen, inte djupt nog men fungerar annars.
Här har jag skissat fram vad som ska fräsas, de områden som inte skall fräsas drog jag över en en blyertzpenna så det skulle vara tydligt så inga misstag gjordes.
Sådär! Fräst och klart, började i ena änden och körde till höger, som ni vet kan fräsen dra lite när man kör åt 'fel' håll, så jag körde åt rätt håll hela vägen, började inte i mitten och körde mot sidorna som vissa gör.
Lite märken från fräsen då jag tog det lugnt, men det gör inget, sådant blir det ju, ser okej ut annars tror jag? Är de stora nog?
TaDa! Båda klara och frästa, gick bättre på väntat och var gjort på nån minut bara.
Bestämde mig för dubbel baffel trots allt... och det får nog bli så. Så här är första skissen av den sekundära sk 'innerbaffeln', kan någon tyda den röriga skissen?
Hann bara börja på baffeln innan det började regna, men ni ser var det är påväg i alla fall. (: Ser det bra ut tycker ni? Åsikter om designen tas gärna mot!
Glömde nästan! Här är den gröna överaskningen förresten! Blir ingen 1.5mm bitumen i lådorna... *hint*
Det var allt för idag!
EDIT3: Förlåt, var det inte alls!
Här får ni en bild på mitt moddade Asus Xonar DX, bytte opampen från en billig generic till en LM4562 på prov, fick ett lyft i ljudet faktiskt.
Lite Off-topic kanske, men vid högsta volym på förstärkaren har jag ett påtagligt oväsen om inget ljud finns. Något sådant ljud uppenbarar sig inte från t ex den stationära CD-spelaren. Gissar på störningar från datorns inre eller smutsig ström från nätagget. Några kreativa förslag på att få bort lite oväsen? |
Edited by - rokk on 2008/07/16 00:47:51 |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8623 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 00:34:55
|
Kanske prova olika jordningar mellan chassie förstärkare mm.Har hjälpt mig några ggr. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 00:48:56
|
Hmm, ska kolla lite närmare på det tror jag. Tackar! |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 02:26:25
|
Alla nättagg till datorer är switchade och ger igrån sig störningar både i nätet och i luften.. många gånger nya datoragg har en 120-140mm fläkt innåt lådan och det är nästan värre då man inte har nån skärmning mellan nättagg och moderkort. Jag brukar sätta ljudkortet i nedersta slåtten och en ferritring runt 24 pins kabeln är aldrig fel.. har aldrig provat jorda så som ovannämnda person sagt. Kör med Creative Xtrememusic kort. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 16:59:30
|
Jo det jag hade i tankarna också först och främst.
Idag gick jag ut en stund på eftermiddagen och fixade lite med prototypen av den sekundära baffeln. Hade ju några bafflar extra så detta blir provbaffeln för att lära sig av sina misstag. Så jag inte gör dem på de riktiga bakbafflarna.
Nu är det utsågat längs med linjerna.
Och utfräst längs med kantfräs.
Hålet för diskanten utsågat!
Såhär passar prototypen bakom baffeln.
Felen jag gjorde på denna var att jag glömde räkna in kantfräsningen i marginalen där staget ska fästa sig mellan elementen. Sen ska självklart ritningen på de riktiga bli mer exakt så det inte är såpass stora marginaler. Men efter att ha gjort detta på prov känns det rätt vettigt!
Vad tycker ni om det hela?
EDIT: Ja, stagen är kvar och fungerar prima med detta! (:
|
Edited by - rokk on 2008/07/16 20:34:18 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/16 : 17:59:11
|
Jag undrade just! Vad tusingen håller han på med?!
Men Du förstärker den absolut svagaste delen på kabinettet. Ja ja....Det är aldrig fel. Men hur "lirar" det ihop med stagen? Är dom fortfarande kvar? |
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 00:11:51
|
Förlåt för ingen uppdatering, men saker går inte riktigt som planerat. Den lokala järnhandeln hade ingen insex M4 (ursäkta?!). Och de dagar jag haft ledigt och inte varit upptagen har varit bedrövliga vädermässigt...
