Author |
Topic |
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:10:46
|
Skulle Engelholm tycka det var sämre att montera diskanterna lite off centrum spegelvänt, säg en till två centimeter? Jag menar i denna konstruktion. Skulle inte mätprestanda bli ännu bättre för HFLS 1 då, speciellt i övre registret? |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
Edited by - MaxMartin on 2008/06/16 21:12:23 |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:19:38
|
Svårt att svara på, men troligen går det att optimera elementplaceringen ytterligare lite t.ex. genom assymetrisk placering av diskanten.
Högtalarkonstruktion är emellertid sådant att man på rycka i ett litet snöre så sprattlar det nån helt annan stans. Därför behöver man lägga några kvalitetstimmar på dylika förbättringar, så att det inte bara blir förändringar.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:31:08
|
quote: Därför behöver man lägga några kvalitetstimmar på dylika förbättringar, så att det inte bara blir förändringar.
Teknikutvecklingens "balanspunkt". Finn den och gå vidare till nästa utmaning!
|
Tommy Björklund fam_bjorklund@msn.com |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2008/06/16 : 21:59:57
|
Exakt. Men likaväl måste man se över helheten för att hitta vart bäst utväxling ges per investerad krona och timma.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/06/17 : 18:38:06
|
quote: Men Du rokk!
Du ser ut att ha precision i Dina snickerier. Hur har Du fått så fin passform på stagen?
Jag vet inte hur Du tänker eller om det är önskvärt. Men Du får en mer optimal stagning om det var ett mitten-stag. Som på det första staget. En slags "pelare", från den ena sida till den andra.
Tackar Har fräst till bitar med samma bredd som toppendelen sen helt enkelt mätt och fräst till längden/djupet på staget efter behov. Tyckte det verkade vettigast just då iaf, har en liten skavank på ena stagets sida sen när ena tvingen släppte under fräsning, men den ska inte påverka funktionen.
quote: Speakon... å riktigt stagat =) Kommer bli bästa HFLS1orna jue
nu gick jag igång iallafall
Var nog en av de snällaste sakerna som sagts i denna tråd, bästa vettekatten men jag försöker iaf göra ett bättre par än mitt förra.
quote: Så jag menade han skulle göra men han dillade om volym etc
Nu förstår jag hur du menade, trodde du menade en annan sak. Ska se om jag har mer gammal MDF i någon gömma så ska jag göra ett försök till senare i veckan när tid ges. Varit mycket nu, både privat och jobbmässigt, och sen ska vi inte nämna vädret...
Och nu till vad som gjort i eftermiddag på den lilla tid jag hade.
Har överfört de sista hålen till båda sidorna i låda #2 med märkstiften, inte så mycket att ta kort på tyvärr. Satt och passade in hålen i 30 minuter ca ..
Ursäkta den dåliga bildkvaliten på denna bild.
Och som jag sa innan bävade jag mig för passformen på staget och pluggarna, tror det blev okej i slutändan faktiskt med hjälp av stiften, åter igen.
Röda ringar ditmålade för att visa märkstiftens hål, ska borra alltihopa på en gång senare när jag har alla stag och sådant klart.
Tack för stöd och visat intresse, och roligt med diskussionerna ni har i tråden, fått en del av mina frågor besvarade pga denna diskussion.
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/06/18 : 15:35:55
|
Jaha! Finjusteringar gör man lämpligen med fräsen efter en kapning med såg. Då får man väl rikta en "styrskena" med vinkelhaken, som styrning för fräsen?
Pluggarna verkar vara enkelt att märka ut, om man är noggrann av sig. Men det svåra är väl att borra rakt.
quote: Varit mycket nu, både privat och jobbmässigt, och sen ska vi inte nämna vädret...
Ta det lite "vackert" rokk! Glöm inte den sociala sidan av livet. Tjejen, föräldrar och syskon ska ha sig del av Din tid också. Missar Du detta kommer Du bli en "nörd", "superego" och "kuf". Näää.... bygga högtalare är en kul hobby, ett avbrott i vardagen.
Vi följer arbetet tålmodigt och med empati!
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/06/24 : 17:41:05
|
Jag gör det så i alla fall, har spenderat hela helgen med flickvännen nu.. inget arbetande!
Nu har jag borrat de sista hålen i staget och provade att tvinga ihop lådorna för att se att allt stämde.
