Author |
Topic |
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2008/05/01 : 15:17:49
|
I slutet av 80 talet och en bit in på 90 talet så åkte jag o en kompis mycket på skivmässor. Alltid så letade vi efter amerikapressade original och helst skulle det också vara Sterling eller Strawberrypressade o det var liksom stämplat på vinylen i slutet av spåret.
Frågan är: är det så att det är silverpressningar och att ljudkvaliteten är bättre på de skivorna? Kan någon beskriva skillnaden? Jag hade då en Ariston Qdeck skivspelare med Goldring pickup o van den hul signalkablar och nog tyckte jag då att det lät bättre med Sterlingpressad vinyl. Har återupptagit att leta efter sådana skivor. |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
Posted - 2008/05/02 : 08:34:36
|
Halloj Diffen
Hur ser man skillnade på pressningarna? Kan ju vara kul att vidga sina vyer. |
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2008/05/02 : 09:53:29
|
Ja, det ser man nog inte med blotta ögat, om det ens syns under lupp
Det finns inpressat en liten stämpel i vinylen längst in... Ibland är det bara inristat några siffror, och på vissa så står det Sterling eller Strawberry. Vet inte om det är någon skillnad på ljudkvaliteten men jag fick iaf för mig det då.. (kanske placebo effekt) |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/05/15 : 22:50:32
|
Det där är nog en hel vetenskap. Det varierar nog väldigt mycket mellan olika skivbolag. Det handlar ju om 1) kvaliten på bandkopian, bl a brusnivån (såvida det inte är direktgravering eller digitalinspelning) 2) kvalitén på graveringen 3) pressningen, hur stor upplaga 4) kvaliten på vinylplasten. "Det hette" att amerikanska skivor var bättre graverade men pressades i större upplagor. Det är ju bättre ljud på en skiva är pressad tidigt i serien även om matrisen håller för så och så många. Jag tror inte på det här att amerikanska pressningar generellt är bättre än europeiska. Men japanska pressningar är nog generellt bättre. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 10:43:49
|
Du glömde bort mastering! Det är enligt många det allra viktigaste. Tillsammans med originalband förstås. Hittar man inte, eller har inte tillgång på originalbanden, så kan slutresultatet aldrig bli riktigt lyckad.
Här hittar ni lite mer matnyttigt om ämnet.
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=37991
Det är oerhört intressant att läsa om det och det finns många andra fina trådar här. Om du är riktigt inbiten vinylanhängare, så är den här sajten helt essential. Det finns otroligt mycket kunskap om musik ur alla aspekter.
Själv är jag inte någon hard core vinylnörd, men ändå är det oerhört kul att läsa om sånt. Och när man går på skivmässor och dylika är det klokt att studera lite i förhand vilka skivor man är intresserade av. Synd bara att det finns ingen chans att se om skivan kommer att knastra eller ej. Det är bara frågan om ren och skär tur. Fast de som verkligen är vinylanhängare verkar inte bry så mycket om det fenomenet.
För de som ska ut på skivmässan snart. Läs det här:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=77389&highlight=ludwig
|
Edited by - pick-me-up on 2008/05/18 10:52:45 |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 22:04:20
|
Egentligen gjorde jag ett avsteg från trådens ämne - pressningar #8211; när jag började tala om att graveringarna också kan skilja sig. På något sätt tedde det sig naturligt att också börja diskutera kvaliteten på bandkopiorna men då hade jag förstås lämnat ämnet. Och du lämnade också trådens tema när du drog in mastering. För allting är naturligtvis betydelsefullt. Men vad diffen avsåg när han startade den här tråden var att diskutera den egentliga pressningen av vinylskivor. Och för att kunna uttala sig om det måste man ha jämfört pressningar från olika presserier på ett konsekvent sätt. Det kan jag inte säga att jag har gjort. På 80-talet sålde Åhléns LP-skivor pressade i Mexico. De var 10 kr billgare. Jag tyckte nog att de lät lite blekare. |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/05/19 : 22:05:40
|
Egentligen gjorde jag ett avsteg från trådens ämne - pressningar #8211; när jag började tala om att graveringarna också kan skilja sig. På något sätt tedde det sig naturligt att också börja diskutera kvaliteten på bandkopiorna men då hade jag förstås lämnat ämnet. Och du lämnade också trådens tema när du drog in mastering. För allting är naturligtvis betydelsefullt. Men vad diffen avsåg när han startade den här tråden var att diskutera den egentliga pressningen av vinylskivor. Och för att kunna uttala sig om det måste man ha jämfört pressningar från olika presserier på ett konsekvent sätt. Det kan jag inte säga att jag har gjort. På 80-talet sålde Åhléns LP-skivor pressade i Mexico. De var 10 kr billgare. Jag tyckte nog att de lät lite blekare. |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 14:24:19
|
diffen!