Men nu skiner solen och i helgen har jag mer tid, filtren ska göras om på ekplattor och fås en hel del kompaktare genom lite smurtigheter, nya bakbafflar ska göras iordning och sen ska det börja limmas!
Någon vänlig själ som kan köpa snygga svarta M4 insex av något fint slag och skicka i ett brev eller något mot en överkomlig summa till mig tro?
Fastnade skruvandes i en trasig subwoofer också mitt i allt, ska nog plocka ur elementet och bygga något roligt, är en 8" med dubbla talspolar och papperskon i alla fall. Men som sagt, nu körs det igång igen, förlåt för uppehållet! |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/26 : 08:16:44
|
quote: Förlåt för ingen uppdatering, men saker går inte riktigt som planerat.
Det är luuuugnt! Det är sommar och det är mycket vi vikingar ska hinna med innan "farbro Bore" kommer.
quote: Någon vänlig själ som kan köpa snygga svarta M4 insex av något fint slag och skicka i ett brev eller något mot en överkomlig summa till mig tro?
Är det vanliga "svarta" skruvar eller tänker Du något "spitsijaul", som smålänningen säger?
Om det är "vanliga svarta", kan jag kolla i vår välsorterade järnaffär för Din räkning. Ge mig längden (från skallens undersida) och antal.
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 16:57:21
|
Vore juste, och precis, en vanlig svart insex M4.
Tog en bild på en gammal jag hade kvar, hade 3st kvar sen gamla bygget, resten försvann i flytt.
Helst M4x20 om möjligt, men M4x25 funkar också.
Försökte stå ute och fräsa idag men jag höll på att dö av värmen efter en timme... phew! Får bli att spendera någon kväll istället, för det går inte som det är ute nu, min termometer som ligger halft i skuggan, halvt i solen ligger och svajar på 38*C...
Håller på med nya filterplattor just nu. |
Edited by - rokk on 2008/07/27 16:59:38 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 18:24:27
|
12 st MC6S 4x20 tror jag man säger på fackspråk.
Jag går ner i morgon. Det borde finnas. PM:a Din adress.
Passa på och ta för Dig av sol o värme. Serare blie det höst stormar och perfecta DIY-kvällar. |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 18:47:13
|
Vore underbart!
Glömde säga, behöver ca 32st totalt...
Håller på med ett nytt mindre filter och nya plattor för det.
Vet att spolarnas placering inte är optimal men det borde vara överkomligt, kan posta mer bilder ikväll.
Och ja, det får bli DIY när vädret blir SÄMRE, kan inte hålla på inomhus heller. |
Edited by - rokk on 2008/07/27 18:49:07 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 19:05:18
|
Spolplaceringen ser bra ut...
Jag brukar spraymåla rostfria skruvar med mattsvart, det blir bra. |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 20:49:52
|
Det blir läckert att bygga på en planka, ek eller ekbettsad. Då kan man med stolthet ha den utanför kabinettet.
Har PG godkänt dethela blir det bonus poäng.
|
|
|
Dennis
Member
151 Posts |
Posted - 2008/07/27 : 21:57:39
|
ser riktigt bra ut.. ska du ha filtret i lådan eller på utisan? |
/ Dennis ________________________ DIY måste vara en del av paradiset. Varför gav Gud oss annars MDF & lödkolven?
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/28 : 10:30:05
|
Sådär ja!
Nu har jag Dina 32 st svarta skruvar.
Nu behöver jag bara en adress, så ligger dom på lådan.
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 21:19:28
|
Var meningen att ha det på utsidan till en början, men kabelkostnaden blev för hög för min stackars plånbok då kabel-längden ökade från 3 meter till 6 meter per högtalare på grund av dubbla kablar från filtret som skulle sitta längs kabeln. Urk.. Så det ser ut att bli internt på grund av kostnads-skäl helt enkelt. Hade jag haft råd med kablarna hade jag satt det utanför på 5 röda, men tyvärr ser det inte så ut.
