HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Akustikforum
 Hjälp med mätresultat
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:09:52  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Hej alla kunniga

Skulle gärna ha lite hjälp med att tyda några mätningar gjorda med XTZ Room Analyzer, om ni har tid och lust

Förklara gärna vad hur man tyder regnbågsmätningen, samt andra åsikter om resultatet.
Vänliga hälsningar
Daniel

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:27:56  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
6 st olika basresonanser med den kraftigaste och kanske därmed viktigaste ligger runt 47 hz. Denna har även en parallellkompis vid ca 90 hz.

Jag rekommenderar behandling av 47-hz'aren med hjälp av helmholtz-teknik.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:39:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Precis som Pär säger, så har du en resonans vid 45 Hz, som sjunger en bra stund.
Den lät störa en del i basen.

Hur du ska tolkar "regnbågsmätningen"!?
Längden på "ormen" är hur lång utklingningstid det är.
Färgerna visar hur kraftig den är. Lila/röd är kraftigast och blå/svart är svagast.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/05/12 :  20:59:36  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Tackar! Ja matts från svanå var här för ett bra tag sen, och jag väntar väl fortfarande på förslag.
Kul att se hur basen ser ut på papper.

Angående "regnbågsmätningen", hur avläser hur lång utklingningstid det är? Hur ser det ut generellt, stor förbättringspotential?

Vänliga Hälsningar
Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/05/12 :  21:02:04  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Engelholm: Jag vet att jag har en jobbig peak runt 1-2khz. Vad har du för åtgärdstips där? (Svanå's, sortiment)

Vänliga Hälsningar
Danne

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/12 :  21:07:36  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Den som du har vid 45Hz är ganska lång. Du har ms på högra axeln.
Rekommendationen från programmet är en sänkning på 8.5dB

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2008/05/12 :  21:29:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Matts är en upptagen herre...

Maila mig så kan jag sammaställa förslag åt dig. Berätta din historia, ex som ditt 1 kHz problem, basproblem, etc så hälper jag dig under veckan.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2008/05/12 :  22:01:15  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ställ om så du får mer upplösning på frekvensmätningen !
Då ser du mer vad som händer frekvensmässigt.

Är mätningen enbart från Sweetspot ?

Spela in en sinus på 45 hz o gå jäms med väggarna så kommer du ganska snabbt höra hur resonansen går i rummet. Sen åker du iväg o köper gjutrör
Jag har också ett jäkla burr vid 45 Hz o 3 rör tog sammanlagt 9 db på efterklangen !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/05/12 :  22:26:02  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Vet inte hur jag ställer om för mer upplösning
Och ja, mätningen är enbart från sweetspot, programet krashar så fort jag försöker göra tre mätningsmodellen

Men nu efter lite hf.nu och lite googlande så gjorde jag en mätning till, och den såg annorlunda ut.. Vid 125hz har jag nu en dipp ner till 39db

Vänliga Hälsningar
Daniel
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2008/05/12 :  23:05:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message  Reply
Under Setup, så finns ett val. Advanced mode,,, då får du mer saker att leka med,
Där kan du bla ställa in upplösningen. Allt finns i manualen.

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2008/05/15 :  16:23:11  Show Profile Send celef a Private Message  Reply
quote:
Men nu efter lite hf.nu och lite googlande så gjorde jag en mätning till, och den såg annorlunda ut.. Vid 125hz har jag nu en dipp ner till 39db

det är nog vanligt att enskilda mätningar skiljer sig åt särskilt om mätpositionen har ändrats, men mätningar mätta direkt efter varandra (med exakt samma mätförhållanden) ska var lika som bär, hur uppför sig programmet då?

sound pollution
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2008/05/15 :  16:41:03  Show Profile Send Amund a Private Message  Reply
Nu har jag fått till några mätningar och det är det är som vid mätningen över.
Programmet tycker jag som är data analfabet är förvånandsvärt enkelt, jag håller fortfarande på och flyttar runt subbar (lite tungt själv:)) och det är kul att både se och höra förändringarna.

/Danne
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000