Allt ser okej ut, lite som ska justeras och slipas bort, men inga stora saker i alla fall.
Som ni ser är det inga sekundära stag i lådan nu! Ska nämligen i helgen göra om de nedre stagen i helgen så de har ett mittgående stag likaså. Sen ska jag bara limma och fräsa bafflar och bakdel så är det hela klart förutom finlir såsom bitumen och spackel!
Tyvärr måste jag vänta på min lön från mitt nya arbete innan jag har råd med kontakter och den sista biten bitumen jag behöver... Så det kommer ta ett litet tag till då inga pengar finns kvar..
Så arbetet står inte stilla, bara rör sig lite långsammare.
EDIT: Gubben som du sa var guiden från classe rätt sladdrig... löste en del av detta genom att sätta ett varv eltejp runt hylsan så det slöt tätt, hålen blev betydligt rakare efter det. Syns kanske inte så bra pga allt borrdamm.
|
Edited by - rokk on 2008/06/24 17:55:04 |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/06/28 : 21:47:24
|
Ännu en uppdatering... hade ledigt i helgen men tyvärr regnade det större delen av dagen och frammåt eftermiddagen såg det ut såhär.
Lite senare sprack molntäcket upp och solen tittade fram.
Fort! Ut med fräsen och arbetsbordet i carporten!
Testfräsning av PL18's monteringshål.
Testfräsning nummer 2 resultat.
Tycker den passar rätt okej faktiskt, baffeln sitter faktiskt kvar på elementet när det ligger på golvet. Tajt!
Hålet är lite djupare än nödvändigt, (0.4mm) men jag ska lägga en tunn gummilist under elementet så det blir ju bara bra!
Sen skulle vi ut och äta... så fortsättning följer i veckan när väder och vind tillåter! |
|
|
Bynne
Member
156 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 14:53:27
|
trevligt |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/06/29 : 23:03:21
|
Tackar, smygtittat på ditt bygge faktiskt bynne, önskar man kunde göra sådant..
Idag så tog jag eftermiddagens solskensväder i bruk och gick ut och började fräsa de riktiga bafflarna!
Titta, nedsänkningen är fräst, testkörde djupet på biten brevid så det skulle bli rätt.
Vad är annorlunda här?
.. Jo hålet är 1 mm för djupt! Djuplåset på fräsen lossade och gjorde hålet exakt 1mm för djupt... Inte mycket att göra förutom att gilla läget helt enkelt. Får skaffa en lite grövre gummi/filt bara så basen kommer upp dendär sista biten. Gjorde samma misstag på bit nummer 2 med flit.
Sådär, då var baksidan urfräst, ni får ursäkta bristen på 'action-bilder' men svårt att fota medans man fräser tyvärr. Lämnade 2 tappar som jag sedan skar bort. Lufthålen baktill kommer i efterhand, tar dem senare nämligen.
Titta, 2 bafflar.. men något saknas!
Testfräsning av diskanthål, ajdå! Lite för litet..
Efter att ha gjort hålet för mittpinnen lite vidare så kunde man sträcka fräsen dedär sista ~0.5 mm som saknades och fräsa hålen. Ska märka ut lödöronen och borra hål i samma veva som fräsa flåshålen för basen. Det kommer senare!
De 2 nästa gångerna blir det de sista bitarna stag och ihoplimining av lådor! |
Edited by - rokk on 2008/06/29 23:04:44 |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 13:47:14
|
quote: EDIT: Gubben som du sa var guiden från classe rätt sladdrig... löste en del av detta genom att sätta ett varv eltejp runt hylsan så det slöt tätt, hålen blev betydligt rakare efter det.
"Sladdrigt" var "förnamnet". Men det är skickligt att få hålen vinkelräta! Men man får vara lite "fiffig" också; eltejp. Jag har lärt mig att "raggarbullt och ugglespott" ska funka i det flesta sammanhang.
quote: Jo hålet är 1 mm för djupt! Djuplåset på fräsen lossade och gjorde hålet exakt 1mm för djupt...
Det är väl inte "kritiskt". Toleransen ska väl vara +1 -0 mm. Tycker någon att toleransen är för stor, så är felet i rätt riktning, som jag kan förstå i alla fall.