Jag tror inte att det du påpekar har så mycket med själva pressningen att göra utan den allra viktigaste aspekten i det hela är mastringen.
Informationen som du nämner och som är stämplat på vinylen i slutet av spåret är kännetecknet för vem som har mastrad LP:n. RL till exempel betyder att skivan är mastrad av Robert Ludwig. Ibland kallad också för Bod Ludwig.
Jag hittade en ytterligare tråd som kan vara av värde att läsa om man är intresserad av dessa saker:
http://www.stevehoffman.tv/forums/showthread.php?t=144990&highlight=press
Och om du söker lite både på nätet och på sh forums, hittar du säkert många fler trådar. Silverpressningar har jag nog aldrig hört talas om.
Vad gäller japanskt pressade skivor. De är säkert mycket bra, men då ska du tänka på en sak. De har inte alltid tillgång på bästa möjliga band = alltså original band. Då hjälper det inte så mycket i slutändan ändå om man vill ha bästa möjliga ljud.
|
Edited by - pick-me-up on 2008/05/20 20:03:05 |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 22:16:35
|
Kanonbra länkar p-m-u!
Fast det står inte RL på min Zepp II
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 12:41:06
|
Tack, calle_jr!
Det var så lite, så. Jag tycker att det vore kul om fler får kännedom om de här grundläggande sakerna runt vinyl. Och kom ihåg, alla, att jag är själv inte någon specialist, utan bara en vetgirig kille, som är alltid villig att lära mer om saker och ting.
Bara en kort anekdot:
Tänk att det finns så dumma människor ... Men vad sjutton skulle du hämta spegeln för?
Aha, du menar att jag är en av dem. Okej, du har helt rätt.
Jag trodde i min enfaldighet att alla skivor på olika loppisar var bara skräp, men så är det inte alls! Man kan hitta otroligt fina fynd fantastiskt billigt. Men allt som glimmar är inte guld. Naturligtvis är det mesta helt värdelöst ur våran synpunkt. Men glädjen är desto större när man hittar något speciellt.
Var inte ledsen, calle_jr!
Min kopia har inte heller de där magiska bokstäverna på sig.
|
Edited by - pick-me-up on 2008/05/21 12:49:58 |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 18:04:14
|
Kul med olika pressningar igår var vi ett par stycken som först lyssnade på en polydor-lp made in germany dvs Jimi Hendrix Axis bold as love. Efter detta satte vi på samma platta men då en 180grammare sundazed och vips fick vi mindre stirrighet och skrikighet i ljudet samt en utmärkt bas. Efter detta satte vi på orginalplattan dvs Hendrix Axisplatta utgiven på trackrecords, englandsorginalet. Härligt härligt nu kom allt på plats. Polydorplattan=tunn/skrigig/basfattig/stirrig diskant. Men ändå på något sätt ok innan man har något att jämföra med. 180Grammaren=Bra bas men för hifi-mässig i ljudet, för perfekt, på något konstigt sätt, kanske lite för exakt och kall i ljudet. Trackrecords (orginalet)= Mera brus än på 180grammaren men ett fantastiskt ljud, mjukt och behagligt samt mycket långt från audiofilpressning, nästan lite rörljud, härligt att lyssna på dessa gamla orginal med ljudet Hendrix/Chandler ville ha. Chas Chandler hade vid detta laget rockat/knarkat/drucket färdigt med Animals och producerade mästerverket. Får ni chans att komma över ett Trackalbum från england så kkööpp. |
Edited by - iroise on 2008/05/21 18:05:30 |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 19:26:38
|
Att denna tråd inte bara handlar om pressningar utan om kvaliteten på bandkopian, masteringen, graveringen. matriseringen mm beror förstås på att vi som slutkonsumenter #8211; d v s lyssnare, inte kan bedöma vad som betyder mest. På 80-talet lanserade Teldec en teknik som kallas DMM - direct metal mastering. Den licensierades till andra och användes av bl a Telefunken, Chandos och svenska BIS. Vad jag förstår graverades originalet i koppar i stället för i lack. Det robustare originalet gjorde att man kunde hoppa över minst en matriskopia i samband med pressningen. (Jag vet egentligen inte så mycket om skivframställning men jag tror det var så.) Jag kommer ihåg att denna teknik diskuterades och kritiserades i en artikel i HiFi & Musik. Kritikerna menade att skivorna framställda med DMM saknade lite gnista. Ljudtekniker ansåg dock att de lät mer som masterbanden. Det var kanske helt enkelt en fråga om att DMM-graveringarna hade lite mindre av det som populärt kallas "euphonic distorsion", en för örat angenäm distorsion som ju är anledningen till att vi envisas med att fortsätta spela vinyl.
