Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2008/05/03 : 20:12:41
|
markusb: Har du problem med nivån så är det bättre att mäta närmare och få en bättre nivå. Då bör linjen bli rakare eftersom nivån till skräpet ökar.
|
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/05/05 : 09:59:16
|
Linnar: Jag ska försöka komma upp i nivå vid nästa mätning.
Sedan igår kväll står lådorna i lägenheten med tillhörande filter, förstärkare, kablar m.m. och bildar hinderbana mellan balkongdörren och resten av lägenheten. Frugan tyckte iaf att det lät bra så jag slapp smisk =)
Någon sa att dipoler kräver mycket luft bakom sig, och jag säger inte emot! Blir nog tvungen att möblera om på längden nu för att få plats på ett vettigt sätt..
|
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 22:12:48
|
För att börja med Peters fråga, så använder man golvreflexen för att vinna ca 6 dB i lågbasen. Martin J King har en väldigt instruktiv artikel, som förklarar mycket av dipolbasens mysterier, rekommenderas varmt ! Länk: http://www.quarter-wave.com/OBs/OB_Design.pdf .
Jag har roat mig med att simulera markusb's H-dipol med 12 dB/oktav Linkwitz-Riley lågpassfilter vid 100 Hz med Martin King's simuleringsmodell (med utgångspunkt från elementmätningarna). Kan kanske ge lite vägledning ang basutjämningen. Obs frekvenssvaret uppåt och att den låga delningen tar död på resonansen effektivt. Här bilden:
/Erling
|
OB ... cd |
Edited by - scorpion on 2008/05/10 11:36:26 |
|
|
peterbrorsson
Member
228 Posts |
Posted - 2008/05/09 : 22:33:45
|
Hej Erling! Jag insag att jag hade tva olika skalor pa mina simuleringar Nu i veckan har jag gjort om simuleringarna. Stammer battre nu an forut.
Mvh, Peter |
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2008/05/18 : 14:20:49
|
scorpion:
Skrev ut hans artikel och ska läsa den vid tillfälle.
Nu har jag inte hunnit labba så mycket med dipolerna på plats i rummet än då tjejen just flyttat in. Ska ta det vid något lugnare tillfälle sen.
Just nu delar jag hela bygget så lågt det går på mitt gamla coustic-filter. 40Hz vid 18 eller 24dB (står ej på filtret) och dom används i ena hörnet för att hjälpa med det djupaste bara. Även om det är långt ifrån optimalt som det ser ut nu så låter det ändå rätt gott. Tydlig, rapp bas och spelar så djupt att jag känner mig nöjd med den biten iaf.
Intressant simulering du har gjort. Ska ge mig på samma worksheet sen och grejja och även mäta upp dom från lyssningsplats. Varför spelar det ända upp till 200Hz vid en 100Hz delning?? Blir det så mycket peak i lådan där uppe? Isf bör man nog notcha det innan filtret...
/M |
|
|
scorpion
Member
608 Posts |
Posted - 2008/05/20 : 21:39:33
|
markusb,
Ja, det är resonanspeaken som planas ut med 12 dB/delningen och spelar rakt till 200 Hz. Du kan se själv om du börjar labba med Math Cad modellerna, som absolut rekommenderas. Du kan nog notcha eller dela skarpare och lägre. Det beror helt enkelt på vad du spelar tillsammans med. Som man kan se i Martin Kings artikel: http://www.quarter-wave.com/OBs/U_and_H_Frames.pdf så är det ingen större idé att göra "djupare" H- och U-bafflar. Det bara ökar resonanspeaken. Din är kanske lite åt det djupa hållet.
/Erling |
OB ... cd |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2008/05/22 : 19:43:59
|
Man vill öka resonansen till ett Q-värde av 0.7-0.9 0.7 om man är renlärig purist och 0.9 eller mer om man vill ha lite mer botten tryck... Få, yttert få, ogillar en markering i lågbasen. Är oftast helt tvärt om |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2009/01/14 : 18:26:09
|
Anledningen till bumpen är att jag flyttade alla bilder från web.telia.com till photobucket då jag bytt abb från telia till BBB... |
|
|
niklasmagnus
Member
457 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 11:07:10
|
markusb: vore kul om du kunde skriva några rader om hur det går i projektet och gärna posta några bilder :)
MVH Niklas |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 11:12:24
|
Håller med ovanstående, det är kul med dipoler....och så låter det så bra med. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2009/01/22 : 12:00:45
|
För tillfället står det stilla. Sen jag ställde in dom i lägenheten så har det inte hänt mycket på byggfronten. Jo, jag byggde ju PMTM1 och filter, men inget har hänt med basarna.
Har tänkt bygga om det aktiva filtret till basarna ett tag, och kanske sätta det i samma låda som filtret till PMTM, men jag känner mig lite osäker på om det är rätt konstruerat. Kanske skulle vilja ändra på en del saker iaf för att prova innan.
Just nu är det en prototypversion på veroboard som är skruvad på en träbit ;) Får ta och släpa med mätron in till lägenheten framöver och se hur det står till.
Sen vore det kul att bygga basar med 4 eller 8st 830500, men ekonomin håller mig i fast grepp på ruta ett... |
|
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben
2578 Posts |
Posted - 2010/08/06 : 16:27:01
|
Hur blev det? |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
|
|
markusb
Member
116 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 11:55:19
|
En jättebump! :)
Ända sedan PMTM1:orna ställdes på plats har jag lagt hifin åt sidan lite. Jag blev så nöjd att jag bara lysnar på dom nu, aldrig ändrar eller stör mig som på tidigare byggen. Basarna saknar en del botten, men jag gillar karaktären på ljudet så jag har haft överseende med att dom inte spelar avgrundsdjupt.
Filtret ligger kvar på en träbit under stereobänken. Har inte mätt eller ändrat något sedan mitt förra inlägg i tråden.
Jag har haft funderingar på att bygga nya subbar men inte kommit till skott riktigt än. Har en annan hobby som tar upp väldigt mycket pengar...
Just nu planerar vi dessutom husköp så jag tror det är smart att avvakta med basar till jag vet vad för typ av rum jag har att leka i framöver.
|
|
|
Kaktus
Member
545 Posts |
Posted - 2010/08/07 : 23:36:28
|
Jättebra tråd! Skulle vilja prova att jämföra med min slutna sub med 12-tum Peerless SLS. Tror du att det skulle räcka med EN sådan sub? Kanske om man använder en 15-tummare och ökar baffeln tillräckligt? Jag tror du kör med 12-tummare.
|
|
|
Topic |
|