Men det slog mig; urfräsningarna på baksidan han jag inte förstått varför dom skulle vara nödvändiga. All som man "karvar ur" försvagar "strukturen". Hoppas någon kan redogöra för urfräsningarnas betydelse?
Nääää......Detta ser kanonfint ut, rrok!
Stagningen som bilden visar, känns mer och mer korrekt. En baffel utan betunium?!? och dessutom "grovt perforerad"?!?
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/06/30 13:53:57 |
|
|
Bynne
Member
156 Posts |
Posted - 2008/06/30 : 19:57:12
|
quote: Tackar, smygtittat på ditt bygge faktiskt bynne, önskar man kunde göra sådant..
Det är väl bara att hugga i.. du måste ju ha något att driva dessa med!
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 19:08:27
|
quote: Det är väl inte "kritiskt". Toleransen ska väl vara +1 -0 mm. Tycker någon att toleransen är för stor, så är felet i rätt riktning, som jag kan förstå i alla fall.
Men det slog mig; urfräsningarna på baksidan han jag inte förstått varför dom skulle vara nödvändiga. All som man "karvar ur" försvagar "strukturen". Hoppas någon kan redogöra för urfräsningarnas betydelse?
Nääää......Detta ser kanonfint ut, rrok!
Stagningen som bilden visar, känns mer och mer korrekt. En baffel utan betunium?!? och dessutom "grovt perforerad"?!?
Tackar, får väl acceptera marginalerna helt enkelt .
Urfräsningarna bakom är för att elementet ska få andas ordentligt och undvika kompression som jag fattat det.
Tackar, de nya stagen ska jag försöka få tid för i helgen, blir tajt denna vecka pga allt och inget. Var planerat att snickra idag men så kom en polare över som behövde nånstans att sova så det sket sig.
En ny OPamp att testa på ljudkortet kom idag och även mina speakon-kontakter! Så nu ska det provfräsas hål för dem också.
Bilder kommer snart <tm>
quote: Det är väl bara att hugga i.. du måste ju ha något att driva dessa med!
Sluta fresta mig på detdär sättet, kan ju faktiskt lyckas intala mig själv att jag kan!
EDIT: Bild!
Blev de billigare speakon pga ekonomiska skäl, men de lär nog fungera ändå.
|
Edited by - rokk on 2008/07/02 19:17:12 |
|
|
MaxMartin
Member
1859 Posts |
Posted - 2008/07/02 : 19:35:33
|
Jag har använt speakon mkt ute på riggar och så.. Har aldrig strulat.. Inte heller dom billigare... som jag själv använder för hemmabruk.. kalasgrejor för kaffepengar! |
www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/04 : 22:13:57
|
Fick det sista med posten idag... Nu är det bara att köra igång igen!
Vad kan detta vara?
EDIT:
Eftersom ingen gissat ännu så spoilar jag det hela med en bild till!
Men idag blir det inget fluff efter jobbet!
Grova tag blir det idag!
Sådär, hål borrade för kontakterna på diskanten...
Mellanrummet utskuret med en fällkniv modell mindre.
Sådär, båda 2 har det utskuret och sandpapprade hål, ska fixa klart hålen helt imorgon efter jobbet.
Nu ska vi passa ut hålen för diskanten med en märkpenna och tungan mitt i mun.
Det var allt jag hann idag.
EDIT: Rättade slarvigt stavfel. |
Edited by - rokk on 2008/07/07 20:37:21 |
|
|
PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben
5803 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 19:29:35
|
quote: Nu ska vi passa ut hålen för diskanten med en märkpenna och tungan mitt i munn.
Det gäller att ha tungan i rätt mun, annars går det illa, som min flickvän brukar säga
Ser bra ut |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/07 : 20:38:26
|
För mig är det snarare mitt i mun, därav den lilla variationen. Har en förmåga att ha tungan åt höger och bita på den när jag koncentrerar mig..
Och tackar, hoppas det går vägen med hålen och allt nu bara. Mycket kvar än! |
Edited by - rokk on 2008/07/07 20:39:17 |
|
|
primpa
Member
90 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 15:11:56
|
Härligt bygge, hoppas allt går bra för dig. Och akta tungan Lycka till! |
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 22:42:30
|
Tackar! Idag som jag lovade så fixade jag hålen och tog en bild, filade till dem lite snabbt med en fil och rullade ihop en bit sandpapper och körde runt lite bara. Kanske inte det proffsigaste men det ska trots allt inte synas och fyller sin funktion utmärkt!
|
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/08 : 23:10:29
|
Toppen fint! Har Du dessutom inte bitit Dig i tungan blir det "GULDSTJÄRNA".