"Mastering Types
DMM Our standard is Direct Metal Mastering, the newest technology in vinyl manufacturing. The groove is cut directly in copper metal. Transient response is greatly improved. Stampers are plated directly from the DMM Copper Master, eliminating two of the three plating steps required for lacquers. In short, DMM yields better detail resolution and a lower noise ratio. This is especially good for long play albums, or audiophile material.
Lacquer/Stamper Lacquer is the standard industry technology. It is old but it works. The process involves cutting a master plate (a mirror of the stampers), after which a stamper (a metallic plate that stamps the record) is made. This stamper is then punched into the hot vinyl to create the record. The advantages of this medium are obvious when creating vinyl for dance music. The pressing can at times be louder, and contains more visually appealing grooves..." |
Edited by - Schulze on 2008/05/21 19:31:15 |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 19:58:02
|
iroise!
Tydligen mycket eftertraktad skiva, då ett ex som var VG- såldes på tradera för 300 kronor! Så mycket skulle jag nog inte betala ens om skivan var NM skick! Men det är jag det. :-) |
|
|
calle_jr
Reportage-Harry 2006
3228 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 20:12:07
|
quote: DMM-graveringarna hade lite mindre av det som populärt kallas "euphonic distorsion"
Hmm, eufonisk distorsion trodde jag var själva definitionen på musik.
|
It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls |
|
|
iroise
Member
1753 Posts |
Posted - 2008/05/21 : 22:19:13
|
Cirka 1400:- i mint condition. 300:- är faktiskt mycket billigt. Själv håller jag på att sälja en The Who Lp. Det är my generation i Mono på brunswick LAT8616, den är i skrivande stund uppe i 710:- vilket är uselt för mig den bör iaf gå för en 1200:- vi får se!? |
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2008/05/23 : 21:08:27
|
Tackar för inläggen, spännande länkar också... |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
|
pick-me-up
Member
1382 Posts |
Posted - 2008/05/23 : 21:20:22
|
Skönt att höra.
Du/ni, får ursäkta om jag gör lite reklam för just stevehoffman.tv/forums/ men enligt mig är det bästa stället på hela planeten om man vill diskutera hifi och musik på sakligt sätt. Medlemsantal är också garanterad högre. Och platsen är mångkulturell, så klart. Lovar, att det finns ingen annan plats som har fler riktigt tunga proffs än där! Och dessutom är alla i princip väldigt snälla och sakliga i sina argument. |
Edited by - pick-me-up on 2008/05/28 19:03:36 |
|
|
kansas
Member
260 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 21:49:47
|
Är det någon mer än jag som tycker dom amerikanska columbia utgåvorna låter bättre än dom europeiska CBS urgåvorna? |
|
|
Schulze
Member
102 Posts |
Posted - 2008/06/03 : 22:11:06
|
Ja, jag tyckte att amerikanska pressningar med Bob Dylan lät bättre än de europeiska. De sistnämnda är brusiga. |
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2008/10/27 : 15:51:41
|
Nu har jag några vinyl som det står "Masterdisk" på, och nog låter det bättre allt |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
|
Fix
Member
294 Posts |
Posted - 2008/11/16 : 09:48:14
|
Jag har aldrig brytt mig eller ens tänkt på det här med olika pressningar. Har ju sett att skivor sett olika ut, men inte lagt ner så mycket tanke på det.
Utan det är nog mest nu som man börjat läsa lite om det, och det är faktiskt ganska intressant att titta lite extra på skivorna man köper.
För det låter olika på vinyl, när man sitter och lyssnar. Några skivor låter "platt" och några riktigt bra.
Jag köpte lite skivor igår och tittade noga vad det var.
Hittade massa konstiga pressar från Spanien, Frankrike etc. Och när man tittade på skivan fanns det en massa skit/smuts/ojämnheter i vinylen från produktionen. Dessa fick bli kvar...
Hade jag nu inte vetat oom detta så hade jag köpt dom rakt upp och ner.
|
|
|
|
Topic |
|