Schysst som attans av dig GiK!
Och Tack för berömmer i övrigt vad gäller filtret, sitter och fipplar med det 'as we speak' faktiskt, överväger externt igen faktiskt, men pengarna för kabel... med filtren internt kan jag temporärt använda skitkabel bäst jag vill mellan högtalare och förstärkare, men när jag ska montera kabeln på filtret med lödning och sen en speakon i andra ändan vill jag göra det ordentligt såklart... och 2x1.5 meter bra kabel mellan filter och högtalare känns för blodigt för mig just nu.
Okej visst, det är inga jättepengar men jag går på en mini-lön av 2900kr per månad just nu pga praktik då jag inte får nåt vettigt jobb just nu. Med lite tur får jag ett riktigt jobb inom några veckor, men det återstår att se hur mina ansökningar gick.
Och PG, ska inte spolarnas lindning vara riktade mot varann för optimal placering, dvs rotera min spole så koppartråden vätter mot den stora spolen men den ändå ligger på sidan? Gick inte riktigt att göra det snyggt, men jag ska prova igen.
Vad tycker ni? Billig kabel och externt filter, eller riktig kabel och köra internt filter.
Sitter mycket och skissar just nu om ni undrar varför saker verkar stå lite stilla, de gör de inte. Det rör sig väldigt mycket i skallen och väldigt lite i verkstaden bara! |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/29 : 22:55:24
|
quote: Och PG, ska inte spolarnas lindning vara riktade mot varann för optimal placering, dvs rotera min spole så koppartråden vätter mot den stora spolen men den ändå ligger på sidan? Gick inte riktigt att göra det snyggt, men jag ska prova igen.
Hade de båda spolarna legat ner, eller stått upp, kan de inverka på varandra, med en liggande och en stående så får du en minimal påverkan mellan de olika spolarna, med andra ord de ska inte placeras i samma läge.
Ett snyggt bygge rokk , med tanke bakom. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 20:02:42
|
Och igår fick jag ett brev från 'Gubben i Kalmar' t om, vad kan det vara?
Men titta vad som fanns innuti..!
Stort tack till GiK, som för övrigt inte har sagt vad jag är skyldig honom för besväret (än).
Filtret blir på insidan är det spikat, efter mycket bök med hurpass mycket kabel skulle kosta så går jag istället på billigare DIY-alterativ. Kabeln blir fyrfläta på 0.5mm koppartråd med silverplättering och Tezfel-isolering, kändes billigt i jämförelse och slutar på 10-15kr/metern i slutändan.
Och ja, hade bilder på när jag mekade platta, inte så mycket dock, kameran dog halvvägs och fick laddas...
Hade en bit ekplatta som jag gjorde en ytterkåpa av till mina Grados en gång i tiden...
Spill borttaget med lite bestämt våld!
Lånade denna lite, väldigt lämplig när man är lat och vill ha det relativt rakt...
Men se där, en lagomt stor bit är klart x2.
Fastspänd med 4st hål och redo för sista kantfräsningen!
Bild på undersidan, inte så snyggt, men ingen ska väl vara där och gräva?
Och tack PG, lite tanke är det väl bakom i alla fall...
Men vad gäller optimal spol-placering... ... Såhär har jag det nu...
... Och fått för mig att optimal placering är såhär...
Kommer mera snart, kabel på G såfort min så kallade lön anländer och filtren ska lödas! Fräsning för stag och baksida troligen i helgen! |
Edited by - rokk on 2008/07/31 20:04:53 |
|
|
PG Jeppsson
100.000-klubben
7768 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 20:26:50
|
rokk, båda alternativen är ok. |
Är lagliga grejor.......
|
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 23:14:07
|
Sista alternativet ger minst påverkan har jag kommit underfund med efter lite mätningar =) Hursomhelst båda alternativen är bra för ha dom ståendes båda två ger två helt olika värden på spolarna. Se nberor det ju på avståndet emellan dom två också såklart. |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2008/07/31 23:16:57 |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/31 : 23:20:26
|
Vände den på det sämre sättet då det blev lättare att få saker som jag ville... Inte världens undergång.