Jag har tusen frågor rokk.
Vad för skruv ska Du använda? Blir det lika för diskantelementet och basen?
Dämpningmaterialet, varför inte vanlig isolering typ glasfiberull?
Hur har det gått med basrefexröret? Blir det "avloppsrör" eller "special á la rokk"?
|
|
|
rokk
Member
181 Posts |
Posted - 2008/07/09 : 00:19:59
|
Ska använda olika skruvar bara jag kan hitta dem... Vill ha svarta insex med vanlig 'cylinderskalle' på för diskanten och några med avrundad skalle för basen.. Får se vad jag hittar! I värsta fall blir det svarta cylinderskallar all over tills vidare.
Är inte någon älskare av glasfiber i portade lådor riktigt... Ska lägga denna som jag beställde i lådan sedan komplettera med fårull i basens del av lådan helt enkelt! Har även gjort om staget i mittet lite och är fortfarande på designfasen det på grund av problem med filtrets placering... Så vi får se hur jag löser det. Ska kanske göra om mina filter, eventuellt blir de externa, men det beror också mycket på kabelkostnader och vad som känns mest lämpligt. Vi får se helt enkelt!
Har även en liten överaskning som syns i bakgrunden på dämpmattans bild... *hint* grönt *hint*
Vad gäller rören har jag 2 lösningar i huvudet, vilken det blir är det för tidigt att säga än tyvärr. |
Edited by - rokk on 2008/07/09 00:20:44 |
|
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2008/07/10 : 10:58:07
|
Efter att ha läst denna tråd blir man ju oerhört sugen att bygga lite. Surfade in på Hifi kit och såg att de hade 2 alternativ. Får man hänga in frågan i denna tråd, vilken väljer man och varför?
HFLS-1 paket 1. Innehåller högtalarelement, luftlindade spolar, AudynCap MKP-QS och metall-oxidmotstånd till ett par högtalare
HFLS-1 paket 2. Innehåller högtalarelement, bandspolar, AudynCap MKP-QS kondensatorer och metalloxidmotstånd till ett par högtalare.
Följer bygget med spänning.... Ni som redan byggt dessa, är Ni nöjda? |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
Gubben i Kalmar
200.000 klubben
2446 Posts |
Posted - 2008/07/10 : 19:28:22
|
rokk@
quote: Är inte någon älskare av glasfiber i portade lådor riktigt...
Frågan var lite tanklöst av mig. Kart som korvspad att man inte vill ha fint "glasfiber-damm" i luften. Nä det är smartare att gå ut och klippa fåren. Fårpäls ska vara optimalt!
Vad kan det vara för en "grön överraskning"? Ska Du klä högtalarna? Vem var det som använt "konstläder"? Hur som...snyggt blev det.
Det är väl snart dax att fundera ut vilken typ av Champagne som passar bäst, inte sant.
DMGbg@ Personligen resonerar jag såhär: Lyckas jag bygga ett kabinett som ser snyggt ut, kan det vara värt med alternativ 2. Men samtidigt så finns det fler filterförslag. Åtminstånde två till som är intressanta. "Maren" och "Slaint" tror jag grabbarna heter som har "puttsat" lite på filterlösningen.
Sök på "HFLS" här på forumet, så får du upp en massa trådar med intressanta kommentarer. Men det tar några timmar att ta sig igenom materialet, men ack så givande.
|
Edited by - Gubben i Kalmar on 2008/07/10 19:29:09 |
|
|
Gordi
fd. Mikael_1979
1922 Posts |
Posted - 2008/07/10 : 19:34:09
|
sjukt snyggt jobbat o bra bilder ere oxå |
wHy r u here? ask yourself
|
|
|
DMGbg
Member
301 Posts |
Posted - 2008/07/11 : 13:10:52
|
@ gubben Ja det får bli till att läsa igenom lektyren här på forumet får se om man blir något klokare eller bara mer förbryllad :) Tur att det regnar ibland så man kan ursäkta sig och dyka in i denna värld.
Återgår till att följa rokk's bygge |
Två intressen är musik och ljud. Jag strävar mot att förena dem. |
|
|
Topic |
|