Lödde ihop större delen av filter #1 idag, attans vad mycket mindre det är!
Ser allt okej ut eller har jag gjort några vansinnesdåd i mina lödningar? |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/08/01 : 11:45:21
|
Jag var mest orolig för att brevet skull gå sönder. Därför tejpade jag fast påsen med skruvarna i kuvertet.
quote: Stort tack till GiK, som för övrigt inte har sagt vad jag är skyldig honom för besväret (än).
Jag har fått så mycket "input" av Dig så vi låter "udda vara jämt".
Du får säga till om Du behöver ett "hantag", är det möjligt ska det fixas. |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/08/04 : 21:20:29
|
quote:
Jag var mest orolig för att brevet skull gå sönder. Därför tejpade jag fast påsen med skruvarna i kuvertet.
quote:Stort tack till GiK, som för övrigt inte har sagt vad jag är skyldig honom för besväret (än).
Jag har fått så mycket "input" av Dig så vi låter "udda vara jämt".
Du får säga till om Du behöver ett "hantag", är det möjligt ska det fixas.
Tackar enormt mycket! Tänkte ju hålla på i helgen som sagt, men det öste ner hela helgen.. och idag med.
EDIT: Idag är ju dock vädret bra relativt bra, suttit och skissat halva eftermiddagen på de nya stagen och ritat upp på bakstycket.
Får inte till de nya stagen som jag vill, de gör så åtkomsten till delningsfiltret försvåras rejält då filtret blir väldigt bökigt/svårt att få ut genom stagets 'hål'... Funderar därför istället för ett till horisontellt stag istället för ett vertikalt, antagligen inte lika effektivt men gör åtkomsten av filtret bra mycket enklare..
Synd att inte ha något att göra nu när vädret är fint på grund av att jag inte kan besluta mig för designen på staget..
EDIT2: Hah, löste det! Måste haft tillfälligt hjärnsläpp en stund... Återkommer senare med eventuella resultat.
EDIT3: Resultat och vägen dit!
Först ut har vi mina bakstycken som jag ritat på, som ni ser blir mina speakon lite mer i sidled än i mitten för kortare kablage och så det inte kommer ivägen för filtret.
Här är råmaterialet för 2 stag, dessa sågade jag till med klingan, passformen blev sämre än när jag fräste dem men det är så lite att limmet lätt fyller igen det.
Och här har vi 'ritningen' på bottenstaget som det är tänkt.
Sådär, fräste ut de stora runda svängarna med fräsen och sedan sticksågen till resten.
Båda sidorna klara!
Tilljämnad och kantfräsning på G!
Kantfräsning klart, senare kommer jag att finslipa bort mittsträngen och fixa till ytorna lite.
Staget i lådan, som ni ser sitter det inte direkt perfekt mot det andra staget men det ska fixas till lite senare, behöver bara lite mer tid.
Det var allt för idag. |
Edited by - rokk on 2008/08/05 21:07:44 |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/08/10 : 21:12:22
|
Idag när jag borrade i det nedre staget, hände det som inte fick hända.. MDFen sprack längs med 'fibrerna' när jag borrade hål för pluggen.. ganska rejält också. DAMAGE CONTROL! påminn mig att hålla ihop MDFen med en tving i framtiden när jag borrar 'längs med'...
In med lim i sprickorna och hoppas på det bästa...
Phew, verkar hålla bra, sitter ihop fint nu verkar det som, borde inte påverka funktion eller utseende nämnvärt, ska ändå behandla insidan med någon lack för tätning var det tänkt...
Stagen kommer sättas ihop till ett stag innan montering och pluggas, limmas och slipas så de är som ett istället för 2, har inte limmat dem än men pluggen håller ihop dem här.
Det var tyvärr allt jag hann idag. |
Edited by - rokk on 2008/08/10 21:12:58 |
|
|
Topic |
|